Op deze website maken wij gebruik van Google Analytics en StatCounter om uw gebruik van onze websites te analyseren, zodat we functionaliteiten daarop kunnen aanpassen. Ook gebruiken we externe cookies (Youtube) om social media integratie op onze websites mogelijk te maken. (Details...)Als u wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kunt u hieronder uw instellingen wijzigen.

Kies hier welke cookies u wenst toe te staan:

Accepteren instellingen

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Trends In Autoleasing

Menu
Sluiten

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

  • Calendar
  • Home
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • Uitgelicht
    • Leaseauto’s – drives
    • Video’s
  • Agenda
  • Spotlights!
  • Marktcijfers
  • Word partner!
Photo

ASN: cosmetisch herstel voor hogere klanttevredenheid

dinsdag 22 december, 2015
Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email

ASN heeft als eerste schadeketen vier vestigingen specifiek gericht op cosmetisch herstel in Nederland operationeel, onder andere uitgerust met de nieuwste rollover spuitcabines. Het levert snelle doorlooptijden op en het draagt bovendien bij aan een hogere klanttevredenheid. Dat laatste is, volgens algemeen directeur Marcel Kuijt, de kapstok voor alles.

ASN was één van de eerste schadeherstelketens die in 2014 is gestart met de exploitatie van vestigingen die zich volledig op cosmetische schades richten. Want waarom een volledig geëquipeerd schadebedrijf inzetten als het aanbod van cosmetische schades toeneemt? Of zoals Kuijt het zegt: cosmetisch schadeherstel vraagt om een andere procesbenadering dan regulier en complex schadeherstel. “Door dit van elkaar fysiek te scheiden, krijg je meer efficiency.”

Algemeen directeur Marcel Kuijt va ASN

Algemeen directeur Marcel Kuijt va ASN

De drie ASN-vestigingen in Eindhoven, Hoorn en Zaandam leggen zich volledig toe op cosmetisch herstel, vaak gaat het om 1 tot 3 beschadigde delen. Voertuigen die daar binnen komen met een reguliere of complexe schade worden getransporteerd naar een collegiale ASN-vestiging voor reparatie. De Haarlemse ASN-vestiging heeft twee straten ingericht. De eerste straat is meer traditioneel georiënteerd gericht op regulier en complex schadeherstel, de tweede straat is volledig gefocust op cosmetisch herstel.

Stookkosten

Cosmetisch herstel wordt vaak geassocieerd met eenvoudig herstel maar deze vestigingen zijn wel degelijk zeer innovatief en werken kostenbesparend. Vooral de rollover spuitcabine voor 5 tot 6 werkplekken in combinatie met hefbruggen, uniek in Nederland, maakt indruk. De voordelen zijn groot: de auto blijft op zijn plek en er is zodoende geen tijdverlies meer voor het telkens manoeuvreren. Dat bespaart veel tijd per doorgang volgens Kuijt, waardoor bij veel reparaties vaak net een dag doorlooptijd bespaard kan worden. Bij traditioneel ingerichte schadebedrijven is de spuitcabine vaak de bottleneck, door de mobiele spuitcabine is deze bottleneck verdwenen. De hefbrug werkt ook bijzonder prettig voor het spuiten van laag bij de grond liggende delen zoals dorpels. Er wordt bovendien gewerkt met UV- en lucht drogende lakken waarbij de temperatuur in de spuitcabine slechts tot 21 graden hoeft te worden verwarmd. “Dat bespaart behoorlijk veel stookkosten en zo leveren we iedere dag weer een bijdrage aan een beter milieu”, aldus Kuijt.

Vervangend vervoer

Het aandeel cosmetische schades zal naar verwachting steeds verder toenemen, door een veiliger verkeerswegennet en steeds meer moderne veiligheidssystemen aan boord van nieuwe auto’s. ASN Groep speelt dus handig in op deze trend. Waarbij ook een kleiner bedrijfspand toereikend is. Hier dus geen richtbank en lasapparatuur. Voordelen die uiteindelijk allemaal ten gunste komen van de opdrachtgever en de klant. De hogere omloopsnelheid leidt bijvoorbeeld tot besparingen voor de inzet van vervangend vervoer. Maar vooral: het draagt bij aan een hogere klanttevredenheid omdat de klant weer sneller beschikt over zijn gerepareerde auto.

Klanttevredenheid is bij ons de gemene deler die overal in onze dienstverlening meespeelt

Die klanttevredenheid blijkt de rode draad te zijn tijdens het interview met Kuijt. Een aantal jaren geleden is dit proces in gang gezet, kunnen klanten bijvoorbeeld beoordelingen geven via het platform tevreden.nl. Maar bij klanttevredenheid gaat het ook over bereikbaarheid, communicatie, het tijdig en op consistente wijze verstrekken van informatie gedurende het herstelproces, intake- en afleverprotocollen en veel andere zaken. “Klanttevredenheid is bij ons de gemene deler die overal in onze dienstverlening meespeelt. Waarbij je altijd zaken kunt verbeteren; het verwachtingspatroon van onze opdrachtgevers en klanten verandert continu, of dat nu leasemaatschappijen, fleetowners, verzekeraars, leaserijders of particulieren zijn. Daarom moet je voortdurend een vinger aan de pols houden”, aldus Kuijt.

Gastheerschap en communicatie

Zo heeft ASN vorig jaar besloten dat iedere medewerker die met klanten in contact komt, deelneemt aan een opleiding “Gastheerschap & communicatie” als onderdeel van de ASN Academy. Het is een tweejarig traject waarbij er bijvoorbeeld aan de hand van rollenspellen geoefend wordt. Kuijt: “Een technisch geschoold iemand benadert de klant heel anders. De eerste vraag van ASN-medewerker aan een klant die met een behoorlijk gehavende auto binnenkomt moet zijn of alles goed is afgelopen voor de betrokkenen. Dat is een compleet andere benadering dan meteen over de hersteltechniek te praten.”

ASN werkplaats voor cosmetisch herstel

ASN werkplaats voor cosmetisch herstel

Vaak zijn het simpele zaken die het verschil kunnen maken, beaamt Kuijt. Even met de klant meelopen naar de vervangende auto om te helpen de mobiele telefoon aan te sluiten met de bluetooth-verbinding en de bediening van de auto uit te leggen. “Het wordt vaak als prettig beoordeeld dat de belangrijkste functies van de vervangende auto worden uitgelegd, zoals de verlichting, cruise control en het radio-navigatiesysteem”, aldus Kuijt. Dergelijke protocollen implementeren in het eigen Klant Contact Center (zie kader), wat ASN enkele jaren geleden heeft opgericht, is zodoende goed te organiseren. Ook de 83 vestigingen gaan aan de slag met eenduidige intake- en afleverprotocollen. Waarbij de dienstverlening aan bijvoorbeeld de berijders van leasemaatschappij A er anders uit kan zien dan verzekeraar B. “Door aandacht voor duidelijke communicatie kan je de klant bewust maken van de geleverde kwaliteit en dienstverlening en juist daardoor de klanttevredenheid verbeteren. Dat wordt ook in 2016 onze inzet.”


Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email
Categorie: Reparatie Onderhoud Banden (ROB)
Labels: ASN

Gerelateerde links:

  • Klant Contact Center spil in web ASN
  • Care opent eerste CareXpress-vestiging
  • Alle Bosch Car Service bedrijven duurzaam gecertificeerd
  • Nieuw Schadeherstelmeester naar 22 vestigingen
  • LeasePlan introduceert shop-in-shop Service Centers
Meer achtergrond-artikelen
De Nieuwe Fleet & Lease:

Onze partners:

  • DuurzameMobiliteit.nu

    DuurzameMobiliteit.nu

    Zustertitel van TrendsinAutoleasing.nl. Hét podium waarop we fleetowners – van klein tot groot – gericht wegwijs maken in het op- (of dóórzetten) van hun (elektrische) duurzame mobiliteitsbeleid.

  • Hankook Tire

    Hankook Tire

    Hankook Tire investeert in het toekomstige mobiliteitslandschap voor elektrische, groene voertuigen

  • Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease biedt complete, flexibele mobiliteitsoplossingen voor zowel zakelijk als privé gebruik. Of je nu een auto, bedrijfswagen, elektrische fiets (e-bike), mobiliteitspas of maatwerkoplossing nodig hebt

  • bott

    bott

    Een goed ontworpen bedrijfswageninrichting is van essentieel belang om het potentieel van elektrische bedrijfswagens volledig te benutten

  • ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel is, met meer dan 80 vestigingen, een van de de grootste en best gekwalificeerde schadeherstelketens van Nederland

  • Wagenpartners

    Wagenpartners

    WagenPartners, onafhankelijk specialist in wagenparkbeheer. De perfecte balans tussen regie, organisatie en het dagelijkse beheer van je wagenpark

  • BCA

    BCA

    Wij brengen occasion vraag en aanbod bij elkaar en ondersteunen de remarketing processen van onze klanten, zodat zowel de verkopende als de kopende partij de beste deal kan sluiten

  • Alliantie Stop Verkeersongevallen

    Alliantie Stop Verkeersongevallen

    De Alliantie Stop Verkeersongevallen zet zich in om jaarlijks 10.000 verkeersongevallen te voorkomen. Doet jouw organisatie ook mee?

  • Openlane

    Openlane

    Vraagt u zich af hoe u uw wagenpark voor de beste marktprijs kunt verkopen zonder de automarkt en prijsdynamiek te kennen? OPENLANE is uw partner voor remarketing van wagenparken!

  • Sortimo

    Sortimo

    Dankzij een op maat ontworpen bedrijfswageninrichting wordt gereedschap en materiaal altijd veilig en georganiseerd opgeborgen en getransporteerd

  • smart

    smart

    Elektrische mobiliteit maakt je bedrijf toekomstbestendig, en smart heeft nog meer toegevoegde waarde

  • Fleetport

    Fleetport

    Als expert in poolbeheer en hikertransport biedt Fleetport uw bedrijf efficiënte oplossingen voor het inzetten en vervoeren van leaseauto’s

  • Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Wij zijn een kennis- en opleidingsinstituut dat met behulp van training, consultancy en online trainingsapplicaties een bijdrage levert aan verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit

  • DKV

    DKV

    Met de DKV Card +Charge kunt u buiten snel en simpel opladen ook cashfree conventionele brandstof tanken in Europa's grootste netwerk van onafhankelijke tank- en servicestations

  • Eurocars

    Eurocars

    Eurocars is inmiddels uitgegroeid tot Nederlands grootste universele BOVAG mobiliteitsbedrijf. Met 4 vestigingen in Nederland voorzien we de klant in zijn mobiliteitsbehoefte.

  • Smappee

    Smappee

    Smappee speelt met zijn slimme laadpalen in op de toenemende elektrificatie van mobiliteit en de daarmee gepaard gaande energieproblematiek.

  • BMW

    BMW

    Kiest u ervoor om uw BMW te leasen dan kiest u voor zorgeloos rijplezier

  • Hyundai

    Hyundai

    De nieuwe Hyundai INSTER. Tijdelijk met € 2.000 Smart bonus. Vanaf € 22.295 of netto € 120,- bijtelling per maand

  • AUTO1.com

    AUTO1.com

    AUTO1.com is Europa's grootste b2b platform voor gebruikte auto's. Wij ondersteunen de groei van uw bedrijf met onze digitale aankoop- en verkoopoplossingen, uitmuntende Europa-brede transportoplossingen en toegewijde accountmanagers.

  • Fleet Support

    Fleet Support

    Fleet Support is bedenker en marktleider van professioneel wagenparkbeheer voor tientallen grote en middelgrote organisaties

© TrendsInAutoleasing.nl 2014-2025 Disclaimer Privacybeleid Cookie instellingen Contact Design by TricksWeb Design