Op deze website maken wij gebruik van Google Analytics en StatCounter om uw gebruik van onze websites te analyseren, zodat we functionaliteiten daarop kunnen aanpassen. Ook gebruiken we externe cookies (Youtube) om social media integratie op onze websites mogelijk te maken. (Details...)Als u wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kunt u hieronder uw instellingen wijzigen.

Kies hier welke cookies u wenst toe te staan:

Accepteren instellingen

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Trends In Autoleasing

Menu
Sluiten

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

  • Calendar
  • Home
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • Uitgelicht
    • Leaseauto’s – drives
    • Video’s
  • Agenda
  • Spotlights!
  • Marktcijfers
  • Word partner!
Photo

“We willen meer dan een factuurrelatie met de klant”

zondag 17 januari, 2016
Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email

Onder de nieuwe directeur Vincent Peeters wil Business Lease meer inzetten op innovatie. De branche is volgens hem nog te veel productgericht. Daar hoort een andere relatie met de klant bij. In diezelfde filosofie past ook de grootschalige pilot die vanaf deze maand wordt gehouden waarbij 650 auto’s worden uitgerust met een dongel. “We willen meer dan een factuurrelatie met de klant”

Vincent Peeters directeur Business Lease Nederland

Vincent Peeters directeur Business Lease Nederland

Een kleine half jaar is Vincent Peeters directeur van Business Lease. Het is tevens zijn eerste schrede in de automotive branche. Hoewel hij die laatste term liever niet gebruikt. “Bij automotive denk je toch primair aan de auto. Mij gaat het om de dienstverlening; dat is ook mijn achtergrond”. Nog een ‘correctie’ op de veronderstelling van de journalist dat het momenteel ‘moeilijke’ tijden zijn in de branche – en wellicht niet zo’n goede timing om in te stappen – Peeters vindt dit précies hét juiste moment om in te stappen. “De afgelopen honderd jaar is er weinig wezenlijks veranderd aan de auto en aan de infrastructuur eromheen. Dat gaat de komende vijf jaar enorm veranderen, is mijn overtuiging. Met schokgolven zullen die veranderingen door de branche heengaan. Het zijn spannende en uitdagende tijden.”

Remschijven

Zo heeft Director Innovation & Business Development van Business Lease Group, Stijn Otten, onlangs meegedaan aan een proef met twaalf ‘hoog geautomatiseerde’ auto’s. Meerdere auto’s, waaronder de Tesla met de zogenaamde ‘auto pilot’ namen er aan deel. Business Lease wil op deze manier de risico’s van zelfrijdende auto’s beter leren inschatten. Maar het zijn niet louter dergelijke grote thema’s waar de leasemaatschappij zich mee bezighoudt. De focus ligt erop om ontwikkelingen te vertalen naar bruikbare producten voor de klant. Precies in die filosofie wordt vanaf januari met meerdere klanten een grootschalige pilot gehouden waarbij 650 auto’s worden uitgerust met een dongel. Het is Business Lease zijn eigen telematica-project dat een flinke efficiencyslag (lees: kostenbesparing) moet brengen op het gebied van onderhoud en reparatie.

Wist je meer te bezuinigen, werd dat bedrag gedeeld tussen de partijen

Peeters: “Onderhoud aan de auto wordt nu gedaan aan de hand van het aantal kilometers. Daarbij moet je maar aannemen dat er een oliewissel moet plaatsvinden of dat de remschijven moeten worden vervangen. Maar de auto genereert een constante stroom van informatie over allerhande onderdelen. Wij ontsluiten die data waarbij een berijder bijvoorbeeld via onze online portal specifieke informatie krijgt over mogelijke problemen met de auto. De dongel zorgt ervoor dat we heel specifiek onderhoud kunnen uitvoeren en dit ook heel efficiënt kunnen inplannen. Het moet leiden tot een forse kostenbesparing”.

Jaarlijkse bezuinigingen

Twee van de zes klantprofielen van Business Lease. Het vormt de basis van waarop diverse klanten moeten worden de benaderd

Twee van de zes klantprofielen van Business Lease. Het vormt de basis van waarop diverse klanten moeten worden de benaderd

Die kostenbesparingen kunnen worden verrekend met de klant.  Waarmee Peeters wil aangeven dat er op het gebied van leasecontracten wat hem betreft ook innovaties mogen plaatsvinden. Daar heeft hij de nodige ervaring mee opgedaan bij zijn vorige werkgever, de Compass Group. Deze facilitaire dienstverlener had bijvoorbeeld contracten waarbij gestimuleerd werd jaarlijkse bezuinigingen door te voeren op het gebied van facilitaire inkoop. “Wist je meer te bezuinigen, werd dat bedrag gedeeld tussen de partijen”, aldus Peeters.

Arbeidsvoorwaardepakket

Kortom, in leaseland is nog volop ruimte voor innovatie, denkt Peeters. De branche is volgens hem nog te veel productgericht. Dienstverlening moet juist voorop businesslease_klantstaan. De fleetowner is altijd op zoek naar de juiste balans tussen kosten en wat het hem oplevert. Dat daarbij Business Lease meer opschuift naar mobiliteitsdienstverlener in plaats van ‘slechts’ leverancier van de leaseauto’s, staat voor hem als een paal boven water. De leasemaatschappij schuift regelmatig aan bij directietafels om klanten bij te praten over de trends & ontwikkeling in mobiliteitsland en hoe deze eventueel in het eigen bedrijf in te zetten.

Peeters zet daarbij meer in op accountmanagement dan puur op sales. Waarbij de bestaande klant op meer fronten ontzorgd wil  worden. Daartoe behoren ook producten als het mobiliteitsbudget en private lease. Want in een steeds competitievere arbeidsmarkt draait het bij mobiliteit ook om medewerkerstevredenheid. Dit laatste begrip krijgt Peeters in klantgesprekken vaak te horen. Het thema mobiliteit in het arbeidsvoorwaardepakket wordt een concurrerend element in de werving & selectie, is zijn overtuiging. “Je praat dan niet alleen over ons Care Online programma, maar over een bredere waaier van mobiliteitsdiensten waarmee werknemers bediend kunnen worden. Over het mobiliteitsbudget en private lease wordt bij fleetowners  serieus nagedacht. Het is aan ons om daar ook echt handen en voeten aan te geven”.

Meer werk

Dat ontzorgen van de klant moet er uiteindelijk ook toe leiden dat bedrijven minder tijd kwijt zijn aan wagenparkbeheer. Het valt Peeters op dat vooral grotere fleetowners eigenlijk nog teveel tijd stoppen in zaken waar een leasemaatschappij eigenlijk beter voor is toegerust. “Men heeft een volle fte voor wagenparkbeheer in dienst, maar eigenlijk willen ze terug naar een halve fte. Over het algemeen geldt dat naarmate een leasemaatschappij slechter zijn werk doet, de klant er meer werk aan overhoudt.”


Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email
Categorie: Marktcijfers / brancheberichten
Labels: Business Lease

Gerelateerde links:

  • Business Lease neemt Personal Car Lease over
  • AON en Business Lease testen ‘zelfrijdende’ auto’s
  • Business Lease lanceert online monitor Care Online
  • Leaserijders rijden vooral op zaterdag schade
  • LeasePlan Mobility Monitor: blackbox steeds meer geaccepteerd
  • Berg Insight: fleetmanagement markt groeit jaarlijks met 15 procent
Meer achtergrond-artikelen
De Nieuwe Fleet & Lease:

Onze partners:

  • DuurzameMobiliteit.nu

    DuurzameMobiliteit.nu

    Zustertitel van TrendsinAutoleasing.nl. Hét podium waarop we fleetowners – van klein tot groot – gericht wegwijs maken in het op- (of dóórzetten) van hun (elektrische) duurzame mobiliteitsbeleid.

  • Hankook Tire

    Hankook Tire

    Hankook Tire investeert in het toekomstige mobiliteitslandschap voor elektrische, groene voertuigen

  • Zaptec

    Zaptec

    Onze missie is om de wereldwijde groei van elektrisch vervoer mogelijk te maken. Opladen moet daarom simpel en efficiënt zijn én passen bij de wensen van de gebruiker

  • Fleet Support

    Fleet Support

    Fleet Support is bedenker en marktleider van professioneel wagenparkbeheer voor tientallen grote en middelgrote organisaties

  • BMW

    BMW

    Kiest u ervoor om uw BMW te leasen dan kiest u voor zorgeloos rijplezier

  • Eurocars

    Eurocars

    Eurocars is inmiddels uitgegroeid tot Nederlands grootste universele BOVAG mobiliteitsbedrijf. Met 4 vestigingen in Nederland voorzien we de klant in zijn mobiliteitsbehoefte.

  • smart

    smart

    Elektrische mobiliteit maakt je bedrijf toekomstbestendig, en smart heeft nog meer toegevoegde waarde

  • Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Wij zijn een kennis- en opleidingsinstituut dat met behulp van training, consultancy en online trainingsapplicaties een bijdrage levert aan verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit

  • Wagenpartners

    Wagenpartners

    WagenPartners, onafhankelijk specialist in wagenparkbeheer. De perfecte balans tussen regie, organisatie en het dagelijkse beheer van je wagenpark

  • Fleetport

    Fleetport

    Als expert in poolbeheer en hikertransport biedt Fleetport uw bedrijf efficiënte oplossingen voor het inzetten en vervoeren van leaseauto’s

  • Smappee

    Smappee

    Smappee speelt met zijn slimme laadpalen in op de toenemende elektrificatie van mobiliteit en de daarmee gepaard gaande energieproblematiek.

  • Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease biedt complete, flexibele mobiliteitsoplossingen voor zowel zakelijk als privé gebruik. Of je nu een auto, bedrijfswagen, elektrische fiets (e-bike), mobiliteitspas of maatwerkoplossing nodig hebt

  • DKV

    DKV

    Met de DKV Card +Charge kunt u buiten snel en simpel opladen ook cashfree conventionele brandstof tanken in Europa's grootste netwerk van onafhankelijke tank- en servicestations

  • AUTO1.com

    AUTO1.com

    AUTO1.com is Europa's grootste b2b platform voor gebruikte auto's. Wij ondersteunen de groei van uw bedrijf met onze digitale aankoop- en verkoopoplossingen, uitmuntende Europa-brede transportoplossingen en toegewijde accountmanagers.

  • Alliantie Stop Verkeersongevallen

    Alliantie Stop Verkeersongevallen

    De Alliantie Stop Verkeersongevallen zet zich in om jaarlijks 10.000 verkeersongevallen te voorkomen. Doet jouw organisatie ook mee?

  • BCA

    BCA

    Wij brengen occasion vraag en aanbod bij elkaar en ondersteunen de remarketing processen van onze klanten, zodat zowel de verkopende als de kopende partij de beste deal kan sluiten

  • ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel is, met meer dan 80 vestigingen, een van de de grootste en best gekwalificeerde schadeherstelketens van Nederland

  • Openlane

    Openlane

    Vraagt u zich af hoe u uw wagenpark voor de beste marktprijs kunt verkopen zonder de automarkt en prijsdynamiek te kennen? OPENLANE is uw partner voor remarketing van wagenparken!

  • Sortimo

    Sortimo

    Dankzij een op maat ontworpen bedrijfswageninrichting wordt gereedschap en materiaal altijd veilig en georganiseerd opgeborgen en getransporteerd

  • bott

    bott

    Een goed ontworpen bedrijfswageninrichting is van essentieel belang om het potentieel van elektrische bedrijfswagens volledig te benutten

© TrendsInAutoleasing.nl 2014-2025 Disclaimer Privacybeleid Cookie instellingen Contact Design by TricksWeb Design