Onder de nieuwe directeur Vincent Peeters wil Business Lease meer inzetten op innovatie. De branche is volgens hem nog te veel productgericht. Daar hoort een andere relatie met de klant bij. In diezelfde filosofie past ook de grootschalige pilot die vanaf deze maand wordt gehouden waarbij 650 auto’s worden uitgerust met een dongel. “We willen meer dan een factuurrelatie met de klant”
Een kleine half jaar is Vincent Peeters directeur van Business Lease. Het is tevens zijn eerste schrede in de automotive branche. Hoewel hij die laatste term liever niet gebruikt. “Bij automotive denk je toch primair aan de auto. Mij gaat het om de dienstverlening; dat is ook mijn achtergrond”. Nog een ‘correctie’ op de veronderstelling van de journalist dat het momenteel ‘moeilijke’ tijden zijn in de branche – en wellicht niet zo’n goede timing om in te stappen – Peeters vindt dit précies hét juiste moment om in te stappen. “De afgelopen honderd jaar is er weinig wezenlijks veranderd aan de auto en aan de infrastructuur eromheen. Dat gaat de komende vijf jaar enorm veranderen, is mijn overtuiging. Met schokgolven zullen die veranderingen door de branche heengaan. Het zijn spannende en uitdagende tijden.”
Remschijven
Zo heeft Director Innovation & Business Development van Business Lease Group, Stijn Otten, onlangs meegedaan aan een proef met twaalf ‘hoog geautomatiseerde’ auto’s. Meerdere auto’s, waaronder de Tesla met de zogenaamde ‘auto pilot’ namen er aan deel. Business Lease wil op deze manier de risico’s van zelfrijdende auto’s beter leren inschatten. Maar het zijn niet louter dergelijke grote thema’s waar de leasemaatschappij zich mee bezighoudt. De focus ligt erop om ontwikkelingen te vertalen naar bruikbare producten voor de klant. Precies in die filosofie wordt vanaf januari met meerdere klanten een grootschalige pilot gehouden waarbij 650 auto’s worden uitgerust met een dongel. Het is Business Lease zijn eigen telematica-project dat een flinke efficiencyslag (lees: kostenbesparing) moet brengen op het gebied van onderhoud en reparatie.
Wist je meer te bezuinigen, werd dat bedrag gedeeld tussen de partijen
Peeters: “Onderhoud aan de auto wordt nu gedaan aan de hand van het aantal kilometers. Daarbij moet je maar aannemen dat er een oliewissel moet plaatsvinden of dat de remschijven moeten worden vervangen. Maar de auto genereert een constante stroom van informatie over allerhande onderdelen. Wij ontsluiten die data waarbij een berijder bijvoorbeeld via onze online portal specifieke informatie krijgt over mogelijke problemen met de auto. De dongel zorgt ervoor dat we heel specifiek onderhoud kunnen uitvoeren en dit ook heel efficiënt kunnen inplannen. Het moet leiden tot een forse kostenbesparing”.
Jaarlijkse bezuinigingen

Twee van de zes klantprofielen van Business Lease. Het vormt de basis van waarop diverse klanten moeten worden de benaderd
Die kostenbesparingen kunnen worden verrekend met de klant. Waarmee Peeters wil aangeven dat er op het gebied van leasecontracten wat hem betreft ook innovaties mogen plaatsvinden. Daar heeft hij de nodige ervaring mee opgedaan bij zijn vorige werkgever, de Compass Group. Deze facilitaire dienstverlener had bijvoorbeeld contracten waarbij gestimuleerd werd jaarlijkse bezuinigingen door te voeren op het gebied van facilitaire inkoop. “Wist je meer te bezuinigen, werd dat bedrag gedeeld tussen de partijen”, aldus Peeters.
Arbeidsvoorwaardepakket
Kortom, in leaseland is nog volop ruimte voor innovatie, denkt Peeters. De branche is volgens hem nog te veel productgericht. Dienstverlening moet juist voorop
staan. De fleetowner is altijd op zoek naar de juiste balans tussen kosten en wat het hem oplevert. Dat daarbij Business Lease meer opschuift naar mobiliteitsdienstverlener in plaats van ‘slechts’ leverancier van de leaseauto’s, staat voor hem als een paal boven water. De leasemaatschappij schuift regelmatig aan bij directietafels om klanten bij te praten over de trends & ontwikkeling in mobiliteitsland en hoe deze eventueel in het eigen bedrijf in te zetten.
Peeters zet daarbij meer in op accountmanagement dan puur op sales. Waarbij de bestaande klant op meer fronten ontzorgd wil worden. Daartoe behoren ook producten als het mobiliteitsbudget en private lease. Want in een steeds competitievere arbeidsmarkt draait het bij mobiliteit ook om medewerkerstevredenheid. Dit laatste begrip krijgt Peeters in klantgesprekken vaak te horen. Het thema mobiliteit in het arbeidsvoorwaardepakket wordt een concurrerend element in de werving & selectie, is zijn overtuiging. “Je praat dan niet alleen over ons Care Online programma, maar over een bredere waaier van mobiliteitsdiensten waarmee werknemers bediend kunnen worden. Over het mobiliteitsbudget en private lease wordt bij fleetowners serieus nagedacht. Het is aan ons om daar ook echt handen en voeten aan te geven”.
Meer werk
Dat ontzorgen van de klant moet er uiteindelijk ook toe leiden dat bedrijven minder tijd kwijt zijn aan wagenparkbeheer. Het valt Peeters op dat vooral grotere fleetowners eigenlijk nog teveel tijd stoppen in zaken waar een leasemaatschappij eigenlijk beter voor is toegerust. “Men heeft een volle fte voor wagenparkbeheer in dienst, maar eigenlijk willen ze terug naar een halve fte. Over het algemeen geldt dat naarmate een leasemaatschappij slechter zijn werk doet, de klant er meer werk aan overhoudt.”
Categorie: Marktcijfers / brancheberichten
Gerelateerde links:
- Business Lease neemt Personal Car Lease over
- AON en Business Lease testen ‘zelfrijdende’ auto’s
- Business Lease lanceert online monitor Care Online
- Leaserijders rijden vooral op zaterdag schade
- LeasePlan Mobility Monitor: blackbox steeds meer geaccepteerd
- Berg Insight: fleetmanagement markt groeit jaarlijks met 15 procent






