Op deze website maken wij gebruik van Google Analytics en StatCounter om uw gebruik van onze websites te analyseren, zodat we functionaliteiten daarop kunnen aanpassen. Ook gebruiken we externe cookies (Youtube) om social media integratie op onze websites mogelijk te maken. (Details...)Als u wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kunt u hieronder uw instellingen wijzigen.

Kies hier welke cookies u wenst toe te staan:

Accepteren instellingen

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Trends In Autoleasing

Menu
Sluiten

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

  • Calendar
  • Home
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • Uitgelicht
    • Leaseauto’s – drives
    • Video’s
  • Agenda
  • Spotlights!
  • Marktcijfers
  • Word partner!
Photo

EXCLUSIEF! Eerste grote onderzoek naar private lease

maandag 22 september, 2014
Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email

Leasemaatschappijen omarmen private lease als een middel om groei te realiseren. De tijdsgeest zou er naar zijn. Ook voor zakelijke mobiliteit kan private lease een oplossing zijn. Een eerste landelijk onderzoek van Lease Consult in samenwerking met Trendsinautoleasing.nl onder een groep representatieve aanbieders geeft voor het eerst zicht op hoe men private lease vormgeeft. Sommige resultaten zijn ‘ronduit onthutsend’.

Waarom dit onderzoek? Volgens Roel Hindriks van Lease Consult kleven er de nodige gevaren aan private lease. Het is ook voor hem een product dat zowel met veel enthousiasme als met de nodige zorg wordt bekeken. “Leasing is een complex product, zelfs voor werkgevers. Geleverde diensten lopen vaak niet parallel met de verwachtingen. Nu private lease als nieuwe groeimarkt wordt omarmd, komt deze complexe dienstverlening zonder enig kader op particulieren af. De wet geeft alleen duidelijk richting aan kredieten, maar niet aan het huren van roerende zaken waaronder private lease valt.”

Roel Hindriks tijdens een eerder leasecongres

Roel Hindriks tijdens een eerder leasecongres

Het lastige van dit onderzoek betrof de definitie van private lease. Die is er eigenlijk niet. In de markt wordt er soms gesproken over private lease terwijl het eigenlijk een vorm van huurkoop is. Dan wordt er getoetst bij het Bureau Krediet Registratie (BKR) en zijn strikte wettelijke regels van toepassing. Bij ‘huren’ is dat niet het geval; mag er zelfs niet getoetst worden bij het BKR. Terwijl sommige aanbieders dat wel melden op hun websites.

Ronduit onthutsende aanbieding

Volgens Hindriks moet private lease vooral een operationele service zijn. Dus waarbij de klant geen omkijken heeft naar zaken als wegenbelasting, verzekering, onderhoud en reparatie. “Het merendeel van de aanbieders biedt een operationeel contract, blijkt uit het onderzoek. Dat pakt positiever uit dan ik had verwacht.”

“Of men is natuurlijk niet goed op de hoogte van de mogelijkheid”

Daarentegen zijn de verschillen in dienstverlening nog groter dan Hindriks in eerste instantie dacht. “Ronduit onthutsend vind ik de aanbieder die niet de mogelijkheid benut om op BTW te besparen. Zo hoeft er bijvoorbeeld bij operationele leasing geen BTW berekend te worden over het BPM-gedeelte in het leasecontract. Dat gebeurt dus wel. De lessor behaalt daar geen voordeel uit, maar men vindt het blijkbaar administratief niet de moeite waard om de mogelijkheid van kostenbesparing te benutten. Of men is natuurlijk niet goed op de hoogte van de mogelijkheid.”

‘Noem het dan geen private lease!’

Tot er geen heldere definitie bestaat van Private Leasing, moeten leasemaatschappijen en andere aanbieders van dergelijke producten zich goed realiseren dat ze met particulieren te maken hebben. Enkele kenmerken: aankopen worden vaak impulsief gedaan, men wil een inruiler kwijt, gemiddeld rijdt men minder kilometers per jaar dan zakelijke gebruikers. En misschien wel het grootste verschil met zakelijke klanten is dat particulieren geen BTW kunnen verrekenen.

Reparatie, onderhoud en banden: standaard in private leasecontract

Reparatie, onderhoud en banden: standaard in private leasecontract

Hindriks pleit ervoor dat aanbieders enkele standaardzaken opnemen in hun product. Zoals 12.000 kilometer per jaar en een heldere omschrijving (ook in de brochures en websites) wat de kosten zijn van bijvoorbeeld meerkilometers. “ROB, verzekeringen en wegenbelasting (HSB) moeten er ook standaard in. Zo niet, noem het geen private lease. En als er eigenlijk sprake is van huurkoop, noem het dan ook zo.”

Sterke ondersteuning bij mobiliteitsbudgetten en deelauto’s

Enkele aanbieders van private lease zien het product ook als toegevoegde waarde voor zakelijke klanten. Zoals XLLease (zie gerelateerd artikel ) en Leasevisie (zie gerelateerd artikel). Een prima ontwikkeling, vindt Hindriks. “Private lease ondersteunt de sterk opkomende gedachte van mobiliteitsbudgetten en deelauto’s. Die laatste ontwikkeling wordt weer gevoed door de wens van bedrijven om het aantal auto’s van de zaak te verminderen. Kortom, private lease kan extra flexibilisering brengen in het wagenparkbeheer.”

“Opvallend is dat bijna niemand een brandstofpas aanbiedt. Blijkbaar ziet men daar geen heil in”

De belangrijkste conclusies van het onderzoek, waarbij deelnemers een vijftiental vragen kregen overhandigd, is het grote verschil in dienstverlening. Bij 30% zijn reparatie, onderhoud en banden niet inbegrepen; bij 38% is er geen vervangende auto; bij 15% is er geen WA + Casco inbegrepen en zelfs bij bijna 70% geen inzittendeverzekering. “Opvallend is dat bijna niemand een brandstofpas aanbiedt. Blijkbaar ziet men daar geen heil in”, aldus Hindriks.

Groot verschil in standaardkilometers

Opmerkelijk is ook het verschil in standaardkilometers. En vooral hoe men omgaat indien en meer of minder wordt gereden dan vooraf bepaald. Een derde van de respondenten doet geen hercalculaties, maar verrekent meerkilometers tegen een vooraf opgegeven kilometerprijs. De overige bedrijven passen hercalculaties toe bij ofwel 5, 10 of 15 procent afwijking in jaarkilometrage. Ook de voortijdige beëindigingskosten lopen uiteen, van 25% van de resterende termijnen tot en met 75% van de termijnen. In één geval wordt het zelfs niet vooraf gedefinieerd. Een tweetal bedrijven berekenen het verschil tussen boekwaarde en opbrengst bij verkoop (handelswaarde) plus administratiekosten.

btw

BTW hoeft niet op alle onderdelen van het private leasecontract worden berekend

Volgens Hindriks zijn de verschillen in dienstverlening heel wezenlijk. Vooral of er nu wel of niet onderhoud en reparatie zijn inbegrepen. Maar ook wat betreft verzekeringen en wagenbelasting. En tot slot: hoelang is het genoemde bedrag te betalen en hoeveel kilometers mogen jaarlijks gereden worden. “Kortom: de juridisch en op leasegebied beslist onervaren doelgroep ‘particulieren’ wordt overstelpt met aanlokkelijke teksten zonder voldoende gewezen te worden op de belangrijkste aspecten. Daarmee begeven zich heel wat bedrijven op glad ijs. Daarom mijn signaal richting de branche: voorkom gedonder en een groot afbreukrisico en kom tot een meer standaard product.”

Alle onderzoeksresultaten ontvangen? Stuur een mail met naam, functie en emailadres naar redactie@trendsinautoleasing.nl


Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email
Categorie: Private lease / Auto-abonnementen
Labels: Leasevisie, XLLease

Gerelateerde links:

  • XLLease: private lease is zeker geen hype
  • LeaseVisie: Werkgever en werknemer samen in private lease
  • VNA sluit gedragsrichtlijnen of keurmerk niet uit
  • Wegens succes verlengd: private lease-actie Natuur & Milieu
  • Foxlease lanceert sales & leaseback voor particulieren
  • Private lease op agenda van AFM
Meer achtergrond-artikelen
De Nieuwe Fleet & Lease:

Onze partners:

  • DuurzameMobiliteit.nu

    DuurzameMobiliteit.nu

    Zustertitel van TrendsinAutoleasing.nl. Hét podium waarop we fleetowners – van klein tot groot – gericht wegwijs maken in het op- (of dóórzetten) van hun (elektrische) duurzame mobiliteitsbeleid.

  • Hankook Tire

    Hankook Tire

    Hankook Tire investeert in het toekomstige mobiliteitslandschap voor elektrische, groene voertuigen

  • Hyundai

    Hyundai

    De nieuwe Hyundai INSTER. Tijdelijk met € 2.000 Smart bonus. Vanaf € 22.295 of netto € 120,- bijtelling per maand

  • BMW

    BMW

    Kiest u ervoor om uw BMW te leasen dan kiest u voor zorgeloos rijplezier

  • AUTO1.com

    AUTO1.com

    AUTO1.com is Europa's grootste b2b platform voor gebruikte auto's. Wij ondersteunen de groei van uw bedrijf met onze digitale aankoop- en verkoopoplossingen, uitmuntende Europa-brede transportoplossingen en toegewijde accountmanagers.

  • bott

    bott

    Een goed ontworpen bedrijfswageninrichting is van essentieel belang om het potentieel van elektrische bedrijfswagens volledig te benutten

  • Fleetport

    Fleetport

    Als expert in poolbeheer en hikertransport biedt Fleetport uw bedrijf efficiënte oplossingen voor het inzetten en vervoeren van leaseauto’s

  • Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease biedt complete, flexibele mobiliteitsoplossingen voor zowel zakelijk als privé gebruik. Of je nu een auto, bedrijfswagen, elektrische fiets (e-bike), mobiliteitspas of maatwerkoplossing nodig hebt

  • Fleet Support

    Fleet Support

    Fleet Support is bedenker en marktleider van professioneel wagenparkbeheer voor tientallen grote en middelgrote organisaties

  • Alliantie Stop Verkeersongevallen

    Alliantie Stop Verkeersongevallen

    De Alliantie Stop Verkeersongevallen zet zich in om jaarlijks 10.000 verkeersongevallen te voorkomen. Doet jouw organisatie ook mee?

  • Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Wij zijn een kennis- en opleidingsinstituut dat met behulp van training, consultancy en online trainingsapplicaties een bijdrage levert aan verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit

  • Wagenpartners

    Wagenpartners

    WagenPartners, onafhankelijk specialist in wagenparkbeheer. De perfecte balans tussen regie, organisatie en het dagelijkse beheer van je wagenpark

  • Eurocars

    Eurocars

    Eurocars is inmiddels uitgegroeid tot Nederlands grootste universele BOVAG mobiliteitsbedrijf. Met 4 vestigingen in Nederland voorzien we de klant in zijn mobiliteitsbehoefte.

  • DKV

    DKV

    Met de DKV Card +Charge kunt u buiten snel en simpel opladen ook cashfree conventionele brandstof tanken in Europa's grootste netwerk van onafhankelijke tank- en servicestations

  • Smappee

    Smappee

    Smappee speelt met zijn slimme laadpalen in op de toenemende elektrificatie van mobiliteit en de daarmee gepaard gaande energieproblematiek.

  • Openlane

    Openlane

    Vraagt u zich af hoe u uw wagenpark voor de beste marktprijs kunt verkopen zonder de automarkt en prijsdynamiek te kennen? OPENLANE is uw partner voor remarketing van wagenparken!

  • smart

    smart

    Elektrische mobiliteit maakt je bedrijf toekomstbestendig, en smart heeft nog meer toegevoegde waarde

  • Sortimo

    Sortimo

    Dankzij een op maat ontworpen bedrijfswageninrichting wordt gereedschap en materiaal altijd veilig en georganiseerd opgeborgen en getransporteerd

  • BCA

    BCA

    Wij brengen occasion vraag en aanbod bij elkaar en ondersteunen de remarketing processen van onze klanten, zodat zowel de verkopende als de kopende partij de beste deal kan sluiten

  • ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel is, met meer dan 80 vestigingen, een van de de grootste en best gekwalificeerde schadeherstelketens van Nederland

© TrendsInAutoleasing.nl 2014-2025 Disclaimer Privacybeleid Cookie instellingen Contact Design by TricksWeb Design