Leasemaatschappijen omarmen private lease als een middel om groei te realiseren. De tijdsgeest zou er naar zijn. Ook voor zakelijke mobiliteit kan private lease een oplossing zijn. Een eerste landelijk onderzoek van Lease Consult in samenwerking met Trendsinautoleasing.nl onder een groep representatieve aanbieders geeft voor het eerst zicht op hoe men private lease vormgeeft. Sommige resultaten zijn ‘ronduit onthutsend’.
Waarom dit onderzoek? Volgens Roel Hindriks van Lease Consult kleven er de nodige gevaren aan private lease. Het is ook voor hem een product dat zowel met veel enthousiasme als met de nodige zorg wordt bekeken. “Leasing is een complex product, zelfs voor werkgevers. Geleverde diensten lopen vaak niet parallel met de verwachtingen. Nu private lease als nieuwe groeimarkt wordt omarmd, komt deze complexe dienstverlening zonder enig kader op particulieren af. De wet geeft alleen duidelijk richting aan kredieten, maar niet aan het huren van roerende zaken waaronder private lease valt.”
Het lastige van dit onderzoek betrof de definitie van private lease. Die is er eigenlijk niet. In de markt wordt er soms gesproken over private lease terwijl het eigenlijk een vorm van huurkoop is. Dan wordt er getoetst bij het Bureau Krediet Registratie (BKR) en zijn strikte wettelijke regels van toepassing. Bij ‘huren’ is dat niet het geval; mag er zelfs niet getoetst worden bij het BKR. Terwijl sommige aanbieders dat wel melden op hun websites.
Ronduit onthutsende aanbieding
Volgens Hindriks moet private lease vooral een operationele service zijn. Dus waarbij de klant geen omkijken heeft naar zaken als wegenbelasting, verzekering, onderhoud en reparatie. “Het merendeel van de aanbieders biedt een operationeel contract, blijkt uit het onderzoek. Dat pakt positiever uit dan ik had verwacht.”
“Of men is natuurlijk niet goed op de hoogte van de mogelijkheid”
Daarentegen zijn de verschillen in dienstverlening nog groter dan Hindriks in eerste instantie dacht. “Ronduit onthutsend vind ik de aanbieder die niet de mogelijkheid benut om op BTW te besparen. Zo hoeft er bijvoorbeeld bij operationele leasing geen BTW berekend te worden over het BPM-gedeelte in het leasecontract. Dat gebeurt dus wel. De lessor behaalt daar geen voordeel uit, maar men vindt het blijkbaar administratief niet de moeite waard om de mogelijkheid van kostenbesparing te benutten. Of men is natuurlijk niet goed op de hoogte van de mogelijkheid.”
‘Noem het dan geen private lease!’
Tot er geen heldere definitie bestaat van Private Leasing, moeten leasemaatschappijen en andere aanbieders van dergelijke producten zich goed realiseren dat ze met particulieren te maken hebben. Enkele kenmerken: aankopen worden vaak impulsief gedaan, men wil een inruiler kwijt, gemiddeld rijdt men minder kilometers per jaar dan zakelijke gebruikers. En misschien wel het grootste verschil met zakelijke klanten is dat particulieren geen BTW kunnen verrekenen.
Hindriks pleit ervoor dat aanbieders enkele standaardzaken opnemen in hun product. Zoals 12.000 kilometer per jaar en een heldere omschrijving (ook in de brochures en websites) wat de kosten zijn van bijvoorbeeld meerkilometers. “ROB, verzekeringen en wegenbelasting (HSB) moeten er ook standaard in. Zo niet, noem het geen private lease. En als er eigenlijk sprake is van huurkoop, noem het dan ook zo.”
Sterke ondersteuning bij mobiliteitsbudgetten en deelauto’s
Enkele aanbieders van private lease zien het product ook als toegevoegde waarde voor zakelijke klanten. Zoals XLLease (zie gerelateerd artikel ) en Leasevisie (zie gerelateerd artikel). Een prima ontwikkeling, vindt Hindriks. “Private lease ondersteunt de sterk opkomende gedachte van mobiliteitsbudgetten en deelauto’s. Die laatste ontwikkeling wordt weer gevoed door de wens van bedrijven om het aantal auto’s van de zaak te verminderen. Kortom, private lease kan extra flexibilisering brengen in het wagenparkbeheer.”
“Opvallend is dat bijna niemand een brandstofpas aanbiedt. Blijkbaar ziet men daar geen heil in”
De belangrijkste conclusies van het onderzoek, waarbij deelnemers een vijftiental vragen kregen overhandigd, is het grote verschil in dienstverlening. Bij 30% zijn reparatie, onderhoud en banden niet inbegrepen; bij 38% is er geen vervangende auto; bij 15% is er geen WA + Casco inbegrepen en zelfs bij bijna 70% geen inzittendeverzekering. “Opvallend is dat bijna niemand een brandstofpas aanbiedt. Blijkbaar ziet men daar geen heil in”, aldus Hindriks.
Groot verschil in standaardkilometers
Opmerkelijk is ook het verschil in standaardkilometers. En vooral hoe men omgaat indien en meer of minder wordt gereden dan vooraf bepaald. Een derde van de respondenten doet geen hercalculaties, maar verrekent meerkilometers tegen een vooraf opgegeven kilometerprijs. De overige bedrijven passen hercalculaties toe bij ofwel 5, 10 of 15 procent afwijking in jaarkilometrage. Ook de voortijdige beëindigingskosten lopen uiteen, van 25% van de resterende termijnen tot en met 75% van de termijnen. In één geval wordt het zelfs niet vooraf gedefinieerd. Een tweetal bedrijven berekenen het verschil tussen boekwaarde en opbrengst bij verkoop (handelswaarde) plus administratiekosten.
Volgens Hindriks zijn de verschillen in dienstverlening heel wezenlijk. Vooral of er nu wel of niet onderhoud en reparatie zijn inbegrepen. Maar ook wat betreft verzekeringen en wagenbelasting. En tot slot: hoelang is het genoemde bedrag te betalen en hoeveel kilometers mogen jaarlijks gereden worden. “Kortom: de juridisch en op leasegebied beslist onervaren doelgroep ‘particulieren’ wordt overstelpt met aanlokkelijke teksten zonder voldoende gewezen te worden op de belangrijkste aspecten. Daarmee begeven zich heel wat bedrijven op glad ijs. Daarom mijn signaal richting de branche: voorkom gedonder en een groot afbreukrisico en kom tot een meer standaard product.”
Alle onderzoeksresultaten ontvangen? Stuur een mail met naam, functie en emailadres naar redactie@trendsinautoleasing.nl
Categorie: Private lease / Auto-abonnementen








