Werknemerstevredenheid wordt een steeds belangrijker aspect in de dienstverlening van leasemaatschappijen. Niet alleen werkgevers verwachten op dat vlak ontzorging van hun leasepartner, maar ook berijders verwachten op dat vlak stappen van hun leasemaatschappij, waarbij de verwachtingen het liefst moeten worden overtroffen. Voor die uitdaging staat de leasesector. Die handschoen wordt door XLLease in ieder geval opgepakt.
De leasemaatschappij uit Apeldoorn (onderdeel van de Autohaas Groep) legt momenteel de laatste hand aan haar nieuwe berijders-app. Rond deze tijd wordt deze stapsgewijs uitgerold. Het is een app die zeker niet te vergelijken is met de app die bijvoorbeeld Volkswagen levert op enkele modellen. Die richt zich namelijk op de auto, benadrukt XLLease directeur Frank van Klink. “Onze app richt zich op het leasecontract. Het geeft rechtstreeks toegang tot het hart van onze automatisering. Met de app kunnen we één op één communiceren met de leaserijder. Waarbij we in de ontwikkeling de lat flink hoog hebben gelegd. Leaserijders gaan dit soort diensten op een gegeven moment verwachten van een leasemaatschappij. Wij moeten ervoor zorgen dat die verwachting overtroffen wordt.”
Via de app krijgt de berijder straks bijvoorbeeld pushberichten binnen met signaleringen over onderhoud, APK of een winterbandenwissel. Eenzijdige schade kan heel eenvoudig gemeld worden waarbij er ook foto’s kunnen worden geüpload. Ook kan er direct hulp worden gevraagd, waarbij een medewerker van XLLease telefonisch de berijder met raad en daad bijstaat. Kilometerstanden en hoe deze in verhouding staan tot het leasecontract, zijn altijd realtime inzichtelijk.
Ook eventuele bekeuringen zijn te zien en mochten die bijvoorbeeld vooral op B-wegen plaatsvinden, kunnen daar vervolgacties aan worden gekoppeld. “De app registreert, analyseert en biedt data aan. Echter, zonder daar big brother-achtige conclusies aan te verbinden. Dat initiatief laten wij graag bij de berijder”, aldus Van Klink.
Gaming-elementen
Als bedrijven een stap verder willen gaan en bijvoorbeeld actief aan berijdersbeïnvloeding willen doen, kan dat ook. Begin dit jaar start XLLease met een pilot op dat vlak. Onder de noemer XL Green worden 100
auto’s van een klant van XLLease uitgerust met een blackbox. Dat bedrijf heeft er bewust voor gekozen om in 2016 grote stappen te maken op het gebied van het verlagen van de CO2-uitstoot en de schade- en onderhoudskosten te beperken.
Het geheel aan maatregelen moet daarbij niet ten koste gaan van de werknemerstevredenheid, benadrukt Van Klink. “We gaan in deze pilot heel ver op het gebied van berijdersbeïnvloeding, maar doen het op een uitgekiende manier en op een niet belerende toon. Er worden gaming-elementen in gebruikt en er zullen ook rijvaardigheidstrainingen worden gegeven. Dit laatste vooral voor berijders die nu eenmaal moeite hebben met de techniek van de auto en hoe daarmee om te gaan. Het is zeker niet altijd onwil van mensen.”
Telematica is absoluut de toekomst. Maar ook die toekomst heeft een tijdspad, en dat is niet van vandaag op morgen
De pilot gaat een jaar duren, Van Klink is ervan overtuigd dat het gaat aanslaan. Hij ziet het ook als een mooie, verdere stap in de inzet van telematica in fleetmanagement. Op dat vlak valt er nog veel kostenvoordeel te behalen voor de klant. Op het wensenlijstje van Van Klink staan dan ook nog vele, nieuwe telematica-toepassingen. Maar die klinken doorgaans eenvoudiger dan het is. Van Klink: “Je loopt al snel tegen de grenzen aan van wat technisch mogelijk is. Alleen al omdat er zo verschrikkelijk veel verschillende smartphones zijn op de markt, was het voor ons bijvoorbeeld een flinke uitdaging om in de berijdersapp de mogelijkheid in te stellen om foto’s te uploaden. En dan zijn er privacy-grenzen. Telematica is absoluut de toekomst. Maar ook die toekomst heeft een tijdspad, en dat is niet van vandaag op morgen.”
Mantelovereenkomsten
Fleetowners willen daarnaast graag flexibiliteit brengen in de inzet van het wagenpark. Daarvoor zijn er diverse “hypes” in de markt (zie kader) maar Van Klink ziet toch vooral de ontwikkeling waarbij leasing en verhuur verder naar elkaar toegroeien. De verhuurvloot is het afgelopen jaar bij XLLease verdubbeld. Beide disciplines zitten aan dezelfde tafel van de klant. Waarbij verhuur de flexibele schil in het park van de klant oplevert, de korte termijn mobiliteitsbehoefte invult of een uitkomst is voor tijdelijke inzet-contracten.
Van Klink: “We sluiten ook mantelovereenkomsten af met bedrijven voor werknemers die bijvoorbeeld maandelijks de vestigingen moeten bezoeken. We leveren de auto netjes voor de deur af en halen die ook weer op. Dat doen we al jaren. Het neemt momenteel toe, maar dat heeft meer te maken met het gunstige economische tij dan met alle berichtgeving over zogenaamde nieuwe mobiliteitsdiensten. Wat dat betreft is er niets nieuws onder de zon en moet je gewoon excelleren op je dienstverlening.”
Categorie: Telematica







