Op deze website maken wij gebruik van Google Analytics en StatCounter om uw gebruik van onze websites te analyseren, zodat we functionaliteiten daarop kunnen aanpassen. Ook gebruiken we externe cookies (Youtube) om social media integratie op onze websites mogelijk te maken. (Details...)Als u wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kunt u hieronder uw instellingen wijzigen.

Kies hier welke cookies u wenst toe te staan:

Accepteren instellingen

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Trends In Autoleasing

Menu
Sluiten

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

  • Home
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • Uitgelicht
    • Leaseauto’s – drives
    • Video’s
  • Agenda
  • Spotlights!
  • Marktcijfers
  • Word partner!
Photo

Luchtkwaliteit wordt voor fleetowners hét milieuthema

dinsdag 1 maart, 2016
Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email

Na CO2-uitstoot wordt luchtkwaliteit (NOx) hét thema van fleetowners met betrekking tot hun milieuparagraaf. Dieselgate heeft het thema sterk op de kaart gezet, de nieuwe real driving emission test zal straks beleid op dit vlak noodzakelijk maken. Maar hoe zet je ‘luchtkwaliteit’ om in beleid? Hoe maak je stappen op dat vlak?

Bart Karhof van Toyota en Lexus importeur Louwman & Parqui geldt binnen de organisatie als specialist op het gebied van vergroening en luchtkwaliteit. Hij versterkt het fleetsalesteam als er van fleetowners vragen komen over de vergroening van het wagenpark. En die vragen gaan tegenwoordig verder dan alleen over het inkopen van lage bijtellingauto’s, benadrukt Karhof. “Beleid maken om CO2-uitstoot te verminderen, is relatief makkelijk. Je hebt duidelijke waarden, de hele bijtelling is er omheen gehangen en alles is meetbaar. Stappen zetten op het gebied van luchtkwaliteit is lastiger, maar zeker niet minder urgent.”

Inzet van diesels

Een eerste belangrijke stap bij fleetowners is dat men gebruik maakt van de werkelijke uitstootgegevens. Dat ziet Karhof al steeds vaker gebeuren. Een goede zaak, vindt hij. Maar ook daar richt men zich vooral op CO2-uitstoot. “Zet je het thema luchtkwaliteit op de kaart, dan kom je onvermijdelijk op discussie over de inzet van mobiliteit. Maar vooral ook op de inzet van diesels.”

De nieuwe Prius voert de lijst aan van zuinige auto's gemeten naar hun werkelijke verbruik

De nieuwe Prius voert de lijst aan van zuinige auto’s gemeten naar hun werkelijke verbruik

Die laatste categorie auto’s moet het ontgelden in de visie van Karhof. Waarbij dieselgate de ogen heeft geopend van menig ander, inclusief politiek en fleetowner. Uit diverse onderzoeken, waaronder die van TNO, blijkt dat de normen voor de NOx-uitstoot van diesels weliswaar steeds strenger worden, maar dat in de praktijk de diesels nog altijd hetzelfde uitstoten als 20 jaar geleden. Zelfs voor de nieuwe Euro6-dieselmotoren die onder de norm van 80mg/km moeten uitkomen geldt dat de uitstoot gemiddeld tussen 150 en 650 gram per kilometer bedraagt. Karhof: “NOx is al 20 jaar een probleem. De normen waaraan de motoren moeten voldoen zijn de afgelopen jaren met een factor zeven verscherpt, maar doen dus niets af aan de werkelijke uitstoot. Recent TNO onderzoek toont aan dat personenauto diesels tot 20x meer uitstoten in de praktijk dan tijdens de emissietest.”

Keurmerk voor luchtkwaliteit

Het aandeel diesels bij fleetowners moet dus omlaag om serieus aan de slag te gaan met het thema luchtkwaliteit. Dat full hybrids een goed alternatief zijn, speelt Toyota – zo’n beetje de uitvinder van de hybride – natuurlijk in de kaart. Volgens gegevens van TNO blijkt dat hybrides met gemak kunnen concurreren met diesels met betrekking tot omslagpunt, kosten en CO2-uitstoot. “Op het vlak van NOx-uitstoot komt een diesel al helemaal niet in de buurt van een hybride. Een benzine-hybride stoot bijna geen NOx uit”, aldus Karhof.

Met het afbouwen van het dieselaandeel maak je wel een eerste statement

Dan maar alle diesels verruilen voor hybrides? Dat is volgens Karhof ook weer te simpel gedacht. Toyota gelooft in: The right car, at the right time at the right place. Maar met het afbouwen van het dieselaandeel maak je wel een eerste statement. Vervolgens moet je een beleid krijgen met duidelijke grenswaarden wat meet- en toetsbaar is. Enkele (onafhankelijke) marktpartijen zijn bezig met een soort keurmerk voor luchtkwaliteit, weet Karhof. Hoe dat er precies uit komt te zien, is nog niet duidelijk.

40% rendement

Dat zo’n beleid uiteindelijk in het voordeel van hybrides valt, is Karhof van overtuigd. Waarbij plug-in hybrides vooral niet moeten verward met Toyota full hybrids. Het rendement van die eerste is bijvoorbeeld afhankelijk van het laadgedrag – waarbij niet laden betekent: rijden op een ‘gewone’ benzine of dieselmotor in een extra zware auto. Een Toyota-hybride kan alleen functioneren in combinatie met de elektromotor. Op die manier heeft Toyota het rendement van de benzinemotor in de nieuwe Prius bijvoorbeeld weten op te krikken naar 40%. Normaal haalt een benzinemotor zo’n 25% rendement.

“Voor fleetowners wellicht belangrijker: een hybride heeft een heel voorspelbaar brandstofverbruik. De Toyota en Lexus-hybrides passen beter in de categorie benzine en diesel. Plaats een Prius dus vooral niet in het hokje met plug-in hybrides”, aldus Karhof.

Fleetowner, be prepared!

De huidige milieuzones in de grote steden maken het thema luchtkwaliteit de laatste tijd al minder vrijblijvend voor bedrijven. De nieuwe Europese RDE test, waartoe onlangs is besloten, zet het thema helemaal op de kaart. Die test wordt volgend jaar al ingevoerd, NOx-uitstoot is daarin een vast onderdeel. Welke consequenties die nieuwe waarden gaan hebben, bijvoorbeeld op fiscaal gebied, is nog niet duidelijk. Maar de boodschap van Karhof is duidelijk: fleetowner, be prepared! “Met straks de vlaktax wordt de druk ten aanzien van het sturen op zuinige auto’s volledig verlegt naar bedrijven. Zonder maatregelen heeft dat effect op zowel de kosten als op de duurzaamheidsdoelstellingen van bedrijven.”


Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email
Categorie: Milieu / CO2-besparing
Labels: Toyota

Gerelateerde links:

  • 2016: plug-in legt het af tegen full hybrid
  • Top10 zuinige auto’s voortaan met werkelijk gebruik
  • Europees Parlement stemt in met RDE-test
  • Opel start al in 2016 met publiceren praktijktest
  • Strukton sluit zich aan bij Cleaner Car Contracts
  • “Meerverbruik kost zakenauto 2000 euro per jaar”
Meer achtergrond-artikelen
De Nieuwe Fleet & Lease:

Onze partners:

  • DuurzameMobiliteit.nu

    DuurzameMobiliteit.nu

    Zustertitel van TrendsinAutoleasing.nl. Hét podium waarop we fleetowners – van klein tot groot – gericht wegwijs maken in het op- (of dóórzetten) van hun (elektrische) duurzame mobiliteitsbeleid.

  • Hankook Tire

    Hankook Tire

    Hankook Tire investeert in het toekomstige mobiliteitslandschap voor elektrische, groene voertuigen

  • Zaptec

    Zaptec

    Onze missie is om de wereldwijde groei van elektrisch vervoer mogelijk te maken. Opladen moet daarom simpel en efficiënt zijn én passen bij de wensen van de gebruiker

  • bott

    bott

    Een goed ontworpen bedrijfswageninrichting is van essentieel belang om het potentieel van elektrische bedrijfswagens volledig te benutten

  • DKV

    DKV

    Met de DKV Card +Charge kunt u buiten snel en simpel opladen ook cashfree conventionele brandstof tanken in Europa's grootste netwerk van onafhankelijke tank- en servicestations

  • ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel is, met meer dan 80 vestigingen, een van de de grootste en best gekwalificeerde schadeherstelketens van Nederland

  • Sortimo

    Sortimo

    Dankzij een op maat ontworpen bedrijfswageninrichting wordt gereedschap en materiaal altijd veilig en georganiseerd opgeborgen en getransporteerd

  • Hyundai

    Hyundai

    De nieuwe Hyundai INSTER. Tijdelijk met € 2.000 Smart bonus. Vanaf € 22.295 of netto € 120,- bijtelling per maand

  • smart

    smart

    Elektrische mobiliteit maakt je bedrijf toekomstbestendig, en smart heeft nog meer toegevoegde waarde

  • Fleetport

    Fleetport

    Als expert in poolbeheer en hikertransport biedt Fleetport uw bedrijf efficiënte oplossingen voor het inzetten en vervoeren van leaseauto’s

  • Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease biedt complete, flexibele mobiliteitsoplossingen voor zowel zakelijk als privé gebruik. Of je nu een auto, bedrijfswagen, elektrische fiets (e-bike), mobiliteitspas of maatwerkoplossing nodig hebt

  • AUTO1.com

    AUTO1.com

    AUTO1.com is Europa's grootste b2b platform voor gebruikte auto's. Wij ondersteunen de groei van uw bedrijf met onze digitale aankoop- en verkoopoplossingen, uitmuntende Europa-brede transportoplossingen en toegewijde accountmanagers.

  • Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Wij zijn een kennis- en opleidingsinstituut dat met behulp van training, consultancy en online trainingsapplicaties een bijdrage levert aan verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit

  • Eurocars

    Eurocars

    Eurocars is inmiddels uitgegroeid tot Nederlands grootste universele BOVAG mobiliteitsbedrijf. Met 4 vestigingen in Nederland voorzien we de klant in zijn mobiliteitsbehoefte.

  • Openlane

    Openlane

    Vraagt u zich af hoe u uw wagenpark voor de beste marktprijs kunt verkopen zonder de automarkt en prijsdynamiek te kennen? OPENLANE is uw partner voor remarketing van wagenparken!

  • Smappee

    Smappee

    Smappee speelt met zijn slimme laadpalen in op de toenemende elektrificatie van mobiliteit en de daarmee gepaard gaande energieproblematiek.

  • BCA

    BCA

    Wij brengen occasion vraag en aanbod bij elkaar en ondersteunen de remarketing processen van onze klanten, zodat zowel de verkopende als de kopende partij de beste deal kan sluiten

  • Wagenpartners

    Wagenpartners

    WagenPartners, onafhankelijk specialist in wagenparkbeheer. De perfecte balans tussen regie, organisatie en het dagelijkse beheer van je wagenpark

  • BMW

    BMW

    Kiest u ervoor om uw BMW te leasen dan kiest u voor zorgeloos rijplezier

  • Alliantie Stop Verkeersongevallen

    Alliantie Stop Verkeersongevallen

    De Alliantie Stop Verkeersongevallen zet zich in om jaarlijks 10.000 verkeersongevallen te voorkomen. Doet jouw organisatie ook mee?

© TrendsInAutoleasing.nl 2014-2025 Disclaimer Privacybeleid Cookie instellingen Contact Design by TricksWeb Design