Telematicabedrijf RitAssist rolt de komende maanden haar nieuwe module Remote Diagnostic uit bij onder andere DHL in Nederland en Duitsland. We moeten het zien als een soort ‘telematica +’, zegt Ronald van Tiel, directeur van RitAssist. “Daarbij gaan we een stap verder dan de gebruikelijke modules voor positiebepaling, brandstofverbruik en rijgedrag. Remote Diagnostic biedt de fleetowner nog meer grip op zijn wagenparkkosten.”
Remote Diagnostic geeft fleetowners de mogelijkheid continu de ‘gezondheidstoestand’ van iedere afzonderlijke auto op afstand te monitoren. Naast de informatie over de positie van iedere auto, het brandstofverbruik en eventueel het rijgedrag, krijgt de fleetmanager op hetzelfde dashboard de diagnostische gegevens voorgeschoteld met eventuele storingsmeldingen van de auto.
Waarbij het niet om de standaard foutcodes gaat, benadrukt van Tiel. “De informatie die via het nieuwe platform binnenkomt, is uitgebreider dan een garagist in eerste instantie ziet als hij de auto via de OBD op de computer aansluit. We kunnen online echt heel diep graven, krijgen bij een melding ook de randinformatie te zien: de aard van de storing, wanneer is de storing opgetreden, bij welke kilometerstand, hoe vaak komt het voor, onder welke omstandigheden en met welke olietemperatuur? Ook de ‘lichte meldingen’ die in het systeem zitten, en dus voor de berijder nog niet op het dashboard zichtbaar zijn, krijgen we binnen. Dat soort signalen geven doorgaans een indicatie of er problemen met de auto kunnen ontstaan.”
Standaardbeurten
Waarom deze informatie zinvol is voor een fleetowner? Van Tiel: “Los van het feit dat je beter het moment kan vaststellen wanneer onderhoud noodzakelijk is, kan je ook bepalen wat er bij die onderhoudsbeurt moet gebeuren. De standaardbeurten waarbij volgens een vast protocol zaken worden vervangen, is op zijn retour. Het scheelt fors in kosten als je onderhoud en reparatie uitvoert daar waar het echt nodig is.”
RitAssist heeft momenteel een pilot lopen bij een grote importeur (Van Tiel mag de naam nog niet noemen) die het systeem wil invoeren onder andere als klantenbinding. De eigenaar van de auto kan een app downloaden waarop die zelf de nodige informatie krijgt over de gezondheidstoestand van zijn of haar auto. Als er onderhoud nodig is, kan er via de app een garage worden geselecteerd. Die garage krijgt dan ook inzage in alle beschikbare informatie.
Je krijgt dan tailormade onderhoudscontracten voor auto’s die ook echt onderhoud en/of reparatie nodig hebben
Daarbij is er nog een belangrijk voordeel van deze aanpak, zegt Van Tiel. “Hoe vaak gebeurt het niet dat je een melding krijgt op het dashboard die volgens het onderhoudsbedrijf niet ernstig of relevant is? De melding wordt vervolgens gewist, het systeem gereset. Maar het heeft je wel een ritje naar de garage gekost. Met Remote Diagnostic kunnen we op afstand het systeem resetten als we zien dar er niets aan de hand is.”
Tailormade onderhoudscontracten
Fleetowners kunnen een maximale winst uit dit systeem halen door de ‘hele keten’ er op in te richten. Dat begint al bij de selectie van de voertuigen, waarbij er vooral wordt gekeken welke fabrikant de diagnostische gegevens deelt via moderne standaarden zoals bijvoorbeeld het Unified Diagnostic Services (UDS) protocol. Dat doen weliswaar de meeste autobouwers, weet Van Tiel, maar er zit toch nog wel verschil in de kwaliteit en hoeveelheid van de gegevens. Daar moet je dus op gaan sturen als fleetowner. Als alle relevante data uiteindelijk beschikbaar is, kunnen er afspraken worden gemaakt met een onderhoudsbedrijf over hoe zij bijvoorbeeld de diagnose op afstand gaan regelen. “Je krijgt dan tailormade onderhoudscontracten voor auto’s die ook echt onderhoud en/of reparatie nodig hebben. Op dat vlak is er een grote slag te slaan”, aldus Van Tiel.
Garanties op beschikbaarheid
Een dergelijke benadering in de markt is nieuw. Hoewel een enkel automerk (BMW) onlangs heeft besloten onderhoudsbeurten dynamisch te gaan bepalen. Bij RitAssist loopt men graag voorop in deze ontwikkeling, wil dat ook merkonafhankelijk aan fleetowners aanbieden. Van Tiel is dan ook volop in de weer met enkele pilots. Wordt vervolgd dus.
Een klant die al wel overtuigd is, is pakketbezorger DHL. In Nederland is het bedrijf al jaren klant van RitAssist, het neemt het hele pakket van modules af. Dus ritregistratie, track & trace en rijstijlanalyse. Remote Diagnostics komt daar nu bij. In eerste instantie voor DHL in Duitsland, later volgt wellicht ook Nederland.
Ook met de Duitse machinebouwer KoneCranes zijn de contracten onlangs ondertekend. Volgens Van Tiel haakt de nieuwe aanpak ook goed in op de trend die ook in autoland duidelijk zichtbaar is: niet het bezit van een voertuig staat centraal, maar het gebruik. Van Tiel: “Beschikbaarheid van de voertuigen wordt belangrijker. Kijk naar deelauto’s en straks helemaal bij de zelfrijdende auto. Klanten willen straks garanties op die beschikbaarheid. Om dat te kunnen bewaken, moet je op afstand kunnen zien wat er aan de hand is met een specifieke auto. Toekomstmuziek? De ontwikkelingen gaan momenteel razendsnel.”
Categorie: Telematica