Op deze website maken wij gebruik van Google Analytics en StatCounter om uw gebruik van onze websites te analyseren, zodat we functionaliteiten daarop kunnen aanpassen. Ook gebruiken we externe cookies (Youtube) om social media integratie op onze websites mogelijk te maken. (Details...)Als u wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kunt u hieronder uw instellingen wijzigen.

Kies hier welke cookies u wenst toe te staan:

Accepteren instellingen

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Trends In Autoleasing

Menu
Sluiten

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

  • Calendar
  • Home
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • Uitgelicht
    • Leaseauto’s – drives
    • Video’s
  • Agenda
  • Spotlights!
  • Marktcijfers
  • Word partner!
Photo

Op afstand de ‘gezondheidstoestand’ van de auto monitoren

zondag 13 maart, 2016
Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email

Telematicabedrijf RitAssist rolt de komende maanden haar nieuwe module Remote Diagnostic uit bij onder andere DHL in Nederland en Duitsland. We moeten het zien als een soort ‘telematica +’, zegt Ronald van Tiel, directeur van RitAssist. “Daarbij gaan we een stap verder dan de gebruikelijke modules voor positiebepaling, brandstofverbruik en rijgedrag. Remote Diagnostic biedt de fleetowner nog meer grip op zijn wagenparkkosten.”

Remote Diagnostic geeft fleetowners de mogelijkheid continu de ‘gezondheidstoestand’ van iedere afzonderlijke auto op afstand te monitoren. Naast de informatie over de positie van iedere auto, het brandstofverbruik en eventueel het rijgedrag, krijgt de fleetmanager op hetzelfde dashboard de diagnostische gegevens voorgeschoteld met eventuele storingsmeldingen van de auto.

Ronald van Tiel, directeur van RitAssist

Ronald van Tiel, directeur van RitAssist

Waarbij het niet om de standaard foutcodes gaat, benadrukt van Tiel. “De informatie die via het nieuwe platform binnenkomt, is uitgebreider dan een garagist in eerste instantie ziet als hij de auto via de OBD op de computer aansluit. We kunnen online echt heel diep graven, krijgen bij een melding ook de randinformatie te zien: de aard van de storing, wanneer is de storing opgetreden, bij welke kilometerstand, hoe vaak komt het voor, onder welke omstandigheden en met welke olietemperatuur? Ook de ‘lichte meldingen’ die in het systeem zitten, en dus voor de berijder nog niet op het dashboard zichtbaar zijn, krijgen we binnen. Dat soort signalen geven doorgaans een indicatie of er problemen met de auto kunnen ontstaan.”

Standaardbeurten

Waarom deze informatie zinvol is voor een fleetowner? Van Tiel: “Los van het feit dat je beter het moment kan vaststellen wanneer onderhoud noodzakelijk is, kan je ook bepalen wat er bij die onderhoudsbeurt moet gebeuren. De standaardbeurten waarbij volgens een vast protocol zaken worden vervangen, is op zijn retour. Het scheelt fors in kosten als je onderhoud en reparatie uitvoert daar waar het echt nodig is.”

RitAssist heeft momenteel een pilot lopen bij een grote importeur (Van Tiel mag de naam nog niet noemen) die het systeem wil invoeren onder andere als klantenbinding. De eigenaar van de auto kan een app downloaden waarop die zelf de nodige informatie krijgt over de gezondheidstoestand van zijn of haar auto. Als er onderhoud nodig is, kan er via de app een garage worden geselecteerd. Die garage krijgt dan ook inzage in alle beschikbare informatie.

Je krijgt dan tailormade onderhoudscontracten voor auto’s die ook echt onderhoud en/of reparatie nodig hebben

Daarbij is er nog een belangrijk voordeel van deze aanpak, zegt Van Tiel. “Hoe vaak gebeurt het niet dat je een melding krijgt op het dashboard die volgens het onderhoudsbedrijf niet ernstig of relevant is? De melding wordt vervolgens gewist, het systeem gereset. Maar het heeft je wel een ritje naar de garage gekost. Met Remote Diagnostic kunnen we op afstand het systeem resetten als we zien dar er niets aan de hand is.”

Tailormade onderhoudscontracten

Fleetowners kunnen een maximale winst uit dit systeem halen door de ‘hele keten’ er op in te richten. Dat begint al bij de selectie van de voertuigen, waarbij er vooral wordt gekeken welke fabrikant de diagnostische gegevens deelt via moderne standaarden zoals bijvoorbeeld het Unified Diagnostic Services (UDS) protocol. Dat doen weliswaar de meeste autobouwers, weet Van Tiel, maar er zit toch nog wel verschil in de kwaliteit en hoeveelheid van de gegevens. Daar moet je dus op gaan sturen als fleetowner. Als alle relevante data uiteindelijk beschikbaar is, kunnen er afspraken worden gemaakt met een onderhoudsbedrijf over hoe zij bijvoorbeeld de diagnose op afstand gaan regelen. “Je krijgt dan tailormade onderhoudscontracten voor auto’s die ook echt onderhoud en/of reparatie nodig hebben. Op dat vlak is er een grote slag te slaan”, aldus Van Tiel.

Garanties op beschikbaarheid

Een dergelijke benadering in de markt is nieuw. Hoewel een enkel automerk (BMW) onlangs heeft besloten onderhoudsbeurten dynamisch te gaan bepalen. Bij RitAssist loopt men graag voorop in deze ontwikkeling, wil dat ook merkonafhankelijk aan fleetowners aanbieden. Van Tiel is dan ook volop in de weer met enkele pilots. Wordt vervolgd dus.

Een klant die al wel overtuigd is, is pakketbezorger DHL. In Nederland is het bedrijf al jaren klant van RitAssist, het neemt het hele pakket van modules af. Dus ritregistratie, track & trace en rijstijlanalyse. Remote Diagnostics komt daar nu bij. In eerste instantie voor DHL in Duitsland, later volgt wellicht ook Nederland.

Ook met de Duitse machinebouwer KoneCranes zijn de contracten onlangs ondertekend. Volgens Van Tiel haakt de nieuwe aanpak ook goed in op de trend die ook in autoland duidelijk zichtbaar is: niet het bezit van een voertuig staat centraal, maar het gebruik. Van Tiel: “Beschikbaarheid van de voertuigen wordt belangrijker. Kijk naar deelauto’s en straks helemaal bij de zelfrijdende auto. Klanten willen straks garanties op die beschikbaarheid. Om dat te kunnen bewaken, moet je op afstand kunnen zien wat er aan de hand is met een specifieke auto. Toekomstmuziek? De ontwikkelingen gaan momenteel razendsnel.”


Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email
Categorie: Telematica
Labels: RitAssist

Gerelateerde links:

  • RitAssist: 60% groei in 2015
  • Transscope het land in met ‘inspirerende informatiemiddagen´
  • Fleetmatics bereikt mijlpaal van 700.000 abonnementen
  • Berg Insight: fleetmanagement markt groeit jaarlijks met 15 procent
  • Leidt een kastje in de auto tot Big Brother-achtige praktijken?
Meer achtergrond-artikelen
De Nieuwe Fleet & Lease:

Onze partners:

  • DuurzameMobiliteit.nu

    DuurzameMobiliteit.nu

    Zustertitel van TrendsinAutoleasing.nl. Hét podium waarop we fleetowners – van klein tot groot – gericht wegwijs maken in het op- (of dóórzetten) van hun (elektrische) duurzame mobiliteitsbeleid.

  • Hankook Tire

    Hankook Tire

    Hankook Tire investeert in het toekomstige mobiliteitslandschap voor elektrische, groene voertuigen

  • Openlane

    Openlane

    Vraagt u zich af hoe u uw wagenpark voor de beste marktprijs kunt verkopen zonder de automarkt en prijsdynamiek te kennen? OPENLANE is uw partner voor remarketing van wagenparken!

  • Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Wij zijn een kennis- en opleidingsinstituut dat met behulp van training, consultancy en online trainingsapplicaties een bijdrage levert aan verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit

  • BMW

    BMW

    Kiest u ervoor om uw BMW te leasen dan kiest u voor zorgeloos rijplezier

  • Fleet Support

    Fleet Support

    Fleet Support is bedenker en marktleider van professioneel wagenparkbeheer voor tientallen grote en middelgrote organisaties

  • Alliantie Stop Verkeersongevallen

    Alliantie Stop Verkeersongevallen

    De Alliantie Stop Verkeersongevallen zet zich in om jaarlijks 10.000 verkeersongevallen te voorkomen. Doet jouw organisatie ook mee?

  • Hyundai

    Hyundai

    De nieuwe Hyundai INSTER. Tijdelijk met € 2.000 Smart bonus. Vanaf € 22.295 of netto € 120,- bijtelling per maand

  • Wagenpartners

    Wagenpartners

    WagenPartners, onafhankelijk specialist in wagenparkbeheer. De perfecte balans tussen regie, organisatie en het dagelijkse beheer van je wagenpark

  • Smappee

    Smappee

    Smappee speelt met zijn slimme laadpalen in op de toenemende elektrificatie van mobiliteit en de daarmee gepaard gaande energieproblematiek.

  • Sortimo

    Sortimo

    Dankzij een op maat ontworpen bedrijfswageninrichting wordt gereedschap en materiaal altijd veilig en georganiseerd opgeborgen en getransporteerd

  • BCA

    BCA

    Wij brengen occasion vraag en aanbod bij elkaar en ondersteunen de remarketing processen van onze klanten, zodat zowel de verkopende als de kopende partij de beste deal kan sluiten

  • ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel is, met meer dan 80 vestigingen, een van de de grootste en best gekwalificeerde schadeherstelketens van Nederland

  • Eurocars

    Eurocars

    Eurocars is inmiddels uitgegroeid tot Nederlands grootste universele BOVAG mobiliteitsbedrijf. Met 4 vestigingen in Nederland voorzien we de klant in zijn mobiliteitsbehoefte.

  • AUTO1.com

    AUTO1.com

    AUTO1.com is Europa's grootste b2b platform voor gebruikte auto's. Wij ondersteunen de groei van uw bedrijf met onze digitale aankoop- en verkoopoplossingen, uitmuntende Europa-brede transportoplossingen en toegewijde accountmanagers.

  • Fleetport

    Fleetport

    Als expert in poolbeheer en hikertransport biedt Fleetport uw bedrijf efficiënte oplossingen voor het inzetten en vervoeren van leaseauto’s

  • DKV

    DKV

    Met de DKV Card +Charge kunt u buiten snel en simpel opladen ook cashfree conventionele brandstof tanken in Europa's grootste netwerk van onafhankelijke tank- en servicestations

  • Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease biedt complete, flexibele mobiliteitsoplossingen voor zowel zakelijk als privé gebruik. Of je nu een auto, bedrijfswagen, elektrische fiets (e-bike), mobiliteitspas of maatwerkoplossing nodig hebt

  • smart

    smart

    Elektrische mobiliteit maakt je bedrijf toekomstbestendig, en smart heeft nog meer toegevoegde waarde

  • bott

    bott

    Een goed ontworpen bedrijfswageninrichting is van essentieel belang om het potentieel van elektrische bedrijfswagens volledig te benutten

© TrendsInAutoleasing.nl 2014-2025 Disclaimer Privacybeleid Cookie instellingen Contact Design by TricksWeb Design