Brandstof is een van de grootste variabele kostenposten voor een bedrijf. Tegelijkertijd is het ook een relatief gemakkelijk besparingspost. Helemaal door de inzet van telematica en ‘samenwerking in de keten’. Telematicabedrijf Fleetmatics, mobiliteitspasleverancier MultiTankcard (MTc) en hun ‘gezamenlijke’ klant Velux (van de dakramen) over slimme tools, tankpasfraude en privacy als onzinargument.

Martin Knippenberg, financieel directeur van Velux Nederland: grip op de brandstofkosten begint met inzicht
De universele brandstofpas is ‘buitengewoon dominant’ in de mid- en grootzakelijke markt kopte onlangs een onderzoek van databasemarketingorganisatie Fleet Profile in opdracht van TrendsinAutoleasing.nl. En wie universele brandstofpas zegt, komt al snel terecht bij MTc. “We hebben zo’n 99% van de leasemarkt in handen”, bevestigt sales- & marketingmanager Eva Koekkoek van MTc.
Maar de markt van brandstofpassen verandert snel. De tankpas ontpopt zich meer en meer tot brede mobiliteitskaart. Want er kan veel meer dan alleen brandstof mee worden afgerekend.
Sinds kort heeft MTc zelfs de NS-Business Card geïntegreerd waardoor niet alleen in het OV kan worden afgerekend, maar ook de GreenWheels deelauto en de OV-fiets. De pilot loopt nog, maar deze zomer wordt het volgens Koekkoek binnen alle zakelijke segmenten uitgerold. Daarbij zitten er nog meer plannen in de koker. Maar daarover binnenkort meer, belooft Koekkoek.
Eén op de zeven tankbeurten frauduleus
Tegelijkertijd wordt de tankpas steeds slimmer. MTc geeft zowel de berijder als de fleetmanager inzicht in alle tankgegevens; stuurt eventueel de berijder richting de goedkopere
pomp. Daarmee valt al snel vier tot 5 euro per tankbeurt te besparen. Nu is er ook de koppeling met het fleetmanagementsysteem van Fleetmatics, een van de snelst groeiende telematicabedrijven wereldwijd (700.000 gebruikers).
Die koppeling maakt het voor fleetowners gemakkelijker controle te krijgen over het brandstofverbruik van hun wagenpark. “Tegelijkertijd maakt de integratie het mogelijk misbruik te signaleren en tankpasfraude tegen te gaan”, benadrukt Jan Willem Doornbos, Country Marketing Manager Nederland bij Fleetmatics.
Volgens onderzoek van diverse marktpartijen is maar liefst één op de zeven tankbeurten frauduleus te noemen. Een flink aantal. Maar ook relatief makkelijk tegen te gaan. Koekkoek: “We konden al eerder excessen opsporen als er bijvoorbeeld in korte tijd meerdere malen werd getankt. Of dat er veel meer liters worden afgerekend dan er in een tank van het betreffend voertuig past. Maar die afwijkingen komen soms voor als er vervangend vervoer in gebruik was. Met behulp van het systeem van Fleetmatics heb je direct inzichtelijk of het aan de tankpas toegewezen voertuig bijvoorbeeld ook echt op het tankstation staat.”
Buitendienst
Maar het is vooral ook dat bedrijven meer grip willen hebben op de brandstofkosten. En grip begint met inzicht, benadrukt Martin Knippenberg, financieel directeur van dakramenbedrijf Velux Nederland bv.
Hij zocht voor zijn wagenpark (10 servicebussen, 25 personenwagens) mogelijkheden om die grip te krijgen op het brandstofverbruik. “Brandstofkosten zijn een grote kostenpost voor ons. Daar wil je grip op. Ook al omdat we druk bezig zijn MVO op de kaart te zetten. Daarbij is het wagenpark zeker niet onze core business, het moest dus een oplossing worden waar we zo min mogelijk tijd aan kwijt zijn. We kwamen al snel uit bij telematicapartijen.”

De integratie maakt het mogelijk misbruik te signaleren en tankpasfraude tegen te gaan, aldus Jan Willem Doornbos van Fleetmatics
De keuze voor Fleetmatics had te maken vanwege de koppeling met MTc. De pas waar Velux al jaren gebruik van maakt. Knippenberg kan met het fleetmanagementsysteem van Fleetmatics nu niet alleen de buitendienst efficiënter inzetten, hij heeft tegelijkertijd inzage in het verbruik én het rijgedrag van de werknemers.
En dankzij de koppeling dus ook precies inzichtelijk wie, wat, waar, hoeveel en wanneer tankt. Niet dat Knippenberg voortdurend achter de knoppen zit, dat wil zeggen het dashboard wat hem zowel door MTc als Fleetmatics ter beschikking staat – er is ook geen directe aanleiding voor extra controle – het gaat Knippenberg om het feit dat hij nu grip heeft op de kostenpost.
Privacy-knop
Overigens zijn de 25 auto’s van de account- en salesmanagers nog niet uitgerust met de blackbox van Fleetmatics. Dat was wel de wens van de financieel directeur. Want ook al worden de auto’s in veel gevallen arbeidsvoorwaardelijk verstrekt – en is er een redelijke mate van vrijheid voor mensen om de auto’s te kiezen – ook voor deze categorie auto’s geldt dat brandstof een grote kostenpost is en er dus grip moet zijn.
Maar de OR had bezwaren tegen het inbouwen van een blackbox. Het zal het vertrouwen ondermijnen en de privacy schenden. Een onzinargument, merkt Knippenberg op. “Op de blackbox zit een privacy-knop waarmee een werkgever alleen de gemaakte kilometers kan zien en niet de locatie. Bovendien, we willen helemaal niet weten waar onze mensen in hun vrije tijd zitten.”
Op onze app Driver Dashboard krijgt een berijder een groene duim omhoog als hij of zij voor de voordeligste pomp heeft gekozen
Ook Eva Koekkoek en Jan Willem Doornbos horen vaak dit privacy-argument voorbijkomen. Fleetmatics heeft er zelfs een e-book over opgesteld die vooral de vooroordelen moet wegnemen. Volgens Koekkoek worden die vooroordelen wel steeds minder. De voordelen zijn immers evident en in de bestelwagens is het al gemeengoed aan het worden.
“Het hangt er in grote mate van af hoe je het communiceert naar de mensen. En helemaal goed is het als je er als bedrijf een incentive aan hangt. Op onze app Driver Dashboard krijgt een berijder een groene duim omhoog als hij of zij voor de voordeligste pomp heeft gekozen. Als werkgever kan je dergelijk gedrag, inclusief verantwoord rijgedrag, belonen. Zo’n positieve aanpak werkt gegarandeerd.”
Categorie: Telematica
Gerelateerde links:
- De zegeningen van een ‘click & play’ fleetmanagementsysteem
- Fleetmatics app moet bellen achter het stuur overbodig maken
- Fleetmatics bereikt mijlpaal van 700.000 abonnementen
- Leidt een kastje in de auto tot Big Brother-achtige praktijken?
- Onderzoek MTc: ook leaserijders tanken zuinig
- Universele brandstofpas ‘buitengewoon dominant’ in markt






