Op deze website maken wij gebruik van Google Analytics en StatCounter om uw gebruik van onze websites te analyseren, zodat we functionaliteiten daarop kunnen aanpassen. Ook gebruiken we externe cookies (Youtube) om social media integratie op onze websites mogelijk te maken. (Details...)Als u wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kunt u hieronder uw instellingen wijzigen.

Kies hier welke cookies u wenst toe te staan:

Accepteren instellingen

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Trends In Autoleasing

Menu
Sluiten

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

  • Calendar
  • Home
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • Uitgelicht
    • Leaseauto’s – drives
    • Video’s
  • Agenda
  • Spotlights!
  • Marktcijfers
  • Word partner!
Photo

“We verkopen gezondheid, geen leasecontracten”

woensdag 18 mei, 2016
Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email

Waar menig leasemaatschappij zijn vingers niet aan wil branden, boekt Friesland Lease momenteel succes met BOVAG Fietslease. Van de 1000 afgesloten fietsleasecontracten is de helft dit jaar gerealiseerd. Fietslease zal uiteindelijk bij de Friese leasemaatschappij in omvang groter worden dan autolease (7200 voertuigen). Maar daarvoor is dan al jarenlang keihard geknokt, zegt Jan Baljeu, directeur van Friesland Lease. “De processen van fietslease lijken hetzelfde als autolease. Maar de risico’s zijn enorm; je kan er zomaar op leeglopen!”

Een kleine vier jaar biedt de Friese leasemaatschappij al de leasefiets aan. In eerste instantie ‘gewoon’ als middel om de klanten een bredere mobiliteitspropositie te geven dan alleen de auto. Het werd de eerste jaren een matig succes. De fiscaal interessante regeling voor een fiets van de zaak was toen net afgeschaft, de werkkostenregeling (wkr) kwam ervoor in de plaats. Maar die biedt geen heldere fietsregeling. Tot op de dag van vandaag worstelen werkgevers met een fietsregeling vanwege die onduidelijke regels rondom de belastbaarheid van het privégebruik van een fiets.

Jan Baljeu van Friesland Lease

Jan Baljeu van Friesland Lease

Maar dat weerhield Friesland Lease er dus niet van om leasefietsen te gaan aanbieden. Als middelgrote leasemaatschappij is het snel schakelen, benadrukt Baljeu. Bovendien: Nederland is fietsland. Zo’n 40 procent van het woon-werkverkeer is minder dan 15 kilometer. Fietsafstand dus. Helemaal voor de immens populaire (en kostbare) e-bike. Daar moest markt voor zijn. “Werkgevers adviseren we altijd een eigen bijdrage te vragen voor het privégebruik van de fiets, gemiddeld tussen de 5 a 10 procent. Dan zit je voor de fiscus altijd wel goed.”

Vitaliteitsproduct

Het werd uiteindelijk een intensieve leerschool, benadrukt de directeur. Van meet af aan stond vast dat Baljeu een kwaliteitsproduct wilde met alle servicecomponenten erop zoals ook gebruikelijk in autolease. Dus een leasefiets met verzekering, pechhulp, vervangende fiets, onderhoud inclusief vervangen van onderdelen en noem maar op. Al snel kwam er de samenwerking met de BOVAG. Die heeft immers zo’n 350 BOVAG-erkende fietswinkels die Friesland Lease in een klap een landelijke dekking zou geven. Fietswinkels die zowel de fietsen – veelal e-bikes – zouden leveren en servicen. Diezelfde fietswinkels bieden nu ook het leaseproduct van Friesland Lease aan, onder het label BOVAG Leasefiets. Daarvoor hebben ze allen een training gehad van Friesland Lease. Want van leasing had de fietsdetailhandel geen kaas gegeten.

“Toen we begonnen waren we tweekeer zoveel tijd kwijt aan het managen van een fietsleasecontract dan aan een leaseautocontract”

Maar wat de leasefiets echt vleugels gaf, was dat het niet zozeer als groen mobiliteitsproduct werd verkocht, maar als vitaliteitsproduct. “We verkopen gezondheid, geen leasecontracten. De fiets is helemaal ontdekt door HR. Mensen die fietsen, bewegen al snel een half uur per dag. Dan werk je 60 procent effectiever, blijkt uit onderzoek. Bovendien hebben veel bedrijven programma’s om de gezondheid van medewerkers te bevorderen. De fiets past daar prima in”, aldus Baljeu.

ROB-net voor fietsten

Anno 2016 blijkt de leasefiets een gat in de markt. Waarbij Friesland Lease niet alleen rechtstreeks de fietsen levert via BOVAG Leasefiets, maar het ook als white label product in de markt zet. Friesland Lease

Marketingmanager Mirjam Marinus van Friesland Lease: “De leasefiets is een sympathiek product”

Marketingmanager Mirjam Marinus van Friesland Lease: “De leasefiets is een sympathiek product”

wordt dan als backoffice gebruikt, bijvoorbeeld door enkele grote fietsretailers en zelfs overheidsprogramma’s zoals Maastricht Bereikbaar. Zo is de Friese maatschappij in korte tijd uitgegroeid tot de grootste aanbieder van fietslease. Bang voor nieuwe concurrentie is Baljeu niet. Want het lijkt allemaal zo eenvoudig om fietsen te gaan opnemen als leaseproduct, maar is dat allerminst. “In ieder geval niet in die omvang zoals wij dat doen. Andere leasemaatschappijen hebben soms één bepaalde fiets in de aanbieding, gezamenlijk op touw gezet met een fabrikant. Dat is dan leuk voor erbij…”

Wat het geheim dan is van een goed operationeel fietsleaseproduct? Baljeu noemt allereerst de grootste valkuilen op. Zo is er in tegenstelling tot de autowereld geen ROB-net voor fietsten waar bijvoorbeeld facturen elektronisch worden aangeleverd. Handgeschreven bonnen van fietswinkels krijgt Friesland Lease daarentegen binnen. “Toen we begonnen waren we tweekeer zoveel tijd kwijt aan het managen van een fietsleasecontract dan aan een leaseautocontract. Inmiddels zijn we er ongeveer net zoveel tijd aan kwijt.”

Onderhoudskosten

Daarnaast: wat zijn de onderhoudskosten van een e-bike? Een band verwisselen kost bijvoorbeeld meer dan een wissel van een Peugeot 108. Die laatste kost zeventig euro, als een band van een e-bike moet worden vervangen moet de computer opnieuw worden ingeregeld. Dan ben je meer kwijt. Bovendien gaat een fietsband 4000 kilometer mee, een autoband 30.000 kilometer. En hoe schat je het aantal kilometers dat met een fiets wordt gereden eigenlijk in, bij gebrek aan een kilometerteller? Baljeu: “Standaard gaan we uit van jaarlijks 2500 kilometer. Maar er zijn mensen die dagelijks 30 kilometer heen en terug van hun werk rijden. Op een goede e-bike is dat prima mogelijk. Maar je maakt dan wel 15000 kilometer.”

Deelfietsen

Bovag_leasefietsDaarnaast zijn er fietsen en fietsen. Waarmee Baljeu maar wil zeggen dat de kwaliteit enorm kan verschillen. Kortom, het geheim zit hem erin om de processen zo efficiënt mogelijk te doen en de risico’s te beheren. Dat levert zelfs lessen op die de autoleasetak ten goede komen. Hoewel nog dagelijks een leerproces, staat het product inmiddels als een huis. Momenteel wordt ook een pilot gehouden met deelfietsen binnen een ‘gesloten systeem’ van een bedrijf. De sloten kunnen met een app worden geopend. En de private leasefiets komt eraan. Deze zomer wil Baljeu het uitrollen. “Voor mensen met een mobiliteitsbudget en die eventueel kiezen voor een kleinere auto waardoor er ruimte is voor een leasefiets. Het is voor mensen best wel een investering zo’n e-bike. Als je het least en verder helemaal wordt ontzorgd, dan heeft dat grote voordelen. Waarbij een werkgever uiteindelijk ook profiteert.”


Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email
Categorie: Milieu / CO2-besparing
Labels: Bovag Leasefiets, e-bike, Friesland Lease, leasefiets

Gerelateerde links:

  • Friesland Lease tekent manifest Duurzaam Wagenparkbeheer
  • Fietsende forens straks op connected fiets
  • 37 procent van werknemers wil met e-bike naar het werk
  • BOVAG: e-bike steeds vaker alternatief voor woon-werkverkeer
  • Utrecht geeft subsidie voor high speed e-bikes
  • ALD heeft hoge verwachtingen van high speed e-bike
Meer achtergrond-artikelen
De Nieuwe Fleet & Lease:

Onze partners:

  • DuurzameMobiliteit.nu

    DuurzameMobiliteit.nu

    Zustertitel van TrendsinAutoleasing.nl. Hét podium waarop we fleetowners – van klein tot groot – gericht wegwijs maken in het op- (of dóórzetten) van hun (elektrische) duurzame mobiliteitsbeleid.

  • Hankook Tire

    Hankook Tire

    Hankook Tire investeert in het toekomstige mobiliteitslandschap voor elektrische, groene voertuigen

  • Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Wij zijn een kennis- en opleidingsinstituut dat met behulp van training, consultancy en online trainingsapplicaties een bijdrage levert aan verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit

  • Hyundai

    Hyundai

    De nieuwe Hyundai INSTER. Tijdelijk met € 2.000 Smart bonus. Vanaf € 22.295 of netto € 120,- bijtelling per maand

  • ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel is, met meer dan 80 vestigingen, een van de de grootste en best gekwalificeerde schadeherstelketens van Nederland

  • Smappee

    Smappee

    Smappee speelt met zijn slimme laadpalen in op de toenemende elektrificatie van mobiliteit en de daarmee gepaard gaande energieproblematiek.

  • BCA

    BCA

    Wij brengen occasion vraag en aanbod bij elkaar en ondersteunen de remarketing processen van onze klanten, zodat zowel de verkopende als de kopende partij de beste deal kan sluiten

  • Alliantie Stop Verkeersongevallen

    Alliantie Stop Verkeersongevallen

    De Alliantie Stop Verkeersongevallen zet zich in om jaarlijks 10.000 verkeersongevallen te voorkomen. Doet jouw organisatie ook mee?

  • Eurocars

    Eurocars

    Eurocars is inmiddels uitgegroeid tot Nederlands grootste universele BOVAG mobiliteitsbedrijf. Met 4 vestigingen in Nederland voorzien we de klant in zijn mobiliteitsbehoefte.

  • Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease biedt complete, flexibele mobiliteitsoplossingen voor zowel zakelijk als privé gebruik. Of je nu een auto, bedrijfswagen, elektrische fiets (e-bike), mobiliteitspas of maatwerkoplossing nodig hebt

  • Sortimo

    Sortimo

    Dankzij een op maat ontworpen bedrijfswageninrichting wordt gereedschap en materiaal altijd veilig en georganiseerd opgeborgen en getransporteerd

  • smart

    smart

    Elektrische mobiliteit maakt je bedrijf toekomstbestendig, en smart heeft nog meer toegevoegde waarde

  • Fleet Support

    Fleet Support

    Fleet Support is bedenker en marktleider van professioneel wagenparkbeheer voor tientallen grote en middelgrote organisaties

  • Wagenpartners

    Wagenpartners

    WagenPartners, onafhankelijk specialist in wagenparkbeheer. De perfecte balans tussen regie, organisatie en het dagelijkse beheer van je wagenpark

  • Fleetport

    Fleetport

    Als expert in poolbeheer en hikertransport biedt Fleetport uw bedrijf efficiënte oplossingen voor het inzetten en vervoeren van leaseauto’s

  • Openlane

    Openlane

    Vraagt u zich af hoe u uw wagenpark voor de beste marktprijs kunt verkopen zonder de automarkt en prijsdynamiek te kennen? OPENLANE is uw partner voor remarketing van wagenparken!

  • BMW

    BMW

    Kiest u ervoor om uw BMW te leasen dan kiest u voor zorgeloos rijplezier

  • AUTO1.com

    AUTO1.com

    AUTO1.com is Europa's grootste b2b platform voor gebruikte auto's. Wij ondersteunen de groei van uw bedrijf met onze digitale aankoop- en verkoopoplossingen, uitmuntende Europa-brede transportoplossingen en toegewijde accountmanagers.

  • DKV

    DKV

    Met de DKV Card +Charge kunt u buiten snel en simpel opladen ook cashfree conventionele brandstof tanken in Europa's grootste netwerk van onafhankelijke tank- en servicestations

  • bott

    bott

    Een goed ontworpen bedrijfswageninrichting is van essentieel belang om het potentieel van elektrische bedrijfswagens volledig te benutten

© TrendsInAutoleasing.nl 2014-2025 Disclaimer Privacybeleid Cookie instellingen Contact Design by TricksWeb Design