Op deze website maken wij gebruik van Google Analytics en StatCounter om uw gebruik van onze websites te analyseren, zodat we functionaliteiten daarop kunnen aanpassen. Ook gebruiken we externe cookies (Youtube) om social media integratie op onze websites mogelijk te maken. (Details...)Als u wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kunt u hieronder uw instellingen wijzigen.

Kies hier welke cookies u wenst toe te staan:

Accepteren instellingen

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Trends In Autoleasing

Menu
Sluiten

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

  • Home
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • Uitgelicht
    • Leaseauto’s – drives
    • Video’s
  • Agenda
  • Spotlights!
  • Marktcijfers
  • Word partner!
Photo

Goedkoop tanken en fatsoenlijk rijden. Zo niet? Bijbetalen!

woensdag 22 juni, 2016
Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email

Je tankt goedkoop en rijdt fatsoenlijk. Dat zou de (simpele) grondregel moeten zijn voor leaserijders. Als ze dat niet doen? Dan betaalt de leaserijder (geautomatiseerd) bij. Het is een van de mogelijkheden die telematicabedrijf ABAX zijn klanten biedt. Het illustreert volgens CEO Martijn Zewald ook mooi de ontwikkelingen binnen telematica.

Een fleetmanager die maandelijks de rapportages opstelt van zijn leaserijders en eventuele notoire veelverbruikers erop aanspreekt. Het is bij veel organisaties de praktijk van de dag. Maar zit een werkgever er wel op te wachten om maandelijks die benzinebonnetjes na te pluizen? Terwijl dat dus bijvoorbeeld ook op bovenstaande wijze kan. Waarbij dus de ‘eigen verantwoordelijkheid’ van de leaserijder voorop staat.

CEO Martijn Zewald van ABAX

CEO Martijn Zewald van ABAX

Volgens Zewald illustreert bovenstaande mooi in welk stadium de snelgroeiende telematicamarkt zich momenteel bevindt, of beter gezegd: waar die naartoe gaat. “In een volwassen telematicamarkt draait het straks niet meer om de hardware maar om wie het best de data weet te verrijken met toegevoegde waarde. Dat kan heel breed zijn, waarbij geldt: voor ieder specifiek probleem een oplossing. Ons motto wereldwijd luidt dan ook: we are a problem solver for everybody who use a vehicle for work.”

Fieldservice app

Om maar een voorbeeld te geven van zo’n probleem: ABAX rolt deze maanden een fieldservice app uit geschikt voor bijvoorbeeld installatiebedrijven. Tijds- en plaatsinformatie wordt hier verrijkt met data over de specifieke opdracht van een installateur. Zo weet de installateur bij aankomst bij de klant via zijn app alle specificaties van de klus en welke onderdelen eventueel moeten worden vervangen. Onderdelen die hij dan al bij zich heeft.

Na afloop tekent de klant elektronisch waarbij de rekening direct naar zijn of haar mailadres wordt gestuurd. “Nu is het zo dat een installateur zijn bonnetjes vrijdagmiddag bij de administratie aflevert, die er vervolgens maandagochtend mee aan de slag gaat om te verwerken. Dat hele proces kan met behulp van ons telematicasysteem zoveel efficiënter”, aldus Zewald. ABAX_1

Ander voorbeeld: de bouw. Daar gelden nogal specifieke regelingen met betrekking tot reiskostenvergoedingen. Bouwvakkers rijden bovendien, al dan niet gezamenlijk, in veel verschillende wagens, afhankelijk van het werk van die dag. Bij meerdere bouwbedrijven zijn de wagens voorzien van het telematica-apparaatje van ABAX dat aan de buitenkant op de voorruit wordt geplakt en alleen hoeft aangesloten te worden aan de voeding. De bouwvakkers zijn voorzien van een RFID-druppel die draadloos met dit apparaat communiceert. Dat gebeurt automatisch, de ‘druppel’ kan gewoon in de broekzak blijven zitten. Alle informatie wordt vervolgens door de software van ABAX gehaald waarbij precies inzichtelijk wordt wie recht heeft op welke vergoeding.

Bonus-malus systemen

Hoewel de markt de telematicaoplossingen vooral nog gebruikt voor (fiscale) ritregistratie, raken bovenstaande mogelijkheden snel ingeburgerd, is Zewalds overtuiging. Ook de systemen om het rijgedrag te sturen worden slimmer. Van de zomer rolt ABAX een systeem uit specifiek voor de vrachtwagensector. Dat apparaat zit anders dan het ‘simpele’ systeem niet op de voorruit geplakt maar rechtstreeks op de boardcomputer. Ook voor personenwagens heeft ABAX zo’n OBD-oplossing waarmee heel specifiek het rijgedrag kan worden gemonitord.

Die twee argumenten, rijgedrag aanpakken en privégebruik terugdringen, zien we momenteel veel voorbijkomen bij onze klanten

Voor de berijder en ook de klant (leasemaatschappij of fleetowner) is de techniek, en alle systemen om data aan elkaar te knopen, eigenlijk niet van belang. Zewald: “Het gaat om de userinterface. Waaraan je dus gemakkelijk bonus-malus systemen kan hangen om ook echt gedragsverandering te bewerkstelligen. Maar ook kan je vrij makkelijk een rem zetten op het privégebruik van de zakelijke auto. Die twee argumenten, rijgedrag aanpakken en privégebruik terugdringen, zien we momenteel veel voorbijkomen bij onze klanten.”

Telematica gaat inmiddels verder dan ritregistratie. Fleetowners, leasemaatschappijen, verzekeraars, allemaal zetten ze de techniek in voor eigen doeleinden. Of ze zijn er op zijn minst mee aan het experimenteren. Volgens Zewald is het in dit stadium voor fleetowners van belang zaken te doen met een goede telematicapartner. Bedrijven die sterk vanuit de techniek en hardware opereren, hebben het nu moeilijk. Het zijn veelal de grotere, internationale bedrijven die de slag naar nieuwe, slimme toepassingen beter kunnen maken; ‘problem solvers’ dus. “Data krijgen we straks rechtstreeks vanuit de auto. Het gaat erom wie straks die data het best weet te ontsluiten en kan omzetten in slimme en uiteindelijk kostenbesparende toepassingen. Daar is nog een flinke slag te slaan.”


Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email
Categorie: Telematica
Labels: ABAX

Gerelateerde links:

  • ABAX: Scandinavisch design & privacy
  • “ABAX op weg naar Europees marktleiderschap”
  • Telematica: denk groot, begin klein
  • Buyer’s Guide voor fleetmanagementsysteem
  • Transscope koppelt met fleetmanagementsysteem van Chevin
Meer achtergrond-artikelen
De Nieuwe Fleet & Lease:

Onze partners:

  • DuurzameMobiliteit.nu

    DuurzameMobiliteit.nu

    Zustertitel van TrendsinAutoleasing.nl. Hét podium waarop we fleetowners – van klein tot groot – gericht wegwijs maken in het op- (of dóórzetten) van hun (elektrische) duurzame mobiliteitsbeleid.

  • Hankook Tire

    Hankook Tire

    Hankook Tire investeert in het toekomstige mobiliteitslandschap voor elektrische, groene voertuigen

  • Zaptec

    Zaptec

    Onze missie is om de wereldwijde groei van elektrisch vervoer mogelijk te maken. Opladen moet daarom simpel en efficiënt zijn én passen bij de wensen van de gebruiker

  • Wagenpartners

    Wagenpartners

    WagenPartners, onafhankelijk specialist in wagenparkbeheer. De perfecte balans tussen regie, organisatie en het dagelijkse beheer van je wagenpark

  • Openlane

    Openlane

    Vraagt u zich af hoe u uw wagenpark voor de beste marktprijs kunt verkopen zonder de automarkt en prijsdynamiek te kennen? OPENLANE is uw partner voor remarketing van wagenparken!

  • Sortimo

    Sortimo

    Dankzij een op maat ontworpen bedrijfswageninrichting wordt gereedschap en materiaal altijd veilig en georganiseerd opgeborgen en getransporteerd

  • Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Wij zijn een kennis- en opleidingsinstituut dat met behulp van training, consultancy en online trainingsapplicaties een bijdrage levert aan verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit

  • Fleet Support

    Fleet Support

    Fleet Support is bedenker en marktleider van professioneel wagenparkbeheer voor tientallen grote en middelgrote organisaties

  • Alliantie Stop Verkeersongevallen

    Alliantie Stop Verkeersongevallen

    De Alliantie Stop Verkeersongevallen zet zich in om jaarlijks 10.000 verkeersongevallen te voorkomen. Doet jouw organisatie ook mee?

  • ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel is, met meer dan 80 vestigingen, een van de de grootste en best gekwalificeerde schadeherstelketens van Nederland

  • AUTO1.com

    AUTO1.com

    AUTO1.com is Europa's grootste b2b platform voor gebruikte auto's. Wij ondersteunen de groei van uw bedrijf met onze digitale aankoop- en verkoopoplossingen, uitmuntende Europa-brede transportoplossingen en toegewijde accountmanagers.

  • Smappee

    Smappee

    Smappee speelt met zijn slimme laadpalen in op de toenemende elektrificatie van mobiliteit en de daarmee gepaard gaande energieproblematiek.

  • Fleetport

    Fleetport

    Als expert in poolbeheer en hikertransport biedt Fleetport uw bedrijf efficiënte oplossingen voor het inzetten en vervoeren van leaseauto’s

  • BCA

    BCA

    Wij brengen occasion vraag en aanbod bij elkaar en ondersteunen de remarketing processen van onze klanten, zodat zowel de verkopende als de kopende partij de beste deal kan sluiten

  • BMW

    BMW

    Kiest u ervoor om uw BMW te leasen dan kiest u voor zorgeloos rijplezier

  • smart

    smart

    Elektrische mobiliteit maakt je bedrijf toekomstbestendig, en smart heeft nog meer toegevoegde waarde

  • DKV

    DKV

    Met de DKV Card +Charge kunt u buiten snel en simpel opladen ook cashfree conventionele brandstof tanken in Europa's grootste netwerk van onafhankelijke tank- en servicestations

  • bott

    bott

    Een goed ontworpen bedrijfswageninrichting is van essentieel belang om het potentieel van elektrische bedrijfswagens volledig te benutten

  • Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease biedt complete, flexibele mobiliteitsoplossingen voor zowel zakelijk als privé gebruik. Of je nu een auto, bedrijfswagen, elektrische fiets (e-bike), mobiliteitspas of maatwerkoplossing nodig hebt

  • Hyundai

    Hyundai

    De nieuwe Hyundai INSTER. Tijdelijk met € 2.000 Smart bonus. Vanaf € 22.295 of netto € 120,- bijtelling per maand

© TrendsInAutoleasing.nl 2014-2025 Disclaimer Privacybeleid Cookie instellingen Contact Design by TricksWeb Design