Je tankt goedkoop en rijdt fatsoenlijk. Dat zou de (simpele) grondregel moeten zijn voor leaserijders. Als ze dat niet doen? Dan betaalt de leaserijder (geautomatiseerd) bij. Het is een van de mogelijkheden die telematicabedrijf ABAX zijn klanten biedt. Het illustreert volgens CEO Martijn Zewald ook mooi de ontwikkelingen binnen telematica.
Een fleetmanager die maandelijks de rapportages opstelt van zijn leaserijders en eventuele notoire veelverbruikers erop aanspreekt. Het is bij veel organisaties de praktijk van de dag. Maar zit een werkgever er wel op te wachten om maandelijks die benzinebonnetjes na te pluizen? Terwijl dat dus bijvoorbeeld ook op bovenstaande wijze kan. Waarbij dus de ‘eigen verantwoordelijkheid’ van de leaserijder voorop staat.
Volgens Zewald illustreert bovenstaande mooi in welk stadium de snelgroeiende telematicamarkt zich momenteel bevindt, of beter gezegd: waar die naartoe gaat. “In een volwassen telematicamarkt draait het straks niet meer om de hardware maar om wie het best de data weet te verrijken met toegevoegde waarde. Dat kan heel breed zijn, waarbij geldt: voor ieder specifiek probleem een oplossing. Ons motto wereldwijd luidt dan ook: we are a problem solver for everybody who use a vehicle for work.”
Fieldservice app
Om maar een voorbeeld te geven van zo’n probleem: ABAX rolt deze maanden een fieldservice app uit geschikt voor bijvoorbeeld installatiebedrijven. Tijds- en plaatsinformatie wordt hier verrijkt met data over de specifieke opdracht van een installateur. Zo weet de installateur bij aankomst bij de klant via zijn app alle specificaties van de klus en welke onderdelen eventueel moeten worden vervangen. Onderdelen die hij dan al bij zich heeft.
Na afloop tekent de klant elektronisch waarbij de rekening direct naar zijn of haar mailadres wordt gestuurd. “Nu is het zo dat een installateur zijn bonnetjes vrijdagmiddag bij de administratie aflevert, die er vervolgens maandagochtend mee aan de slag gaat om te verwerken. Dat hele proces kan met behulp van ons telematicasysteem zoveel efficiënter”, aldus Zewald. 
Ander voorbeeld: de bouw. Daar gelden nogal specifieke regelingen met betrekking tot reiskostenvergoedingen. Bouwvakkers rijden bovendien, al dan niet gezamenlijk, in veel verschillende wagens, afhankelijk van het werk van die dag. Bij meerdere bouwbedrijven zijn de wagens voorzien van het telematica-apparaatje van ABAX dat aan de buitenkant op de voorruit wordt geplakt en alleen hoeft aangesloten te worden aan de voeding. De bouwvakkers zijn voorzien van een RFID-druppel die draadloos met dit apparaat communiceert. Dat gebeurt automatisch, de ‘druppel’ kan gewoon in de broekzak blijven zitten. Alle informatie wordt vervolgens door de software van ABAX gehaald waarbij precies inzichtelijk wordt wie recht heeft op welke vergoeding.
Bonus-malus systemen
Hoewel de markt de telematicaoplossingen vooral nog gebruikt voor (fiscale) ritregistratie, raken bovenstaande mogelijkheden snel ingeburgerd, is Zewalds overtuiging. Ook de systemen om het rijgedrag te sturen worden slimmer. Van de zomer rolt ABAX een systeem uit specifiek voor de vrachtwagensector. Dat apparaat zit anders dan het ‘simpele’ systeem niet op de voorruit geplakt maar rechtstreeks op de boardcomputer. Ook voor personenwagens heeft ABAX zo’n OBD-oplossing waarmee heel specifiek het rijgedrag kan worden gemonitord.
Die twee argumenten, rijgedrag aanpakken en privégebruik terugdringen, zien we momenteel veel voorbijkomen bij onze klanten
Voor de berijder en ook de klant (leasemaatschappij of fleetowner) is de techniek, en alle systemen om data aan elkaar te knopen, eigenlijk niet van belang. Zewald: “Het gaat om de userinterface. Waaraan je dus gemakkelijk bonus-malus systemen kan hangen om ook echt gedragsverandering te bewerkstelligen. Maar ook kan je vrij makkelijk een rem zetten op het privégebruik van de zakelijke auto. Die twee argumenten, rijgedrag aanpakken en privégebruik terugdringen, zien we momenteel veel voorbijkomen bij onze klanten.”
Telematica gaat inmiddels verder dan ritregistratie. Fleetowners, leasemaatschappijen, verzekeraars, allemaal zetten ze de techniek in voor eigen doeleinden. Of ze zijn er op zijn minst mee aan het experimenteren. Volgens Zewald is het in dit stadium voor fleetowners van belang zaken te doen met een goede telematicapartner. Bedrijven die sterk vanuit de techniek en hardware opereren, hebben het nu moeilijk. Het zijn veelal de grotere, internationale bedrijven die de slag naar nieuwe, slimme toepassingen beter kunnen maken; ‘problem solvers’ dus. “Data krijgen we straks rechtstreeks vanuit de auto. Het gaat erom wie straks die data het best weet te ontsluiten en kan omzetten in slimme en uiteindelijk kostenbesparende toepassingen. Daar is nog een flinke slag te slaan.”
Categorie: Telematica






