Leasemaatschappij Alphabet leverde in de ‘bijtellingspiek’ eind 2015 in één maand 5.000 auto’s af met 7 fte’s op de desbetreffende afdeling. Een operatie die vlekkeloos verliep; de hulptroepen konden achterwege blijven. Die efficiency is mogelijk gemaakt door New Car Ordering (NCO) van RDC. “Het systeem wordt nu breed uitgerold, de leasebranche kan er 175.000 uur mee besparen”.
Dat laatste beweert algemeen directeur René Louter van RDC. Het is een ‘simpele’ rekensom, gebaseerd op de recente ervaringen opgedaan met NCO bij het leaseprogramma LeaseWise van CarWise. Daar werken momenteel zo’n 140 leasemaatschappijen mee die gezamenlijk ongeveer 150.000 contracten beheren. Werner Boldewijn, de RDC-specialist op dit vlak, rekent voor: “Gemiddeld wordt een auto om de vier jaar ingeruild, dat betekent bij CarWise 37.000 wisselingen per jaar. Als je dan een uur per auto bespaart, kom je voor deze groep, met een gemiddeld uurloon van 65 euro, op een besparing van 2,5 miljoen euro.”
ROB-net voor car ordering
Als je deze besparing van één uur per bestelling projecteert op de gehele leasebranche, betekent dit een besparing van ongeveer 175.000 uur per jaar. Overtuigende cijfers waarbij de winst het grootst is bij grote en middelgrote leasemaatschappijen. Zo heeft het systeem bij Alphabet ervoor gezorgd dat men met een kleinere afdeling van zeven mensen 5.000 auto’s in één maand kon afleveren tijdens de ‘bijtellingspiek’ van eind vorig jaar. Volgens Boldewijn moeten we NCO zien als een soort ROB-net voor car ordering.
Maar snelheid is niet de enige winst bij NCO, zegt Louter. Nu er steeds meer variatie is in automodellen, is de complexiteit in het bestellen van nieuwe auto’s toegenomen. Ook de vlaktax zal zorgen voor een bredere modellenkeuze, verwacht men bij RDC. Het werken met goede autodata, waaronder de juiste prijslijsten, wordt daarom alleen maar belangrijker. En daar moet NCO ook het verschil maken.
Verschillende onderdelen zijn aan elkaar gekoppeld, waarbij het leveren van data de verbindende factor is
RDC levert digitaal alle prijslijsten van alle importeurs in Nederland. Louter: “Er kan nooit verwarring over bestaan, er is nooit discussie over bestelbaarheid, facturering, of pricing. En de berijder krijgt uiteindelijk de juiste leaseauto voor de deur. En mochten er speciale wensen zijn die niet meteen door het systeem kunnen worden opgevangen, dan heeft de leasemaatschappij nu ruimte om zich daarop te concentreren, want men heeft immers veel tijd bespaard. Om die reden kan men uiteindelijk ook de dienstverlening verbeteren.”
RDC-engine
Hoewel onder de vlag van RDC een hele trits van producten hangt – van CRM-oplossingen tot benchmarking – wil Louter benadrukken dat RDC vooral een integrale oplossing biedt voor verschillende typen mobiliteitsbedrijven. De afgelopen jaren is hard gewerkt aan deze, zogenaamde RDC-engine. Alle verschillende onderdelen zijn aan elkaar gekoppeld, waarbij het leveren van data de verbindende factor is. Louter: “Bij leasemaatschappijen praat je natuurlijk over andere oplossingen dan bijvoorbeeld bij dealers of importeurs. Maar data maakt er altijd onderdeel van uit. Alleen wordt het door andere applicaties ondersteund.”
Private lease
Zo ondersteunt de data ook bijvoorbeeld het proces van ‘click naar brick’. Ofwel: de fysieke showroom die het steeds meer aflegt tegen de digitale, virtuele showroom. Tegenwoordig speelt 95% van het koopproces van een klant zich online af. Volgens de RDC-specialist op dit vlak, Mark van den Eijnden, zijn veel bedrijven nog teveel gefocust op de ‘bricks’. Om de gewenste omslag naar ‘clicks’ te maken, is het hebben van (geschoonde) klantdata essentieel.
Dat laatste geldt ook voor leasemaatschappijen die zich met private lease in toenemende mate richten op de particulier of de werknemer. Niet alleen om te voorspellen welke (lease)auto aan de wensen zal voldoen, maar ook om te weten wanneer de auto moet komen voor onderhoud of een bandenwissel. Van den Eijnden: “Ook kun je voorspellen wanneer een auto aan vervanging toe is. In alle gevallen kun je als ondernemer zelf actie ondernemen en de klant ermee verrassen. Dan heb je doorgaans succes. Met onze data leveren wij deze voorspelbaarheid”.
Categorie: Technologie / Innovatie