Een paar honderd luchtfilters of duizenden liters motorolie goedkoop in bulk inkopen? De eerste leasemaatschappijen en fleetowners maken zich momenteel op voor deze stap. Mogelijk gemaakt door slimme tools die dit sturen op reparatie- onderhoudscijfers (RO) mogelijk maakt. Het Nederlandse MivarGroup schetst de mogelijkheden.
De laatste tijd zijn nogal wat leasemaatschappijen bezig hun RO-proces te optimaliseren. Zo loopt bij Business Lease momenteel een telematicaproef met 650 auto’s die zijn uitgerust met een dongel. De verkregen informatie uit de auto’s moet specifiek onderhoud mogelijk maken en vooral ook het efficiënt inplannen van reparatie en onderhoud. Volgens de leasemaatschappij moet het leiden tot een forse kostenbesparing.
Ook DHL rolt momenteel in Duitsland en Nederland haar zogenaamde Remote Diagnostic uit van telematicapartner RitAssist. Daarmee wordt de ‘gezondheidstoestand’ van iedere afzonderlijke auto op afstand gemonitord. De DHL-fleetmanager krijgt op zijn ‘dashboard’ de diagnostische gegevens voorgeschoteld met eventuele storingsmeldingen van de auto.
Gisteren maakte Autolease Midden Nederland bekend van start te gaan met een zogenaamde onderhoudsbeurtindicator (OBI). Het geeft de leasemaatschappij een complete inzage op de komende onderhoudsintervallen van de rijdende leasevloot. Ook bij Athlon is men al enige tijd bezig de afhandeling van reparatie- en onderhoudsaanvragen effectiever te maken.
RO-kosten per kilometer
De partij die bij dergelijk nieuws vaak naar voren komt, is het Nederlandse MivarGroup. Het levert bijvoorbeeld voor zowel Autolease Midden Nederland als Athlon de tools. Aan de basis van deze RO-kennis staan de zogenaamde MiCheck-oplossingen van MivarGroup. Ze zijn gekoppeld aan een omvangrijke database met de fabrieksgegevens van zo’n 57 automerken. MiCheck kent verschillende varianten; zo is er het communicatieplatform MiCheck-FLEET. Daarmee wordt alle ROB-informatie en –communicatie tussen autobedrijf en leasemaatschappij volledige automatisch gekoppeld aan het desbetreffende leaseobject.
Complete wagenparken kunnen door MiCosts worden gehaald om de RO-cijfers inzichtelijk te maken voertuigen te vergelijken en buffers te activeren, waarna de kosten online gemonitord kunnen worden middels MiCheck
De applicatie MiCosts kijkt naar de cost of ownership van een bepaalde auto kan zelfs voertuigen met elkaar vergelijken. Voor iedere auto kan er op basis van een bepaalde periode of bedrag per kilometer exact de RO-kosten worden berekend. Hoewel het rijgedrag van de bestuurder natuurlijk altijd een rol zal blijven spelen, benadrukt Marcel Krom, key-accountmanager Lease & Fleet bij MivarGroup. “Complete wagenparken kunnen door MiCosts worden gehaald om de RO-cijfers inzichtelijk te maken voertuigen te vergelijken en buffers te activeren, waarna de kosten online gemonitord kunnen worden middels MiCheck.”
Merksturing
De informatie kan leasemaatschappijen en hun klanten ook helpen om aan merksturing te doen. Dergelijke RO-kennis kan bijvoorbeeld helpen een goede autoselectie te maken. Het kan zelfs zover gaan dat leasemaatschappijen of onderhoudsbedrijven bijvoorbeeld in bulk tweehonderd luchtfilters en een paar duizend liter motorolie inkopen. Men weet namelijk exact wanneer en bij welke kilometerstanden het moet worden vervangen. Volgens Krom worden er door enkele partijen in Europees verband ‘voorzichtige stappen’ genomen met deze methodiek. “MiCheck en MiCosts is in meerdere talen en in landen-specifieke datasets beschikbaar.
MivarGroup is van oudsher sterk vertegenwoordigd in het universele kanaal, onder andere bij de Bosch Car Services en PCA/Vetos, Profile Car & Tyrecenter en de Vakgarages. Ook vanuit merkendealers neemt de interesse toe, helemaal als ze werken voor leasemaatschappijen die met MiCheck werken of vreemde merken willen inruilen of onderhouden. Gezamenlijk met de leasemaatschappij sluit MivarGroup deze dealers aan op MiCheck-GARAGE.
Telematicasystemen
Een logische vervolgstap is een aansluiting op de diverse telematicasystemen volgens Krom. “Er zijn inmiddels talloze leveranciers van dergelijke systemen. Omdat onze klanten zelf bepalen met welk systeem ze het liefst willen werken zullen wij deze partijen aansluiten op ons platform ‘IRIS’ waar ook al onze andere systemen op draaien. Door deze koppeling maken wij sturen van onderhoud voor veel marktpartijen eenvoudig. Ook dit is weer interessant voor zowel de leasemaatschappij / fleetowner en het autobedrijf”.
Categorie: Reparatie Onderhoud Banden (ROB)






