Met één bedrijfspas toegang tot de werkplek, het koffiezetapparaat, de copier en de deelauto. Binnenkort realiteit dankzij het systeem van het telematicabedrijf Micpoint. Hun techniek zit inmiddels in flink wat deelconcepten van organisaties en zelfs dealerbedrijven. Waarbij vooral de laagdrempeligheid van de techniek partijen aanspreekt. Ed Moné van Micpoint over power management, de bananenschil van de (vorige) berijder en de MiniMic.
Telematica wordt door meer en meer fleetowners ingezet, niet alleen om bijvoorbeeld deelauto’s in te zetten, maar ook om de buitendienst efficiënter aan te sturen, de ritregistratie op orde te brengen, voor assetmanagement en het registreren van personen. Om maar enkele toepassingen te noemen. Waarmee niet alleen fleetowners gebaat zijn, maar ook leasemaatschappijen en bijvoorbeeld verzekeraars.
Wat betreft die laatste partij, onlangs heeft een van de grotere assurantietussenpersonen, de VKG Groep, de Jongerenverzekering geïntroduceerd waarbij het rijgedrag aan de premiehoogte van de autoverzekering wordt gekoppeld. In tegenstelling tot concurrerende polissen ontvangt de jeugdige verzekeraar meteen een scherpe premie maar gaat wel de afspraak aan zich aan de maximumsnelheid te houden. Die afspraak wordt gecontroleerd door een dongel in de auto, de zogenaamde MiniMic van Micpoint. “Die registreert de snelheid en het tijdstip en matched dat met de gegevens van lokale snelheidsbeperkingen. Het is een simpel maar effectief systeem. Later dit jaar gaan we het ook aan andere partijen aanbieden, waaronder leasemaatschappijen en fleetowners”, aldus Moné.
Bestaande IT-infrastructuur
De MiniMic is één voorbeeld van de mogelijkheden van telematica. Waarbij Moné benadrukt dat de systemen ook zonder grote investeringen of inbreuk op de eigen interne processen kunnen worden doorgevoerd.
Ander voorbeeld is de bedrijfs- of toegangspas van werknemers. Micpoint kan die pas gereed maken om ook de deelauto ermee te ontsluiten. Ook daarvoor hoeft er niets aan de bestaande IT-infrastructuur van het bedrijf veranderd te worden. Micpoint brengt een koppeling aan in het systeem; er hoeven geen front-end financiële transacties worden gedaan. De berijder profiteert omdat die maar één pas nodig heeft.
Lege accu
Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan de pasreader die achter de voorruit van de auto wordt bevestigd. Die pasreader is eveneens een voorbeeld van een fraai staaltje techniek, zegt Moné. “Menig deelauto heeft na een paar weken stilstand een lege accu, omdat onder andere de reader altijd stroomt verbruikt. Vooral in de winter een veelvoorkomend euvel. Wij hebben het power management zodanig ingericht dat de reader nauwelijks stroom verbruikt; eigenlijk alleen als het nodig is. Daardoor komt de berijder nooit voor verrassingen te staan.”
Veelal worden deelauto’s ingezet omdat het leasepark is gekrompen. Als je al iets hebt weggenomen van mensen, zorg dan wat ervoor in de plaats komt, beter is
Het zijn dat soort, negatieve verrassingen die een enorme afbreuk kunnen betekenen voor een bedrijfsdeelauto, weet men bij Micpoint. Een goed en efficiënt (hoge bezetting!) deelautosysteem staat en valt bij draagvlak onder de werknemers. Als dan de techniek het laat afweten, of een berijder komt een oude bananenschil tegen van de vorige berijder, dan is het snel gedaan met de deelauto. “Veelal worden deelauto’s ingezet omdat het leasepark is gekrompen. Als je al iets hebt weggenomen van mensen, zorg dan wat ervoor in de plaats komt, beter is. Techniek maar vooral ook de auto schoonhouden, waar we ook voor kunnen zorgen, is enorm belangrijk”, aldus Moné.
Zonder bonnetjes
Het platform MyFMS is voor Micpoint de ruggengraat van het bedrijf. Het geldt in de markt als een state-of-the-art telematicaplatform. Het is ook de basis van alle diensten en producten die
Micpoint levert, rechtstreeks aan klanten (fleetowners) of via derden, waaronder fleetmanagementorganisaties, leasemaatschappijen en verzekeraars. Onlangs is er een strategische samenwerking gesloten met fleetmanagementorganisatie Dragintra.
Begin dit jaar is er de MyFMS app bijgekomen. Daarmee kunnen werknemers bijvoorbeeld registreren als ze voor hun werk in de eigen privéauto op pad zijn. Die gegevens belanden direct in de administratie waardoor de verloning ook sneller kan plaatsvinden – en zonder bonnetjes of declaratieformulieren. Het zijn vaak nog dergelijke ‘simpele’ oplossingen waar bedrijven veel geld mee kunnen besparen.
Nacalculatie
Een van de klanten van Micpoint, een groot bouwconcern, heeft vorig jaar 250.000 euro bespaart op één afdeling. Alleen omdat de administratieve afwikkeling geautomatiseerd werd. Zelfs leasemaatschappijen, doorgaans dol op automatische processen, kunnen nog stappen zetten, zegt Moné. “Het blijft mij een raadsel waarom bijvoorbeeld leasebedrijven voor de kilometerstanden afhankelijk blijven van de goede wil van de berijder. Die moet het namelijk na iedere tankbeurt intoetsen. En dan maar hopen dat het de juiste standen zijn. Terwijl het dus zoveel efficiënter kan als je de kilometerstanden er met telematica uithaalt. Waarbij je dus uiteindelijk ook verlost bent van nog altijd hét grote twistpunt in leaseland: de nacalculatie.”
Marges zijn laag
Maar telematica heeft definitief zijn intrede gemaakt in mobiliteitsland. Waarbij Moné nu ook ziet dat dealerbedrijven de deelautotechniek voortvarend oppakken. Zij bieden de deelauto’s dan lokaal aan bijvoorbeeld via het white label platform MyWheels. Het is volgens Moné alleen mogelijk als de onderliggende techniek simpel en laagdrempelig is. “De marges zijn immers laag, maar met deelauto’s kan je wel je propositie wel verbreden. Een dealer in het noorden des lands is bijvoorbeeld momenteel in overleg met zijn gemeente om deelauto’s te verzorgen voor een woningbouwproject voor jongeren. Het is mooi om te zien hoe professioneel dat wordt aangepakt.”
Categorie: Huur & Deelauto's
Gerelateerde links:
- Micpoint en Dragintra samen in full service fleetmanagement
- Micpoint installeert ‘kostenefficiënt’ deelsysteem bij Visscher2Go
- WeGo zet negen deelauto’s in bij Meeùs
- Helft wagenpark gemeente Amsterdam wordt deelauto
- RDC komt met nieuw deelautoconcept TrexCar
- SnappCar: Tesla als deelauto deze zomer populair