Op deze website maken wij gebruik van Google Analytics en StatCounter om uw gebruik van onze websites te analyseren, zodat we functionaliteiten daarop kunnen aanpassen. Ook gebruiken we externe cookies (Youtube) om social media integratie op onze websites mogelijk te maken. (Details...)Als u wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kunt u hieronder uw instellingen wijzigen.

Kies hier welke cookies u wenst toe te staan:

Accepteren instellingen

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Trends In Autoleasing

Menu
Sluiten

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

  • Calendar
  • Home
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • Uitgelicht
    • Leaseauto’s – drives
    • Video’s
  • Agenda
  • Spotlights!
  • Marktcijfers
  • Word partner!
Photo

“Deelauto moet vooral zelfredzaam zijn”

donderdag 8 september, 2016
Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email

Mobiliteitskaarten en (zakelijke) deelauto’s vullen de laatste tijd veelvuldig de mediakolommen. Of het daarmee ook succesvol is? Zijn ze inmiddels de hype voorbij? TrendsinAutoleasing steekt zijn licht op bij de marktleider op dit vlak: Mobility Mixx. Directeur Paul Wessels over bezettingsgraad, de veel-reizende ambtenaar en het einde van de (probleem)poolauto.

Eerst maar eens de cijfers met betrekking tot de mobiliteitskaart. Sinds Mobility Mixx met haar Mobility Card in 2013 de tender won bij de Rijksoverheid, is het aantal mobiliteitskaarten inmiddels de 120.000 gepasseerd. En er wordt fors gebruik van gemaakt. Het implementatieproces was ‘pittig’, omschrijft Wessels. Maar eerder dit jaar werd er Rijksbreed onderzoek gedaan naar alle facilitaire producten binnen de overheid. De mobiliteitskaart van Mobility Mixx won met vlag en wimpel.

Paul Wessels van Mobility Mixx

Paul Wessels van Mobility Mixx

Ook zakelijk autodelen zit flink in de lift. Mobility Mixx heeft er vorig jaar zelfs een apart label voor opgericht: SammSamm. Deze zomer kwam daar SammSamm Flex bij, een ‘flex-deelauto’. De deelauto’s kunnen nu ook los van de Mobility Card worden ingezet. Waren er in 10 jaar tijd zo’n 500 deelauto’s in portefeuille, in de tweede helft van 2015 groeide dat aantal met 185 auto’s. Voor dit jaar is de prognose dat de teller de 1300 deelvoertuigen gaat raken.

Een groei die voor een deel  van de overheid en semioverheid komt. Ambtenaren blijken flink wat af te reizen. Zo worden de komende maanden de deelauto’s bij de Belastingdienst opgeleverd – maar ook het bedrijfsleven toont steeds meer interesse. Er staat ook een aantal pilots bij grote namen op de rol. Bedrijven willen niet meer dat werknemers de privéauto inzetten voor zakelijk gebruik.

Praktische oorzaken

Dit laatste argument krijgt Wessels steeds vaker te horen van het bedrijfsleven. Wessels: “Werkgevers beseffen dat zij verantwoordelijk zijn voor het personeel als ze zakelijke kilometers maken. Daar wil men grip op. Ook wil men af van de declaratiestroom die inzet van de privéauto met zich meebrengt. Soms liggen er meer praktische oorzaken aan ten grondslag voor de keuze van een deelauto: schaarste aan parkeerruimte. Ter illustratie: de praktijk leert dat 1 deelauto ongeveer 40 medewerkers kan bedienen. Andere reden: men wil het eigen leasepark in omvang terugbrengen. Vaak is het natuurlijk ook een combinatie van redenen. Hoe dan ook, men komt er steeds meer achter dat de deelauto een onmisbare schakel wordt in het mobiliteitsbeleid.”

Dat de deelauto soms nog als een soort veredelde poolauto wordt gezien, is Wessels een doorn in het oog

Dat de deelauto soms nog als een soort veredelde poolauto wordt gezien, is Wessels een doorn in het oog. Hij erkent dat de poolauto vaak een ‘probleemauto’ is. Het is in veel gevallen een overgebleven leaseauto die het contract nog moet uitdienen. Een secretaresse heeft de sleutel in haar bureaula en beheert in een Excel-bestandje de boekingen, wat doorgaans niet best werkt. Men heeft geen idee van de staat van de auto waardoor het al snel in een neerwaartse spiraal terecht komt – de auto vervuild – en wordt vervolgens nauwelijks meer gebruikt.

Zelfredzaamheid

De deelauto van Mobility Mixx: SammSamm

De deelauto van Mobility Mixx: SammSamm

Wessels: “Uitgangspunt van een goed deelautosysteem is dat de werkgever er geen omkijken naar heeft. Het is helemaal gebaseerd op zelfredzaamheid van werknemers die de auto’s met de Mobility Card of de app kunnen reserveren en openen. Waarbij wij het beheer doen van de auto. Dat betekent dat we alle onderhoudsbeurten, schoonmaak en schadeherstel plannen. Maar we kijken bijvoorbeeld ook naar de bezetting van de auto’s, en we  rapporteren en adviseren daarover. Ook kijken we naar het gebruik van de auto’s; wordt er geen misbruik van gemaakt doordat men bijvoorbeeld te korte of juist te lange ritten mee maakt? We kunnen naar wens het systeem steeds verder verfijnen.”

Autodeelregeling

Bij een implementatietraject hoort ook altijd het opstellen van een autodeelregeling. Want de spelregels voor het gebruik van de deelauto moeten voor iedereen duidelijk zijn. Inloopsessies en demonstraties bevorderen ook optimaal en enthousiast deelautogebruik. Kortom, er komt veel rompslomp kijken bij het succesvol inzetten van deelauto’s.

Maar dat is nu juist de kracht van een organisatie als Mobility Mixx . Waarbij een ander ‘product’ van Mobility Mixx ook nog wel eens als vliegwiel voor deelauto-inzet kan fungeren: het mobiliteitsbudget. Wessels: “Hoewel een weerbarstig en ingewikkeld product zie ik bij werkgevers nu echt de bereidheid om zo’n budget van de grond te krijgen. Het staat al heel lang op de radar, maar private lease,  de deelauto en mobiliteitskaart lijken het nu in een stroomversnelling te brengen.”


Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email
Categorie: Huur & Deelauto's
Labels: Mobility Mixx

Gerelateerde links:

  • Mobility Mixx introduceert ‘flex-deelauto’
  • Fiscus staat autodelen in de weg
  • 200.000e deelnemer voor autodeelplatform SnappCar
  • OV-kaart van TripKey bij huurauto Hertz
  • ParkFlyRent: risico op schade bij autodelen minimaal
  • Helft wagenpark gemeente Amsterdam wordt deelauto
Meer achtergrond-artikelen
De Nieuwe Fleet & Lease:

Onze partners:

  • DuurzameMobiliteit.nu

    DuurzameMobiliteit.nu

    Zustertitel van TrendsinAutoleasing.nl. Hét podium waarop we fleetowners – van klein tot groot – gericht wegwijs maken in het op- (of dóórzetten) van hun (elektrische) duurzame mobiliteitsbeleid.

  • Hankook Tire

    Hankook Tire

    Hankook Tire investeert in het toekomstige mobiliteitslandschap voor elektrische, groene voertuigen

  • Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease biedt complete, flexibele mobiliteitsoplossingen voor zowel zakelijk als privé gebruik. Of je nu een auto, bedrijfswagen, elektrische fiets (e-bike), mobiliteitspas of maatwerkoplossing nodig hebt

  • Smappee

    Smappee

    Smappee speelt met zijn slimme laadpalen in op de toenemende elektrificatie van mobiliteit en de daarmee gepaard gaande energieproblematiek.

  • smart

    smart

    Elektrische mobiliteit maakt je bedrijf toekomstbestendig, en smart heeft nog meer toegevoegde waarde

  • Fleet Support

    Fleet Support

    Fleet Support is bedenker en marktleider van professioneel wagenparkbeheer voor tientallen grote en middelgrote organisaties

  • DKV

    DKV

    Met de DKV Card +Charge kunt u buiten snel en simpel opladen ook cashfree conventionele brandstof tanken in Europa's grootste netwerk van onafhankelijke tank- en servicestations

  • Sortimo

    Sortimo

    Dankzij een op maat ontworpen bedrijfswageninrichting wordt gereedschap en materiaal altijd veilig en georganiseerd opgeborgen en getransporteerd

  • Eurocars

    Eurocars

    Eurocars is inmiddels uitgegroeid tot Nederlands grootste universele BOVAG mobiliteitsbedrijf. Met 4 vestigingen in Nederland voorzien we de klant in zijn mobiliteitsbehoefte.

  • Alliantie Stop Verkeersongevallen

    Alliantie Stop Verkeersongevallen

    De Alliantie Stop Verkeersongevallen zet zich in om jaarlijks 10.000 verkeersongevallen te voorkomen. Doet jouw organisatie ook mee?

  • Hyundai

    Hyundai

    De nieuwe Hyundai INSTER. Tijdelijk met € 2.000 Smart bonus. Vanaf € 22.295 of netto € 120,- bijtelling per maand

  • AUTO1.com

    AUTO1.com

    AUTO1.com is Europa's grootste b2b platform voor gebruikte auto's. Wij ondersteunen de groei van uw bedrijf met onze digitale aankoop- en verkoopoplossingen, uitmuntende Europa-brede transportoplossingen en toegewijde accountmanagers.

  • BMW

    BMW

    Kiest u ervoor om uw BMW te leasen dan kiest u voor zorgeloos rijplezier

  • BCA

    BCA

    Wij brengen occasion vraag en aanbod bij elkaar en ondersteunen de remarketing processen van onze klanten, zodat zowel de verkopende als de kopende partij de beste deal kan sluiten

  • Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Wij zijn een kennis- en opleidingsinstituut dat met behulp van training, consultancy en online trainingsapplicaties een bijdrage levert aan verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit

  • bott

    bott

    Een goed ontworpen bedrijfswageninrichting is van essentieel belang om het potentieel van elektrische bedrijfswagens volledig te benutten

  • Wagenpartners

    Wagenpartners

    WagenPartners, onafhankelijk specialist in wagenparkbeheer. De perfecte balans tussen regie, organisatie en het dagelijkse beheer van je wagenpark

  • ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel is, met meer dan 80 vestigingen, een van de de grootste en best gekwalificeerde schadeherstelketens van Nederland

  • Fleetport

    Fleetport

    Als expert in poolbeheer en hikertransport biedt Fleetport uw bedrijf efficiënte oplossingen voor het inzetten en vervoeren van leaseauto’s

  • Openlane

    Openlane

    Vraagt u zich af hoe u uw wagenpark voor de beste marktprijs kunt verkopen zonder de automarkt en prijsdynamiek te kennen? OPENLANE is uw partner voor remarketing van wagenparken!

© TrendsInAutoleasing.nl 2014-2025 Disclaimer Privacybeleid Cookie instellingen Contact Design by TricksWeb Design