Hogere onderhoudsintervallen mogen de onderhoudsmarkt in omvang doen afnemen, slimme concepten hebben volgens Marcel Streppel van Doyen Auto volop bestaansrecht. Sterker nog: er is een wereld te winnen op het vlak van (zakelijk) onderhoud. Vooral ook voor het universele kanaal. Doyen stoomt daarom de formule Requal Erkend Reparateurs klaar voor de zakelijke markt.
Waarom zijn er nog geen 24/7 onderhoudsformules? Waarbij de auto van de leaserijder om 19.00 thuis wordt opgehaald en de volgende ochtend weer gewassen en gezogen voor de deur staat? Het onderhoud duurt hooguit 1,5 uur, waarom dan een hele dag de auto bij het garagebedrijf achterlaten en een (dure) vervangende auto inzetten? Waarbij je als garagebedrijf eventueel via data uit de auto van tevoren weet welke vervangende moeten worden besteld. Zo’n zelfde telematica-oplossing kan je inzetten om de klant via een app op de hoogte te houden, of om überhaupt uit te nodigen voor een onderhoudsbeurt. Kortom: er kan veel efficiënter om worden gegaan met zowel de auto als de klant.
Onderhoudsbedrijf 3.0
Marcel Streppel, countrymanager van de grote onderdelenleverancier Doyen Nederland, heeft volop ideeën voor het onderhoudsbedrijf 3.0. Waarbij niet alleen de berijder maar ook bijvoorbeeld de leasemaatschappij, verzekeraar en zelfs fleetowner van kan profiteren. Waarbij Streppel het niet heeft over de glazen paleizen van de dealers, maar over het universele garagebedrijf. De klanten van Doyen dus. Maar de leverancier heeft zich al langer ontpopt tot ‘ontwikkelaar van concepten’ die bij het garagebedrijf moeten zorgen voor volle werkplaatsen.
Het concept staat en valt met kwaliteit en inhoud. Helemaal voor de zakelijke markt, de leaserijder verwacht nu eenmaal een andere service dan de particulier
Volgens Streppel is er voldoen ruimte op de onderhoudsmarkt voor goede, scherp geprijsde concepten. In tegenstelling tot de schademarkt wordt er in onderhoud nog niet volop gestuurd. Met die sturing is overigens niets mis, benadrukt de directeur. “Die angst die hierover bij sommige ondernemers bestaat, is onterecht. Natuurlijk lever je iets aan marge in, maar je krijgt daarvoor wel een goede werkplaatsbezetting. De tijd dat je schimmig over de prijzen kon doen, is met internet ook verdwenen. Prijzen zijn enorm transparant. Ik ben ervan overtuigd dat tussen nu en drie jaar 60% van de werkplaatsbezetting zal komen door gestuurd onderhoud. Dan heb je dus een volle werkplaats zonder er iets voor te moeten doen!”
Elektrische delen
Maar voordat het zover is, moet het concept van Doyen, Requal Erkend Reparateur, wel staan als een huis. Daar wordt momenteel nog volop aan gebouwd. Requal is het eigen white label product van Doyen (zie gerelateerd artikel). Maar het moet dus uitgroeien tot een full serviceconcept. Enigszins vergelijkbaar met concepten als Bosch Car Service en Vakgarage.
Maar Streppel wil het laagdrempeliger en goedkoper houden voor garagebedrijven om in te stappen. Tegelijkertijd moet de inhoud en kwaliteit voorop staan. Het moet niet het zoveelste mooie schildje worden aan de gevel, schetst Streppel. “Het concept staat en valt met kwaliteit en inhoud. Helemaal voor de zakelijke markt, de leaserijder verwacht nu eenmaal een andere service dan de particulier. Ik verwacht dat we vanaf 2017 het concept in volle omvang gereed hebben.”
Het concept moet straks ook beter aansluiten op bijvoorbeeld de telematicaontwikkelingen in de auto zelf. Auto’s worden af-fabriek al steeds vaker uitgerust met een systeem die bijvoorbeeld precies aangeeft wanneer de remblokken moeten worden vervangen. De tijd dat de auto zelf aangeeft wanneer het onderhoud nodig heeft – en zelf al een afspraak inplant bij het garagebedrijf – zal volgens Streppel niet lang meer duren. Streppel: “Waarbij het steeds minder zal gaan om onderhoud aan traditionele slijtagedelen maar eerder vervanging van elektrische delen. Die delen zullen duurder zijn maar gemakkelijker te vervangen. Daar hoef je dus uiteindelijk ook geen monteurs voor 120 euro per uur te hebben.”
Categorie: Reparatie Onderhoud Banden (ROB)