Op deze website maken wij gebruik van Google Analytics en StatCounter om uw gebruik van onze websites te analyseren, zodat we functionaliteiten daarop kunnen aanpassen. Ook gebruiken we externe cookies (Youtube) om social media integratie op onze websites mogelijk te maken. (Details...)Als u wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kunt u hieronder uw instellingen wijzigen.

Kies hier welke cookies u wenst toe te staan:

Accepteren instellingen

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Trends In Autoleasing

Menu
Sluiten

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

  • Calendar
  • Home
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • Uitgelicht
    • Leaseauto’s – drives
    • Video’s
  • Agenda
  • Spotlights!
  • Marktcijfers
  • Word partner!
Photo

“Waarom zijn er nog geen 24/7 onderhoudsformules?”

maandag 3 oktober, 2016
Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email

Hogere onderhoudsintervallen mogen de onderhoudsmarkt in omvang doen afnemen, slimme concepten hebben volgens Marcel Streppel van Doyen Auto volop bestaansrecht. Sterker nog: er is een wereld te winnen op het vlak van (zakelijk) onderhoud. Vooral ook voor het universele kanaal. Doyen stoomt daarom de formule Requal Erkend Reparateurs klaar voor de zakelijke markt.

Marcel Streppel van Doyen

Marcel Streppel van Doyen

Waarom zijn er nog geen 24/7 onderhoudsformules? Waarbij de auto van de leaserijder om 19.00 thuis wordt opgehaald en de volgende ochtend weer gewassen en gezogen voor de deur staat? Het onderhoud duurt hooguit 1,5 uur, waarom dan een hele dag de auto bij het garagebedrijf achterlaten en een (dure) vervangende auto inzetten? Waarbij je als garagebedrijf eventueel via data uit de auto van tevoren weet welke vervangende moeten worden besteld. Zo’n zelfde telematica-oplossing kan je inzetten om de klant via een app op de hoogte te houden, of om überhaupt uit te nodigen voor een onderhoudsbeurt. Kortom: er kan veel efficiënter om worden gegaan met zowel de auto als de klant.

Onderhoudsbedrijf 3.0

Marcel Streppel, countrymanager van de grote onderdelenleverancier Doyen Nederland, heeft volop ideeën voor het onderhoudsbedrijf 3.0. Waarbij niet alleen de berijder maar ook bijvoorbeeld de leasemaatschappij, verzekeraar en zelfs fleetowner van kan profiteren. Waarbij Streppel het niet heeft over de glazen paleizen van de dealers, maar over het universele garagebedrijf. De klanten van Doyen dus. Maar de leverancier heeft zich al langer ontpopt tot ‘ontwikkelaar van concepten’ die bij het garagebedrijf moeten zorgen voor volle werkplaatsen.

Het concept staat en valt met kwaliteit en inhoud. Helemaal voor de zakelijke markt, de leaserijder verwacht nu eenmaal een andere service dan de particulier

Volgens Streppel is er voldoen ruimte op de onderhoudsmarkt voor goede, scherp geprijsde concepten. In tegenstelling tot de schademarkt wordt er in onderhoud nog niet volop gestuurd. Met die sturing is overigens niets mis, benadrukt de directeur. “Die angst die hierover bij sommige ondernemers bestaat, is onterecht. Natuurlijk lever je iets aan marge in, maar je krijgt daarvoor wel een goede werkplaatsbezetting. De tijd dat je schimmig over de prijzen kon doen, is met internet ook verdwenen. Prijzen zijn enorm transparant. Ik ben ervan overtuigd dat tussen nu en drie jaar 60% van de werkplaatsbezetting zal komen door gestuurd onderhoud. Dan heb je dus een volle werkplaats zonder er iets voor te moeten doen!”

Elektrische delen

Maar voordat het zover is, moet het concept van Doyen, Requal Erkend Reparateur, wel staan als een huis. Daar wordt momenteel nog volop aan gebouwd. Requal is het eigen white label product requal_logovan Doyen (zie gerelateerd artikel). Maar het moet dus uitgroeien tot een full serviceconcept. Enigszins vergelijkbaar met concepten als Bosch Car Service en Vakgarage.

Maar Streppel wil het laagdrempeliger en goedkoper houden voor garagebedrijven om in te stappen. Tegelijkertijd moet de inhoud en kwaliteit voorop staan. Het moet niet het zoveelste mooie schildje worden aan de gevel, schetst Streppel. “Het concept staat en valt met kwaliteit en inhoud. Helemaal voor de zakelijke markt, de leaserijder verwacht nu eenmaal een andere service dan de particulier. Ik verwacht dat we vanaf 2017 het concept in volle omvang gereed hebben.”

Het concept moet straks ook beter aansluiten op bijvoorbeeld de telematicaontwikkelingen in de auto zelf. Auto’s worden af-fabriek al steeds vaker uitgerust met een systeem die bijvoorbeeld precies aangeeft wanneer de remblokken moeten worden vervangen. De tijd dat de auto zelf aangeeft wanneer het onderhoud nodig heeft – en zelf al een afspraak inplant bij het garagebedrijf – zal volgens Streppel niet lang meer duren. Streppel: “Waarbij het steeds minder zal gaan om onderhoud aan traditionele slijtagedelen maar eerder vervanging van elektrische delen. Die delen zullen duurder zijn maar gemakkelijker te vervangen. Daar hoef je dus uiteindelijk ook geen monteurs voor 120 euro per uur te hebben.”


Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email
Categorie: Reparatie Onderhoud Banden (ROB)
Labels: Doyen

Gerelateerde links:

  • Requal Erkend Reparateur naar de 200
  • De transformatie van ‘old school’ fastfitter KwikFit
  • Met sturen op RO-cijfers valt veel winst te halen
  • Autolease Midden Nederland start met onderhoudsbeurtindicator
  • Bosch Car Service groeit naar 400 partners
Meer achtergrond-artikelen
De Nieuwe Fleet & Lease:

Onze partners:

  • DuurzameMobiliteit.nu

    DuurzameMobiliteit.nu

    Zustertitel van TrendsinAutoleasing.nl. Hét podium waarop we fleetowners – van klein tot groot – gericht wegwijs maken in het op- (of dóórzetten) van hun (elektrische) duurzame mobiliteitsbeleid.

  • Hankook Tire

    Hankook Tire

    Hankook Tire investeert in het toekomstige mobiliteitslandschap voor elektrische, groene voertuigen

  • ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel is, met meer dan 80 vestigingen, een van de de grootste en best gekwalificeerde schadeherstelketens van Nederland

  • bott

    bott

    Een goed ontworpen bedrijfswageninrichting is van essentieel belang om het potentieel van elektrische bedrijfswagens volledig te benutten

  • BMW

    BMW

    Kiest u ervoor om uw BMW te leasen dan kiest u voor zorgeloos rijplezier

  • smart

    smart

    Elektrische mobiliteit maakt je bedrijf toekomstbestendig, en smart heeft nog meer toegevoegde waarde

  • Fleet Support

    Fleet Support

    Fleet Support is bedenker en marktleider van professioneel wagenparkbeheer voor tientallen grote en middelgrote organisaties

  • Fleetport

    Fleetport

    Als expert in poolbeheer en hikertransport biedt Fleetport uw bedrijf efficiënte oplossingen voor het inzetten en vervoeren van leaseauto’s

  • BCA

    BCA

    Wij brengen occasion vraag en aanbod bij elkaar en ondersteunen de remarketing processen van onze klanten, zodat zowel de verkopende als de kopende partij de beste deal kan sluiten

  • Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Wij zijn een kennis- en opleidingsinstituut dat met behulp van training, consultancy en online trainingsapplicaties een bijdrage levert aan verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit

  • Openlane

    Openlane

    Vraagt u zich af hoe u uw wagenpark voor de beste marktprijs kunt verkopen zonder de automarkt en prijsdynamiek te kennen? OPENLANE is uw partner voor remarketing van wagenparken!

  • Smappee

    Smappee

    Smappee speelt met zijn slimme laadpalen in op de toenemende elektrificatie van mobiliteit en de daarmee gepaard gaande energieproblematiek.

  • Wagenpartners

    Wagenpartners

    WagenPartners, onafhankelijk specialist in wagenparkbeheer. De perfecte balans tussen regie, organisatie en het dagelijkse beheer van je wagenpark

  • Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease biedt complete, flexibele mobiliteitsoplossingen voor zowel zakelijk als privé gebruik. Of je nu een auto, bedrijfswagen, elektrische fiets (e-bike), mobiliteitspas of maatwerkoplossing nodig hebt

  • Eurocars

    Eurocars

    Eurocars is inmiddels uitgegroeid tot Nederlands grootste universele BOVAG mobiliteitsbedrijf. Met 4 vestigingen in Nederland voorzien we de klant in zijn mobiliteitsbehoefte.

  • Alliantie Stop Verkeersongevallen

    Alliantie Stop Verkeersongevallen

    De Alliantie Stop Verkeersongevallen zet zich in om jaarlijks 10.000 verkeersongevallen te voorkomen. Doet jouw organisatie ook mee?

  • Hyundai

    Hyundai

    De nieuwe Hyundai INSTER. Tijdelijk met € 2.000 Smart bonus. Vanaf € 22.295 of netto € 120,- bijtelling per maand

  • DKV

    DKV

    Met de DKV Card +Charge kunt u buiten snel en simpel opladen ook cashfree conventionele brandstof tanken in Europa's grootste netwerk van onafhankelijke tank- en servicestations

  • Sortimo

    Sortimo

    Dankzij een op maat ontworpen bedrijfswageninrichting wordt gereedschap en materiaal altijd veilig en georganiseerd opgeborgen en getransporteerd

  • AUTO1.com

    AUTO1.com

    AUTO1.com is Europa's grootste b2b platform voor gebruikte auto's. Wij ondersteunen de groei van uw bedrijf met onze digitale aankoop- en verkoopoplossingen, uitmuntende Europa-brede transportoplossingen en toegewijde accountmanagers.

© TrendsInAutoleasing.nl 2014-2025 Disclaimer Privacybeleid Cookie instellingen Contact Design by TricksWeb Design