Een scherpe prijs voor het leasepark; zowel voor de bedrijfsauto’s als voor de personenauto’s. Dat was bij de start van zijn bedrijf het uitgangspunt. Die focus op de prijs is er jaren later nog steeds, ook al is het bedrijf uitgegroeid tot een internationale aanbieder en telt het wagenpark 80 voertuigen. Jos Schaddelee, Managing Director annex ‘selfmade’ mobiliteitsmanager van AVEX over zijn (online) no-nonsense ‘zelfredzaam’ leasebeleid.
AVEX is een grote, internationale b-to-b aanbieder van audiovisuele middelen. Een term die een brede waaier van producten behelst: van videoconferencing-apparatuur tot cameraregistratie voor meldkamers, van hospitalty tv tot videowalls. Flink wat hardware dus, wat allemaal vervoerd moet worden. Zo’n 35 grijze kentekens heeft AVEX daarvoor dagelijks op de weg rijden. Daarnaast zijn er de 45 gele kentekens; de leaseauto’s voor het personeel dat zakelijk op pad moet. Het wagenpark is uitgegroeid tot de tweede grootste kostenpost van het bedrijf.
AVEX least het hele park al jaren bij LeasePlan. Of beter gezegd: bij LeasePlanDirect, de online leaseaanbieder zonder ‘toeters en bellen’ maar met scherp geprijsde lease en -bestelauto’s. Leasing voor de ‘selfmade’ leaseklant, zo te zeggen. In die omschrijving kan Schaddelee zich helemaal vinden, ook al heet zijn bedrijf een ‘forse’ klant te zijn van de leasemaatschappij. “Medewerkers calculeren en bestellen hun leaseauto gemakkelijk zelf, volgens de opgestelde (online) leaseregeling. Zelfredzaamheid luidt hier het devies, bewust zonder tussenkomst van een account manager. Wel krijgen we online rapportagetools van LeasePlan waardoor het beheer gemakkelijk wordt en excessen inzichtelijk.”
Werkpaarden
De grijze kentekens zoekt Schaddelee zelf uit in het online aanbod van LeasePlanDirect. Ook probeert hij zoveel mogelijk gebruik te maken van de standaard beschikbare inrichting van de bestelbussen. Als dat niet lukt, schakelen we een carrosseriebouwer in via LeasePlan.
Zelfredzaamheid luidt hier het devies, bewust zonder tussenkomst van een account manager
Schaddelee zorgt dat de bestelling van de bussen zoveel mogelijk gebundeld wordt; dat scheelt tijd en geld. Een drietal merken doen er dienst in het grijze wagenpark: Peugeot (Partners), Renault (Masters) en VW (Transporters). In tegenstelling tot de gewone leaseauto’s worden de bestelbussen uitgezocht op total cost of ownership en continuïteit; de werkpaarden moeten in principe 24 uur per dag inzetbaar zijn.
Het idee kan ontstaan dat bij een dergelijke ‘no-nonsense’ aanpak er binnen AVEX weinig aandacht is voor mobiliteitsbeleid. Maar dat blijkt niet het geval. Al in de MVO-brochure ruimt het bedrijf er flink wat tekst voor in. Er is sprake van een moderne leaseregeling met aandacht voor CO2-uistoot, het bevorderen van ov-gebruik, een poolauto voor incidenteel zakelijk gebruik en flexibele werktijden.
Van het automatisme dat veelrijders een diesel moeten uitzoeken, is geen sprake. Elektrische auto’s en plug-in hybrides zijn vooralsnog taboe, maar full hybrids zijn meer dan welkom.
“Stekkerhybrides mogen interessant zijn voor leaserijders vanwege de lage bijtelling, maar als bedrijf moet je ervoor zorgen dat ze ook echt structureel worden opgeladen. En daar wringt de schoen, dat is voor ons niet beheersbaar”, aldus Schaddelee.
Telematica
Zo’n drie uur per week ruimt Schaddelee in voor het beheer van zijn wagenpark. De leaseprijzen houdt hij scherp door ook eens naar andere online aanbieders te kijken. De gewone leaseauto’s worden vooral arbeidsvoorwaardelijk verstrekt – mits men ook daadwerkelijk zakelijke kilometers rijdt.
Het is eigenlijk jammer dat er geen standaard telematica-oplossing bij de bestelbussen wordt geleverd
De nadruk van het beleid ligt de laatste jaren op ‘aantrekkelijk werkgeverschap’; het is Schaddelee er veel aan gelegen de juiste mensen te trekken. Het grijze park bezorgt de algemeen directeur al meer hoofdbrekens. De bussen kennen meerdere bestuurders, soms wel 12 berijders in een week voor één bus. Het wordt allemaal keurig geregistreerd, maar … handmatig.
Schaddelee: “Op dat vlak kunnen we zeker een slag maken. Het is eigenlijk jammer dat er geen standaard telematica-oplossing bij de bestelbussen wordt geleverd. Ook al omdat we dan een koppeling kunnen maken met onze eigen registratietool die we voor de werkzaamheden bij onze klanten gebruiken. Voor zo’n oplossing gaan we in gesprek met LeasePlan, om bijvoorbeeld meer inzicht te krijgen in bezettingsgraad. Maar een dergelijke telematica-oplossing moet dan weer wel heel makkelijk in gebruik zijn. Ook hierin willen we vooral zelfredzaam zijn.”
Categorie: Mobiliteit / Smart Mobility
Gerelateerde links:
- LeasePlan ziet behoefte voor multimodaal ‘to-go-contract’
- Fleetowners volop aan de slag met nieuwe mobiliteitsvormen
- Mobiliteitsmanager droomt van een mobiliteitsbutler
- Luchtkwaliteit wordt voor fleetowners hét milieuthema
- GreenWay biedt elektrische bestelwagens ‘as a service’
- Duitse Post gaat elektrische bestelwagens bouwen