Genoeg partijen op de markt die fleetowners een rijstijlanalyse aanbieden. Vaak onderdeel van de mogelijkheden van een telematicakastje in de auto. Waar uit privacyoverwegingen vaak weer geen gebruik van wordt gemaakt. Sycada.Green is echter geen kastjesverkoper of dongelschuiver. “Rijstijlanalyse, deelauto’s en elektrisch rijden: laat ons uw gids zijn in duurzame mobiliteit.”
Sycada.Green mag in de zakelijke mobiliteitswereld misschien niet zo’n bekende naam zijn, in het openbaar vervoer en de transportsector heeft het bedrijf, met vestigingen in Nederland, Engeland en Duitsland, een grote staat van dienst. In Nederland is de organisatie bekend van Connexxion. Daar realiseerde Sycada een brandstofbesparing van 10%. Begin dit jaar kregen de 5.000 buschauffeurs van Connexxion ruim een miljoen uitgekeerd omdat ze gezamenlijk 5 miljoen aan brandstof hadden bespaard. Die prestatie werd ruim uitgemeten in de pers. Sycada is overigens ook telematicapartner van de verzekeraar Nationale Nederlanden met wie een landelijke verduurzamings- en schadereductieprogramma is opgezet.
Sycada.Green heet een Global Competence Center te zijn voor duurzame mobiliteitsoplossingen. Vanuit het hoofdkantoor in Amsterdam worden telematicatoepassingen ontwikkeld die erop gericht zijn bedrijfswagenparken goedkoper en milieuvriendelijker te maken. Diverse technologieën worden daarvoor ingezet afhankelijk van het type voertuig, de operationele context en de doelstellingen van de klant. “Het uitgangspunt is altijd het verlagen van brandstofkosten en CO2-emissies, beproefde techniek wordt ingezet waardoor er altijd een snelle en gezonde return on investment is. Die ROI is bijna altijd binnen een jaar, als we snel het volledige commitment krijgen van alle stakeholders binnen een organisatie, vaak al in zeven à negen maanden”, zegt CEO Kristian Winge.
Gebruik desnoods pseudoniemen!
Vooral met betrekking tot de gele kentekens – zoals de zakelijke (lease)auto’s van de sales- en accountmanagers – is rijstijlanalyse nog een onontgonnen gebied. Als er bij een fleetowner sprake is van een gemengd wagenpark, zijn de grijze kentekens al wel vaak aangesloten op een programma. Waarbij er, mits goed aangepakt, al snel fors wordt bespaard op brandstof en schade.
Mogelijke bezwaren, bijvoorbeeld op het gebied van privacy, zijn altijd te weerleggen. Al scherm je alle namen van de chauffeurs af in de rapportages, of gebruik desnoods pseudoniemen!
Maar waarom alleen de ene helft van het bedrijf laten opdraaien voor de besparing en de andere berijders ongemoeid laten? Terwijl het volgens Jesse Stuiver, business development manager bij Sycada, vooral een gezamenlijk doel moet zijn dat je nastreeft. “Je moet een programma dan ook altijd ophangen aan de MVO-doelstellingen van het bedrijf. Iets waar je gezamenlijk de schouders moet onderzetten en er een sport van moet maken om de doelen te realiseren. Mogelijke bezwaren, bijvoorbeeld op het gebied van privacy, zijn altijd te weerleggen. Al scherm je alle namen van de chauffeurs af in de rapportages, of gebruik desnoods pseudoniemen! Houdt de berijder in ieder volledig in controle over zijn dossier.”
Gaming element
De privacy-bezwaren, die een grote uitrol van duurzaamheidsprogramma’s vaak in de weg staan, kan in de ogen van Sycada.Green volledig worden afgegrendeld. Het mag in ieder geval geen onoverkomelijk bezwaar zijn, geen ‘showstopper’ zoals Winge het omschrijft. En dat is het vaak ook niet als eenmaal de MVO-doelen van het bedrijf duidelijk en vooral tastbaar zijn geworden. “Want dan zie je het enthousiasme van mensen ontstaan. In onze aanpak krijgen de berijders precies te zien hoeveel CO2 bijvoorbeeld bespaard is, ten opzichte van collega’s of andere bedrijven. Het gaming element is belangrijk, we ranken bedrijven, je ziet facebookgroepen ontstaan, mensen twitteren over hoe een rotonde bij het kantoor het best te nemen. Laatst hebben we, namens de chauffeurs van een klant, 10.000 bomen geplant in het kader van een CO2-compensatie programma.”
Rijstijlfeedback per brandstofsoort – ook EV
Als een programma gaat leven binnen een organisatie, is succes gegarandeerd. Zowel Winge als Stuiver zien een enorme potentie in de Nederlandse fleetmarkt. Waarbij een nieuw, laagdrempelig product, de zogenaamde DriveTag, voor een boost gaat zorgen.
Voor gemengde wagenparken kunnen we de gehele CO2-boekhouding doen en heel gericht rijstijlfeedback geven per brandstofsoort en type voertuig
Maar duurzaamheid kan je natuurlijk op meerdere fronten aanpakken. De transitie naar elektrische mobiliteit is daar onderdeel van. Waarbij Sycada.Green ook op dit vak de fleetowner aan de hand neemt om precies te kijken op welk vlak elektrisch rijden het meeste effect ressorteert. Ook dat is een gezamenlijke reis, zegt Winge. “We zitten momenteel in een twintigtal elektrische projecten waaronder een aantal gericht op smart charging. Dat elektrisch rijden een vlucht gaat nemen, is inmiddels duidelijk. Maar dan heb je als bedrijf wel tools nodig, bijvoorbeeld real-time batterijdata voor inzetplanning of gestuurd laden om infrastructurele kosten zo laag mogelijk te houden. Op dat vlak hebben we nu onze online dienst Green Fleet Monitor uitgebreid met een speciale module voor zero-emissie voertuigen. Hierdoor kunnen wij voor gemengde wagenparken de gehele CO2-boekhouding doen en heel gericht rijstijlfeedback geven per brandstofsoort en type voertuig. Een dergelijke portal is uniek in Nederland.”
Categorie: Milieu / CO2-besparing