2017 wordt het jaar van de nieuwe mobiliteitsgerechten. Er staat momenteel veel te pruttelen waarbij de geuren al verraden welke kant het opgaat. En van gerechten kunnen weer bijgerechten ontstaan… Gert Vandersmissen van fleetmanagement-softwarebedrijf XPOfleet met culinair enthousiasme over de stand der (fleetmanagement)techniek in mobiliteitsland. Is straks 100% van het mobiliteitsmanagement te automatiseren?
Over dat laatste is Vandersmissen kort en krachtig: 100% automatiseren kan niet en is ook niet wenselijk. “Maar tot 90 procent kan je zeker komen. Dan houd je het beleid flexibel, je weet immers maar nooit met welke fiscale maatregelen de overheid straks komt.”
Dagelijks beheren zo’n 430 fleetmanagers hun wagenpark met de fleetmanagementsoftware van XPOfleet. Waarbij het systeem anno 2017 volledig gekoppeld is met leveranciers als leasemaatschappijen, brandstofkaarten en ov-bedrijven. En net zo belangrijk: het communiceert met bijvoorbeeld de salarisadministratie. XPOfleet dus als ‘spin in het web’.
Flinke efficiencyslag
Menig fleetowner zit nog midden in het proces waarin het systeem koppelt met de verschillende leveranciers en eigen, andere systemen. Daarmee kan een flinke efficiencyslag worden gemaakt. Vandersmissen: “In totaal hebben we 270 interfaces in de lucht die alle systemen aan elkaar knoopt. Voorbij is dan ook de tijd dat iedereen met een groot generiek ERP-systeem moet werken die van alles maar een beetje kan. Bedrijven kunnen nu het beste pakket kiezen voor elke discipline.”
Concreet verwacht Vandersmissen dat de berijder nauwer betrokken gaat worden in het mobiliteitsmanagement
XPOfleet dus als spin in het automatiseringsweb. Technisch mogelijk anno 2017, wat dus niet wil zeggen dat alle fleetowners die stap al allemaal hebben gezet. Dat kan ook niet, Rome is tenslotte ook niet in één dag gebouwd. Het softwarebedrijf ziet het wel als zijn taak die transitie mede vorm te geven, door middel van best practises, de ervaring die het heeft met zoveel klanten en vooral het dagelijkse lijntje met de 430 fleetmanagers die hun park met XPOfleet beheren. Waarbij er overigens niet alleen auto’s worden beheerd, maar ook bijvoorbeeld ov, fietsen en mobiliteitskaarten; XPOfleet doet eigenlijk aan assetmanagement. Al die kennis wordt gedeeld met klanten, waarbij prospects soms zelfs in de mobiliteitskeuken van andere bedrijven mogen kijken.
Mobiliteitsgerechten anno 2017
Wat die keuken betreft, 2017 wordt het jaar van nieuwe mobiliteitsgerechten, denkt Vandersmissen. Er staat momenteel veel te pruttelen waarbij de geuren al verraden welke kant het opgaat. En van gerechten kunnen weer bijgerechten ontstaan. Concreet verwacht Vandersmissen dat de berijder nauwer betrokken gaat worden in het mobiliteitsmanagement.
Nu al heeft XPOfleet de XPOmobile app waarop een berijder precies kan zien hoe die bijvoorbeeld qua rijgedrag scoort ten opzichte van collega’s. Of als er gewerkt wordt met een mobiliteits- of brandstofbudget, hoe het er qua financiën voorstaat. “Het is natuurlijk allemaal afhankelijk van afspraken tussen werknemer en werkgever. Maar feit is dat fleetowners berijders willen bereiken en bewustmaken. Daarbij weten we dat er bijvoorbeeld steeds meer afspraken komen over het maken van privékilometers. Dat bijvoorbeeld boven een aantal kilometers werknemers ook zelf hun portemonnee moeten trekken. Mits die afspraken helder zijn en geautomatiseerd, levert dat nooit gedoe op, is onze ervaring. Betrek daarbij wel altijd de ondernemingsraad in een vroeg stadium,” geeft Vandersmissen als tip uit de praktijk mee.
Grote hobbel was vroeger altijd het achteraf verrekenen van de flexibele kosten. Tegenwoordig kan dat door middel van telematica volledig geautomatiseerd worden
Maar de pannetjes die staan te pruttelen zijn talrijk. Wat te denken aan de trend van shared services? Daarbij brengen doorgaans grotere bedrijven met meerdere (internationale) filialen hun mobiliteitsmanagement onder in een competence center van waaruit alles centraal wordt aangekocht en bestierd. Chubb en Facilicom doen dit bijvoorbeeld al. Waarbij XPOfleet bijvoorbeeld zorgt voor een interne doorberekening van de kosten en alle administratie daaromheen. Van de 10 bedrijven zijn er zeker vijf mee bezig, schat Vandersmissen in.
Pay as you use
Ook het principe van pay as you use doet steeds meer opgeld in mobiliteitsland. Daarvoor zijn sluitende oplossingen voorhanden in de markt. XPOfleet faciliteert al zo een ‘eerlijke’ afrekening voor haar klanten. Grote hobbel was vroeger altijd het achteraf verrekenen van de flexibele kosten. Tegenwoordig kan dat door middel van telematica volledig geautomatiseerd worden. Genoeg uitdagingen dus voor fleetowners én XPOfleet. Vandersmissen: “Een 100% automatisering van het mobiliteitsmanagement kan niet – moet je ook niet willen. Maar tot 90 procent kan je zeker komen. Dan houd je het beleid flexibel, je weet immers maar nooit met welke fiscale maatregelen de overheid straks komt. Want ook daar staan uiteindelijk meerdere potjes met betrekking tot mobiliteit op het vuur te pruttelen.”
Categorie: Lease- / fleetmanagement-software