De online rijtrainingsmodules maken steeds vaker plaats voor ‘echte’ rijcoaches die één op één de (lease)rijder onder andere leert om te gaan met het gebruik van actieve rijhulpsystemen. Want daar is nog een wereld te winnen, zegt Mark Maaskant, directeur van Prodrive Training. Waarbij duidelijk een taak is weggelegd voor fleetowners.
Nog maar een paar jaar geleden voorzag Maaskant dat de markt voor rijtrainingen helemaal online zou gaan. E-learning modules leken de toekomst te hebben, vooral gericht op brandstofreductie. Maar het laatste jaar ziet Maaskant opmerkelijk veel aanvragen voor fysieke rijtrainingen gericht op het vergroten van de veiligheid van medewerkers die veel onderweg zijn. De e-learning modules zijn er nog, ook bij Prodrive, maar zijn onderdeel van het geheel. Zoals het hoort; om het geleerde te borgen.
Maaskant is blij met dit inzicht van veel bedrijven. Het wagenpark is veelal kostenpost nummer twee en de grote veroorzaker van CO2-uitstoot. “Autorijden is bovendien voor veel werknemers het gevaarlijkste deel van de werkdag. Er is werkgevers heel wat aan gelegen om hun zakelijke rijders te trainen tot veilige en verantwoorde bestuurders.”
Automatisch tussen de lijntjes
Belangrijk onderdeel van de fysieke trainingen is de uitleg van de auto. De laatste jaren is er technisch veel veranderd aan de auto, ons rijgedrag echter niet. Die nieuwe technieken, waaronder brandstof besparende zaken als een startstopsysteem maar vooral de actieve veiligheids- en rijhulpsystemen, vereisen een aangepaste rijstijl en bediening van de auto. Samen met verzekeringsmakelaar AON heeft Prodrive laten uitzoeken dat 70 procent van de bestuurders de systemen als lane assist, adaptive cruise control en voice operating niet of niet goed gebruikt. Waarbij moet worden opgemerkt dat de techniek per automerk ook nog eens verschilt.
Bij adaptive cruise control remt de ene auto automatisch wel tot stilstand, de ander niet. En hoe gebruik je het systeem het best in druk verkeer?
Maaskant: “Bij adaptive cruise control bijvoorbeeld remt de ene auto automatisch wel tot stilstand, de ander niet. En hoe gebruik je het systeem het best in druk verkeer? Lane keeping assist is er voor die ene seconde dat je bent afgeleid. Niet om zo lui mogelijk de auto automatisch tussen de lijntjes te laten zwalken. Bedenk, als je 120 km/h op de snelweg rijdt, leg je in 1 seconde 33 meter af. Daarin kan een hoop gebeuren.”
Handschoen opgepakt
De komst van de plug-in hybride heeft wellicht meegeholpen aan de terugkeer van de fysieke rijtraining. Want op papier een uiterst zuinige auto, in de praktijk krijgen fleetowners te maken met explosief stijgende (brandstof)kosten. Wat weer grotendeels te maken heeft met het verkeerd gebruik van de techniek.
Volvo heeft die handschoen opgepakt en biedt alle rijders van een plug-in een rijtraining bij Prodrive aan die berijders leert hoe het maximale rendement uit de batterij te halen door enerzijds rijgedrag maar ook voertuigbediening (welk gedeelte van je rit rij je elektrisch en op brandstof?). Maar ook steeds meer fleetowners en leasemaatschappijen zien het (kostenbesparende) effect van een rijtraining. “Bij Unilever krijgt iedere werknemer die een nieuwe leaseauto krijgt van ons een twee uur durende 1-op-1 rijtraining met uitleg van de auto. Ook voor Alphabet en Arval doen we dergelijke trainingen voor hun klanten. Waarbij enkele leasemaatschappijen ook experimenteren met het gratis aanbieden van bijvoorbeeld adaptive cruise control. Want het beperkt uiteindelijk ook de schadelast, mits je is geleerd de systemen op de juiste wijze te gebruiken”, aldus Maaskant.
Wil een organisatie echt minder brandstofverbruik, uitstoot en schade, dan heb je een continu actief beleid nodig. En het liefst auto’s voorzien van rijhulpsystemen
Prodrive wordt ook steeds meer als consultant ingezet om te helpen een veilig en zuinig rijden beleid als onderdeel van de veiligheidscultuur binnen een organisatie te integreren. Het heeft daarvoor meerdere tools beschikbaar om een meetbaar en effectief beleid op te zetten en in stand te houden. Dit gebeurt onder andere door middel van risicoanalyses, kickoff events, meetsoftware, e-learning, safety workshops, safety promo kits enzovoort. Maaskant: “De backoffice van Prodrive ontzorgt haar opdrachtgevers daarbij volledig als het gaat om uitnodigingsbeleid (landelijk, Europees, wereldwijd) rapportage en evaluaties. Ook organiseren we bedrijvencompetities waarbij werknemers onderling de strijd aangaan voor de meest zuinige rijder. Op die manier houd je het thema levend en up-to-date. Want wil een organisatie echt minder brandstofverbruik, uitstoot en schade, dan heb je een continu actief beleid nodig. En het liefst auto’s voorzien van rijhulpsystemen!”
Categorie: Verkeersveiligheid / Training
Gerelateerde links:
- Rapportages rijgedrag uit blackbox vaak niet bruikbaar
- Nebest wint The Dutch Eco Drivers League 2015-2016
- Prodrive Learning fuseert met BusinessConcern
- AON en Business Lease testen ‘zelfrijdende’ auto’s
- Een derde nieuwe auto’s uitgerust met noodremsysteem
- Noordlease gaat strijdt aan tegen smartphonegebruik






