Financiële dienstverlener Bovemij verzekert zich met de overname van informatiespecialist RDC een belangrijke positie op het gebied van data, het nieuwe goud binnen de automotive. 2017 wordt daarom een spannend jaar, zegt Coen Post, lid van de Raad van Bestuur van Bovemij. Ook voor het private leaselabel Helder. Waarbij je als ‘local hero’ altijd een streepje voor hebt bij de leaseklant.
Data als het nieuwe goud: zonder een goede positie op dat vlak, legt een autobedrijf uiteindelijk het loodje, is Post zijn overtuiging. Neem alleen al private lease. Consumenten oriënteren zich op dat vlak vooral op internet. Daar wemelt het inmiddels van de aanbiedingen. Met Helder, het private leaselabel dat Bovemij begin vorig jaar introduceerde, heeft het bedrijf een sterk internetplatform in handen. “Waarbij we dus ook de onlineconsument via Helder terugbrengen naar de branche. Want we zijn er uiteindelijk om het BOVAG-bedrijf te faciliteren”, aldus Post.
Een prima product ook voor werknemers met een mobiliteitsbudget. Het biedt flexibiliteit, je wordt volledig ontzorgd en bent af van de bijtelling
Het aanbod op Helder.nl bestaat uit nieuwe en gebruikte auto’s van aangesloten BOVAG-bedrijven. De contracten lopen via Helder, maar het BOVAG-bedrijf levert de auto’s en zorgt voor de reparaties en het onderhoud. Belangrijk voor de consument: in het contract zijn geen kleine lettertjes en geen langjarige financiële verplichting. Het is na drie maanden altijd opzegbaar. Zonder boete. “Een prima product ook voor werknemers met een mobiliteitsbudget. Het biedt flexibiliteit, je wordt volledig ontzorgd en bent af van de bijtelling. Dat laatste argument wordt vanaf dit jaar belangrijk. Vooral de leaserijders die de afgelopen jaren hebben geprofiteerd van de korting op de bijtelling. Die korting is straks weg. Dat zullen mensen merken in hun portemonnee.”
Private lease
Private lease is momenteel de groeimotor van de leasebranche, maar ook bij Helder gaat het hard – en dus bij het aangesloten autobedrijf. Volgens Post zijn alle voorspellingen van de omvang van de private leasemarkt veel te conservatief. De populariteit van het mobiliteitsbudget, maar vooral ook het gegeven dat mensen zekerheid willen en duidelijkheid in de kosten voor een auto, zal private lease de komende jaren vleugels geven.
Bovemij heeft de laatste jaren gestaag doorgewerkt aan haar zogenaamde serviceconcepten. Het biedt haar klanten daarmee de mogelijkheid om consumenten aan zich te binden. Bijvoorbeeld door middel van pechhulp, garantie, verzekeringen en (private) leasing. De financiële dienstverlening omvat 28 labels die de BOVAG-bedrijven inzetten om er zeker van te zijn dat bijvoorbeeld klanten bij schade bij hem terugkomen. Op die manier krikt het autobedrijf zijn marges op.
Aflopend leasecontract
Deze serviceconcepten zullen door de overname van RDC worden versterkt, is de overtuiging van Post. Alleen al omdat Bovemij nu ook gebruik kan maken van de ontwikkelingsafdeling van RDC. De financieel dienstverlener kan autobedrijven dan ook faciliteren om bijvoorbeeld de klantprocessen verder te innoveren. Want steun brengen bij het in kaart brengen van de klant – en dan vooral actief sturen op de verkoop van verzekerings- of leaseproducten – blijft noodzakelijk. Hoewel flink wat autobedrijven inmiddels prima acteren op bijvoorbeeld een aflopend leasecontract, en de klant dus benaderen voor een nieuwe aanbieding, zijn er nog tal van bedrijven die daar markt laten liggen. Net als het aanbieden van verzekeringen tijdens het verkoopproces. Handige, elektronische tools kunnen daar wellicht bij helpen, is de gedachte bij Bovemij.
Nieuwe mobiliteitsproducten
Kortom, de synergie van de overname is groot. Het verschaft Bovemij een positie in data, waarbij het in de toekomst wellicht ook allerlei telematicadiensten kan aanbieden aan het BOVAG-bedrijf. Maar dat is de toekomst. Momenteel liggen er nog genoeg kansen voor autobedrijven om bijvoorbeeld leasing bij het MKB beter op de kaart te zetten. Grote leasemaatschappijen en verzekeraars proberen deze markt, veelal met white labelproducten, ook te bedienen. Maar de klant wordt feitelijk klant van de leasemaatschappij of verzekeraar erachter.
Post: “Partijen die het autobedrijf weinig marge gunnen. Een modern autobedrijf kan in onze ogen prima mee in alle ontwikkelingen en nieuwe mobiliteitsproducten. We zien ook een gestage groei van het aantal autobedrijven met een eigen leaseafdeling. Een goede en lucratieve zaak, want in het MKB is de grootste leasewinst te halen. Als ‘local hero’ heeft een autobedrijf bij een MKB-ondernemer uiteindelijk toch vaak een streepje voor”.
Categorie: Private lease / Auto-abonnementen