Op deze website maken wij gebruik van Google Analytics en StatCounter om uw gebruik van onze websites te analyseren, zodat we functionaliteiten daarop kunnen aanpassen. Ook gebruiken we externe cookies (Youtube) om social media integratie op onze websites mogelijk te maken. (Details...)Als u wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kunt u hieronder uw instellingen wijzigen.

Kies hier welke cookies u wenst toe te staan:

Accepteren instellingen

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Trends In Autoleasing

Menu
Sluiten

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

  • Calendar
  • Home
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • Uitgelicht
    • Leaseauto’s – drives
    • Video’s
  • Agenda
  • Spotlights!
  • Marktcijfers
  • Word partner!
Photo

Private lease en deelauto’s: recepten voor meer schade

dinsdag 20 juni, 2017
Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email

In de roerige schadeherstelmarkt kiest ASN (80 vestigingen) duidelijk voor een eigen koers. De (internationale) schadeketen heeft bewust geen filialen overgenomen van het failliete Care. Het eigen, recent ge-update netwerk en de centrale organisatie zijn volledig toekomstproof, stelt commercieel directeur Cees Klaassen. “De markt heeft behoefte aan een financieel gezonde partij.”

Uitdagingen volop in de schadeherstelmarkt: hightech auto’s en hightech onderdelen vergen een toenemend specialistisch herstel en een uiterst efficiënt herstelproces om de kosten te beheersen. En ook al zal het schadevolume afnemen door alle slimme techniek in auto’s, de omvang en complexiteit wordt alleen maar meer. “Private lease en de opkomende deeleconomie – lees: deelauto’s – zijn recepten voor meer schade. Want de particulier mag dan het deukje in de auto laten zitten, voor een leasemaatschappij is dat onwenselijk. Dat verlaagt de inzet en de restwaarde van de auto”, aldus Klaassen.

v.l.n.r. Cees Klaassen (commercieel directeur), Peter Hubregtse (algemeen directeur), Mark Dijkstra (operationeel directeur)

De ongeveer 80 vestigingen van ASN, waarbij er na het beëindigen van de samenwerking met  Autoschadehuis recent een zestal vestigingen zijn bijgekomen (Rotterdam, Nieuw-Vennep, Heemskerk, ’s Gravenzande, Amstelveen en Arnhem) hebben als doel de klanten – verzekeraars, leasemaatschappijen en fleetowners – volledig te ontzorgen met betrekking tot schadeherstel. Daarbij gaat het niet alleen om het vakmanschap van de schadeherstellers, maar vooral ook om een uiterst efficiënt herstelproces met korte doorlooptijden en duidelijke afspraken. Het vervult Klaassen nog altijd met trots als hij de mate van efficiency van schadeherstel in Nederland vergelijkt met die van het buitenland. “Verzekeraars in het buitenland kopen vaak zelf vervangend vervoer in omdat de wachttijden bij de schadeherstellers enorm zijn. Dat komt voornamelijk omdat er veel onderdelen worden vervangen, zo’n 60 procent. Dat betekent wachten op levering. Ter vergelijking: in Nederland vervangen we gemiddeld 25 procent. Onderdelen die we bovendien zelf inkopen via een uitgekiend netwerk. Het zorgt voor snelle doorlooptijden en een enorm efficiënt proces.”

Groen herstel

Groen herstel is ook een trend die in toenemende mate voor kostenefficiency zorgt in het herstelproces. Daarbij worden gebruikte, originele onderdelen ingezet, voorzien van een eigen kwaliteitskeurmerk van ASN. Het is zeker niet van inferieure kwaliteit, benadrukt de commercieel directeur. Maar een prima middel om bijvoorbeeld einde-contract auto’s te herstellen in plaats van af te schrijven. “Met enkele leasemaatschappijen hebben we nu afspraken gemaakt dat we in een aantal ASN-vestigingen niet-rijdbare schades gaan herstellen met gebruikte onderdelen. We hebben de afgelopen jaren veel tijd en geld gestoken in een netwerk om aan de juiste onderdelen te komen. Het heeft ons een sterk competitief voordeel opgeleverd ten opzichte van andere ketens. Klanten staan er nu ook voor open; een heel verschil met voorgaande jaren.”

Er is altijd een grijs gebied wat nu precies cosmetische en complexe schade is

Dan ‘die andere’ actuele discussie in schadeherstelland: de scheiding tussen cosmetische en complexe schade. Klaassen wil er niet te veel woorden aan vuil maken; hij wil de klant er niet mee opzadelen. Want die wil gewoon het juiste herstel voor iedere afzonderlijke auto, tegen de beste condities en volgens afspraak. Klaar. Nu wordt het onderscheid tussen cosmetisch en complex bij ASN wel degelijk gemaakt, maar aan de ‘achterkant’. Zonder dat de klant het ziet. Dat aan de voorkant scheiden levert volgens Klaassen te veel discussie op. Er is altijd een grijs gebied wat nu precies cosmetisch en complexe schade is. “Ook merkherstel zal zijn weg vinden. Ik ben ervan overtuigd dat universeel schadeherstel de beste oplossing is. Ook al omdat we aan de achterdeur nauw samenwerken met het merkkanaal.”

Grote hagelstorm

Die zelfverzekerdheid van Klaassen en zijn team legt het bedrijf vooralsnog geen windeieren. In een turbulente markt wist ASN vorig jaar stevig groeicijfers te realiseren. En daar rekent ASN  de grote hagelstorm van 2016 die de schadeherstellers heel wat werk opleverde, niet in mee. ASN is een (financieel) gezonde partij en dat is misschien wel de grootste troef in de huidige markt. Want verzekeraars en leasemaatschappijen zijn op zoek naar een partij waaraan ze zich langere tijd willen verbinden om gezamenlijk de uitdagingen aan te gaan. En die vooral een uiterst efficiënt herstelproces heeft; bij ASN ligt daar het eigen ontwikkelde PortoView aan de basis. Dossieraanmaak, dossieropbouw, urenregistratie, het maken van calculaties, communiceren met opdrachtgevers en factureren van dossiers; het wordt allemaal dankzij dit systeem tot een minimum beperkt. Ook zijn alle benodigde koppelingen met de back-officesystemen van klanten en met toeleveranciers zoals Audaflow en Dispatch.

Ook mooi om te zien is hoe ASN het begrip vakmanschap op de kaart zet. Want dat schadeherstel anno 2017 een uiterst complex vak is, weten de herstellers zelf maar de buitenwacht doorgaans niet. ASN heeft zijn eigen Academy, traint voortdurend personeel op het gebied van bijvoorbeeld nieuwe lijmtechnieken en elektronica. Het zijn forse trainingen, zonder papiertje komen mensen er niet in. Met plaatselijk ROC’s zijn er overeenkomsten om de toppers uit het vakgebied aan zich te binden. Klaassen: “Het is mooi om te zien hoe alle vestigingen dit beleid hebben omarmd. Met zijn allen kijken we op dezelfde manier naar schadeherstel. Dat maakt ons weerbaar naar de toekomst, waarbij het bij ons niet draait om zoveel mogelijk vestigingen met zoveel mogelijk vierkante meters, maar om bezetting. Waarbij we vooral geloven in een ruime openstelling.”


Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email
Categorie: Reparatie Onderhoud Banden (ROB)
Labels: ASN

Gerelateerde links:

  • James Auto Service komt met uniform aanvraagsysteem
  • Carglass breidt verder uit in klein schadeherstel
  • InShared kiest opnieuw voor ABS Autoherstel
  • Autoschadeherstel Groep gaat benchmarken met Tevreden.nl
  • Verzekeren en schadeherstel: zelf sleutelen of niet?
Meer achtergrond-artikelen
De Nieuwe Fleet & Lease:

Onze partners:

  • DuurzameMobiliteit.nu

    DuurzameMobiliteit.nu

    Zustertitel van TrendsinAutoleasing.nl. Hét podium waarop we fleetowners – van klein tot groot – gericht wegwijs maken in het op- (of dóórzetten) van hun (elektrische) duurzame mobiliteitsbeleid.

  • Hankook Tire

    Hankook Tire

    Hankook Tire investeert in het toekomstige mobiliteitslandschap voor elektrische, groene voertuigen

  • smart

    smart

    Elektrische mobiliteit maakt je bedrijf toekomstbestendig, en smart heeft nog meer toegevoegde waarde

  • Fleetport

    Fleetport

    Als expert in poolbeheer en hikertransport biedt Fleetport uw bedrijf efficiënte oplossingen voor het inzetten en vervoeren van leaseauto’s

  • Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease biedt complete, flexibele mobiliteitsoplossingen voor zowel zakelijk als privé gebruik. Of je nu een auto, bedrijfswagen, elektrische fiets (e-bike), mobiliteitspas of maatwerkoplossing nodig hebt

  • Eurocars

    Eurocars

    Eurocars is inmiddels uitgegroeid tot Nederlands grootste universele BOVAG mobiliteitsbedrijf. Met 4 vestigingen in Nederland voorzien we de klant in zijn mobiliteitsbehoefte.

  • Wagenpartners

    Wagenpartners

    WagenPartners, onafhankelijk specialist in wagenparkbeheer. De perfecte balans tussen regie, organisatie en het dagelijkse beheer van je wagenpark

  • DKV

    DKV

    Met de DKV Card +Charge kunt u buiten snel en simpel opladen ook cashfree conventionele brandstof tanken in Europa's grootste netwerk van onafhankelijke tank- en servicestations

  • Alliantie Stop Verkeersongevallen

    Alliantie Stop Verkeersongevallen

    De Alliantie Stop Verkeersongevallen zet zich in om jaarlijks 10.000 verkeersongevallen te voorkomen. Doet jouw organisatie ook mee?

  • bott

    bott

    Een goed ontworpen bedrijfswageninrichting is van essentieel belang om het potentieel van elektrische bedrijfswagens volledig te benutten

  • BMW

    BMW

    Kiest u ervoor om uw BMW te leasen dan kiest u voor zorgeloos rijplezier

  • Fleet Support

    Fleet Support

    Fleet Support is bedenker en marktleider van professioneel wagenparkbeheer voor tientallen grote en middelgrote organisaties

  • Smappee

    Smappee

    Smappee speelt met zijn slimme laadpalen in op de toenemende elektrificatie van mobiliteit en de daarmee gepaard gaande energieproblematiek.

  • Sortimo

    Sortimo

    Dankzij een op maat ontworpen bedrijfswageninrichting wordt gereedschap en materiaal altijd veilig en georganiseerd opgeborgen en getransporteerd

  • BCA

    BCA

    Wij brengen occasion vraag en aanbod bij elkaar en ondersteunen de remarketing processen van onze klanten, zodat zowel de verkopende als de kopende partij de beste deal kan sluiten

  • ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel is, met meer dan 80 vestigingen, een van de de grootste en best gekwalificeerde schadeherstelketens van Nederland

  • AUTO1.com

    AUTO1.com

    AUTO1.com is Europa's grootste b2b platform voor gebruikte auto's. Wij ondersteunen de groei van uw bedrijf met onze digitale aankoop- en verkoopoplossingen, uitmuntende Europa-brede transportoplossingen en toegewijde accountmanagers.

  • Openlane

    Openlane

    Vraagt u zich af hoe u uw wagenpark voor de beste marktprijs kunt verkopen zonder de automarkt en prijsdynamiek te kennen? OPENLANE is uw partner voor remarketing van wagenparken!

  • Hyundai

    Hyundai

    De nieuwe Hyundai INSTER. Tijdelijk met € 2.000 Smart bonus. Vanaf € 22.295 of netto € 120,- bijtelling per maand

  • Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Wij zijn een kennis- en opleidingsinstituut dat met behulp van training, consultancy en online trainingsapplicaties een bijdrage levert aan verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit

© TrendsInAutoleasing.nl 2014-2025 Disclaimer Privacybeleid Cookie instellingen Contact Design by TricksWeb Design