Op deze website maken wij gebruik van Google Analytics en StatCounter om uw gebruik van onze websites te analyseren, zodat we functionaliteiten daarop kunnen aanpassen. Ook gebruiken we externe cookies (Youtube) om social media integratie op onze websites mogelijk te maken. (Details...)Als u wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kunt u hieronder uw instellingen wijzigen.

Kies hier welke cookies u wenst toe te staan:

Accepteren instellingen

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Trends In Autoleasing

Menu
Sluiten

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

  • Calendar
  • Home
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • Uitgelicht
    • Leaseauto’s – drives
    • Video’s
  • Agenda
  • Spotlights!
  • Marktcijfers
  • Word partner!
Photo

“Die flexibele mobiliteit moet wel beheersbaar blijven!”

donderdag 20 juli, 2017
Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email

Mobiliteitskaarten zijn er op de Nederlandse markt inmiddels in alle geuren en kleuren. Handig zo’n stukje plastic waarmee je het ov in komt, bij de laadpaal/pomp kunt afrekenen, kan parkeren en de deelauto mee kunt openen… maar volgens Radiuz is dat niet de kracht van hun mobiliteitskaart. Victor van den Berg van Radiuz over de zin, maar vooral onzin van een stukje plastic.

Het mag vreemd klinken: voor de twee doorgaans grootste kostenposten, personeel en huisvesting, organiseren bedrijven van alles. Voor een verhuizing is er een makelaar, voor het aantrekken van personeel een wervingsbureau. Maar voor mobiliteit? De derde, of soms wel tweede kostenpost van een bedrijf? Van den Berg zegt het niet met zoveel woorden, maar menig bedrijf doet maar wat op dat vlak. “Men weet doorgaans niet wat mobiliteit nu precies kost, het overzicht is kwijt. Dat komt natuurlijk omdat de kosten versnipperd zitten doorheen de organisatie; HR is ermee bezig, inkoop, facility en misschien is er wel een wagenparkbeheerder. Bovendien reist een deel van de werknemers met de trein, de ander met de auto en weer een ander deel doet beiden. Het levert een stroom op van facturen en declaratiestromen die doorgaans niet inzichtelijk zijn.”

Victor van den Berg van Radiuz

De Radiuz-kaart is er dus met name voor om die declaratiestromen wel inzichtelijk te maken. Het (geautomatiseerde) systeem erachter schiet het dan zo de boeken in. Dat scheelt kosten, hoewel dat voor veel klanten van Radiuz niet eens het uitgangspunt is. T-Mobile heeft bijvoorbeeld sinds begin dit jaar gekozen voor Radiuz (zie kader). Manager HR Operations & Facility services Brian van der Grift van de telecomreus wilde voornamelijk af van de administratieve rompslomp.

Beheersbaar

Om een indruk te geven van die rompslomp: werkgevers vergoeden woon-werkverkeer anders dan zakelijke ritten met de privéauto. Openbaar vervoer wordt vergoed maar niet in de weekenden. Althans, afhankelijk van de afspraken. Voor de fiets geldt weer een andere woon-werkvergoeding dan de auto. Van den Berg: “Met 10 medewerkers kan een ondernemer dat allemaal nog wel zelf regelen. Met 150 mensen wordt het al ingewikkeld. Als je 700 werknemers hebt die heen en terug met de trein gaan, dan zit je al met 1400 declaraties per dag. Maal 20 dagen in de maand… houdt maar eens zicht op al die transacties.”

Al die regels worden aan de voorkant duidelijk en komen in de backoffice allemaal op de juiste plek terecht

Naast dit inzicht en administratief gemak wordt met het Radiuz-systeem tegelijkertijd ‘aan de voorkant’ duidelijk wie nu precies waar recht op heeft. Want ook daar ontbreekt vaak het inzicht. Al die verschillende afspraken, waarbij werknemer A eerste klas mag reizen in de trein en gebruik mag maken van de ov-fiets en werknemer B, die een functie-gerelateerde leaseauto heeft, mag met de auto de stad in en daar parkeren. “Al die regels worden aan de voorkant duidelijk en komen in de backoffice allemaal op de juiste plek terecht. Bedenk ook dat werknemers steeds meer flexibele vormen van mobiliteit willen. Prima natuurlijk. Maar die toenemende flexibele mobiliteit moet wel beheersbaar blijven!”

Noodzakelijk kwaad

Radiuz legt als het ware een dienstverleningsschil over al die leveranciers van mobiliteit. Men voegt geen waarde toe aan de mobiliteit zelf, treinen gaan er niet door op tijd rijden, brandstof wordt niet goedkoper en parkeren niet aangenamer. Bij Radiuz wordt er ook niet verdiend op die mobiliteit, in tegenstelling tot veel andere kaarten die er overal een marge op pakken. Eigenlijk is de pas zelf een ‘noodzakelijk kwaad’, zegt Van den Berg. “We willen afgerekend worden op onze dienstverlening. Daar draait het om. Het liefst willen we af van dat stukje plastic, binnen een paar jaar verwacht ik ook helemaal over te gaan op de smartphone. Waarbij we overigens ook andere kaartleveranciers kunnen aansluiten. We werken met een open platform waar iedere leverancier aan kan worden gehangen.”

Is Radiuz eenmaal binnen bij een klant, dan wordt er doorgaans gefaseerd gestart met de (omvangrijke) dienstverlening. Een soort modulaire opbouw, waarbij er in eerste instantie vooral de mobiliteitsstromen en reispatronen in kaart worden gebracht. Waarbij met soms simpele adviezen, bijvoorbeeld om te werken met andere ov-producten, al forse besparingen kunnen worden geboekt. Als eenmaal helder is hoeveel geld en tijd in de gehele mobiliteit wordt gestoken, kan Radiuz slagen maken. Dan gaan bedrijven van soms wel 12 leveranciers op het gebied van mobiliteit terug naar één. “Dat is feitelijk onze grote slagkracht: klanten krijgen één aanspreekpunt en daarmee grip op de kosten én op het aantal FTE. Daar zitten forse besparingen. Al gaat het dus niet zozeer om de besparingen; men wil uiteindelijk vooral af van dat hele gedoe.”


Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email
Categorie: Brandstof- & mobiliteitskaarten
Labels: Radiuz

Gerelateerde links:

  • 400 medewerkers T-Mobile krijgen Radiuz mobiliteitskaart
  • Radiuz introduceert in Groningen OV-probeerkaart
  • ROI fleet kiest Radiuz als mobiliteitspartner
  • Roland Berger: Nederland klaar voor disruptie in mobiliteitsmarkt
  • Fleetowners volop aan de slag met nieuwe mobiliteitsvormen
Meer achtergrond-artikelen
De Nieuwe Fleet & Lease:

Onze partners:

  • DuurzameMobiliteit.nu

    DuurzameMobiliteit.nu

    Zustertitel van TrendsinAutoleasing.nl. Hét podium waarop we fleetowners – van klein tot groot – gericht wegwijs maken in het op- (of dóórzetten) van hun (elektrische) duurzame mobiliteitsbeleid.

  • Hankook Tire

    Hankook Tire

    Hankook Tire investeert in het toekomstige mobiliteitslandschap voor elektrische, groene voertuigen

  • smart

    smart

    Elektrische mobiliteit maakt je bedrijf toekomstbestendig, en smart heeft nog meer toegevoegde waarde

  • bott

    bott

    Een goed ontworpen bedrijfswageninrichting is van essentieel belang om het potentieel van elektrische bedrijfswagens volledig te benutten

  • Openlane

    Openlane

    Vraagt u zich af hoe u uw wagenpark voor de beste marktprijs kunt verkopen zonder de automarkt en prijsdynamiek te kennen? OPENLANE is uw partner voor remarketing van wagenparken!

  • Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Wij zijn een kennis- en opleidingsinstituut dat met behulp van training, consultancy en online trainingsapplicaties een bijdrage levert aan verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit

  • BMW

    BMW

    Kiest u ervoor om uw BMW te leasen dan kiest u voor zorgeloos rijplezier

  • Smappee

    Smappee

    Smappee speelt met zijn slimme laadpalen in op de toenemende elektrificatie van mobiliteit en de daarmee gepaard gaande energieproblematiek.

  • Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease biedt complete, flexibele mobiliteitsoplossingen voor zowel zakelijk als privé gebruik. Of je nu een auto, bedrijfswagen, elektrische fiets (e-bike), mobiliteitspas of maatwerkoplossing nodig hebt

  • Hyundai

    Hyundai

    De nieuwe Hyundai INSTER. Tijdelijk met € 2.000 Smart bonus. Vanaf € 22.295 of netto € 120,- bijtelling per maand

  • Fleet Support

    Fleet Support

    Fleet Support is bedenker en marktleider van professioneel wagenparkbeheer voor tientallen grote en middelgrote organisaties

  • Sortimo

    Sortimo

    Dankzij een op maat ontworpen bedrijfswageninrichting wordt gereedschap en materiaal altijd veilig en georganiseerd opgeborgen en getransporteerd

  • AUTO1.com

    AUTO1.com

    AUTO1.com is Europa's grootste b2b platform voor gebruikte auto's. Wij ondersteunen de groei van uw bedrijf met onze digitale aankoop- en verkoopoplossingen, uitmuntende Europa-brede transportoplossingen en toegewijde accountmanagers.

  • Fleetport

    Fleetport

    Als expert in poolbeheer en hikertransport biedt Fleetport uw bedrijf efficiënte oplossingen voor het inzetten en vervoeren van leaseauto’s

  • Eurocars

    Eurocars

    Eurocars is inmiddels uitgegroeid tot Nederlands grootste universele BOVAG mobiliteitsbedrijf. Met 4 vestigingen in Nederland voorzien we de klant in zijn mobiliteitsbehoefte.

  • Wagenpartners

    Wagenpartners

    WagenPartners, onafhankelijk specialist in wagenparkbeheer. De perfecte balans tussen regie, organisatie en het dagelijkse beheer van je wagenpark

  • ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel is, met meer dan 80 vestigingen, een van de de grootste en best gekwalificeerde schadeherstelketens van Nederland

  • DKV

    DKV

    Met de DKV Card +Charge kunt u buiten snel en simpel opladen ook cashfree conventionele brandstof tanken in Europa's grootste netwerk van onafhankelijke tank- en servicestations

  • Alliantie Stop Verkeersongevallen

    Alliantie Stop Verkeersongevallen

    De Alliantie Stop Verkeersongevallen zet zich in om jaarlijks 10.000 verkeersongevallen te voorkomen. Doet jouw organisatie ook mee?

  • BCA

    BCA

    Wij brengen occasion vraag en aanbod bij elkaar en ondersteunen de remarketing processen van onze klanten, zodat zowel de verkopende als de kopende partij de beste deal kan sluiten

© TrendsInAutoleasing.nl 2014-2025 Disclaimer Privacybeleid Cookie instellingen Contact Design by TricksWeb Design