De leasefiets staat bij steeds meer bedrijven op de agenda en dat is mede te danken aan Friesland Lease. Het is de eerste leasemaatschappij die succesvol de (BOVAG) leasefiets in de markt weet te zetten. Dit jaar zal het aantal uitkomen op zeker 10.000 contracten, verwacht manager Leasefiets Peter Storm. Maar daar is dan ook het nodige leergeld voor betaald. Lessen in fietslease van de meester, cq marktleider.
Het leek vijf jaar geleden een goed plan. En hoe moeilijk kon het nu zijn om fietsen te gaan aanbieden als leaseproduct? Bovendien was de populaire fietsregeling voor werkgevers net afgeschaft. Mooi moment om met een alternatief te komen.
Aan het product zal het niet liggen, vooral niet aan de toen al populaire e-bike. Ook het besef dat de fietsende medewerker gezonder en productiever is, was doorgedrongen tot werkgevers. Kortom, het moest gebeuren. Peter Storm, toen al ruim een decennium actief in de autobranche, wil het niet met zoveel woorden zeggen, maar de eerste kennismaking met de fietsbranche verbaasde hem hogelijk. Niets was er georganiseerd.
Voor het opzetten van een serviceapparaat, maar ook voor de kennis van de diverse soorten e-bikes en het onderhoud daaraan, had hij de branche nodig. Er moest immers een total cost of ownership worden berekend. Let wel: een beetje e-bike kost tussen de 2.000 en 4.000 euro, oplopend tot 9.000 euro. Een accu vervangen (om de drie jaar) kost tussen de 500 en 1000 euro, een nieuwe achterband 70 euro, wat net zoveel is als een VW Up! “Een ROB-net in de fietsbranche? Dat is er niet. De eerste jaren kregen we hier handgeschreven bonnen binnen van fietszaken zonder de btw gespecificeerd. Veel fietsen hebben bovendien geen kilometerteller. Een database met alle verschillende fietsen en onderdelen en prijzen? Niets van dat. We beseften al snel: als we dit niet goed aanpakken, kunnen we er zomaar op leeglopen.”
Stormachtige groei
De eerste jaren is er dus een hoop leergeld betaald, zegt ook Mirjam Marinus, manager Marketing & HR van Friesland Lease. Maar het vertrouwen in het product bleef. Inmiddels zijn Friesland Lease en twee leveranciers van kassasystemen bezig met het ontwikkelen van een leasemodule in het kassasysteem. Hiermee kan het onderhoud worden aangevraagd, digitale facturen worden verstuurd en kunnen er berekeningen worden gemaakt.
Naar schatting sluiten we 2017 af tussen de 10 en 12.000 contracten. Het is een enorme opsteker
Bovendien zijn niet alleen de BOVAG-leasefietsdealers door de leasemaatschappij getraind, Friesland Lease heeft ook specialisten uit het fietsvak aangetrokken met kennis van de producten. Het leasefietsteam bestaat uit zes mensen, maar is nu al aan de krappe kant. Marinus: “We hebben jarenlang gezaaid, waarbij het de eerste jaren moeizaam ging. Maar vanaf 2016 ging het hard. Dit jaar is sprake van een stormachtige groei. Zaten we begin 2016 nog op zo’n 1000 contracten, in mei dit jaar tikten we al de 8000 contracten aan. Naar schatting sluiten we 2017 af tussen de 10 en 12.000 contracten. Het is een enorme opsteker.”
Komt nog bij dat het nieuwe kabinet naar ieders verwachting iets gaat doen aan de onduidelijke fiscale behandeling van de fiets-van-de-zaak. In principe is bijtelling verschuldigd als een werknemer een fiets van de baas krijgt. Die bijtelling geldt over de economische waarde van de privé gereden kilometers. Maar alleen al door het gemis van een kilometerteller is dit ene onzinnige regel. Storm benadrukt dat dit ook geen belemmering vormt voor werkgevers met de (e) fiets aan de slag te gaan. “In 90 procent van de gevallen faciliteert de werkgever de fiets. De werknemer betaalt dan maandelijks een privé bijdrage. Of er wordt vanuit de WKR een bepaald bedrag ter beschikking gesteld waarna wij de factuur naar de werknemer sturen. Dit kan ook eventueel via een private leaseregeling die we vorig jaar hebben geïntroduceerd. Dan kan een werkgever ook bijvoorbeeld een vergoeding geven voor woon-werkverkeer.”
Fietsbeloningssysteem
Friesland Lease biedt de leasefiets niet alleen via een geselecteerd aantal BOVAG-fietsdealers, maar ook onder haar eigen klanten en via white label producten. Zo is Friesland Lease de captive van de top3 van fietsverkopend Nederland. Daarnaast is er de poolfiets, doorgaans onderdeel van bereikbaarheidsprojecten doorheen het land. Zo is er onlangs in Groningen een pilot gestart met fietskluizen bij het station met poolfietsen van enkele bedrijven in de buurt. Die kluizen kunnen met een app worden geopend. Ook zet ov-bedrijf Syntus 340 leasefietsen in verspreid over 26 locaties. Reizigers kunnen hiermee hun laatste kilometers afleggen. Friesland Lease zorgt ervoor dat deze ‘fietshubs’ gevuld blijven. Met scholen is Storm nu ook bezig dergelijke projecten op te zetten. En de eerste bezorgfietsen zijn inmiddels ook al geleverd aan onder andere Domino Pizza, Subway en Sushi Point. In totaal gaat het om 1000 bezorgfietsen.
Kortom, de leasefiets lijkt momenteel vleugels te hebben. Misschien komt het ook wel omdat werknemers er bij hun werkgever om vragen, denkt Marinus. De fiets is een sympathiek, gezond product die prima past bij duurzaamheidsdoelstellingen. Waarbij werkgevers in toenemende mate zelfs actief sturen op meer fietsgebruik. Marinus: “Populair is het fietsbeloningssysteem. Het is een app die bijhoudt of werknemers met de fiets of met de auto naar hun werk komen. Als ze dit met de fiets doen, krijgen ze bijvoorbeeld 19 cent per kilometer. Doen ze het met de auto krijgen ze 6 cent. Het blijkt een probaat middel om mensen over de streep te trekken.”
Categorie: Fiets / e-bike







