Op deze website maken wij gebruik van Google Analytics en StatCounter om uw gebruik van onze websites te analyseren, zodat we functionaliteiten daarop kunnen aanpassen. Ook gebruiken we externe cookies (Youtube) om social media integratie op onze websites mogelijk te maken. (Details...)Als u wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kunt u hieronder uw instellingen wijzigen.

Kies hier welke cookies u wenst toe te staan:

Accepteren instellingen

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Trends In Autoleasing

Menu
Sluiten

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

  • Calendar
  • Home
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • Uitgelicht
    • Leaseauto’s – drives
    • Video’s
  • Agenda
  • Spotlights!
  • Marktcijfers
  • Word partner!
Photo

Datadiensten om de gunst van de (eind)klant

woensdag 7 februari, 2018
Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email

De eindklant strak in het vizier hebben (b2b2c). Dat is de uitdaging voor menig automotive bedrijf en vooral leasemaatschappij. Voor die laatste groep noodzakelijk vanwege de opkomst van private lease. Hoe regel je in de keten een goede toegang tot deze klantdata, ook al in het licht van de strenge Europese privacywetgeving? De kersverse directeur van RDC, gepokt en gemazeld in de ICT en telecombranche, heeft daar zo haar ideeën over. Hanneke Hoogweg over 100 ‘business relevante events’ en ‘paradepaardje’ NCO.

Hanneke Hoogweg, directeur van RDC (foto: Robin Britstra)

Een veelheid aan mooie partijen, een branche die aan het kantelen is, omzet die wegvloeit, maar vooral ook heel veel potentiële kansen in de markt. Vraag Hanneke Hoogweg naar haar eerste kennismaking met de mobiliteitsbranche, en ze veert op. Ze viel ook met haar neus in de boter. Bij haar aantreden als directeur van RDC afgelopen september, bestond de full service branche-informatiseerder en ICT-dienstverlener precies 50 jaar. Dat werd onder andere gevierd met een groot klantevenement in de Arena. Ze heeft dus al kennis gemaakt met een dwarsdoorsnede van de branche, van de universeel om de hoek tot leasemaatschappij, van bank tot autoportal. “Ook binnen RDC zie je een interessante combinatie van mensen die de branche van haver tot gort kennen en de nieuwe ICT-ers die volop bezig zijn met het ontwikkelen van nieuwe, innovatieve datadiensten. “Het is een mooie mix”, aldus Hoogweg.

Voorspellend model

Maar het zijn vooral de datadiensten waarop RDC de komende tijd gaat inzetten. Daartoe mede aangezet door het succes van het recent ingevoerde ‘voorspellend model’ voor dealerbedrijven. Daarmee kunnen ze een inschatting maken welke klant binnen een bepaalde periode toe is aan een bepaald type auto.

De autobranche is een traditionele sector maar we zien een groeiend aantal bedrijven die big data en digitalisering van processen serieus inzetten om dichter bij de klant te komen

René Stolp, manager Productmanagement en Marketing van RDC, geeft aan dat een proef bij een aantal dealers laat zien dat dit model een vijfmaal hogere conversie opleverde vergeleken met de eigen aanpak gebaseerd op de eigen klantgegevens. “De autobranche is een traditionele sector maar we zien een groeiend aantal bedrijven die big data serieus inzetten om dichter bij de klant te komen. Dat kunnen we op allerlei manier faciliteren, bijvoorbeeld met ons CRM-systeem CaRe-Mail. Daar wordt momenteel een innovatieve nieuwe versie van gemaakt waarmee we straks een stap van 10 jaar vooruit maken. Juist ook om de eindklant beter in het vizier te krijgen”, aldus Stolp.

Customer lifecycle

René Stolp, manager Productmanagement en Marketing van RDC (foto: Robin Britstra)

2018 gaat een belangrijk ‘CRM-jaar’ worden, benadrukt ook Hoogweg. Zo heeft de organisatie 100 ‘business relevante events’ gedefinieerd die feitelijk de gehele automotive customer lifecycle moet omvatten. Zo’n event kan bijvoorbeeld een APK zijn waarbij je het advies krijgt over een half jaar de remschoenen te vervangen. Of een automobilist strandt langs de kant van de weg. “Al die informatie komt binnen op ons platform. Het zijn allemaal zaken waarbij je als autobedrijf kansen creëert om in contact te treden met de klant. Want bedenk, het aantal contactmomenten wordt vanwege de grote onderhoudsintervallen steeds kleiner. Helemaal straks met elektrische auto’s, die nauwelijks fysiek onderhoud nodig hebben. Dit verlies van contactmomenten kan je compenseren door in te spelen op dergelijke events.”

Overigens wijst zowel Stolp als Hoogweg erop dat alles ‘privacy proof’ gebeurt. Nieuwe wetgeving daaromtrent (GDPR) wordt al dit jaar van kracht. Van belang daarbij is dat van tevoren alles duidelijk wordt vastgelegd, dat de processen transparant zijn. RDC ontwikkelt hier in samenwerking met de branche standaards voor. Ons CRM-platform legt bijvoorbeeld permissies vast van de klant – klanten moeten altijd instemmen met het gebruik van hun data – waarbij deze in alle softwarepakketten kunnen worden gebruikt. “Het is dus van groot belang om het privacy-stuk goed en slim in te regelen”, benadrukt Stolp.

Private lease

Ook leasemaatschappijen die de zakelijke berijder in het vizier wil houden, ontkomen niet aan de strenge privacyregels. Helemaal niet als ze private lease aanbieden. Maar ook de zakelijke rijder is, al dan niet via de werkgever, klant. Al ervaart de berijder in de praktijk wellicht eerder dat hij klant is van de dealer die de auto levert en onderhoudt. Bij het bestellen van een auto worden afspraken met de berijder over het gebruik van zijn gegevens, uitgewisseld tussen leasemaatschappij en dealer. Hier wordt rekening mee gehouden in zowel het nieuwe CRM-platform als in New Car Ordering (NCO), het platform dat RDC een kleine twee jaar geleden presenteerde in de Nederlandse markt. Het programma automatiseert het complete communicatietraject van bestelling tot en met aflevering voor leasemaatschappijen en dealers.

Al 42.600 uur werk bespaard

“NCO scheelt leasemaatschappijen vooral veel tijd”, zegt Hoogweg. De aangesloten leasemaatschappijen hebben alleen het afgelopen jaar al 42.600 uren werk bespaard, heeft de organisatie berekend op basis van gebruikservaring. “Gemiddeld wordt een auto om de vier jaar ingeruild. Als je dan een uur per auto bespaart kom je voor deze groep, met een gemiddeld uurloon van 65 euro, op een besparing van 2,7 miljoen euro.”

NCO wordt momenteel doorontwikkeld, binnenkort kunnen er tevens bedrijfswagens mee worden besteld en maakt ook elektronisch factureren onderdeel uit van het systeem. Hoogweg: “NCO wordt door gebruikers gewaardeerd met een 8. Het wordt daarmee beter gewaardeerd dan welk ander platform dan ook; het haakt ook perfect in op de wens om verbinding te leggen met de eindklant, ofwel b2b2c. Via het gebruikersplatform brengen we continu innovaties, er zit een ongehoorde dynamiek in waardoor we er in 2018 een ‘next step’ mee kunnen zetten.”


Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email
Categorie: Data / adressen
Labels: RDC

Gerelateerde links:

  • LeaseWise koppelt met NCO-bestelplatform van RDC
  • BOVAG brengt belang in RDC onder bij Bovemij
  • Leaserijder wil zelf bepalen welke data hij/zij deelt
  • BMW start met datadienst CarData in Nederland
  • Data uit voertuigen; waar hebben we het over?
Meer achtergrond-artikelen
De Nieuwe Fleet & Lease:

Onze partners:

  • DuurzameMobiliteit.nu

    DuurzameMobiliteit.nu

    Zustertitel van TrendsinAutoleasing.nl. Hét podium waarop we fleetowners – van klein tot groot – gericht wegwijs maken in het op- (of dóórzetten) van hun (elektrische) duurzame mobiliteitsbeleid.

  • Hankook Tire

    Hankook Tire

    Hankook Tire investeert in het toekomstige mobiliteitslandschap voor elektrische, groene voertuigen

  • DKV

    DKV

    Met de DKV Card +Charge kunt u buiten snel en simpel opladen ook cashfree conventionele brandstof tanken in Europa's grootste netwerk van onafhankelijke tank- en servicestations

  • Fleetport

    Fleetport

    Als expert in poolbeheer en hikertransport biedt Fleetport uw bedrijf efficiënte oplossingen voor het inzetten en vervoeren van leaseauto’s

  • Wagenpartners

    Wagenpartners

    WagenPartners, onafhankelijk specialist in wagenparkbeheer. De perfecte balans tussen regie, organisatie en het dagelijkse beheer van je wagenpark

  • bott

    bott

    Een goed ontworpen bedrijfswageninrichting is van essentieel belang om het potentieel van elektrische bedrijfswagens volledig te benutten

  • ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel is, met meer dan 80 vestigingen, een van de de grootste en best gekwalificeerde schadeherstelketens van Nederland

  • Smappee

    Smappee

    Smappee speelt met zijn slimme laadpalen in op de toenemende elektrificatie van mobiliteit en de daarmee gepaard gaande energieproblematiek.

  • BCA

    BCA

    Wij brengen occasion vraag en aanbod bij elkaar en ondersteunen de remarketing processen van onze klanten, zodat zowel de verkopende als de kopende partij de beste deal kan sluiten

  • Openlane

    Openlane

    Vraagt u zich af hoe u uw wagenpark voor de beste marktprijs kunt verkopen zonder de automarkt en prijsdynamiek te kennen? OPENLANE is uw partner voor remarketing van wagenparken!

  • Hyundai

    Hyundai

    De nieuwe Hyundai INSTER. Tijdelijk met € 2.000 Smart bonus. Vanaf € 22.295 of netto € 120,- bijtelling per maand

  • Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease biedt complete, flexibele mobiliteitsoplossingen voor zowel zakelijk als privé gebruik. Of je nu een auto, bedrijfswagen, elektrische fiets (e-bike), mobiliteitspas of maatwerkoplossing nodig hebt

  • Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Wij zijn een kennis- en opleidingsinstituut dat met behulp van training, consultancy en online trainingsapplicaties een bijdrage levert aan verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit

  • smart

    smart

    Elektrische mobiliteit maakt je bedrijf toekomstbestendig, en smart heeft nog meer toegevoegde waarde

  • Alliantie Stop Verkeersongevallen

    Alliantie Stop Verkeersongevallen

    De Alliantie Stop Verkeersongevallen zet zich in om jaarlijks 10.000 verkeersongevallen te voorkomen. Doet jouw organisatie ook mee?

  • Sortimo

    Sortimo

    Dankzij een op maat ontworpen bedrijfswageninrichting wordt gereedschap en materiaal altijd veilig en georganiseerd opgeborgen en getransporteerd

  • BMW

    BMW

    Kiest u ervoor om uw BMW te leasen dan kiest u voor zorgeloos rijplezier

  • Fleet Support

    Fleet Support

    Fleet Support is bedenker en marktleider van professioneel wagenparkbeheer voor tientallen grote en middelgrote organisaties

  • AUTO1.com

    AUTO1.com

    AUTO1.com is Europa's grootste b2b platform voor gebruikte auto's. Wij ondersteunen de groei van uw bedrijf met onze digitale aankoop- en verkoopoplossingen, uitmuntende Europa-brede transportoplossingen en toegewijde accountmanagers.

  • Eurocars

    Eurocars

    Eurocars is inmiddels uitgegroeid tot Nederlands grootste universele BOVAG mobiliteitsbedrijf. Met 4 vestigingen in Nederland voorzien we de klant in zijn mobiliteitsbehoefte.

© TrendsInAutoleasing.nl 2014-2025 Disclaimer Privacybeleid Cookie instellingen Contact Design by TricksWeb Design