Per jaar krijgt maar liefst 20 procent van de zakelijke (lease)rijders te maken met ruitschade aan hun auto. Schade die steeds vaker bij een autoruitspecialist gerepareerd moet worden vanwege de toenemende techniek in de auto. Bob Werensteyn, commercieel directeur van Autotaalglas, legt uit hoe hij leasemaatschappijen helpt aan een goede berijderstevredenheid.
Schadeketens en fastfitters die glas erbij doen, glasbedrijven die cosmetische schade repareren, dealerbedrijven die ruitreparatie proberen eigen te maken, Bob Werensteyn ziet het in de markt momenteel allemaal voorbijkomen. Voor Werensteyn geldt echter het adagium: schoenmaker blijf bij je leest. Een beleid wat in ieder geval tot dusverre succesvol is: Autotaalglas groeit nog altijd gestaag door: de 54 vestigingen, allen franchisenemers, krijgen momenteel zelfs een nieuwe huisstijl aangemeten waarbij er naast de wachtruimte zelfs een stiltekamer komt. “Regelmatig krijgen we het verzoek van zakelijke klanten of ze nog even in alle rust mogen doorwerken ook al is hun auto klaar. Bijzonder toch?”
Ook op andere vlakken steekt de glasketen boven de concurrent uit. Bijvoorbeeld de ruim honderd opvallende Mini’s die Autotaalglas inzet als vervangend vervoer. Het levert het bedrijf niet alleen marketingwaarde op, Werensteyn kan hierdoor ook flexibeler en sneller opereren. Naast de 100 Mini’s zijn er ook nog 100 mobiele werkstations, een Volkswagen bus die, waar mogelijk, ter plekke ruiten komt repareren en/of vervangen.
De grootste usp van Autotaalglas is snelheid. De klant wil het liefst gisteren geholpen worden
“De grootste usp van Autotaalglas is snelheid. De klant wil het liefst gisteren geholpen worden. En als het om huurauto’s gaat, ieder uur dat ze niet rijden gaat ten koste van de bezettingsgraad. Waar andere partijen zeker vier uur bezig zijn om een ruit te vervangen, kunnen wij het in twee uur. Waarbij de auto de deur niet uitgaat voordat die perfect gerepareerd is. Onze franchisenemers zitten niet te wachten op garantieklussen. Dat raakt ze direct in hun portemonnee”, aldus Werensteyn.
Schadelast verhogend
De mobiliteitsservice is ook 24/7 beschikbaar; “Vooral na werktijd ligt ook onze kracht”, benadrukt de commercieel directeur. Er is geen alarmdienst die Autotaalgals niet inschakelt. Ook daarin bewijzen de Mini’s maar al te vaak de toegevoegde waarde. “Een zwangere vrouw die na een avond schouwburg erachter komt dat het raam is ingetikt, die krijgt van ons een warme Mini mee om naar huis te rijden. Wij verzorgen de rest. Dan kan je vervolgens niet meer stuk bij die klant.”
De toenemende techniek in de auto en alle sensoren die momenteel op ruiten zitten bevestigd, maakt ruitvervanging wel eens steeds lastigere klus. Een ruit, ook al omdat die steeds groter en dunner wordt, moet sneller worden vervangen. En dat kan niet altijd bij de mobiele stations van Autotaalglas. De auto moet vaak na vervanging opnieuw gekalibreerd worden en dat kan alleen op de vestigingen. Een uiterst precies klusje, waar alle vestigingen de laatste tijd flink in hebben geïnvesteerd. Niet alleen in apparatuur maar ook in training. Het zijn allemaal zaken die je er niet even bijdoet, zoals Werensteyn het zegt. “Het is echt specialistisch werk. En het moet goed worden uitgevoerd om de auto weer veilig de weg op te sturen. Het mag dan wel schadelast verhogend uitpakken, het moet wel gebeuren. Overigens daalt de schadelast in zijn geheel, auto’s worden steeds veiliger.”
Leasemaatschappij van het Jaar
Snelheid luidt ook het devies in de hele administratieve afwikkeling van ruitschade. Sinds dit jaar kunnen berijders zelf online plannen rechtstreeks in alle 54 vestigingen. Sterreparaties kunnen zelfs elk uur van de dag gedurende de openingstijden binnenrijden, dus zonder afspraak. Autotaalglas heeft al vroeg in haar bestaan geïnvesteerd in elektronische koppelingen met de systemen van verzekeraars en leasemaatschappijen. “Er gaat hier geen papieren factuur meer de deur uit”, aldus Werensteyn.
De partijen rondom een leasemaatschappij bepalen in hoge mate de tevredenheid van leaserijders en wagenparkbeheerders
Maar wellicht belangrijker in het hele verhaal is dat Autotaalglas feitelijk een verlengstuk is van de dienstverlening van verzekeraars en leasemaatschappijen. Sterker nog, de partijen rondom een leasemaatschappij bepalen in hoge mate de tevredenheid van leaserijders en wagenparkbeheerders. Werensteyn: “Leasemaatschappijen roepen dat ook, zoals bij de jaarlijkse verkiezing Leasemaatschappij van het Jaar. Zij zijn mede afhankelijk van de kwaliteit van hun dienstverleners. En tijdens calamiteiten, zoals een kapotte ruit, kom je erachter wat die dienstverlening precies inhoudt. Daarin hebben we jaren geïnvesteerd, opereren als een echt collectief waarbij we de berijders niets als nummer wegzetten. Een dergelijke dienstverlening, met alle hoogwaardige technische kennis erbij, doe je er niet even bij. Daarin zijn we redelijk uniek en dat gaat ons goed af.”
Categorie: Reparatie Onderhoud Banden (ROB)







