Een nieuwe ster aan het private lease firmament: Santander Consumer Finance Benelux. Hoewel nieuw? De financieringsmaatschappij biedt al 20 jaar consumentenfinancieringen en financial leaseproducten aan. Private lease ontbrak eigenlijk nog. Maar de (Europese) deal met een grote service provider en het feit dat Santander Consumer Finance de hele lifecycle van een auto kan financieren, maakt het bijzonder; voor afnemer én aanbieder. Andrew File, marketeer Automotive van Santander Consumer Finance, legt uit.
De deal is nog maar net rond, het aanbod van private leaseauto’s staat sinds een kleine maand online. De eerste aanvragen druppelen binnen. Waarbij opmerkelijk genoeg veel aanvragen voor grotere, C-segment auto’s, licht Andrew File toe. “Waarbij de aanvragen heel vaak ’s avonds laat worden gedaan. Of tussen elf en één, dan zien we ook zo’n piek.”
Santander Consumer Finance heeft het hele aanvraagproces geautomatiseerd; van het uitzoeken van de auto tot het aanbieden van het contract. De auto’s worden geleverd en onderhouden door het servicenetwerk van haar service provider. Niet alleen in Nederland, maar in alle Europese landen waar het bedrijf actief is. De combinatie van twee van dergelijke grote automotive spelers moet altijd de beste inkoopcondities garanderen – en dus scherpe tarieven. “Als je niet in de top3 eindigt van auto’s die met elkaar worden vergeleken, doe je nauwelijks mee”, aldus File. “Waarbij we overigens wel in de voorwaarden extra garanties bieden, naast die van het Keurmerk Private Lease, die we uiteraard ook voeren. Zo is bij ons een verzekering tegen bijvoorbeeld ontslag, overlijden en scheiding bij ons altijd standaard. De consument is bij ons prima beschermd.”
Voorraad van autobedrijven
Santander Consumer Finance is echter (nog) niet zozeer bij de consument bekend, maar meer bij het dealerbedrijf waar het al jaren met succes consumenten en zakelijke (financial lease) financieringen aanbiedt. Daarin is het bedrijf groot geworden; het biedt in 13 landen via 112.000 partners de financieringen aan. Daarbij hoort ook voorraadfinanciering.
Dat ‘lijntje’ met het dealerbedrijf wordt nu verstevigd met private lease. Nog dit jaar moet het systeem live gaan waarbij autobedrijven hun eigen voorraad als private lease kunnen gaan aanbieden. Een forse operatie, benadrukt File. “Om een grote bulk van dezelfde scherp ingekochte auto’s als private lease aan te bieden, is redelijk makkelijk. Je kunt de afschrijving goed inschatting, weet de ROB-cijfers en de restwaardes. Maar dealers hebben een voorraad van allemaal afzonderlijke auto’s, met afzonderlijke specificaties en opties. Om die goed te calculeren en er een competitief private lease prijskaartje aan te hangen, dat is de uitdaging.”
Als je niet in de top 3 eindigt van auto’s die met elkaar worden vergeleken, doe je nauwelijks mee
Ook die voorraad van autobedrijven wordt als private leaseaanbod volledig geautomatiseerd in de portals aangeboden. Private lease heeft optimale processen ‘aan de achterkant’ nodig om competitief te blijven. Iets wat grotere partijen doorgaans beter op orde hebben dan kleinere aanbieders. Santander Consumer Finance heeft met haar service provider feitelijk de gehele customer journey van een klant geautomatiseerd. Santander Consumer Finance voegt daar nu eigenlijk een dimensie aan toe, wat voor het autobedrijf en klant gunstig moet uitpakken. File: “Met private lease kunnen we nu de hele lifecycle van een auto financieren. Want die private leaseauto komt op een gegeven moment weer op de markt, wellicht in de voorraadfinanciering van een dealerbedrijf. Vervolgens wordt die als occasion met een consumentenfinanciering weer verkocht. De auto wordt op die manier zijn hele leven bij ons gefinancierd, waar uiteindelijk het autobedrijf ook de vruchten van plukt.”
Santander Consumer Finance als een soort one-stop-shop model voor autofinancieringen – inclusief private lease. Dat laatste noodzakelijk omdat de klant er in de showroom daadwerkelijk naar vraagt. Wat niet zegt dat het altijd de beste optie is, stelt File. Maar nu kan de verkoper in de showroom het hele spectrum van financieringen en lease leveren en daarmee de klant voorzien van gedegen advies. File: “Soms kan een ‘gewone’ financiering beter uitpakken voor een klant dan private lease. Of omgekeerd. Hoe dan ook, het autobedrijf heeft er weer een instrument bij om de klant te bedienen én om de auto een autoleven lang te voorzien van financiering. Waarbij het autobedrijf uiteindelijk ook is verzekerd van aftersalesomzet uit onderhoud en schade.”
Categorie: Private lease / Auto-abonnementen