In de wereld van multimobiliteit of brede mobiliteitsdiensten worden momenteel meters gemaakt, zegt Patrick Bunnik, CEO van mobiliteitskaartleverancier XXImo. De omslag in de markt zag hij twee jaar geleden gebeuren, de internationale deal met leasemaatschappij Arval in april dit jaar, waarbij XXImo feitelijk als ‘transactiehuis’ fungeert voor het afrekenen van alle mobiliteitsopties van de Arval Mobility Card, vormt hierbij een nieuwe bevestiging. “In bijna alle tenders is multimobiliteit momenteel een vast onderdeel.”
In België en Nederland rolt Arval momenteel zijn Arval Mobility Card uit. Andere Europese landen volgen later. Met de introductie van deze mobiliteitskaart wil de leasemaatschappij samen met XXImo een nieuwe stap zetten in de transitie naar een integraal mobiliteitsbeleid bij haar klanten. Reizen met het openbaar vervoer, een taxi, deelwagen en -fiets en de hogesnelheidstrein moet hiermee toegankelijker worden. De kaart geeft bovendien toegang tot een sterk groeiend oplaadlocatienetwerk voor elektrische auto’s in negen Europese landen. “Wie een aantrekkelijke werkgever wil zijn, biedt zijn medewerkers tegenwoordig keuzevrijheid”, stelt Liam Donnelly, algemeen directeur van Arval Nederland, tijdens de introductie half april. “De innovaties van XXImo zorgen ervoor dat in Nederland en België ons bestaande mobiliteitsplatform Arval Mobility Link nog completer wordt en bedrijven daarmee hun medewerkers nog meer keuzevrijheid bieden.”
Internationaal transactiesysteem
Die innovaties hadden zeker de nodige voeten in de aarde, stelt Patrick Bunnik. Er is een compleet, nieuw digitaal platform ontwikkeld wat nog beter dan voorheen alle administratie automatisch afhandelt. Een platform dat raad weet met alle soorten koppelingen (zoals API’s), noodzakelijk om alle onderdelen met elkaar te laten communiceren. Een internationaal transactiesysteem dat maar weinig partijen in de markt hebben, zegt Bunnik. “Ons digitale platform is gekoppeld aan het Hippos-systeem van Arval en biedt ondersteuning aan maar liefst 16 Europese landen waar Arval actief is. Dus niet in elk land een nieuw IT-project om te koppelen. De IT-strategie van Arval bewijst daarmee zijn grote waarde”.
Wie een aantrekkelijke werkgever wil zijn, biedt zijn medewerkers tegenwoordig keuzevrijheid
Niet alleen Arval maakt gebruik van het XXImo-platform, Alphabet nam de XXImo-card in 2015 in gebruik, LeasePlan België in 2016 en Athlon is zelfs partner van het eerste uur. Die laatste leasemaatschappij ontwikkelde samen met XXImo ook de Milo-app, een zogenaamde ‘mobiliteitsassistent’. Vorig jaar is de app volledig vernieuwd en onder meer uitgebreid met dagelijks reisadvies gebaseerd op de persoonlijke agenda en actuele verkeerssituatie van de gebruiker, een functie om parkeergeld en openbaar vervoer mobiel te betalen en de mogelijkheid om een Uber te bestellen en te betalen. Het moet allemaal leiden tot efficiënter reizen door optimaal gebruik te maken van verschillende vervoersvormen.
Overigens richt XXImo zich ook op de ZZP-markt: in 2016 is samen met de NS de XXImo Work&Go-mobiliteitspas gelanceerd. Verzekeraar Allianz besloot vorig jaar de pas te koppelen aan hun ZZP-bedrijfsverzekeringspakket; klanten krijgen de mobiliteitskaart er gratis bij. Maar de meeste meters worden nu toch gemaakt bij de grotere bedrijven, ziet Bunnik. “Waarbij we zo’n beetje als enige mobiliteitskaartaanbieder een grensoverschrijdend product bieden. Bedrijven met ook een vestiging in bijvoorbeeld België of Duitsland kunnen we één mobiliteitsoplossing bieden. Waarbij alle data en factuurstromen uiteindelijk op één plek terecht komen.”
‘Reismenu’
Bijzonder aan de XXImo-mobility card – die dus naast ‘resellers’ als leasemaatschappijen, oliemaatschappijen en de NS ook rechtstreeks aan (klein zakelijke) klanten kan worden geleverd – is dat een organisatie zelf kan kiezen wat de beste manier voor medewerkers is om van A naar B te reizen. Naast tanken, laden, auto- en fietsverhuur, tol en parkeren biedt de oplossing de mogelijkheid om met het openbaar vervoer te reizen, gebruik te maken van de landelijke taxidienst, vergadercentra te reserveren en hotels en vliegreizen te boeken.
De eerste jaren werd de XXImo-kaart vooral ingezet voor of parkeren en tanken of openbaar vervoer. That’s it. Sinds twee jaar zien we een kentering en worden veel meer opties gebruikt
Bedrijven die gebruikmaken van XXImo stellen online per medewerker een ‘reismenu’ samen waarin staat waar en voor wat de XXImo Mobility Card gebruikt kan worden en voor welk bedrag per transactiesoort. Zo is al het woon-, werk- en zakelijke verkeer eenvoudig in te plannen zonder vooraf iets vast te leggen. De gebruiker is volledig vrij om elke reis op maat in te richten binnen de spelregels van zijn bedrijf. Alle transacties met XXImo komen uiteindelijk op één gespecificeerde (btw) verzamelfactuur te staan. XXImo maakt gebruik van het Visa-netwerk, wat wereldwijde dekking mogelijk maakt en privacy garandeert. De organisatie mag gerust als pionier gezien worden in het mogelijk maken van multimobiliteit; voor de troepen uit stond er immers al een systeem. Wellicht te vroeg? Bunnik: “De eerste jaren werd de XXImo-kaart vooral ingezet voor of parkeren en tanken of openbaar vervoer. That’s it. Sinds twee jaar zien we een kentering en worden veel meer opties gebruikt. Bedrijven zijn volop bezig met duurzaamheid en CO2-besparing en in elke grote tender voor een leasemaatschappij staat het begrip multimobiliteit. Als je daar als leasemaatschappij tegenwoordig geen antwoord op hebt, dan kost het je uiteindelijk klanten.”
Categorie: Brandstof- & mobiliteitskaarten
Gerelateerde links:
- Arval sluit met XXImo internationaal partnership
- Ministerie investeert 20 miljoen in MaaS-proefprojecten
- Benchmark Zakelijke Mobiliteit: zo regelen werkgevers hun mobiliteit
- Whitepaper ‘mobiliteitsdromen’ Utrechtse werkgevers
- ALD samen met Microsoft in smart mobility
- Fleetsoftwarebedrijf ziet toename in ‘brede’ mobiliteitsfuncties






