Op deze website maken wij gebruik van Google Analytics en StatCounter om uw gebruik van onze websites te analyseren, zodat we functionaliteiten daarop kunnen aanpassen. Ook gebruiken we externe cookies (Youtube) om social media integratie op onze websites mogelijk te maken. (Details...)Als u wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kunt u hieronder uw instellingen wijzigen.

Kies hier welke cookies u wenst toe te staan:

Accepteren instellingen

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Trends In Autoleasing

Menu
Sluiten

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

  • Home
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • Uitgelicht
    • Leaseauto’s – drives
    • Video’s
  • Agenda
  • Spotlights!
  • Marktcijfers
  • Word partner!
Photo

“Geen revolutie, maar evolutie in mobiliteitsproducten”

woensdag 18 juli, 2018
Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email

Alle mobiliteitssmaken zijn in huis: lease, shortlease, rent, private lease, wagenparkbeheer en, sinds kort, de high speed pedelec. Maar wellicht belangrijker: de schotten tussen al die ‘divisies’ zijn weggehaald. Zo kan een leasecontract bijvoorbeeld parallel lopen met een flexibel arbeidscontract. XLLease denkt mee met de klant over hun mobiliteitsuitdagingen.. zoals nu ook met elektrische mobiliteit en de ‘diesel-hysterie’.

Frank van Klink, directeur XLLease

Vorig jaar maakte directeur Frank van Klink van XLLease al korte metten met het gebruikelijke ‘hokjesdenken’ in leaseland, zoals hij het noemt. De klant wil in zijn visie tegenwoordig niet óf een rental óf een leaseauto óf een private leasecontract. Hij wil ontzorgd worden wat betreft zijn mobiliteitsbehoefte.

Goed voorbeeld daarvan is dat een leasecontract bij XLLease parallel kan lopen met een flexibel arbeidscontract. Ook al zijn die arbeidscontracten tegenwoordig heel flexibel met twee keer een termijn van zeven maanden en een derde nog eens met zes maanden. Bij XLLease kan ook een contract voor zeven maanden worden afgesloten. Als er vervolgens een tweede termijn wordt aangeplakt, dan wordt het contract met terugwerkende kracht aangepast. “En voor de derde wettelijk toegestane werkcontractperiode kan dit opnieuw. Naarmate een klant het contract van de werknemer in kwestie verlengt, wordt het leasecontract hiermee al snel voordeliger”, aldus Van Klink.

Zo kan het ook voorkomen dat de aanvankelijke huurauto wordt omgezet naar een shortleasecontract om uiteindelijk in een vast leasecontract te eindigen. Voor alle duidelijkheid: we hebben het over één en dezelfde auto. Het omvat feitelijk de ‘ontwikkeling’ van een werknemer die eerst op oproepbasis een auto nodig had, toen voor een proeftijd in dienst kwam en na wat werk op projectbasis uiteindelijk een vaste aanstelling heeft gekregen. Het leasecontract is als het ware met hem meegegroeid. Mooi vindt van Klink dat hij het inmiddels ziet gebeuren in de markt. “Laatst hadden we iemand die zijn private leaseauto wilde omzetten in een zakelijk, operationeel leasecontract omdat hij een nieuwe baan had gevonden. Dat we dat zonder problemen voor elkaar krijgen, daar zijn we dan best trots op.”

Woon-werkverkeer

Redelijk nieuw in het assortiment in de e-bike. Niet zomaar een elektrische fiets, maar een high speed pedelec. Ook hier ligt weer de klantvraag aan ten grondslag. Bedrijven zoeken naar flexibele oplossingen, ook voor de niet-leasende werknemer. Daar is deze e-bike van XLLease dan ook voor bedoeld: werknemers met een vergoeding voor woon-werkverkeer. Nu het zomerse eraan komt, ziet Van Klink de interesse toenemen. De eerste calculaties zijn gemaakt, waarbij XLLease zowel het onderhoud als zelfs een pechhulpservice erbij verleent. “We moeten het vooral allemaal als evolutie zien van het mobiliteitsproduct, en niet als revolutie”, nuanceert Van Klink. Net als nu met private lease. “Dat was er in de jaren 80 van de vorige eeuw al. Maar als de acceptatie er eenmaal is bij klanten, dan gaat het ook snel.”

De kip-en-ei discussie van weleer over elektrisch rijden, is al aardig verstomd

Diezelfde acceptatie lijkt er nu te zijn voor elektrische auto’s. en niet alleen meer bij de voorlopers, bedrijven met ‘1000plus’ werknemers. Het MKB stoeit er ook volop mee. Maar het gaat nog niet om grote aantallen, weet Van Klink. Daar is simpelweg het aanbod nog niet naar. Toch moeten bedrijven zich goed realiseren dat een elektrische auto wel ‘werkbaar’ moet zijn in de bedrijfsvoering. Elektrisch rijden vergt nu eenmaal bijvoorbeeld een andere planning. “Een actieradius van 300 km voor een EV of een van 800 km voor een brandstofmotor; het is nogal een verschil. Dat blijft nog wel een ding. Laadinfrastructuur daarentegen mag geen probleem meer zijn; als je in Nederland een spijker in de grond slaat, staat die bij wijze van spreken al onder stroom. De kip-en-ei discussie van weleer over elektrisch rijden, is al aardig verstomd.”

Hysterie en populisme

De speed pedelec van XLLease

Voor veel werkgevers en werknemers kan het raadzaam zijn nog even te wachten met het bestellen van een elektrische auto. Maar wat als het leasecontract volgend jaar afloopt? Ervoor gaan of niet? Van Klink heeft deze groep leaserijders al eens eerder bestempeld als ‘zwevende leaserijders.’ Om hen tegemoet te komen kan er bij XLLease kortere leasecontracten worden afgesloten. Een soort tussenfase-leasen.

Maar bij XLLease kijken ze tegelijkertijd weer met spanning uit na 2020. Wat gaat de overheid doen ten aanzien van bijtelling en elektrisch rijden? De huidige Autobrief 2 geldt immers tot en met 2020, waarbij volgend jaar de zogenaamde Tesla-taks van kracht wordt: de lage 4% bijtelling geldt dan alleen voor de eerste 50.000 euro van het aankoopbedrag. Voor het bedrag daarboven moet de volle mep bijtelling betaald worden. Vanaf 2021 is het hele fiscale feest over. Maar komen er dan toch extra maatregelen? Of gaat de bijtelling misschien nog verder omhoog? De overheid staat in de leasebranche nu niet bepaald te boek als betrouwbare partner. Van Klink: “Het zou mooi zijn om bijvoorbeeld het teruglopende dieselaandeel te vervangen door EV. Dan stijgt tenminste de CO2-uitstoot niet verder, zoals nu gebeurt omdat diesel plots uit de gratie is. Waarbij de hele dieselban-discussie mijns inziens grenst aan hysterie en populisme. Werd diezelfde diesel een paar jaar geleden door diezelfde overheid nog flink gestimuleerd door een lagere bijtelling – want lage CO2-uitstoot – zo voeren nu verschillende gemeentes totaal willekeurig beleid om de diesel uit hun binnesteden te weren. Het is te hopen dat de ratio het uiteindelijk gaat winnen.”


Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email
Categorie: Mobiliteit / Smart Mobility
Labels: XLLease

Gerelateerde links:

  • Volkswagen Pon Financial Services neemt XLLease over
  • Van Klink (XLLease) evalueert: automotive branche kan het!
  • XLLease: acceptatie elektrisch rijden bereikt kantelpunt
  • Benchmark Zakelijke Mobiliteit: zo regelen werkgevers hun mobiliteit
  • Ministerie investeert 20 miljoen in MaaS-proefprojecten
Meer achtergrond-artikelen
De Nieuwe Fleet & Lease:

Onze partners:

  • DuurzameMobiliteit.nu

    DuurzameMobiliteit.nu

    Zustertitel van TrendsinAutoleasing.nl. Hét podium waarop we fleetowners – van klein tot groot – gericht wegwijs maken in het op- (of dóórzetten) van hun (elektrische) duurzame mobiliteitsbeleid.

  • Hankook Tire

    Hankook Tire

    Hankook Tire investeert in het toekomstige mobiliteitslandschap voor elektrische, groene voertuigen

  • Zaptec

    Zaptec

    Onze missie is om de wereldwijde groei van elektrisch vervoer mogelijk te maken. Opladen moet daarom simpel en efficiënt zijn én passen bij de wensen van de gebruiker

  • AUTO1.com

    AUTO1.com

    AUTO1.com is Europa's grootste b2b platform voor gebruikte auto's. Wij ondersteunen de groei van uw bedrijf met onze digitale aankoop- en verkoopoplossingen, uitmuntende Europa-brede transportoplossingen en toegewijde accountmanagers.

  • Hyundai

    Hyundai

    De nieuwe Hyundai INSTER. Tijdelijk met € 2.000 Smart bonus. Vanaf € 22.295 of netto € 120,- bijtelling per maand

  • smart

    smart

    Elektrische mobiliteit maakt je bedrijf toekomstbestendig, en smart heeft nog meer toegevoegde waarde

  • Sortimo

    Sortimo

    Dankzij een op maat ontworpen bedrijfswageninrichting wordt gereedschap en materiaal altijd veilig en georganiseerd opgeborgen en getransporteerd

  • BCA

    BCA

    Wij brengen occasion vraag en aanbod bij elkaar en ondersteunen de remarketing processen van onze klanten, zodat zowel de verkopende als de kopende partij de beste deal kan sluiten

  • ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel is, met meer dan 80 vestigingen, een van de de grootste en best gekwalificeerde schadeherstelketens van Nederland

  • Openlane

    Openlane

    Vraagt u zich af hoe u uw wagenpark voor de beste marktprijs kunt verkopen zonder de automarkt en prijsdynamiek te kennen? OPENLANE is uw partner voor remarketing van wagenparken!

  • Smappee

    Smappee

    Smappee speelt met zijn slimme laadpalen in op de toenemende elektrificatie van mobiliteit en de daarmee gepaard gaande energieproblematiek.

  • Eurocars

    Eurocars

    Eurocars is inmiddels uitgegroeid tot Nederlands grootste universele BOVAG mobiliteitsbedrijf. Met 4 vestigingen in Nederland voorzien we de klant in zijn mobiliteitsbehoefte.

  • bott

    bott

    Een goed ontworpen bedrijfswageninrichting is van essentieel belang om het potentieel van elektrische bedrijfswagens volledig te benutten

  • Wagenpartners

    Wagenpartners

    WagenPartners, onafhankelijk specialist in wagenparkbeheer. De perfecte balans tussen regie, organisatie en het dagelijkse beheer van je wagenpark

  • Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Wij zijn een kennis- en opleidingsinstituut dat met behulp van training, consultancy en online trainingsapplicaties een bijdrage levert aan verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit

  • BMW

    BMW

    Kiest u ervoor om uw BMW te leasen dan kiest u voor zorgeloos rijplezier

  • Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease biedt complete, flexibele mobiliteitsoplossingen voor zowel zakelijk als privé gebruik. Of je nu een auto, bedrijfswagen, elektrische fiets (e-bike), mobiliteitspas of maatwerkoplossing nodig hebt

  • Fleet Support

    Fleet Support

    Fleet Support is bedenker en marktleider van professioneel wagenparkbeheer voor tientallen grote en middelgrote organisaties

  • DKV

    DKV

    Met de DKV Card +Charge kunt u buiten snel en simpel opladen ook cashfree conventionele brandstof tanken in Europa's grootste netwerk van onafhankelijke tank- en servicestations

  • Alliantie Stop Verkeersongevallen

    Alliantie Stop Verkeersongevallen

    De Alliantie Stop Verkeersongevallen zet zich in om jaarlijks 10.000 verkeersongevallen te voorkomen. Doet jouw organisatie ook mee?

© TrendsInAutoleasing.nl 2014-2025 Disclaimer Privacybeleid Cookie instellingen Contact Design by TricksWeb Design