Alle mobiliteitssmaken zijn in huis: lease, shortlease, rent, private lease, wagenparkbeheer en, sinds kort, de high speed pedelec. Maar wellicht belangrijker: de schotten tussen al die ‘divisies’ zijn weggehaald. Zo kan een leasecontract bijvoorbeeld parallel lopen met een flexibel arbeidscontract. XLLease denkt mee met de klant over hun mobiliteitsuitdagingen.. zoals nu ook met elektrische mobiliteit en de ‘diesel-hysterie’.
Vorig jaar maakte directeur Frank van Klink van XLLease al korte metten met het gebruikelijke ‘hokjesdenken’ in leaseland, zoals hij het noemt. De klant wil in zijn visie tegenwoordig niet óf een rental óf een leaseauto óf een private leasecontract. Hij wil ontzorgd worden wat betreft zijn mobiliteitsbehoefte.
Goed voorbeeld daarvan is dat een leasecontract bij XLLease parallel kan lopen met een flexibel arbeidscontract. Ook al zijn die arbeidscontracten tegenwoordig heel flexibel met twee keer een termijn van zeven maanden en een derde nog eens met zes maanden. Bij XLLease kan ook een contract voor zeven maanden worden afgesloten. Als er vervolgens een tweede termijn wordt aangeplakt, dan wordt het contract met terugwerkende kracht aangepast. “En voor de derde wettelijk toegestane werkcontractperiode kan dit opnieuw. Naarmate een klant het contract van de werknemer in kwestie verlengt, wordt het leasecontract hiermee al snel voordeliger”, aldus Van Klink.
Zo kan het ook voorkomen dat de aanvankelijke huurauto wordt omgezet naar een shortleasecontract om uiteindelijk in een vast leasecontract te eindigen. Voor alle duidelijkheid: we hebben het over één en dezelfde auto. Het omvat feitelijk de ‘ontwikkeling’ van een werknemer die eerst op oproepbasis een auto nodig had, toen voor een proeftijd in dienst kwam en na wat werk op projectbasis uiteindelijk een vaste aanstelling heeft gekregen. Het leasecontract is als het ware met hem meegegroeid. Mooi vindt van Klink dat hij het inmiddels ziet gebeuren in de markt. “Laatst hadden we iemand die zijn private leaseauto wilde omzetten in een zakelijk, operationeel leasecontract omdat hij een nieuwe baan had gevonden. Dat we dat zonder problemen voor elkaar krijgen, daar zijn we dan best trots op.”
Woon-werkverkeer
Redelijk nieuw in het assortiment in de e-bike. Niet zomaar een elektrische fiets, maar een high speed pedelec. Ook hier ligt weer de klantvraag aan ten grondslag. Bedrijven zoeken naar flexibele oplossingen, ook voor de niet-leasende werknemer. Daar is deze e-bike van XLLease dan ook voor bedoeld: werknemers met een vergoeding voor woon-werkverkeer. Nu het zomerse eraan komt, ziet Van Klink de interesse toenemen. De eerste calculaties zijn gemaakt, waarbij XLLease zowel het onderhoud als zelfs een pechhulpservice erbij verleent. “We moeten het vooral allemaal als evolutie zien van het mobiliteitsproduct, en niet als revolutie”, nuanceert Van Klink. Net als nu met private lease. “Dat was er in de jaren 80 van de vorige eeuw al. Maar als de acceptatie er eenmaal is bij klanten, dan gaat het ook snel.”
De kip-en-ei discussie van weleer over elektrisch rijden, is al aardig verstomd
Diezelfde acceptatie lijkt er nu te zijn voor elektrische auto’s. en niet alleen meer bij de voorlopers, bedrijven met ‘1000plus’ werknemers. Het MKB stoeit er ook volop mee. Maar het gaat nog niet om grote aantallen, weet Van Klink. Daar is simpelweg het aanbod nog niet naar. Toch moeten bedrijven zich goed realiseren dat een elektrische auto wel ‘werkbaar’ moet zijn in de bedrijfsvoering. Elektrisch rijden vergt nu eenmaal bijvoorbeeld een andere planning. “Een actieradius van 300 km voor een EV of een van 800 km voor een brandstofmotor; het is nogal een verschil. Dat blijft nog wel een ding. Laadinfrastructuur daarentegen mag geen probleem meer zijn; als je in Nederland een spijker in de grond slaat, staat die bij wijze van spreken al onder stroom. De kip-en-ei discussie van weleer over elektrisch rijden, is al aardig verstomd.”
Hysterie en populisme
Voor veel werkgevers en werknemers kan het raadzaam zijn nog even te wachten met het bestellen van een elektrische auto. Maar wat als het leasecontract volgend jaar afloopt? Ervoor gaan of niet? Van Klink heeft deze groep leaserijders al eens eerder bestempeld als ‘zwevende leaserijders.’ Om hen tegemoet te komen kan er bij XLLease kortere leasecontracten worden afgesloten. Een soort tussenfase-leasen.
Maar bij XLLease kijken ze tegelijkertijd weer met spanning uit na 2020. Wat gaat de overheid doen ten aanzien van bijtelling en elektrisch rijden? De huidige Autobrief 2 geldt immers tot en met 2020, waarbij volgend jaar de zogenaamde Tesla-taks van kracht wordt: de lage 4% bijtelling geldt dan alleen voor de eerste 50.000 euro van het aankoopbedrag. Voor het bedrag daarboven moet de volle mep bijtelling betaald worden. Vanaf 2021 is het hele fiscale feest over. Maar komen er dan toch extra maatregelen? Of gaat de bijtelling misschien nog verder omhoog? De overheid staat in de leasebranche nu niet bepaald te boek als betrouwbare partner. Van Klink: “Het zou mooi zijn om bijvoorbeeld het teruglopende dieselaandeel te vervangen door EV. Dan stijgt tenminste de CO2-uitstoot niet verder, zoals nu gebeurt omdat diesel plots uit de gratie is. Waarbij de hele dieselban-discussie mijns inziens grenst aan hysterie en populisme. Werd diezelfde diesel een paar jaar geleden door diezelfde overheid nog flink gestimuleerd door een lagere bijtelling – want lage CO2-uitstoot – zo voeren nu verschillende gemeentes totaal willekeurig beleid om de diesel uit hun binnesteden te weren. Het is te hopen dat de ratio het uiteindelijk gaat winnen.”
Categorie: Mobiliteit / Smart Mobility







