Op deze website maken wij gebruik van Google Analytics en StatCounter om uw gebruik van onze websites te analyseren, zodat we functionaliteiten daarop kunnen aanpassen. Ook gebruiken we externe cookies (Youtube) om social media integratie op onze websites mogelijk te maken. (Details...)Als u wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kunt u hieronder uw instellingen wijzigen.

Kies hier welke cookies u wenst toe te staan:

Accepteren instellingen

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Trends In Autoleasing

Menu
Sluiten

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

  • Calendar
  • Home
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • Uitgelicht
    • Leaseauto’s – drives
    • Video’s
  • Agenda
  • Spotlights!
  • Marktcijfers
  • Word partner!
Photo

Parkeerschade blijft: leaserijder is ‘piepjes-moe’

woensdag 22 augustus, 2018
Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email

Capaciteit en de snelle technologische ontwikkelingen in de auto blijven bijbenen. Peter Hubregtse, CEO van schadeherstelketen ASN Groep, is stellig als hem gevraagd wordt naar zijn huidige uitdagingen. Capaciteit omdat het in de keten druk is, daar waar vijf jaar geleden nog werd voorspeld dat de schademarkt flink zou inkrimpen. Maar ondanks alle technologie in de auto – uitdaging nummer twee – blijft de schadestroom doorgaan. Hubregtse over het ‘piepjes-moe’ zijn van leaserijders, schadepatronen en hun eigen data-analyse.

Peter Hubregtse, CEO van ASN Groep

Van een ronduit pessimistische markt vijf jaar geleden doorgroeien naar een bedrijf dat volop investeert en een gezonde groei laat zien. Het eerste kwartaal van dit jaar gaat het helemaal crescendo met de keten ASN, bestaande uit zo’n zeventig vestigingen in Nederland. Het kan verkeren in de schademarkt. Natuurlijk zijn schadeherstelbedrijven afhankelijk van externe factoren: een flinke storm met hagelbuien, zoals eind vorig jaar, leggen de bedrijven geen windeieren. En de smartphone in het verkeer, volgens sommige onderzoeken inmiddels goed voor een kwart van de aanrijdingen, zorgt ook voor een gestage groei aan schades. De voorspelling van jaren geleden dat door de steeds slimmere techniek in auto’s er geen aanrijdingen meer zullen zijn, daar is anno 2018 nog niets van te merken. Hubregtse: “Vooral de jongere (lease)auto’s, het leeuwendeel van ons bezoek, zit vol met achteruitcamera’s met piepjes en al. Toch blijft men bij het parkeren tegen die boom aanrijden. Mensen lijken wel ‘piepjes-moe’. Of moeten nu én in de spiegels kijken én in de camera, wat wellicht teveel is”.

Hubregtse is dan ook redelijk nuchter als het gaat over de effecten van alle nieuwe veiligheidssnufjes en al helemaal over de zelfrijdende auto. Of hij het met zijn 50 jaar nog gaat meemaken? Maar ondertussen heeft zich wel een neveneffect voorgedaan van het pessimisme in de markt van weleer. Het is moeilijk om aan goed gekwalificeerd technisch personeel te komen. “Het personeel wordt schaars. Dat gaat uiteindelijk kostenverhogend werken.”

Eenzijdig ongeluk

Daar staat tegenover dat de processen bij ASN steeds efficiënter worden ingericht. Bij ASN is bijvoorbeeld de laatste tijd fors geïnvesteerd in een nieuw en allesomvattend datamodel. Zo wordt in eerste instantie vastgelegd wat voor een soort schade het betreft: bijvoorbeeld storm- of inbraakschade of een schade na een eenzijdig ongeluk. In totaal heeft ASN zo’n 25 categorieën gedefinieerd.

“Bij de vestigingen zien we vervolgens het percentage schadeauto’s afkomstig van iedere klant, bijvoorbeeld 5 procent van Achmea, 12 procent van Arval, 10 procent van Alphabet. Ook zien we hoeveel percentages van een bepaald merk er op een bepaalde vestiging komen. Als je dat allemaal combineert met de aard van de schade, weet je exact wat het schadebedrag zou moeten worden. Zo kan je ook schadepatronen van een klant inzichtelijk maken of van een merk of van bepaalde modellen. Die analyse kan echt heel diep gaan”, aldus Hubregtse.

De consumentenprijs van een auto moet minder leidend worden, je kan beter kijken wat er allemaal in de auto zit en hoe hoog de reparatiekosten zijn

Die analyses worden hoofdzakelijk gebruikt om het eigen proces zo efficiënt mogelijk in te richten. Maar de klant kan de gegevens ook gebruiken. Fleetowners met een eigen wagenpark kunnen het gebruiken om bijvoorbeeld schadeherstelkosten en prijzen van onderdelen van de verschillende merken met elkaar te vergelijken. Ook leasemaatschappijen kunnen daar hun forecast op baseren. Hubregtse: “Onze klanten doen er verstandig aan om dergelijk analyses serieus te nemen. Schadeonderdelen worden immers steeds duurder, kijk naar LED-lampen of matrix gestuurde koplampen. Dan praat je niet meer over een paar honderd euro maar over meer dan duizend euro. Die trend naar duurdere onderdelen zal zich doorzetten. Dat heeft allemaal gevolgen voor het schadebedrag en zou meer doorberekend moeten worden in leasetarieven en verzekeringspremies.

Rapportcijfer

Een andere belangrijke datastroom binnen ASN is die van de klanttevredenheid. Zo’n zes jaar geleden is hierop ingezet waarbij de cijfers en de reviews van klanten openbaar werden gezet. Het gemiddelde rapportcijfer kwam al vrij snel op een mooie 8,5. Volgens Hubregtse is het altijd zaak om de processen continu te verbeteren: het moet sneller, klantvriendelijker, beter. Ofwel: het cijfer 9 moest worden geslecht. “Maar dat bleek niet eenvoudig; je zit dan echt op details. Waarbij de ene klant aangenaam verrast is dat we de auto standaard wassen bij aflevering terwijl de andere opmerkt dat er nog druppels van de wasbeurt zitten op de auto. Maar eerder dit jaar is de 9 nu gehaald. Daar zijn we enorm trots op. De beste kwaliteit, de hoogste klanttevredenheid en alles tegen de beste prijs. Daar win je ‘heel ouderwets’ uiteindelijk de wedstrijd mee.”


Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email
Categorie: Reparatie Onderhoud Banden (ROB)
Labels: ASN Groep

Gerelateerde links:

  • ASN Groep gaat voor duurzaam ‘voor gevorderden’
  • Private lease en deelauto’s: recepten voor meer schade
  • Kogel door de kerk: één kwaliteitsnorm voor schadeherstel
  • ANWB: all season band beter maar geen uitblinker
  • Beelen komt met eigen EV-monteurs
  • Hogere tarieven door merk-erkend schadeherstel?
Meer achtergrond-artikelen
De Nieuwe Fleet & Lease:

Onze partners:

  • DuurzameMobiliteit.nu

    DuurzameMobiliteit.nu

    Zustertitel van TrendsinAutoleasing.nl. Hét podium waarop we fleetowners – van klein tot groot – gericht wegwijs maken in het op- (of dóórzetten) van hun (elektrische) duurzame mobiliteitsbeleid.

  • Hankook Tire

    Hankook Tire

    Hankook Tire investeert in het toekomstige mobiliteitslandschap voor elektrische, groene voertuigen

  • Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease biedt complete, flexibele mobiliteitsoplossingen voor zowel zakelijk als privé gebruik. Of je nu een auto, bedrijfswagen, elektrische fiets (e-bike), mobiliteitspas of maatwerkoplossing nodig hebt

  • Fleetport

    Fleetport

    Als expert in poolbeheer en hikertransport biedt Fleetport uw bedrijf efficiënte oplossingen voor het inzetten en vervoeren van leaseauto’s

  • Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Wij zijn een kennis- en opleidingsinstituut dat met behulp van training, consultancy en online trainingsapplicaties een bijdrage levert aan verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit

  • BMW

    BMW

    Kiest u ervoor om uw BMW te leasen dan kiest u voor zorgeloos rijplezier

  • Wagenpartners

    Wagenpartners

    WagenPartners, onafhankelijk specialist in wagenparkbeheer. De perfecte balans tussen regie, organisatie en het dagelijkse beheer van je wagenpark

  • AUTO1.com

    AUTO1.com

    AUTO1.com is Europa's grootste b2b platform voor gebruikte auto's. Wij ondersteunen de groei van uw bedrijf met onze digitale aankoop- en verkoopoplossingen, uitmuntende Europa-brede transportoplossingen en toegewijde accountmanagers.

  • Openlane

    Openlane

    Vraagt u zich af hoe u uw wagenpark voor de beste marktprijs kunt verkopen zonder de automarkt en prijsdynamiek te kennen? OPENLANE is uw partner voor remarketing van wagenparken!

  • BCA

    BCA

    Wij brengen occasion vraag en aanbod bij elkaar en ondersteunen de remarketing processen van onze klanten, zodat zowel de verkopende als de kopende partij de beste deal kan sluiten

  • smart

    smart

    Elektrische mobiliteit maakt je bedrijf toekomstbestendig, en smart heeft nog meer toegevoegde waarde

  • ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel is, met meer dan 80 vestigingen, een van de de grootste en best gekwalificeerde schadeherstelketens van Nederland

  • bott

    bott

    Een goed ontworpen bedrijfswageninrichting is van essentieel belang om het potentieel van elektrische bedrijfswagens volledig te benutten

  • Fleet Support

    Fleet Support

    Fleet Support is bedenker en marktleider van professioneel wagenparkbeheer voor tientallen grote en middelgrote organisaties

  • Smappee

    Smappee

    Smappee speelt met zijn slimme laadpalen in op de toenemende elektrificatie van mobiliteit en de daarmee gepaard gaande energieproblematiek.

  • Sortimo

    Sortimo

    Dankzij een op maat ontworpen bedrijfswageninrichting wordt gereedschap en materiaal altijd veilig en georganiseerd opgeborgen en getransporteerd

  • Alliantie Stop Verkeersongevallen

    Alliantie Stop Verkeersongevallen

    De Alliantie Stop Verkeersongevallen zet zich in om jaarlijks 10.000 verkeersongevallen te voorkomen. Doet jouw organisatie ook mee?

  • DKV

    DKV

    Met de DKV Card +Charge kunt u buiten snel en simpel opladen ook cashfree conventionele brandstof tanken in Europa's grootste netwerk van onafhankelijke tank- en servicestations

  • Hyundai

    Hyundai

    De nieuwe Hyundai INSTER. Tijdelijk met € 2.000 Smart bonus. Vanaf € 22.295 of netto € 120,- bijtelling per maand

  • Eurocars

    Eurocars

    Eurocars is inmiddels uitgegroeid tot Nederlands grootste universele BOVAG mobiliteitsbedrijf. Met 4 vestigingen in Nederland voorzien we de klant in zijn mobiliteitsbehoefte.

© TrendsInAutoleasing.nl 2014-2025 Disclaimer Privacybeleid Cookie instellingen Contact Design by TricksWeb Design