Voor de troepen uit realiseerde TripManager al een auto-op-afroepproduct dat werkgevers én werknemers ontzorgt op het gebied van flexibele privé- en zakelijke mobiliteit. Nu wordt het platform ook als white labelproduct in de markt gezet waarbij het netwerk van autoverhuurders wordt ingezet. Volgens directeur Martin Zevenbergen is de tijd rijp voor opschaling. “Men is het praten over mobility-as-a-service erover wel zat. De markt schreeuwt om concrete oplossingen.”
Hertz is bijvoorbeeld een partij die haar netwerk openstelt voor het Auto-op-Afroep platform van TripManager. Waarbij TripManager fungeert als ‘transactiehuis’, verduidelijkt Zevenbergen. Het gaat dus niet de concurrentie aan met autoverhuurders. Integendeel: het moet de autoverhuurders meer business opleveren. “Wij voorzien onze partners, zoals leasemaatschappijen, verzekeraars of mobiliteitspasleveranciers van flexibele mobiliteit. Ze krijgen van ons een mobiliteitsgarantie, waarbij de auto ook zonder borg privé kan worden gehuurd. De deel- en huurauto sluiten in dit systeem perfect op elkaar aan.”
Reisproef
TripManager is momenteel leverancier voor het ambitieuze project De Reisproef van de Gemeente Amsterdam. Deelnemers kunnen hun eigen auto (inclusief parkeervergunning) voor twee maanden inruilen voor een bedrag aan reistegoed bij aangesloten vervoerders, waaronder dus TripManager als er ‘af en toe’ een auto nodig is.
Eerder was TripManager ook partner in de Zuidas Mobility Experience, net zoals partijen als bijvoorbeeld Uber en Car2Go. Deelnemers reizen daarin een maand lang met een Zuidas-pas met reistegoed, waarmee zij overal kunnen reizen zoals zij dat willen, privé én zakelijk: e-bike, trein, metro, bus, taxi, deelauto of huurauto. Werknemers die bijvoorbeeld in Leiden of Almere wonen kunnen aldaar hun Auto-op-Afroep ophalen. Ze hoeven daarvoor dus niet eerst naar hun werk te reizen. Zonder borg en ‘gedoe’, zoals Zevenbergen het omschrijft, kan bij een dichtstbijzijnde autoverhuurder de auto worden opgehaald. “Laats hadden we een klant die 2 fietsen mee moest nemen in de auto. De rit ging naar Schiphol. Precies in dat soort maatwerkoplossingen zijn we goed, we beschikken immers over een enorm divers netwerk van jonge huurauto’s.”
Met dit soort initiatieven kan je snel en zonder veel rompslomp er echt wat aan doen
Ook zit TripManager verweven in het Reisportaal van de twee Amsterdamse ziekenhuizen VUmc en AMC. Veel personeel pendelt heen en weer tussen de twee vestigingen, voorheen deden ze dat met de privéauto wat een berg administratie opleverde. Nu met het portaal, waar naast een Auto-op-Afroep ook deelfietsen, een mobiliteitskaart en een pendeldienst zit, zijn al die declaraties weg. Bijzonder noemt Zevenbergen ook de belangstelling van vastgoedbedrijven en projectontwikkelaars. De directeur zit momenteel met meerdere van die partijen om tafel. “In veel gemeenten is de parkeernorm verlaagd of afgeschaft. Je ziet nu bijvoorbeeld bij appartementencomplexen dat er een standaard deelauto wordt aangeboden. Met TripManager komen we daar in beeld om bewoners een mobiliteitsgarantie te leveren als de deelauto niet beschikbaar is of dat er afwijkend vervoer nodig is.”
Mobility Hub
Ook gaat Zevenbergen werk maken van een ander concept waarover al jaren wordt gepraat: de mobiliteitshub aan de rand van de stad. Een gezamenlijk project met diverse partners dat is voorgeselecteerd door de Metropool Regio Amsterdam (MRA) in het kader van het vervolg op het ambitieuze Beter Benutten programma. In Haarlem moet straks de eerste hub verschijnen. Waarbij geen nieuw terrein of gebouw wordt aangelegd, maar gebruik wordt gemaakt van de terreinen van bestaande parkeeraanbieders. “De parkeerplaatsen worden geschikt gemaakt voor de Auto-op-Afroep, elektrische deelauto’s of deelfietsen. Vooral in Haarlem, filestad nummer 1, verwacht ik er veel van. Al jaren klagen ondernemers uit de binnenstad steen en been over de slechte bereikbaarheid. Met dit soort initiatieven kan je snel en zonder veel rompslomp er echt wat aan doen.”
Elektrische auto
De mogelijkheden van een Auto-op-Afroep zijn legio, weet Zevenbergen. Je kan er bijvoorbeeld ook elektrische mobiliteit mee stimuleren. Uit onderzoek blijkt dat het overgrote deel van de zakelijke ritten met een elektrische auto zouden kunnen worden afgelegd. Maar de drempel voor een ev is vaak nog te hoog. Dat heeft onder andere met actieradius te maken of dat er niet gekozen kan worden voor het juiste model. Met een laagdrempelig systeem als TripManager kan men eenvoudig een conventionele auto kiezen als dat nodig is. Zevenbergen. “Ook hierin zijn we een transactiehuis, in dit geval bijvoorbeeld voor een leasemaatschappij, waarbij wij de mobiliteitsgarantie leveren. Het werkt allemaal laagdrempelig en gemakkelijk. Op die manier kan een bedrijf ook stimuleren dat hun leaserijders een maatje kleiner gaan leasen. En als ze dan een grotere station nodig hebben, dan halen ze die op via ons platform. Simpel en effectief. We merken dat heel wat partijen inmiddels snakken naar dergelijke concrete oplossingen die in de praktijk zijn beproefd.”
Categorie: Mobiliteit / Smart Mobility
Gerelateerde links:
- TripManager: autoverhuurders sluit u aan!
- Ministerie investeert 20 miljoen in MaaS-proefprojecten
- ACM pleit voor ‘regulering’ markt mobiliteitsdiensten
- Potentie autodelen groot maar gebruikservaring moet beter
- Radiuz voegt Greenwheels toe aan mobiliteitsaanbod
- Benchmark Zakelijke Mobiliteit: zo regelen werkgevers hun mobiliteit