De ‘big-brother’ gedachte is er anno 2018 wel vanaf, een fleetmanagement-oplossing met bijbehorend kastje in de auto is een volwaardig middel om efficiency te brengen, duurzame mobiliteit op de kaart te zetten, klanttevredenheid te verhogen, grip te krijgen op urenregistratie… Desmond van Kooten van het internationaal opererende GPS-Buddy kan zo nog wel even doorgaan. De ‘menukaart’ van het bedrijf is lang, en nieuwe gerechten dienen zich aan…
Bij de start van het bedrijf in 2003 werd een blackbox nog vooral ingezet voor een degelijke fiscale kilometerregistratie. En dan vooral in het grijze wagenpark; dergelijke voertuigen worden immers door meerdere chauffeurs gereden waarbij het bijna ondoenlijk is om zonder systeem grip te houden op al die berijderswisselingen. Nog steeds is bovenstaande een belangrijke motivatie voor bedrijven om tot aanschaf van een systeem over te gaan, zegt Van Kooten. “Maar er is tegenwoordig zo veel meer mogelijk, de toepassingen van track en trace zijn de laatste jaren enorm verbreed. Van het bijhouden van temperatuur in de koelvoertuigen tot slimme planningsmodules, van werk-, reis- en projecturen-registratie tot brandstofbesparing en slim onderhoud. De efficiencyslag die te maken is op zoveel onderdelen is enorm. Daarom groeit de markt ook zo hard.”
Flexibiliteit
Marktonderzoek wijst uit dat er in Europa eind 2017 zo’n 6,6 miljoen actieve fleetmanagementsystemen in commerciële wagenparken zijn. De afgelopen jaren is die markt per jaar bijna zo’n 20 procent gegroeid. En die groei zet nog wel even door, verwacht ook Van Kooten. Auto’s zijn steeds vaker ‘connected’, vooral ook door de wens van fleetowners meer flexibiliteit te brengen in hun mobiliteitsbeleid en vooral ook om hun vloot duurzamer te krijgen. “Dat auto’s 80 procent van de tijd gewoon stilstaan, wordt steeds minder getolereerd. De hele discussie over de verschuiving van bezit naar gebruik speelt volop bij fleetowners. Maar vaak moet wel de juiste ‘ingang’ worden bepaald om met een systeem aan de slag te gaan. De een wil meer grip op zijn vloot, de ander wil besparen op brandstof, de ander wil af van de handgeschreven werkbon en alles digitaal om zijn service naar de klant te verbeteren. Er zijn nogal wat mogelijkheden.”
Die oplossingen zijn zo talrijk omdat ieder bedrijf weer zijn eigen specifieke wensen heeft
GPS-Buddy biedt zijn systeem dan ook modulair aan. Het geheel is schaalbaar, er kan gemakkelijk worden uitgebreid om andere ‘problemen’ aan te pakken. Die oplossingen zijn zo talrijk omdat ieder bedrijf weer zijn eigen specifieke wensen heeft, benadrukt Van Kooten. Vrijheid voor de klant, luidt dan ook zijn devies. Om die vrijheid vorm te geven, heeft GPS-Buddy ervoor gekozen om alles onder eigen dak te ontwikkelen. Naast een eigen productiefaciliteit is er ook een internationaal Research & Development team; alles gevestigd in Almere. Van Kooten: “Onze organisatie biedt vooral ook een groot voordeel voor internationaal georiënteerde en georganiseerde bedrijven; service en support kan snel en vakkundig door lokale partners worden verzorgd en de invulling van Europese overeenkomsten wordt centraal gecoördineerd.”
Preferred supplier
Het fleetmanagementbedrijf hanteert ook een branchegerichte aanpak. Voor de lease- en verhuurbranche wordt GPS-Buddy ingezet voor kilometerregistratie waarbij bijvoorbeeld ‘pay as you use’ contracten worden aangeboden. Maar het wordt ook ingezet om onderhoud te stroomlijnen. Voor leasemaatschappij Mister Green Lease is GPS-Buddy het vaste partner. Voor bouw- en infrabedrijven, grootafnemer van fleetmanagementsystemen, is de organisatie zelfs ‘preferred supplier’ voor leden van Bouwend Nederland, de ondernemersorganisatie voor zo’n 4300 kleine en grote bouw- en infrabedrijven. “Voor al die verschillende doelgroepen en toepassingen kunnen we exact de return on investment (ROI) berekenen. Servicebedrijven kunnen bijvoorbeeld per opdracht gemakkelijk 15 minuten per dag besparen met een fleetmanagementsysteem. De winst is dan snel uit te rekenen”, aldus Van Kooten.
Begin april heeft GPS-Buddy een nieuwe planner-app geïntroduceerd. Daarmee kan realtime de status van de ingeplande opdrachten worden bekeken, zowel per voertuig als voor het hele park. Daarnaast is per voertuig te zien bij welk percentage klanten het voertuig op tijd of te laat kwam. Verder is het mogelijk om naast de actuele route ook de file-informatie weer te geven waarmee ook klanten ‘automatisch’ adequaat kunnen worden geïnformeerd. “In combinatie met onze Driver app, kan men ook het percentage afgeronde taken zien. Het zorgt voor meer productiviteit, een hogere klanttevredenheid en vooral een drastische verlaging van het aantal telefoongesprekken.”
Categorie: Telematica






