Inzicht hebben en houden in de kosten voor Reparatie, Onderhoud en Banden (ROB). Het is voor leasemaatschappijen en wagenparkbeheerders noodzaak. Niet alleen om efficiënt te kunnen opereren maar ook de concurrentiepositie te beschermen. Daarvoor ontwikkelde Mivar het systeem MiCheck. Het moet uitgroeien tot de ‘Google van ROB’.
Met MiCheck kunnen leasemaatschappijen en fleetowners tot op detailniveau inzichtelijk maken hoeveel uur, welke onderdelen en welke prijzen bij een bepaalde onderhoudsbeurt horen. Vorig jaar was er de ‘beperkte introductie’, zoals Gabrielle van den Dries, Key Accountmanager van Mivar, het noemt. “De tijd was nodig om te kunnen ontdekken of er nog bijstellingen nodig waren. Je wilt natuurlijk een product op de markt brengen dat aan alle kanten klopt. MiCheck is nu volwassen. En heeft een enorme groeipotentie.”
Het systeem is compleet zonder complex te zijn, benadrukt directeur Chris Kimman. Micheck moet de ROB-medewerker van de leasemaatschappij of wagenparkbeheerder direct informatie kunnen bieden over de kosten van ROB. Inzicht in de kosten, zodat er snel besloten kan worden over de werkzaamheden. Maar ook om te controleren of de juiste werkzaamheden worden uitgevoerd. Aan de andere kant is er de garagehouder, die zich kan onderscheiden met MiCheck door een transparante offerte aan te bieden. “Het is voor beide partijen effectief en efficiënt. En inderdaad, het is een controlemiddel, want vertrouwen is goed maar controle is beter”, aldus Kimman.
Recall van autofabrikant
Overigens wil daar niet mee gezegd zijn dat er een negatieve benadering is, vervolgt Kimman: “Nee, als Mivar zijn wij objectief, onafhankelijk en neutraal en dat geldt ook voor onze software. Maar er zijn situaties waar MiCheck extra nuttig is. Bijvoorbeeld omdat het signaleert dat een bepaalde reparatie niet naar de eigenaar moet worden gefactureerd omdat het een recall betreft van de autofabrikant. Die informatie levert het systeem automatisch.”
Het wordt zelfs mogelijk om online in het magazijn van de leveranciers te kijken of onderdelen op voorraad zijn
Mivar heeft van oudsher nauwe banden met de markt en kent de processen die zich bij alle partijen afspelen. Er zijn gebruikersgroepen in het leven geroepen die helpen de software verder aan te passen. Er wordt gesproken met monteurs in de werkplaats en ROB-medewerkers om te zien waar de wensen liggen. MiCheck biedt als multi-merk softwareplatform alle gangbare technische en financiële reparatie-, onderhouds- en bandeninformatie vanaf het moment dat een voertuig de weg op gaat en gedurende de technische levensduur van het voertuig. Op basis van het kenteken ziet MiCheck of
het gaat om een prijsopgave voor een particulier of een onderhoudsaanvraag voor een leasemaatschappij of fleetowner. SLA-afspraken kunnen worden ingevoerd, de papierstroom wordt gereduceerd, controle op werkzaamheden op basis van fabrieksonderhoudsintervallen en referenties, er is extra technische informatie voor de werkplaats en er wordt automatisch een lijst met benodigde onderdelen gegenereerd inclusief de prijzen. Kimman: “Het wordt zelfs mogelijk om online in het magazijn van de leveranciers te kijken of onderdelen op voorraad zijn.”
Bovendien wordt er per auto een overzichtelijk dossier opgebouwd en er kan op basis daarvan ook in de toekomst beter gefundeerd worden besloten over het ROB. Gabrielle van den Dries: “Voor ROB-medewerkers is het lastig om alle expertise van alle merken en modellen paraat te houden. Die expertise zit nu in MiCheck en wordt telkens aangevuld en geactualiseerd. Alles is er in terug te vinden.”
Categorie: Reparatie Onderhoud Banden (ROB)