Op deze website maken wij gebruik van Google Analytics en StatCounter om uw gebruik van onze websites te analyseren, zodat we functionaliteiten daarop kunnen aanpassen. Ook gebruiken we externe cookies (Youtube) om social media integratie op onze websites mogelijk te maken. (Details...)Als u wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kunt u hieronder uw instellingen wijzigen.

Kies hier welke cookies u wenst toe te staan:

Accepteren instellingen

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Trends In Autoleasing

Menu
Sluiten

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

  • Calendar
  • Home
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • Uitgelicht
    • Leaseauto’s – drives
    • Video’s
  • Agenda
  • Spotlights!
  • Marktcijfers
  • Word partner!
Photo

Negen ‘overlevingsstrategieën’ voor leasemaatschappijen

maandag 22 oktober, 2018
Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email

De verandering in technologie, klantgedrag en transparantie in prijzen zetten druk op het rendement bij leasemaatschappijen. De prijsdruk die gevoeld wordt in het groeiende privéleasesegment dreigt zelfs over te slaan naar het zakelijke segment. Tincan Automotive komt met 9 overlevingsstrategieën voor leasemaatschappijen. Ter inspiratie.

Wim Halverhout van Tincan Automotive benadrukt dat het momenteel goed gaat met autoleasemaatschappijen in Nederland. Economische groei leidt tot meer mensen aan het werk en daarmee ook groeiende wagenparken. De krapte op de arbeidsmarkt, maken de leaseauto en/of het mobiliteitsbudget weer tot een belangrijke arbeidsvoorwaarde. Tel daarbij op de doorbaak van privélease en het wordt duidelijk waarom het goed gaat.

Wim Halverhout van Tincan Automotive

Maar het is niet alleen de zon die schijnt. De eerder genoemde veranderingen zetten druk op het rendement. Bovendien: juist nu het goed gaat, kan het geen kwaad om nog eens goed naar het eigen merk en de positionering te kijken. Halverhout ziet in de markt dat in een poging van leasemaatschappijen om aan alle trends en ontwikkelingen een beetje mee te doen, veel leasebedrijven een deel van hun duidelijke profiel en positionering kwijtraken. “Juist nu is het belangrijk scherpe keuzes te maken, je te onderscheiden van de rest. Je hoeft niet perse een mobiliteitsprovider te worden, zeker nu nog niet. Stop dan je energie in een positionering die beter past en die je goed over de bühne kan krijgen richting medewerkers, klanten en stakeholders. Uiteraard is een mix van thema’s ook mogelijk, maar hou het dan bij twee of maximaal drie.”

Ter inspiratie; 9 mogelijke strategische richtlijnen op rij:

  1. De mobility provider: de meeste grote leasemaatschappijen zeggen het te zijn. Maar wordt er echt in de term mobiliteit gedacht? Wordt die regierol vanuit een visie gepakt en uitgerold? Of wordt er een autocontract verkocht met wat ingekochte producten. De echte mobility provider voelt en proeft mobiliteit, heeft een visie op mobiliteit en innoveert zelf op dit gebied. Van fiets tot en met parkeren, van trein tot en met flexwerken. Echt All-in.
  2. De remarketing champion: stel dat je de remarketing echt leidend laat zijn. Dan koop je nu die auto’s in die over 24-48 maanden nodig zijn op de automarkt in Nederland of Europa. Dat de auto’s tussentijd rondrijden bij klanten als leaseauto wordt dan bijna secundair. Door een fantastisch resultaat op remarketing, kunnen de leaseprijzen aangenaam laag zijn.
  3. De low cost car provider: wie heeft het echte Easyjet model al uitgevonden voor leasing? Totale standaardisatie van het proces, de basispropositie en alles wat niet hoort tot de kernpropositie een flinke premium prijs voor vragen. Zoals bijvoorbeeld voor administratieve afhandeling van boetes, tussentijds veranderen van contracten, wisselen van berijders en vrije keuze van auto’s of individuele keuze van opties.

Wie heeft het echte Easyjet model al uitgevonden voor leasing?

  1. De duurzame leasemaatschappij: alles gericht op duurzaamheid, van zuinige auto’s tot en met belonen van het juiste rijgedrag, inkopen van duurzaam opgewekte energie, testen met waterstofauto’s etc.
  2. De veilige leasemaatschappij: er zijn een paar autofabrikanten die ‘veiligheid’ claimen. Toch kennen we geen leasemaatschappij die zich onderscheidt op deze emotionele waarde; die als ambitie heeft dat er geen fatale ongelukken meer gebeuren. Zonde, want als je aantoonbaar minder ongelukken hebt in je wagenpark, er alles aan doet om berijders en wagenparkbeheerders te begeleiden in het samenstellen van veilige auto’s en echt goed en veilig rijden, dan maak je een tastbaar verschil!
  3. De digitale leasemaatschappij: zoals er inmiddels een aantal selfservice verzekeraars zijn, is er nog ruimte voor een 100% selfservice leasemaatschappij waarbij je werkelijk alles online uitzoekt. Vaak zie je dat het sales proces (bijvoorbeeld bij privélease) wel volledig digitaal is, maar het organisatorische model daarna toch meer klassiek wordt opgelost.
  4. De regionale leasemaatschappij: elke regio kent zijn eigen cultuur. Er zijn veel regio’s in Nederland die groot genoeg zijn voor een echte ‘midden in de samenleving’, waar ons kent ons echt nog toegevoegde waarde heeft. Herkenbare gezichten in de markt, kennis van de lokale bedrijven en actief zijn in het verenigingsleven kan hier echt nog het verschil maken.
  5. De internationale leasemaatschappij: sommige leasemaatschappijen zijn groot geworden door hun grotere klanten te volgen in hun internationale expansie, het ‘follow the customer’ principe. Voor internationale klanten en wagenparkbeheerders is het een zegen om niet voor elk land te schakelen met een andere leasemaatschappij. Kunnen schakelen in verschillende talen met wagenparkbeheerders en berijders en internationale rapportages zijn dan belangrijker dan de laagste prijs.
  6. De klantgerichte leasemaatschappij: natuurlijk is elk bedrijf klantgericht, maar echt alles vanuit het perspectief vanuit de klant doen is een grote uitdaging. Denk aan thuis afleveren en thuis weer ophalen, altijd een persoonlijk aanspreekpunt, iemand die je echt helpt bij het uitzoeken van een auto, die je dag en nacht kan bellen voor als je stil staat of een optie niet begrijpt. Als je alle processen met de klantbril op nog eens doorneemt, dan valt er nog veel te verbeteren om echt klantgericht te zijn.

Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email
Categorie: Marktcijfers / brancheberichten
Labels: Tincan Automotive

Gerelateerde links:

  • NZO 2018: ‘elektrische merken’ attractiever, auto minder belangrijk
  • Mijlpaal Louwman Group: 20.000 leasecontracten
  • AUMACON: leaseafleveringen maken WLTP-val
  • Alphabet derde op MT500 automotive lijst
  • Business Lease en Terberg onderzoeken fusie
  • ALD brengt obligaties voor financiering duurzame vloot
Meer achtergrond-artikelen
De Nieuwe Fleet & Lease:

Onze partners:

  • DuurzameMobiliteit.nu

    DuurzameMobiliteit.nu

    Zustertitel van TrendsinAutoleasing.nl. Hét podium waarop we fleetowners – van klein tot groot – gericht wegwijs maken in het op- (of dóórzetten) van hun (elektrische) duurzame mobiliteitsbeleid.

  • Hankook Tire

    Hankook Tire

    Hankook Tire investeert in het toekomstige mobiliteitslandschap voor elektrische, groene voertuigen

  • BMW

    BMW

    Kiest u ervoor om uw BMW te leasen dan kiest u voor zorgeloos rijplezier

  • Fleetport

    Fleetport

    Als expert in poolbeheer en hikertransport biedt Fleetport uw bedrijf efficiënte oplossingen voor het inzetten en vervoeren van leaseauto’s

  • Openlane

    Openlane

    Vraagt u zich af hoe u uw wagenpark voor de beste marktprijs kunt verkopen zonder de automarkt en prijsdynamiek te kennen? OPENLANE is uw partner voor remarketing van wagenparken!

  • Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease biedt complete, flexibele mobiliteitsoplossingen voor zowel zakelijk als privé gebruik. Of je nu een auto, bedrijfswagen, elektrische fiets (e-bike), mobiliteitspas of maatwerkoplossing nodig hebt

  • smart

    smart

    Elektrische mobiliteit maakt je bedrijf toekomstbestendig, en smart heeft nog meer toegevoegde waarde

  • Smappee

    Smappee

    Smappee speelt met zijn slimme laadpalen in op de toenemende elektrificatie van mobiliteit en de daarmee gepaard gaande energieproblematiek.

  • Sortimo

    Sortimo

    Dankzij een op maat ontworpen bedrijfswageninrichting wordt gereedschap en materiaal altijd veilig en georganiseerd opgeborgen en getransporteerd

  • Wagenpartners

    Wagenpartners

    WagenPartners, onafhankelijk specialist in wagenparkbeheer. De perfecte balans tussen regie, organisatie en het dagelijkse beheer van je wagenpark

  • Alliantie Stop Verkeersongevallen

    Alliantie Stop Verkeersongevallen

    De Alliantie Stop Verkeersongevallen zet zich in om jaarlijks 10.000 verkeersongevallen te voorkomen. Doet jouw organisatie ook mee?

  • ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel is, met meer dan 80 vestigingen, een van de de grootste en best gekwalificeerde schadeherstelketens van Nederland

  • Eurocars

    Eurocars

    Eurocars is inmiddels uitgegroeid tot Nederlands grootste universele BOVAG mobiliteitsbedrijf. Met 4 vestigingen in Nederland voorzien we de klant in zijn mobiliteitsbehoefte.

  • Fleet Support

    Fleet Support

    Fleet Support is bedenker en marktleider van professioneel wagenparkbeheer voor tientallen grote en middelgrote organisaties

  • AUTO1.com

    AUTO1.com

    AUTO1.com is Europa's grootste b2b platform voor gebruikte auto's. Wij ondersteunen de groei van uw bedrijf met onze digitale aankoop- en verkoopoplossingen, uitmuntende Europa-brede transportoplossingen en toegewijde accountmanagers.

  • Hyundai

    Hyundai

    De nieuwe Hyundai INSTER. Tijdelijk met € 2.000 Smart bonus. Vanaf € 22.295 of netto € 120,- bijtelling per maand

  • bott

    bott

    Een goed ontworpen bedrijfswageninrichting is van essentieel belang om het potentieel van elektrische bedrijfswagens volledig te benutten

  • Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Wij zijn een kennis- en opleidingsinstituut dat met behulp van training, consultancy en online trainingsapplicaties een bijdrage levert aan verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit

  • DKV

    DKV

    Met de DKV Card +Charge kunt u buiten snel en simpel opladen ook cashfree conventionele brandstof tanken in Europa's grootste netwerk van onafhankelijke tank- en servicestations

  • BCA

    BCA

    Wij brengen occasion vraag en aanbod bij elkaar en ondersteunen de remarketing processen van onze klanten, zodat zowel de verkopende als de kopende partij de beste deal kan sluiten

© TrendsInAutoleasing.nl 2014-2025 Disclaimer Privacybeleid Cookie instellingen Contact Design by TricksWeb Design