FleetRent als marktplaats voor flexibele mobiliteit. Zo presenteert de organisatie zich graag aan haar klanten. Waarbij anno 2018 connected (deel)auto’s een belangrijke propositie vormen voor het verder uitrollen van de concepten en waarbij dealer én fleetowner profiteren. Op naar 24/7 inzetbaarheid van de pool-, deel-, demo-, vervangende- en andere auto!
De gemiddelde deelauto heeft een bezettingsgraad van 20, hooguit 30 procent. Onvoldoende om er een goede business case van te maken, schetst Jeroen Fokke, commercieel directeur van CarWise Fleet Services. Die bezetting kan omhoog, mits er maar slim gebruik van wordt gemaakt. De inzet van data is dan essentieel. Wat dat laatste betreft, Fokke is de laatste maanden flink in de weer geweest met het smeden van nieuwe partnerships. Niet
in de laatste plaats met de fabrikanten zelf; FleetRent is er immers als shortlease- en verhuurpartner voor de aangesloten dealers van onder andere Citroën, DS, Dacia, Ford, Mercedes-Benz, Peugeot, Renault en smart. Ook bedrijfswagens zijn beschikbaar voor kortere of langere inzet. Het bedrijf beschikt daarmee over een groot wagenpark, allen afkomstig van de dealerbedrijven.
Closed communities
In Frankrijk is bijvoorbeeld onlangs de nieuwe website van Peugeot Rent live gegaan, waarmee je real-time een specifieke Peugeot kunt huren met data van PSA. Zelfs aan de wens voor een bepaalde kleur kan vaak worden voldoen. Het is succesvol en voorkomt stilstand van bijvoorbeeld al die demoauto’s en vervangend vervoer van dealers. “Dergelijke concepten die afrekenen met stilstand gaan we in de Benelux ook uitrollen”, aldus Fokke.
Dergelijke concepten die afrekenen met stilstand gaan we in de Benelux ook uitrollen
Interessant is ook wat Mercedes nu doet in Duitsland, vindt Fokke. Daar is een ‘car on demand’ service sinds begin dit jaar als pilot operationeel waarbij tegen een vast maandtarief een jaar lang maximaal twaalf Mercedessen naar keuze kunnen worden gereden. Misschien niet rechtstreeks te vertalen naar de Nederlandse situatie – alleen al niet vanwege de bijtelling – maar in dergelijke closed communities ziet Fokke wel mogelijkheden. “Stel dat klanten van een premium merk via een app een busje kunnen huren om zaterdagmiddag een kast bij de Ikea op te halen? Klant tevreden en de bezettingsgraad van de bus van het aangesloten dealerbedrijf omhoog.”
‘Noodzakelijk kwaad’
De mogelijkheden om de demo- en vervangend vervoerauto ook als deelauto in te zetten, zijn talrijk. Mits voorzien en ingezet door slimme data. In Nederland heeft het bedrijf uit Almere sinds begin dit jaar een samenwerking met deelplatform WeGo. Daarmee kunnen de huurauto’s van de aangesloten bedrijven ook worden ingezet als deelauto. Daarvoor is er bijvoorbeeld geen fysieke sleuteloverdracht meer nodig. Bestuurders kunnen de auto dus ook buiten de openingstijden van een dealer of autoverhuurbedrijf ophalen of afleveren. Het kastje wat daarvoor in de auto moet worden geplaatst, ziet Fokke nog als een ‘noodzakelijk kwaad’. Maar er zijn anno 2018 nog maar weinig bedrijven die rechtsreeks op de canbus van het voertuig mogen aansluiten. “De data van een extern kastje volstaat om bijvoorbeeld fleetowners te voorzien van ritregistratie en wie er precies in welke auto heeft gereden. De facturen kunnen we zelfs automatisch op de juiste plaats de administratie inschieten”, aldus Fokke.
Connected voertuigen, elektrische mobiliteit, brede mobiliteit…het zijn allemaal termen waarbij het fleetowners soms gaat duizelen
Proefcontract
Dergelijke mobiliteitsconcepten moeten fleetowners de nodige flexibiliteit geven in hun mobiliteitsbeleid. Daar is nog altijd grote behoefte aan, weet Fokke. Zo ziet hij de interesse voor het privéshortleaseproduct, dat vorig jaar werd gelanceerd, flink groeien dit jaar. Het wordt vooral gebruikt door personeel met een mobiliteitsbudget of werknemers op een tijdelijk (projectmatig)contract. Of de medewerker die nog een proefcontract heeft en zelf zorg moet dragen voor zijn mobiliteit. Het contract kan na drie maanden op ieder moment worden opgezegd. Fokke: “De ontwikkelingen op de mobiliteitsmarkt gaan tegenwoordig snel. Connected voertuigen, elektrische mobiliteit, brede mobiliteit…het zijn allemaal termen waarbij het fleetowners soms gaat duizelen. Begrijpelijk. Onze kracht ligt vooral in het ontwikkelen van concrete producten waar een fleetowner wat aan heeft. Ofwel: we gaan altijd voor de meest efficiënte mobiliteitsoplossing.”
Categorie: Huur & Deelauto's
Gerelateerde links:
- Van luchthavendienst tot tankpas (zonder voorschot!)…
- ‘MaaS heeft toegevoegde waarde, gedragsverandering is onzeker’
- ACM pleit voor ‘regulering’ markt mobiliteitsdiensten
- “Autodelen leunt teveel op peer-to-peer amateurisme”
- ‘Groot potentieel deelauto als markt barrières overwint’
- Autobranche investeert volop in IoT-toepassingen