Op deze website maken wij gebruik van Google Analytics en StatCounter om uw gebruik van onze websites te analyseren, zodat we functionaliteiten daarop kunnen aanpassen. Ook gebruiken we externe cookies (Youtube) om social media integratie op onze websites mogelijk te maken. (Details...)Als u wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kunt u hieronder uw instellingen wijzigen.

Kies hier welke cookies u wenst toe te staan:

Accepteren instellingen

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Trends In Autoleasing

Menu
Sluiten

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

  • Home
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • Uitgelicht
    • Leaseauto’s – drives
    • Video’s
  • Agenda
  • Spotlights!
  • Marktcijfers
  • Word partner!
Photo

De opmars van de leasebestelauto…

woensdag 14 november, 2018
Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email

Van het totale bestelautobestand in Nederland, ruim 900.000, is ongeveer 16 procent een leasebus. Dat lijkt niet veel, maar van de nieuwe bestelauto’s – van 1 tot 5 jaar oud – wordt maar liefst de helft ingezet met een leasecontract. De leasebranche draait zich dan ook warm om bestelautoleasing nog beter op de kaart te zetten.

Afgelopen Bestelauto EXPO werd het tijdens het congres al benoemd: leasen is zo gek nog niet. Tenminste, als ondernemers een objectief kostenplaatje maken van de inzet van een bepaalde bestelauto. Dat is prima te doen en door te berekenen – inclusief operationele kosten, total cost of ownership (tco) en risico’s! – en het leidt vaak tot onverwachte inzichten. “De lokale installateur met 10 bestelbussen die per jaar allemaal tussen de 10 en 15 duizend kilometer afleggen, kan prima 10 jaar met de bestelauto’s vooruit. Kopen is dan meestal de beste optie. Mits je de operationele kosten zelf in de hand weet te houden. Het wordt een ander verhaal als je er jaarlijks 30 tot 35 duizend kilometers mee rijdt, door het hele land. Dan wordt het wellicht interessant de operationele risico’s bij een leasemaatschappij neer te leggen”, aldus Henk Postmus van Expense Reduction Analyst (ERA).

Dat was toen, een klein jaar verder hebben leasemaatschappijen fors geïnvesteerd in kennis en systemen met betrekking tot bestelwagens. International Car Lease Holding (ICLH), een top10 leasemaatschappij met diverse labels in de markt, kondigde onlangs aan het label J&T lease en Van Mossel Lease om te bouwen tot een expertisecentrum voor bestelauto’s en vooral ook elektrische bestellers. “We willen een gesprekspartner worden voor de markt”, zegt CEO Armand van Veen van ICLH. “De dienstverlening van de bedrijfswagenteams is daarbij volledig ingericht op 24/7 inzet van dit voertuig; bestelauto’s mogen immers niet stilstaan. Ook vervangend bestelautovervoer is aanwezig en door een recente overname zijn er ook koel- en vrieswagens bijgekomen.”

Het verschil maken

ICLH is zeker niet de enige leasemaatschappij die zich specifiek richten op bestelauto’s. Waarbij ook het besef is dat bestelauto’s eigenlijk halffabricaten zijn die nog passend moeten worden gemaakt voor de klant. Een ‘rondje leasemaatschappijen’ levert zelfs het beeld op dat men die uitdaging maar al te graag aangaat. Het leasen van personenauto’s is grotendeels een ‘commodity’ geworden, voor bestelauto’s kan je met dienstverlening nog het verschil maken. Waarbij niet alleen grote leasemaatschappijen schermen met hun (vers) opgedane bedrijfswagenkennis, ook de kleinere en middelgrote doen een duit in de zak. “Gezamenlijk met de klant zetten we altijd de specifieke situatie en wensen op rij, zoals frequentie van rijden, belading en gewenste uitstraling. Worden er langere ritten gemaakt of juist vaak korte afstanden terwijl de motor stationair draait bij afleveringen? Het zijn allemaal zaken die meetellen bij een goede keuze van een bestelauto”, aldus Frank van Klink, directeur XLLease.

Het leasen van personenauto’s is grotendeels een ‘commodity’ geworden, voor bestelauto’s kan je met dienstverlening nog het verschil maken

Het gunstige economische klimaat zorgt al enige tijd voor een sterk groeiende vraag naar bestelauto’s. Leasemaatschappij Alphabet noemt dat als voornaamste reden naar aanleiding van de spectaculaire groei van het aantal aanvragen voor bedrijfswagens vorig jaar: + 76 procent. Verhuurders pikken ook een graantje mee aangezien veel ondernemers nog huiverige zijn te investeren in ‘vaste’ bussen of langlopende leasecontracten. Zo claimt Europcar garen te spinnen bij de grote vraag naar ‘flexibele bestelauto’s’, waarbij het assortiment de laatste jaren flink is uitgebreid. De komst van de elektrische bestelauto zal waarschijnlijk een verdere boost geven aan de leaseregistraties. Onbekendheid met de techniek, en daarbij onzekerheid over de restwaarde, zijn risico’s die ondernemers liever leggen bij een leasemaatschappij. Overigens ook daar anticiperen leasemaatschappijen op: Alphabet had eerder al een exclusief contract gesloten met de elektrische StreetScooter en onlangs maakte LeasePlan bekend de elektrische MAXUS EV80 in Europa te gaan voeren. Dat laatste betreft eveneens een exclusieve deal.

Vernieuwing

Topsector Logistiek liet eerder een onderzoek uitvoeren over het gebruik en inzet van bestelauto’s. Zij concludeerden al dat de leasemarkt een belangrijke invloed heeft op met name de vernieuwing van het bestelautopark. En vernieuwing is veelal nodig, alleen al door de aanscherping van de uitstootnormen. Oudere bestelauto’s zorgen voor een relatief grote bijdrage aan de luchtvervuiling: 8% van de kilometers gereden door bestelauto’s (Euro 0-2) zorgt voor 9% van de NOx en 40% van de fijnstof uitstoot door bestelauto’s, blijkt uit datzelfde onderzoek. Vooral ondernemers die te maken hebben met milieuzones – wat vooral kleinere ondernemers blijken te zijn – moeten op zoek naar een nieuwe, zuinige bus. Leasemaatschappij zullen het nog druk krijgen de komende tijd.


Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email
Categorie: Bestelauto's / Logistiek

Gerelateerde links:

  • Milieu en kosten drijfveren voor overstap elektrische bestelauto’s
  • Kastje in de bestelauto geen taboe meer
  • ‘10 tot 25 procent kan nu over op elektrische bestelauto’
  • 5 elektrische Renault Masters Z.E. voor PostNL
  • Bestelauto als rijdende gereedschapskist: houd het veilig!
  • Bijna helft van bedrijven zweert bij één merk bestelauto
Meer achtergrond-artikelen
De Nieuwe Fleet & Lease:

Onze partners:

  • DuurzameMobiliteit.nu

    DuurzameMobiliteit.nu

    Zustertitel van TrendsinAutoleasing.nl. Hét podium waarop we fleetowners – van klein tot groot – gericht wegwijs maken in het op- (of dóórzetten) van hun (elektrische) duurzame mobiliteitsbeleid.

  • Hankook Tire

    Hankook Tire

    Hankook Tire investeert in het toekomstige mobiliteitslandschap voor elektrische, groene voertuigen

  • Zaptec

    Zaptec

    Onze missie is om de wereldwijde groei van elektrisch vervoer mogelijk te maken. Opladen moet daarom simpel en efficiënt zijn én passen bij de wensen van de gebruiker

  • Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Wij zijn een kennis- en opleidingsinstituut dat met behulp van training, consultancy en online trainingsapplicaties een bijdrage levert aan verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit

  • Wagenpartners

    Wagenpartners

    WagenPartners, onafhankelijk specialist in wagenparkbeheer. De perfecte balans tussen regie, organisatie en het dagelijkse beheer van je wagenpark

  • Eurocars

    Eurocars

    Eurocars is inmiddels uitgegroeid tot Nederlands grootste universele BOVAG mobiliteitsbedrijf. Met 4 vestigingen in Nederland voorzien we de klant in zijn mobiliteitsbehoefte.

  • Smappee

    Smappee

    Smappee speelt met zijn slimme laadpalen in op de toenemende elektrificatie van mobiliteit en de daarmee gepaard gaande energieproblematiek.

  • DKV

    DKV

    Met de DKV Card +Charge kunt u buiten snel en simpel opladen ook cashfree conventionele brandstof tanken in Europa's grootste netwerk van onafhankelijke tank- en servicestations

  • ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel is, met meer dan 80 vestigingen, een van de de grootste en best gekwalificeerde schadeherstelketens van Nederland

  • BCA

    BCA

    Wij brengen occasion vraag en aanbod bij elkaar en ondersteunen de remarketing processen van onze klanten, zodat zowel de verkopende als de kopende partij de beste deal kan sluiten

  • Alliantie Stop Verkeersongevallen

    Alliantie Stop Verkeersongevallen

    De Alliantie Stop Verkeersongevallen zet zich in om jaarlijks 10.000 verkeersongevallen te voorkomen. Doet jouw organisatie ook mee?

  • bott

    bott

    Een goed ontworpen bedrijfswageninrichting is van essentieel belang om het potentieel van elektrische bedrijfswagens volledig te benutten

  • smart

    smart

    Elektrische mobiliteit maakt je bedrijf toekomstbestendig, en smart heeft nog meer toegevoegde waarde

  • Fleetport

    Fleetport

    Als expert in poolbeheer en hikertransport biedt Fleetport uw bedrijf efficiënte oplossingen voor het inzetten en vervoeren van leaseauto’s

  • Openlane

    Openlane

    Vraagt u zich af hoe u uw wagenpark voor de beste marktprijs kunt verkopen zonder de automarkt en prijsdynamiek te kennen? OPENLANE is uw partner voor remarketing van wagenparken!

  • Sortimo

    Sortimo

    Dankzij een op maat ontworpen bedrijfswageninrichting wordt gereedschap en materiaal altijd veilig en georganiseerd opgeborgen en getransporteerd

  • Fleet Support

    Fleet Support

    Fleet Support is bedenker en marktleider van professioneel wagenparkbeheer voor tientallen grote en middelgrote organisaties

  • AUTO1.com

    AUTO1.com

    AUTO1.com is Europa's grootste b2b platform voor gebruikte auto's. Wij ondersteunen de groei van uw bedrijf met onze digitale aankoop- en verkoopoplossingen, uitmuntende Europa-brede transportoplossingen en toegewijde accountmanagers.

  • Hyundai

    Hyundai

    De nieuwe Hyundai INSTER. Tijdelijk met € 2.000 Smart bonus. Vanaf € 22.295 of netto € 120,- bijtelling per maand

  • Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease biedt complete, flexibele mobiliteitsoplossingen voor zowel zakelijk als privé gebruik. Of je nu een auto, bedrijfswagen, elektrische fiets (e-bike), mobiliteitspas of maatwerkoplossing nodig hebt

© TrendsInAutoleasing.nl 2014-2025 Disclaimer Privacybeleid Cookie instellingen Contact Design by TricksWeb Design