Ondanks veiligere auto’s, want voorzien van zogenaamde Advanced Driver Assist (ADAS) systemen, wordt er meer schade gereden en het schadebedrag neemt ook nog eens toe. Het kan niet anders dan leiden tot hogere rekeningen voor fleetowners en leasemaatschappijen. Waarbij werken met ‘gemiddelde schadebedragen’ niet langer houdbaar is. Toch vertellen die ADAS-systemen maar een deel van het verhaal, benadrukt Femke Teeling van FOCWA. “Wij willen graag het hele verhaal vertellen.”
Weinig branches in de automotive lijken zo’n roerend bestaan te hebben als de schadeherstelsector. Tenminste, afgaand op de vele congressen, seminars en rapporten van de afgelopen tijd. Waarbij de teneur nu niet bepaald positief is over de ‘stand in schadeherstelland’. De marges staan onder druk, de toekomst is onzeker omdat auto’s in toenemende mate worden voorzien van ADAS-systemen, de onderdelen worden duurder, de techniek ingewikkelder, autofabrikanten willen meer grip (en marge) op het schadeproces, de personeelskrapte in de sector, … Ook Femke Teeling, directeur
van branchevereniging FOCWA, ziet al die onheilstijdingen voorbij komen. Soms zit er een kern van waarheid in, vaak ook niet. Het wordt tijd voor het ‘hele verhaal’, aldus Teeling.
Portemonnee goed gevuld
Dat hele verhaal begint vooral met de stand van de economie, zegt de directeur. Want in economische hoogtijdagen, zoals nu, wordt er nu eenmaal meer gereden en zijn er meer voertuigen op de weg. Ook laten we eerder schade herstellen als de portemonnee goed gevuld is. Het resulteert in alle gevallen in meer schade en drukkere werkplaatsen. Het is een wetmatigheid waar geen speld tussen is te krijgen. “Kijk ook naar het weer van de afgelopen paar jaar. We hadden forse hagelbuien, extreme hitte en flink wat kou. Extremen die vanwege de klimaatverandering naar verwachting alleen maar zullen toenemen. En het weer heeft ook weer grote invloed op autoschades. Hagelbuien zijn daar het beste voorbeeld van. “
Leasemaatschappijen of fleetowners die met niet-gecertificeerde schadeherstellers werken, moeten wat dat betreft eens goed in de spiegel kijken
Dat zijn in ieder geval twee grote factoren die een rol spelen in de toenemende schadelast en – frequentie. Niet bepaald iets waar we iets aan kunnen doen, maar het dient in ieder geval wel meegenomen te worden in alle schetsen op de toekomstige ontwikkelingen voor de schadeherstelsector. Waarbij natuurlijk ook de ADAS-systemen een rol spelen. Een paar jaar geleden zag Teeling nog de rapporten voorbij komen waarmee werd voorspeld dat over een paar jaar geen auto meer schade zou rijden omdat alles werd afgedekt door deze rijhulpsystemen. Anno 2018 blijkt dat verre van waarheid. Temeer omdat nog niet alle auto’s zijn uitgerust met deze systemen en ze ook nog verschillend van elkaar werken. Waarbij de ene effectiever is dan de ander. “Maar het belangrijkste gegeven lijkt ons wel dat de bestuurder in de auto voortdurend aan het multitasken is. De afleiding, vooral veroorzaakt door de mobiele telefoon, is groot. Ook al zo’n ontwikkeling waar we als branche weinig aan kunnen doen.”
Dossiervorming
Die stijgende prijzen van onderdelen is nog zo’n ontwikkeling waar de sector weinig vat op heeft. Aan de ene kant veroorzaakt door de toenemende complexiteit van techniek in auto’s waardoor er ook nog eens meer moet worden vervangen dan kan worden gerepareerd. Die complexe techniek stelt ook hoge eisen aan het kennisniveau in schadeherstelbedrijven. FOCWA heeft onder andere hiervoor nieuwe certificeringsregels ingesteld. Eisen die ook betrekking hebben op de apparatuur waarmee wordt gewerkt en het hanteren van de juiste werkwijze, waarbij bijvoorbeeld aan dossiervorming moet worden gedaan. Teeling: “Uit dat laatste moet onder andere precies blijken hoe je aan welke onderdelen bent gekomen. Want bij FOCWA-bedrijven moet je ervan kunnen uitgaan dat de onderdelen netjes van de fabrieksband zijn gerold en dus kunnen voldoen aan onze kwaliteitstoets. Dat is voor fleetowners en leasemaatschappijen ook van groot belang; berijders moeten er van uit kunnen gaan dat hun auto na schadeherstel even veilig is als daarvoor. Werk je met schadebedrijven die deze kwaliteit niet kunnen borgen, dan begeef je je op glad ijs. In de Verenigde Staten heeft dat al tot flinke claims geleid. Leasemaatschappijen of fleetowners die met niet-gecertificeerde schadeherstellers werken, moeten wat dat betreft eens goed in de spiegel kijken.”
Al deze uitdagingen ten spijt, blijft er muziek zitten in schadeherstel
Aan de andere kant zorgt het zogenaamde merk-erkend schadeherstel ook voor de nodige kopzorgen. In dat concept willen autofabrikanten meer grip op schadeherstel. Op zich heeft Teeling niets tegen merk-erkend herstel, veel FOCWA-bedrijven doen er ook gewoon aan, maar het wordt anders als het wordt ingezet om de markt af te schermen. Dat iedere fabrikant er momenteel een andere invulling aan geeft, maakt het eveneens niet gemakkelijker. Teeling: “Al deze uitdagingen ten spijt, blijft er muziek zitten in schadeherstel. De wereld om ons heen, verandert nu eenmaal. De mensen die er werken, zijn nog altijd trots op hun vak. Je maakt iets mooi wat kapot was. Die boodschap is uiteindelijk ook onderdeel van het hele verhaal achter schadeherstel.”
Categorie: Reparatie Onderhoud Banden (ROB)






