Op deze website maken wij gebruik van Google Analytics en StatCounter om uw gebruik van onze websites te analyseren, zodat we functionaliteiten daarop kunnen aanpassen. Ook gebruiken we externe cookies (Youtube) om social media integratie op onze websites mogelijk te maken. (Details...)Als u wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kunt u hieronder uw instellingen wijzigen.

Kies hier welke cookies u wenst toe te staan:

Accepteren instellingen

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Trends In Autoleasing

Menu
Sluiten

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

  • Home
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • Uitgelicht
    • Leaseauto’s – drives
    • Video’s
  • Agenda
  • Spotlights!
  • Marktcijfers
  • Word partner!
Photo

“De rekening voor schadeherstel kan niet anders dan stijgen”

donderdag 29 november, 2018
Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email

Ondanks veiligere auto’s, want voorzien van zogenaamde Advanced Driver Assist (ADAS) systemen, wordt er meer schade gereden en het schadebedrag neemt ook nog eens toe. Het kan niet anders dan leiden tot hogere rekeningen voor fleetowners en leasemaatschappijen. Waarbij werken met ‘gemiddelde schadebedragen’ niet langer houdbaar is. Toch vertellen die ADAS-systemen maar een deel van het verhaal, benadrukt Femke Teeling van FOCWA. “Wij willen graag het hele verhaal vertellen.”

Weinig branches in de automotive lijken zo’n roerend bestaan te hebben als de schadeherstelsector. Tenminste, afgaand op de vele congressen, seminars en rapporten van de afgelopen tijd. Waarbij de teneur nu niet bepaald positief is over de ‘stand in schadeherstelland’. De marges staan onder druk, de toekomst is onzeker omdat auto’s in toenemende mate worden voorzien van ADAS-systemen, de onderdelen worden duurder, de techniek ingewikkelder, autofabrikanten willen meer grip (en marge) op het schadeproces, de personeelskrapte in de sector, … Ook Femke Teeling, directeur

Femke Teeling, directeur van branchevereniging FOCWA

van branchevereniging FOCWA, ziet al die onheilstijdingen voorbij komen. Soms zit er een kern van waarheid in, vaak ook niet. Het wordt tijd voor het ‘hele verhaal’, aldus Teeling.

Portemonnee goed gevuld

Dat hele verhaal begint vooral met de stand van de economie, zegt de directeur. Want in economische hoogtijdagen, zoals nu, wordt er nu eenmaal meer gereden en zijn er meer voertuigen op de weg. Ook laten we eerder schade herstellen als de portemonnee goed gevuld is. Het resulteert in alle gevallen in meer schade en drukkere werkplaatsen. Het is een wetmatigheid waar geen speld tussen is te krijgen. “Kijk ook naar het weer van de afgelopen paar jaar. We hadden forse hagelbuien, extreme hitte en flink wat kou. Extremen die vanwege de klimaatverandering naar verwachting alleen maar zullen toenemen. En het weer heeft ook weer grote invloed op autoschades. Hagelbuien zijn daar het beste voorbeeld van. “

Leasemaatschappijen of fleetowners die met niet-gecertificeerde schadeherstellers werken, moeten wat dat betreft eens goed in de spiegel kijken

Dat zijn in ieder geval twee grote factoren die een rol spelen in de toenemende schadelast en – frequentie. Niet bepaald iets waar we iets aan kunnen doen, maar het dient in ieder geval wel meegenomen te worden in alle schetsen op de toekomstige ontwikkelingen voor de schadeherstelsector. Waarbij natuurlijk ook de ADAS-systemen een rol spelen. Een paar jaar geleden zag Teeling nog de rapporten voorbij komen waarmee werd voorspeld dat over een paar jaar geen auto meer schade zou rijden omdat alles werd afgedekt door deze rijhulpsystemen. Anno 2018 blijkt dat verre van waarheid. Temeer omdat nog niet alle auto’s zijn uitgerust met deze systemen en ze ook nog verschillend van elkaar werken. Waarbij de ene effectiever is dan de ander. “Maar het belangrijkste gegeven lijkt ons wel dat de bestuurder in de auto voortdurend aan het multitasken is. De afleiding, vooral veroorzaakt door de mobiele telefoon, is groot. Ook al zo’n ontwikkeling waar we als branche weinig aan kunnen doen.”

Dossiervorming

Die stijgende prijzen van onderdelen is nog zo’n ontwikkeling waar de sector weinig vat op heeft. Aan de ene kant veroorzaakt door de toenemende complexiteit van techniek in auto’s waardoor er ook nog eens meer moet worden vervangen dan kan worden gerepareerd. Die complexe techniek stelt ook hoge eisen aan het kennisniveau in schadeherstelbedrijven. FOCWA heeft onder andere hiervoor nieuwe certificeringsregels ingesteld. Eisen die ook betrekking hebben op de apparatuur waarmee wordt gewerkt en het hanteren van de juiste werkwijze, waarbij bijvoorbeeld aan dossiervorming moet worden gedaan. Teeling: “Uit dat laatste moet onder andere precies blijken hoe je aan welke onderdelen bent gekomen. Want bij FOCWA-bedrijven moet je ervan kunnen uitgaan dat de onderdelen netjes van de fabrieksband zijn gerold en dus kunnen voldoen aan onze kwaliteitstoets. Dat is voor fleetowners en leasemaatschappijen ook van groot belang; berijders moeten er van uit kunnen gaan dat hun auto na schadeherstel even veilig is als daarvoor. Werk je met schadebedrijven die deze kwaliteit niet kunnen borgen, dan begeef je je op glad ijs. In de Verenigde Staten heeft dat al tot flinke claims geleid. Leasemaatschappijen of fleetowners die met niet-gecertificeerde schadeherstellers werken, moeten wat dat betreft eens goed in de spiegel kijken.”

Al deze uitdagingen ten spijt, blijft er muziek zitten in schadeherstel

Aan de andere kant zorgt het zogenaamde merk-erkend schadeherstel ook voor de nodige kopzorgen. In dat concept willen autofabrikanten meer grip op schadeherstel. Op zich heeft Teeling niets tegen merk-erkend herstel, veel FOCWA-bedrijven doen er ook gewoon aan, maar het wordt anders als het wordt ingezet om de markt af te schermen. Dat iedere fabrikant er momenteel een andere invulling aan geeft, maakt het eveneens niet gemakkelijker. Teeling: “Al deze uitdagingen ten spijt, blijft er muziek zitten in schadeherstel. De wereld om ons heen, verandert nu eenmaal. De mensen die er werken, zijn nog altijd trots op hun vak. Je maakt iets mooi wat kapot was. Die boodschap is uiteindelijk ook onderdeel van het hele verhaal achter schadeherstel.”


Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email
Categorie: Reparatie Onderhoud Banden (ROB)
Labels: FOCWA

Gerelateerde links:

  • Rek uit gestuurde schadestroom
  • Markt voor autoschadeherstel krimpt fors tot 2030
  • ADAS-systemen verhogen schadelast verzekeraars
  • Parkeerschade blijft: leaserijder is ‘piepjes-moe’
  • “We kunnen bepalen wat schadegevoelige auto’s zijn”
Meer achtergrond-artikelen
De Nieuwe Fleet & Lease:

Onze partners:

  • DuurzameMobiliteit.nu

    DuurzameMobiliteit.nu

    Zustertitel van TrendsinAutoleasing.nl. Hét podium waarop we fleetowners – van klein tot groot – gericht wegwijs maken in het op- (of dóórzetten) van hun (elektrische) duurzame mobiliteitsbeleid.

  • Hankook Tire

    Hankook Tire

    Hankook Tire investeert in het toekomstige mobiliteitslandschap voor elektrische, groene voertuigen

  • Zaptec

    Zaptec

    Onze missie is om de wereldwijde groei van elektrisch vervoer mogelijk te maken. Opladen moet daarom simpel en efficiënt zijn én passen bij de wensen van de gebruiker

  • BMW

    BMW

    Kiest u ervoor om uw BMW te leasen dan kiest u voor zorgeloos rijplezier

  • Wagenpartners

    Wagenpartners

    WagenPartners, onafhankelijk specialist in wagenparkbeheer. De perfecte balans tussen regie, organisatie en het dagelijkse beheer van je wagenpark

  • Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease biedt complete, flexibele mobiliteitsoplossingen voor zowel zakelijk als privé gebruik. Of je nu een auto, bedrijfswagen, elektrische fiets (e-bike), mobiliteitspas of maatwerkoplossing nodig hebt

  • ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel is, met meer dan 80 vestigingen, een van de de grootste en best gekwalificeerde schadeherstelketens van Nederland

  • AUTO1.com

    AUTO1.com

    AUTO1.com is Europa's grootste b2b platform voor gebruikte auto's. Wij ondersteunen de groei van uw bedrijf met onze digitale aankoop- en verkoopoplossingen, uitmuntende Europa-brede transportoplossingen en toegewijde accountmanagers.

  • bott

    bott

    Een goed ontworpen bedrijfswageninrichting is van essentieel belang om het potentieel van elektrische bedrijfswagens volledig te benutten

  • smart

    smart

    Elektrische mobiliteit maakt je bedrijf toekomstbestendig, en smart heeft nog meer toegevoegde waarde

  • Hyundai

    Hyundai

    De nieuwe Hyundai INSTER. Tijdelijk met € 2.000 Smart bonus. Vanaf € 22.295 of netto € 120,- bijtelling per maand

  • Fleet Support

    Fleet Support

    Fleet Support is bedenker en marktleider van professioneel wagenparkbeheer voor tientallen grote en middelgrote organisaties

  • Eurocars

    Eurocars

    Eurocars is inmiddels uitgegroeid tot Nederlands grootste universele BOVAG mobiliteitsbedrijf. Met 4 vestigingen in Nederland voorzien we de klant in zijn mobiliteitsbehoefte.

  • Fleetport

    Fleetport

    Als expert in poolbeheer en hikertransport biedt Fleetport uw bedrijf efficiënte oplossingen voor het inzetten en vervoeren van leaseauto’s

  • DKV

    DKV

    Met de DKV Card +Charge kunt u buiten snel en simpel opladen ook cashfree conventionele brandstof tanken in Europa's grootste netwerk van onafhankelijke tank- en servicestations

  • Sortimo

    Sortimo

    Dankzij een op maat ontworpen bedrijfswageninrichting wordt gereedschap en materiaal altijd veilig en georganiseerd opgeborgen en getransporteerd

  • Openlane

    Openlane

    Vraagt u zich af hoe u uw wagenpark voor de beste marktprijs kunt verkopen zonder de automarkt en prijsdynamiek te kennen? OPENLANE is uw partner voor remarketing van wagenparken!

  • Alliantie Stop Verkeersongevallen

    Alliantie Stop Verkeersongevallen

    De Alliantie Stop Verkeersongevallen zet zich in om jaarlijks 10.000 verkeersongevallen te voorkomen. Doet jouw organisatie ook mee?

  • Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Wij zijn een kennis- en opleidingsinstituut dat met behulp van training, consultancy en online trainingsapplicaties een bijdrage levert aan verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit

  • Smappee

    Smappee

    Smappee speelt met zijn slimme laadpalen in op de toenemende elektrificatie van mobiliteit en de daarmee gepaard gaande energieproblematiek.

© TrendsInAutoleasing.nl 2014-2025 Disclaimer Privacybeleid Cookie instellingen Contact Design by TricksWeb Design