Op deze website maken wij gebruik van Google Analytics en StatCounter om uw gebruik van onze websites te analyseren, zodat we functionaliteiten daarop kunnen aanpassen. Ook gebruiken we externe cookies (Youtube) om social media integratie op onze websites mogelijk te maken. (Details...)Als u wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kunt u hieronder uw instellingen wijzigen.

Kies hier welke cookies u wenst toe te staan:

Accepteren instellingen

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Trends In Autoleasing

Menu
Sluiten

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

  • Calendar
  • Home
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • Uitgelicht
    • Leaseauto’s – drives
    • Video’s
  • Agenda
  • Spotlights!
  • Marktcijfers
  • Word partner!
Photo

TomTom Telematics: ook bedrijven willen consumentenervaring

donderdag 3 januari, 2019
Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email

Succesverhalen in de e-commerce, denk aan de bezorgservice van Albert Heijn en Coolblue, worden nog maar mondjesmaat uitgerold in de zakelijke dienstverlening. Terwijl voertuigtelematica op vele vlakken uitkomst kan bieden: van het werven, behouden en motiveren van personeel tot het verhogen van productiviteit. TomTom Telematics moet vaak nog pionierswerk verrichten.

De telematicamarkt maakt stormachtige tijden door; de groeicijfers kwamen ook vorig jaar weer in de dubbele cijfers, becijferde marktanalysebedrijf Berg Insight onlangs. Dat wees TomTom Telematics overigens (wederom) aan als Europees marktleider. Toch heeft men bij die marktleider nog vaak het idee pionierswerk te verrichten. Want fleetowners zeggen nieuwe technologie te omarmen, maar tegelijkertijd worstelen bedrijven met een gebrek aan betrouwbare informatie over die technologie.

René de Jong van TomTom Telematics

In een eerder video-interview met TrendsinAutoleasing schetst René de Jong, Sales Director Benelux bij TomTom Telematics, onder andere de manieren om te komen tot een goede analyse wat een bedrijf specifiek aan oplossingen nodig heeft. Want de mogelijkheden zijn legio, weet De Jong. En dat kan de zoektocht knap lastig maken. Tegelijkertijd biedt al dat maatwerk natuurlijk ook grote kansen voor bedrijven om bijvoorbeeld stappen te maken voor het werven, behouden en motiveren van hun medewerkers. Of voor het verhogen van productiviteit, van verkoop, het verbeteren van de klantenservice of het verlagen van bedrijfskosten. Voertuigtelematica kan op al deze vlakken uitkomst bieden.

Het ‘bezorgelement’

In de e-commerce worden momenteel misschien wel de grootste stappen gezet, zegt De Jong. Voor webwinkels is het ‘bezorgelement’ vaak het enige fysieke contact met de klant; het is verlengstuk van de dienstverlening. Albert Heijn maakt bijvoorbeeld gebruik van het vernieuwde softwareplatform WEBFLEET van TomTom Telematics waarbij de boodschappen op de afgesproken tijd (zichtbaar in de AH-app) en naar volle tevredenheid bij de klant aankomen. Dergelijke ‘succesverhalen’ worden nu ook uitgerold in de zakelijke dienstverlening, zij het mondjesmaat. “Bij onderhoudsbedrijven zie je bijvoorbeeld dat onze telematica-oplossing wordt ingezet om de klantservice te optimaliseren. Zo kan een liftmonteur een opdracht, die hij digitaal doorkrijgt van het hoofdkantoor, accepteren en vervolgens meteen de routenavigatie starten – inclusief live traffic – waarbij de klant op de hoogte wordt gehouden van de verwachte aankomsttijd. Het hele papierwerk hebben we er tussenuit gehaald, geen losse bonnetjes meer die kunnen kwijtraken of waarin fouten zitten. Je kan op die manier ook veel efficiënter plannen. Voor een klant hebben we op die manier onlangs twee bestelauto’s per week kunnen besparen”, aldus De Jong.

Smeerolie

Voertuigtelematica speelt natuurlijk ook in op de groeiende uitdaging wat betreft binnenstedelijke distributie. De ‘oude’ dieselbus wordt steeds meer geweerd uit stadscentra, logistieke hubs verschijnen aan de randen van de stad om over te gaan op meer fijnmazige manier van distribueren. Het nieuwe WEBFLEET is daarop berekend, stelt De Jong. Het biedt ook mogelijkheden voor partijen om meer samen te werken op het gebied van distributie.

De Jong hoopt zelfs met de oplossing de smeerolie te zijn tussen de verschillende vormen van transport, tot en met de elektrische bakfiets aan toe. “WEBFLEET is een open platform waarop iedereen kan aanhaken; in totaal werken we met meer dan 170 softwarepartners samen en in ons App center komen daar telkens weer nieuwe toepassingen bij. We hebben op het platform ontkoppelpunten gemaakt waar je informatie kunt toevoegen of juist van kunt onttrekken. Op die manier kunnen verschillende partijen er gebruik van maken en er hun voordeel mee doen.”

Bij onderhoudsbedrijven zie je dat onze telematica-oplossing wordt ingezet om de klantservice te optimaliseren

Partijen die op technologisch stap ‘next step’ willen gaan, zoals De Jong het omschrijft, lopen in veel gevallen al snel tegen de grenzen aan van hun eigen ‘oude en vertrouwde’ techniek. De kosten die tegenwoordig gemoeid zijn met het creëer van een eigen platform, zijn fors. En als er gewerkt wordt met data van klanten en/of personeel, is dat gebonden aan wettelijk regels zoals die van de AVG. Van dat laatste spint TomTom Telematics garen, moet De Jong toegeven. Als groot bedrijf beschikt TomTom Telematics niet alleen over de hoogste ISO-normering wat betreft telematica, het heeft ook een eigen privacy-officer in dienst die toeziet op dat alle privacy-eisen in de producten en diensten van het bedrijven wel goed op orde zijn. “Een ongekende luxe”, aldus De Jong.

Mobiliteitsbudget

Ook op het gebied van gele kentekens gaan de ontwikkeling hard. Steeds meer fleetowners staan een fair-use policy voor rondom het gebruik van mobiliteit binnen hun organisatie. Daar wordt voertuigtelematica ingezet om de vergoedingen eerlijk te krijgen tussen werknemers die wel of geen recht hebben op een leaseauto, al dan niet ingebed in een mobiliteitsbudget. Leasemaatschappijen faciliteren dat ook steeds beter; al eerder besloot LeasePlan hierin samen op te trekken met TomTom Telematics. Dat de auto’s zelf daarbij al steeds vaker ‘connected’ zijn, doet daar niets aan af, zegt De Jong. “Iedere fabrikant gebruikt de data die auto’s genereren nog op heel eigen wijze; de meesten zetten het toch vooral in voor eigen nut of voor berijders. Als fleetowner met verschillende merken in het wagenpark moet je er natuurlijk niet aan denken dat je bij iedere wisseling van auto je hele systeem opnieuw moet inrichten. Bedrijven willen een multimerk-oplossing, dat zal voorlopig nog wel zo blijven.”


Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email
Categorie: Telematica
Labels: TomTom Telematics

Gerelateerde links:

  • Berg Insight: TomTom Telematics blijft grootste
  • Wat win je met telematica?
  • ALD Automotive gaat ‘connected’ met Vinli
  • Hyundai met Vodafone in connected car-diensten
  • Nu ook materieel tracken bij Verizon Connect
  • Kastje in de bestelauto geen taboe meer
Meer achtergrond-artikelen
De Nieuwe Fleet & Lease:

Onze partners:

  • DuurzameMobiliteit.nu

    DuurzameMobiliteit.nu

    Zustertitel van TrendsinAutoleasing.nl. Hét podium waarop we fleetowners – van klein tot groot – gericht wegwijs maken in het op- (of dóórzetten) van hun (elektrische) duurzame mobiliteitsbeleid.

  • Hankook Tire

    Hankook Tire

    Hankook Tire investeert in het toekomstige mobiliteitslandschap voor elektrische, groene voertuigen

  • ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel is, met meer dan 80 vestigingen, een van de de grootste en best gekwalificeerde schadeherstelketens van Nederland

  • smart

    smart

    Elektrische mobiliteit maakt je bedrijf toekomstbestendig, en smart heeft nog meer toegevoegde waarde

  • Sortimo

    Sortimo

    Dankzij een op maat ontworpen bedrijfswageninrichting wordt gereedschap en materiaal altijd veilig en georganiseerd opgeborgen en getransporteerd

  • Openlane

    Openlane

    Vraagt u zich af hoe u uw wagenpark voor de beste marktprijs kunt verkopen zonder de automarkt en prijsdynamiek te kennen? OPENLANE is uw partner voor remarketing van wagenparken!

  • Alliantie Stop Verkeersongevallen

    Alliantie Stop Verkeersongevallen

    De Alliantie Stop Verkeersongevallen zet zich in om jaarlijks 10.000 verkeersongevallen te voorkomen. Doet jouw organisatie ook mee?

  • BCA

    BCA

    Wij brengen occasion vraag en aanbod bij elkaar en ondersteunen de remarketing processen van onze klanten, zodat zowel de verkopende als de kopende partij de beste deal kan sluiten

  • Eurocars

    Eurocars

    Eurocars is inmiddels uitgegroeid tot Nederlands grootste universele BOVAG mobiliteitsbedrijf. Met 4 vestigingen in Nederland voorzien we de klant in zijn mobiliteitsbehoefte.

  • Wagenpartners

    Wagenpartners

    WagenPartners, onafhankelijk specialist in wagenparkbeheer. De perfecte balans tussen regie, organisatie en het dagelijkse beheer van je wagenpark

  • bott

    bott

    Een goed ontworpen bedrijfswageninrichting is van essentieel belang om het potentieel van elektrische bedrijfswagens volledig te benutten

  • AUTO1.com

    AUTO1.com

    AUTO1.com is Europa's grootste b2b platform voor gebruikte auto's. Wij ondersteunen de groei van uw bedrijf met onze digitale aankoop- en verkoopoplossingen, uitmuntende Europa-brede transportoplossingen en toegewijde accountmanagers.

  • Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease biedt complete, flexibele mobiliteitsoplossingen voor zowel zakelijk als privé gebruik. Of je nu een auto, bedrijfswagen, elektrische fiets (e-bike), mobiliteitspas of maatwerkoplossing nodig hebt

  • Fleet Support

    Fleet Support

    Fleet Support is bedenker en marktleider van professioneel wagenparkbeheer voor tientallen grote en middelgrote organisaties

  • Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Wij zijn een kennis- en opleidingsinstituut dat met behulp van training, consultancy en online trainingsapplicaties een bijdrage levert aan verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit

  • Hyundai

    Hyundai

    De nieuwe Hyundai INSTER. Tijdelijk met € 2.000 Smart bonus. Vanaf € 22.295 of netto € 120,- bijtelling per maand

  • BMW

    BMW

    Kiest u ervoor om uw BMW te leasen dan kiest u voor zorgeloos rijplezier

  • Fleetport

    Fleetport

    Als expert in poolbeheer en hikertransport biedt Fleetport uw bedrijf efficiënte oplossingen voor het inzetten en vervoeren van leaseauto’s

  • Smappee

    Smappee

    Smappee speelt met zijn slimme laadpalen in op de toenemende elektrificatie van mobiliteit en de daarmee gepaard gaande energieproblematiek.

  • DKV

    DKV

    Met de DKV Card +Charge kunt u buiten snel en simpel opladen ook cashfree conventionele brandstof tanken in Europa's grootste netwerk van onafhankelijke tank- en servicestations

© TrendsInAutoleasing.nl 2014-2025 Disclaimer Privacybeleid Cookie instellingen Contact Design by TricksWeb Design