Succesverhalen in de e-commerce, denk aan de bezorgservice van Albert Heijn en Coolblue, worden nog maar mondjesmaat uitgerold in de zakelijke dienstverlening. Terwijl voertuigtelematica op vele vlakken uitkomst kan bieden: van het werven, behouden en motiveren van personeel tot het verhogen van productiviteit. TomTom Telematics moet vaak nog pionierswerk verrichten.
De telematicamarkt maakt stormachtige tijden door; de groeicijfers kwamen ook vorig jaar weer in de dubbele cijfers, becijferde marktanalysebedrijf Berg Insight onlangs. Dat wees TomTom Telematics overigens (wederom) aan als Europees marktleider. Toch heeft men bij die marktleider nog vaak het idee pionierswerk te verrichten. Want fleetowners zeggen nieuwe technologie te omarmen, maar tegelijkertijd worstelen bedrijven met een gebrek aan betrouwbare informatie over die technologie.
In een eerder video-interview met TrendsinAutoleasing schetst René de Jong, Sales Director Benelux bij TomTom Telematics, onder andere de manieren om te komen tot een goede analyse wat een bedrijf specifiek aan oplossingen nodig heeft. Want de mogelijkheden zijn legio, weet De Jong. En dat kan de zoektocht knap lastig maken. Tegelijkertijd biedt al dat maatwerk natuurlijk ook grote kansen voor bedrijven om bijvoorbeeld stappen te maken voor het werven, behouden en motiveren van hun medewerkers. Of voor het verhogen van productiviteit, van verkoop, het verbeteren van de klantenservice of het verlagen van bedrijfskosten. Voertuigtelematica kan op al deze vlakken uitkomst bieden.
Het ‘bezorgelement’
In de e-commerce worden momenteel misschien wel de grootste stappen gezet, zegt De Jong. Voor webwinkels is het ‘bezorgelement’ vaak het enige fysieke contact met de klant; het is verlengstuk van de dienstverlening. Albert Heijn maakt bijvoorbeeld gebruik van het vernieuwde softwareplatform WEBFLEET van TomTom Telematics waarbij de boodschappen op de afgesproken tijd (zichtbaar in de AH-app) en naar volle tevredenheid bij de klant aankomen. Dergelijke ‘succesverhalen’ worden nu ook uitgerold in de zakelijke dienstverlening, zij het mondjesmaat. “Bij onderhoudsbedrijven zie je bijvoorbeeld dat onze telematica-oplossing wordt ingezet om de klantservice te optimaliseren. Zo kan een liftmonteur een opdracht, die hij digitaal doorkrijgt van het hoofdkantoor, accepteren en vervolgens meteen de routenavigatie starten – inclusief live traffic – waarbij de klant op de hoogte wordt gehouden van de verwachte aankomsttijd. Het hele papierwerk hebben we er tussenuit gehaald, geen losse bonnetjes meer die kunnen kwijtraken of waarin fouten zitten. Je kan op die manier ook veel efficiënter plannen. Voor een klant hebben we op die manier onlangs twee bestelauto’s per week kunnen besparen”, aldus De Jong.
Smeerolie
Voertuigtelematica speelt natuurlijk ook in op de groeiende uitdaging wat betreft binnenstedelijke distributie. De ‘oude’ dieselbus wordt steeds meer geweerd uit stadscentra, logistieke hubs verschijnen aan de randen van de stad om over te gaan op meer fijnmazige manier van distribueren. Het nieuwe WEBFLEET is daarop berekend, stelt De Jong. Het biedt ook mogelijkheden voor partijen om meer samen te werken op het gebied van distributie.
De Jong hoopt zelfs met de oplossing de smeerolie te zijn tussen de verschillende vormen van transport, tot en met de elektrische bakfiets aan toe. “WEBFLEET is een open platform waarop iedereen kan aanhaken; in totaal werken we met meer dan 170 softwarepartners samen en in ons App center komen daar telkens weer nieuwe toepassingen bij. We hebben op het platform ontkoppelpunten gemaakt waar je informatie kunt toevoegen of juist van kunt onttrekken. Op die manier kunnen verschillende partijen er gebruik van maken en er hun voordeel mee doen.”
Bij onderhoudsbedrijven zie je dat onze telematica-oplossing wordt ingezet om de klantservice te optimaliseren
Partijen die op technologisch stap ‘next step’ willen gaan, zoals De Jong het omschrijft, lopen in veel gevallen al snel tegen de grenzen aan van hun eigen ‘oude en vertrouwde’ techniek. De kosten die tegenwoordig gemoeid zijn met het creëer van een eigen platform, zijn fors. En als er gewerkt wordt met data van klanten en/of personeel, is dat gebonden aan wettelijk regels zoals die van de AVG. Van dat laatste spint TomTom Telematics garen, moet De Jong toegeven. Als groot bedrijf beschikt TomTom Telematics niet alleen over de hoogste ISO-normering wat betreft telematica, het heeft ook een eigen privacy-officer in dienst die toeziet op dat alle privacy-eisen in de producten en diensten van het bedrijven wel goed op orde zijn. “Een ongekende luxe”, aldus De Jong.
Mobiliteitsbudget
Ook op het gebied van gele kentekens gaan de ontwikkeling hard. Steeds meer fleetowners staan een fair-use policy voor rondom het gebruik van mobiliteit binnen hun organisatie. Daar wordt voertuigtelematica ingezet om de vergoedingen eerlijk te krijgen tussen werknemers die wel of geen recht hebben op een leaseauto, al dan niet ingebed in een mobiliteitsbudget. Leasemaatschappijen faciliteren dat ook steeds beter; al eerder besloot LeasePlan hierin samen op te trekken met TomTom Telematics. Dat de auto’s zelf daarbij al steeds vaker ‘connected’ zijn, doet daar niets aan af, zegt De Jong. “Iedere fabrikant gebruikt de data die auto’s genereren nog op heel eigen wijze; de meesten zetten het toch vooral in voor eigen nut of voor berijders. Als fleetowner met verschillende merken in het wagenpark moet je er natuurlijk niet aan denken dat je bij iedere wisseling van auto je hele systeem opnieuw moet inrichten. Bedrijven willen een multimerk-oplossing, dat zal voorlopig nog wel zo blijven.”
Categorie: Telematica






