Twee succesvolle ‘lokale’ spelers in de Nederlandse leasemarkt die opgaan in een enorme, wereldwijde speler; het Japanse Hitachi Capital had eerder al Noordlease uit Groningen ingelijfd en meer recent Leasevisie uit Heerhugowaard en Rotterdam. Beiden oer-Nederlandse leasemaatschappijen, groot geworden door dichtbij de klant te opereren in de eigen regio. Kan dat straks nog wel? Gert Veenstra (Noordlease) en Peter Visser (Leasevisie) menen juíst nu handen en voeten te kunnen geven aan hun lang gekoesterde toekomstvisie.
De uitdagingen waar de leasemarkt voor staat zijn legio: elektrisch rijden, het toenemende belang van goed ontsloten data, de flexibilsering van mobiliteitsproducten, MaaS-oplossingen, de opkomst van private lease, autonoom rijden… “de markt is zeker in beweging”, zoals Gert Veenstra, oud-directeur van Noordlease en nu algemeen directeur van Hitachi Capital Mobility (kortweg Hitachi Mobility) het met gevoel van understatement omschrijft. Wil je aansluiten bij de belangrijkste mobiliteitstrends, dan is er flink wat kennis en investeringskracht nodig.
Niet dat er straks geen ruimte meer zou zijn voor nichespelers in de leasemarkt, benadrukt Peter Visser, commercieel directeur van Hitachi Mobility en afkomstig van Leasevisie. Maar nichespelers waren Noordlease en Leasevisie in de ogen van beide mannen niet. Lokale spelers wel, maar beide bedrijven boden het gehele, brede pallet van leaseproducten. “We richtten ons daarbij op het MKB en veelal uit de regio waar we onze kantoren hadden en nog steeds hebben. De processen klopten, de diensten ook, we waren concurrerend en kende beiden een grote klanttevredenheid en -loyaliteit. Zaken waar ook steeds meer grote corporate klanten zich goed bij voelden, maar gezien onze funding soms eigenlijk een maatje te groot voor ons waren”, aldus Visser.
Telefonisch keuzemenu
Maar hoe moet het verder met zo’n lokale speler met een grote klanttevredenheid in zo’n enorm bedrijf als Hitachi? Veenstra die met zijn Noordlease al wat langer onder de vleugels van Hitachi opereert, weet dat Hitachi erin zit voor de lange termijn. Nederland dient zelfs als opstap voor kantoren in andere Europese landen. “Eind van dit jaar zullen we actief zijn in zeven Europese landen, binnen vijf jaar worden dat er minimaal tien. Daarbij hoeven we heus niet marktleider te worden, maar we kunnen onze corporate klanten nu beter servicen. Daarbij blijven we onze roots trouw: het middel- en grote MKB waar we onze diensten alleen nog maar beter op af zullen stemmen.”
Hitachi Mobility biedt straks ook het hele mobiliteitspallet, maar houdt de regie in eigen hand
Met enig afgrijzen moest Veenstra toestaan dat de afgelopen twee maanden klanten een telefonisch keuzemenu voorgeschoteld kregen. Dat was gelukkig maar van korte duur, de organisatie was bezig de automatisering te stroomlijnen en kon daardoor niet anders. Dit keuzemenu staat voor Veenstra zo’n beetje model hoe het niet moet binnen een klantvriendelijke leasemaatschappij. “Noem het ‘old fashioned’ lease, maar tegenwoordig kunnen we zowel daarin investeren als ook in het verder ontwikkelen van de mobiliteitsrol die we als leasemaatschappij steeds meer gaan vervullen. Waarbij onze spreiding door heel Nederland ook helpt: een deelauto-oplossing met 25 auto’s werkt prima in Amsterdam, maar in Tietjerksteradeel zie ik het nog niet zo snel van de grond komen.”
Mobiliteit garanderen
Dat ‘think global, act local’ mag dan klinken als een oud cliché, het wordt de basis van de groei van het bedrijf. De lokale markten worden zelfs steeds belangrijker, schetst Visser. In de ene regio werken bepaalde mobiliteitsoplossingen nu eenmaal beter dan in een andere regio. En wat die regisseursrol betreft: veel leaseaanbieders knopen tegenwoordig allerlei oplossingen aan elkaar, van deelauto’s tot mobiliteitskaarten. Hitachi Mobility biedt straks ook het hele pallet, maar houdt de regie in eigen hand. Visser: “Op die manier kunnen wij mobiliteit garanderen. Gezamenlijk met klanten zullen we doelen opstellen en alle processen daarin borgen. Mogelijk met behulp van blockchain-technologie, een tak van sport waar moedermaatschappij Hitachi groot in is. Waarbij we natuurlijk ook ‘vanouds’ adviseren over een maatwerk mobiliteitsbeleid. Kortom, met Hitachi als moederbedrijf kunnen we een beter product leveren en een klant beter tot dienst zijn. We hebben de kans om een bedrijf te vormen dat het écht anders gaat doen in leaseland.”
Categorie: Marktcijfers / brancheberichten
Gerelateerde links:
- “Noordlease en Leasevisie uit hetzelfde hout gesneden”
- Fusie Terberg Leasing en Business Lease rond
- Leasemarkt helpt autoverkopen naar plus in 2018
- Harms nieuwe voorzitter AutoLease Inkoop Combinatie
- Stern Groep zoekt koper voor leaseportefeuille
- Stresstest in leasesector: blijft rendement straks op peil?







