Op deze website maken wij gebruik van Google Analytics en StatCounter om uw gebruik van onze websites te analyseren, zodat we functionaliteiten daarop kunnen aanpassen. Ook gebruiken we externe cookies (Youtube) om social media integratie op onze websites mogelijk te maken. (Details...)Als u wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kunt u hieronder uw instellingen wijzigen.

Kies hier welke cookies u wenst toe te staan:

Accepteren instellingen

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Trends In Autoleasing

Menu
Sluiten

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

  • Calendar
  • Home
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • Uitgelicht
    • Leaseauto’s – drives
    • Video’s
  • Agenda
  • Spotlights!
  • Marktcijfers
  • Word partner!
Photo

Dashboarding: weten wat de collega wagenparkbeheerder doet

donderdag 28 februari, 2019
Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email

Wagenparkbeheerders die willen zien hoe concullega’s het doen, bijvoorbeeld op het vlak van duurzaamheid. Maar ook: wijk ik in mijn fleet policy af van de norm binnen mijn sector? Welke bedrijven hebben een strikt merkenbeleid, hoe groot is het leaseaandeel en welke tankpassen gebruikt men? Smart Profile, het vroegere Fleet Profile, maakt het inzichtelijk door middel van ‘dashboarding’.

Hoe zet je big data om in duidelijke, handzame informatie en hoe visualiseer je het op een goede manier. Het is de uitdaging van Smart Profile, databasemarketingorganisatie die met een bestand van zo’n 30.000 bedrijven in de Benelux mooi inzichtelijk heeft wat er in fleetland speelt. Daarvoor wordt een ‘klassiek’ model gehanteerd, zoals managing partner Rob Groenen van Smart Profile het omschrijft. Ofwel: wagenparkbeheerders

Rob Groenen van Smart Profile

worden rechtstreeks benaderd door de Business Development Centers in Breda en Zaventem in België. “We zijn dagelijks in contact met fleetowners. Uit andere, externe bronnen kan je bijvoorbeeld niet vinden bij welke leasemaatschappij een bepaalde organisatie is aangesloten. Of met welke tankpassen er wordt gewerkt. Wil je dat soort informatie hebben, dan moet je toch echt de telefoon pakken.”

Duurzaamheidstransitie

Het levert het bedrijf in ieder geval de nodige data op. Data die uiteindelijk ook kan worden ingezet om een fleet policy anders, beter of slimmer te kunnen inrichten. Waarmee wellicht ook een lagere total cost of ownership (tco) gerealiseerd kan worden ten opzichte van concullega’s. Of in het geval van duurzaamheid – dé belangrijkste trend bij fleetowners volgens de data van Smart Profile –  is het zinvol voor een wagenparkbeheerder om te weten hoe snel de duurzaamheidstransitie gaat binnen een bepaalde sector. Het spiegelen aan peers, zoals dat bij Smart Profile heet. Groenen: “Hoe groot is de groep die op ons bedrijf lijkt en wat doen zij op het vlak van fleetmanagement. Sturen ze duidelijk op bepaalde merken – en welke automerken zijn daarin dominant? Wordt er misschien aan carsharing gedaan? Of hoe wordt duurzaamheid op dit moment vormgegeven? Allemaal relevante vragen die je kunnen helpen het beleid vorm te geven.”

Men kijkt nauwgezet naar elkaar uit angst achter te blijven ten opzichte van de concurrentie.

Die informatie – maar vooral dus de antwoorden op bovenstaande vragen – wordt de wagenparkbeheerder gegeven in de vorm van dashboards. In die techniek heeft Smart Profile de laatste tijd fors geïnvesteerd. Hiermee krijg je optimaal gevisualiseerde en relevante (big) data voorgeschoteld. Data die ook makkelijk binnen een team gedeeld kan worden. Het verzamelen, structureren en distribueren van de data aan de achterkant wordt door de specialisten van Smart Profile gedaan. Allemaal overigens door eigen mensen, die in-huis worden getraind en begeleid, benadrukt Groenen. Productiemanagers zorgen ervoor dat de juiste data in de juiste frequentie wordt verzameld. “Het is natuurlijk belangrijk om te kijken hoe oud de data is en hoe relevant de informatie nog is. We zoeken daarbij naar een logisch moment om data te vernieuwen en opnieuw in te laden in onze systemen”.

Uit de Fleet & Mobility insight van Smart Profile: leaserijders die zelf een auto mogen uitzoeken nog altijd in de meerderheid in Nederland. Klik om te vergroten

Select gezelschap

Op de eind vorig jaar gehouden Bestelauto Expo heeft Groenen inzichten gedeeld specifiek over de bedrijfswagenmarkt. Zo blijkt de helft van de fleetowners te zweren bij één merk bestelauto. Het merendeel wordt daarbij nog altijd gekocht, hoewel het leaseaandeel bij nieuwe bestelauto’s stijgend is. En gemengde vormen zijn er ook. En wat betreft de eerder genoemde trend naar duurzaamheid? Groenen ziet wel dat de transitie naar elektrisch of groengas is ingezet, maar het is nog een vrij select gezelschap bedrijven. En men doet het vooral uit MVO-perspectief en niet uit tco-overwegingen. Groenen: “Op dit vlak kijkt men nauwgezet naar elkaar uit angst achter te blijven ten opzichte van de concurrentie. Vooral bedrijven die opereren in stedelijke gebieden en ‘lastmile delivery’ zijn wel al flink aan de slag. Die moeten ook wel. Anderen vinden verduurzaming misschien nog een stap te ver, je moet als wagenparkbeheerder immers heel het management meekrijgen ook al levert het in tco niet meteen wat op. Maar de maatschappij vraagt natuurlijk wel om oplossingen. Met dashboarding kan je inzichtelijk krijgen hoe snel de ontwikkelingen gaan.”

Volkswagen is het leasemerk in de Benelux. Klik om te vergroten

Klik voor meer insights op de website van Smart Profile


Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email
Categorie: Data / adressen

Gerelateerde links:

  • Fleet Profile wordt Smart Profile
  • TrendsinAutoleasing schakel in nieuw ‘fleet & lease’ netwerk
  • ‘Elektrische auto zal rol wagenparkbeheerder veranderen’
  • Fleetmanager op de automatische piloot…
  • CVO Barometer: fleetmanagers omarmen telematica
  • Elektrisch Rijden Monitor: tco elektrische auto gedaald
  • René de Jong over de veranderende rol van de wagenparkbeheerder
Meer achtergrond-artikelen
De Nieuwe Fleet & Lease:

Onze partners:

  • DuurzameMobiliteit.nu

    DuurzameMobiliteit.nu

    Zustertitel van TrendsinAutoleasing.nl. Hét podium waarop we fleetowners – van klein tot groot – gericht wegwijs maken in het op- (of dóórzetten) van hun (elektrische) duurzame mobiliteitsbeleid.

  • Hankook Tire

    Hankook Tire

    Hankook Tire investeert in het toekomstige mobiliteitslandschap voor elektrische, groene voertuigen

  • Openlane

    Openlane

    Vraagt u zich af hoe u uw wagenpark voor de beste marktprijs kunt verkopen zonder de automarkt en prijsdynamiek te kennen? OPENLANE is uw partner voor remarketing van wagenparken!

  • DKV

    DKV

    Met de DKV Card +Charge kunt u buiten snel en simpel opladen ook cashfree conventionele brandstof tanken in Europa's grootste netwerk van onafhankelijke tank- en servicestations

  • Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease biedt complete, flexibele mobiliteitsoplossingen voor zowel zakelijk als privé gebruik. Of je nu een auto, bedrijfswagen, elektrische fiets (e-bike), mobiliteitspas of maatwerkoplossing nodig hebt

  • ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel is, met meer dan 80 vestigingen, een van de de grootste en best gekwalificeerde schadeherstelketens van Nederland

  • AUTO1.com

    AUTO1.com

    AUTO1.com is Europa's grootste b2b platform voor gebruikte auto's. Wij ondersteunen de groei van uw bedrijf met onze digitale aankoop- en verkoopoplossingen, uitmuntende Europa-brede transportoplossingen en toegewijde accountmanagers.

  • Hyundai

    Hyundai

    De nieuwe Hyundai INSTER. Tijdelijk met € 2.000 Smart bonus. Vanaf € 22.295 of netto € 120,- bijtelling per maand

  • BCA

    BCA

    Wij brengen occasion vraag en aanbod bij elkaar en ondersteunen de remarketing processen van onze klanten, zodat zowel de verkopende als de kopende partij de beste deal kan sluiten

  • Sortimo

    Sortimo

    Dankzij een op maat ontworpen bedrijfswageninrichting wordt gereedschap en materiaal altijd veilig en georganiseerd opgeborgen en getransporteerd

  • Wagenpartners

    Wagenpartners

    WagenPartners, onafhankelijk specialist in wagenparkbeheer. De perfecte balans tussen regie, organisatie en het dagelijkse beheer van je wagenpark

  • BMW

    BMW

    Kiest u ervoor om uw BMW te leasen dan kiest u voor zorgeloos rijplezier

  • Eurocars

    Eurocars

    Eurocars is inmiddels uitgegroeid tot Nederlands grootste universele BOVAG mobiliteitsbedrijf. Met 4 vestigingen in Nederland voorzien we de klant in zijn mobiliteitsbehoefte.

  • Fleet Support

    Fleet Support

    Fleet Support is bedenker en marktleider van professioneel wagenparkbeheer voor tientallen grote en middelgrote organisaties

  • Fleetport

    Fleetport

    Als expert in poolbeheer en hikertransport biedt Fleetport uw bedrijf efficiënte oplossingen voor het inzetten en vervoeren van leaseauto’s

  • Alliantie Stop Verkeersongevallen

    Alliantie Stop Verkeersongevallen

    De Alliantie Stop Verkeersongevallen zet zich in om jaarlijks 10.000 verkeersongevallen te voorkomen. Doet jouw organisatie ook mee?

  • bott

    bott

    Een goed ontworpen bedrijfswageninrichting is van essentieel belang om het potentieel van elektrische bedrijfswagens volledig te benutten

  • Smappee

    Smappee

    Smappee speelt met zijn slimme laadpalen in op de toenemende elektrificatie van mobiliteit en de daarmee gepaard gaande energieproblematiek.

  • smart

    smart

    Elektrische mobiliteit maakt je bedrijf toekomstbestendig, en smart heeft nog meer toegevoegde waarde

  • Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Wij zijn een kennis- en opleidingsinstituut dat met behulp van training, consultancy en online trainingsapplicaties een bijdrage levert aan verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit

© TrendsInAutoleasing.nl 2014-2025 Disclaimer Privacybeleid Cookie instellingen Contact Design by TricksWeb Design