Wagenparkbeheerders die willen zien hoe concullega’s het doen, bijvoorbeeld op het vlak van duurzaamheid. Maar ook: wijk ik in mijn fleet policy af van de norm binnen mijn sector? Welke bedrijven hebben een strikt merkenbeleid, hoe groot is het leaseaandeel en welke tankpassen gebruikt men? Smart Profile, het vroegere Fleet Profile, maakt het inzichtelijk door middel van ‘dashboarding’.
Hoe zet je big data om in duidelijke, handzame informatie en hoe visualiseer je het op een goede manier. Het is de uitdaging van Smart Profile, databasemarketingorganisatie die met een bestand van zo’n 30.000 bedrijven in de Benelux mooi inzichtelijk heeft wat er in fleetland speelt. Daarvoor wordt een ‘klassiek’ model gehanteerd, zoals managing partner Rob Groenen van Smart Profile het omschrijft. Ofwel: wagenparkbeheerders
worden rechtstreeks benaderd door de Business Development Centers in Breda en Zaventem in België. “We zijn dagelijks in contact met fleetowners. Uit andere, externe bronnen kan je bijvoorbeeld niet vinden bij welke leasemaatschappij een bepaalde organisatie is aangesloten. Of met welke tankpassen er wordt gewerkt. Wil je dat soort informatie hebben, dan moet je toch echt de telefoon pakken.”
Duurzaamheidstransitie
Het levert het bedrijf in ieder geval de nodige data op. Data die uiteindelijk ook kan worden ingezet om een fleet policy anders, beter of slimmer te kunnen inrichten. Waarmee wellicht ook een lagere total cost of ownership (tco) gerealiseerd kan worden ten opzichte van concullega’s. Of in het geval van duurzaamheid – dé belangrijkste trend bij fleetowners volgens de data van Smart Profile – is het zinvol voor een wagenparkbeheerder om te weten hoe snel de duurzaamheidstransitie gaat binnen een bepaalde sector. Het spiegelen aan peers, zoals dat bij Smart Profile heet. Groenen: “Hoe groot is de groep die op ons bedrijf lijkt en wat doen zij op het vlak van fleetmanagement. Sturen ze duidelijk op bepaalde merken – en welke automerken zijn daarin dominant? Wordt er misschien aan carsharing gedaan? Of hoe wordt duurzaamheid op dit moment vormgegeven? Allemaal relevante vragen die je kunnen helpen het beleid vorm te geven.”
Men kijkt nauwgezet naar elkaar uit angst achter te blijven ten opzichte van de concurrentie.
Die informatie – maar vooral dus de antwoorden op bovenstaande vragen – wordt de wagenparkbeheerder gegeven in de vorm van dashboards. In die techniek heeft Smart Profile de laatste tijd fors geïnvesteerd. Hiermee krijg je optimaal gevisualiseerde en relevante (big) data voorgeschoteld. Data die ook makkelijk binnen een team gedeeld kan worden. Het verzamelen, structureren en distribueren van de data aan de achterkant wordt door de specialisten van Smart Profile gedaan. Allemaal overigens door eigen mensen, die in-huis worden getraind en begeleid, benadrukt Groenen. Productiemanagers zorgen ervoor dat de juiste data in de juiste frequentie wordt verzameld. “Het is natuurlijk belangrijk om te kijken hoe oud de data is en hoe relevant de informatie nog is. We zoeken daarbij naar een logisch moment om data te vernieuwen en opnieuw in te laden in onze systemen”.

Uit de Fleet & Mobility insight van Smart Profile: leaserijders die zelf een auto mogen uitzoeken nog altijd in de meerderheid in Nederland. Klik om te vergroten
Select gezelschap
Op de eind vorig jaar gehouden Bestelauto Expo heeft Groenen inzichten gedeeld specifiek over de bedrijfswagenmarkt. Zo blijkt de helft van de fleetowners te zweren bij één merk bestelauto. Het merendeel wordt daarbij nog altijd gekocht, hoewel het leaseaandeel bij nieuwe bestelauto’s stijgend is. En gemengde vormen zijn er ook. En wat betreft de eerder genoemde trend naar duurzaamheid? Groenen ziet wel dat de transitie naar elektrisch of groengas is ingezet, maar het is nog een vrij select gezelschap bedrijven. En men doet het vooral uit MVO-perspectief en niet uit tco-overwegingen. Groenen: “Op dit vlak kijkt men nauwgezet naar elkaar uit angst achter te blijven ten opzichte van de concurrentie. Vooral bedrijven die opereren in stedelijke gebieden en ‘lastmile delivery’ zijn wel al flink aan de slag. Die moeten ook wel. Anderen vinden verduurzaming misschien nog een stap te ver, je moet als wagenparkbeheerder immers heel het management meekrijgen ook al levert het in tco niet meteen wat op. Maar de maatschappij vraagt natuurlijk wel om oplossingen. Met dashboarding kan je inzichtelijk krijgen hoe snel de ontwikkelingen gaan.”
Klik voor meer insights op de website van Smart Profile
Categorie: Data / adressen
Gerelateerde links:
- Fleet Profile wordt Smart Profile
- TrendsinAutoleasing schakel in nieuw ‘fleet & lease’ netwerk
- ‘Elektrische auto zal rol wagenparkbeheerder veranderen’
- Fleetmanager op de automatische piloot…
- CVO Barometer: fleetmanagers omarmen telematica
- Elektrisch Rijden Monitor: tco elektrische auto gedaald
- René de Jong over de veranderende rol van de wagenparkbeheerder







