Op deze website maken wij gebruik van Google Analytics en StatCounter om uw gebruik van onze websites te analyseren, zodat we functionaliteiten daarop kunnen aanpassen. Ook gebruiken we externe cookies (Youtube) om social media integratie op onze websites mogelijk te maken. (Details...)Als u wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kunt u hieronder uw instellingen wijzigen.

Kies hier welke cookies u wenst toe te staan:

Accepteren instellingen

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Trends In Autoleasing

Menu
Sluiten

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

  • Home
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • Uitgelicht
    • Leaseauto’s – drives
    • Video’s
  • Agenda
  • Spotlights!
  • Marktcijfers
  • Word partner!
Photo

Slim laden ‘must have’ voor groei elektrisch vervoer

woensdag 13 maart, 2019
Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email

Slim opladen van elektrische auto’s heeft grote voordelen: er ontstaan minder pieken op het elektriciteitsnet, minder CO2-uitstoot en lagere laadkosten. Dat blijkt uit het rapport ‘Slim laden must have bij groei elektrisch vervoer” dat vandaag door Peter Vermaat, CEO van Enexis Groep, is overhandigd aan Stientje van Veldhoven, Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat.

In dit onderzoek is gekeken naar de mogelijkheid om auto’s op een ‘gewenst moment’ op te laden; zo duurzaam mogelijk (sturen op zo min mogelijk CO2-uitstoot) en zo gespreid mogelijk (sturen op beschikbare netcapaciteit). Wanneer automobilisten gebruik maken van slim laden, kunnen zij tientallen euro’s besparen. Het onderzoek is in opdracht van Enpuls uitgevoerd door CE Delft en APPM met bijdragen van ElaadNL en de Hogeschool van Amsterdam.

Piekvraag

Donwload het onderzoek ‘Slim laden een must have bij groei van elektrisch vervoer’

Het uitgangspunt van de studie is de situatie in 2030 voor elektrisch rijden en duurzame energie, zoals geschetst in het Klimaatakkoord op hoofdlijnen van juli 2018. Het voorspelde aantal elektrische auto’s in 2030 zorgt voor een significante CO2-reductie ten opzichte van auto’s op fossiele brandstoffen. Door deze auto’s op het ‘gewenste moment’ op te laden, kan die besparing verder oplopen. In het model dat gebruikt is bij de doorrekening is ervan uitgegaan dat de auto’s niet extra lang aan de laadpaal staan. Alleen met het tijdstip van laden is geschoven.

Als alle elektrische auto’s normaal opgeladen worden, is de verwachting dat de piekvraag op het elektriciteitsnet met bijna 50% groeit (van 6,5 GW naar 9 GW). Op jaarbasis vertegenwoordigt het opladen van deze auto’s dan nog een CO2-uitstoot van 1,6 Megaton, vanwege elektriciteitsproductie met een deels fossiele energiemix.

Maatschappelijke kosten hoger

In het scenario, waarbij alleen gekeken wordt naar het zo duurzaam mogelijk laden van auto’s, wordt de uitstoot met 19 procent verlaagd.  Hierbij ontstaan er echter extra pieken in het elektriciteitsnet (2,9 GW ten opzichte van normaal laden). De noodzakelijke investeringen in de elektriciteitsnetten om deze pieken aan te kunnen zijn dusdanig hoog, dat de maatschappelijke kosten hoger zijn dan de baten.

Wanneer het opladen zo veel mogelijk wordt gespreid op basis van de beschikbare capaciteit op het elektriciteitsnetwerk, wordt de CO2-uitstoot met 11 procent verlaagd en wordt de piek op het elektriciteitsnet gereduceerd (met 2 GW ten opzichte van normaal laden). Het directe kostenvoordeel van deze scenario’s is respectievelijk €42 tot €50 per elektrische auto per jaar op de bruto energieprijs.

Grootschalig toepassen

In de praktijk worden de positieve effecten van de onderzochte scenario’s voor slim opladen nog niet grootschalig toegepast, vanwege beperkingen in de wetgeving. Hoe eerder slim laden grootschalig toegepast mag worden, hoe groter de winst voor maatschappij, klimaat en de elektrische rijder. Daarnaast bevelen de onderzoekers onder andere aan om de markteffecten te onderzoeken door te sturen op energieprijs, andere laadstrategieën en effecten op additionele investeringen in duurzame energieproductie.

Volgens Peter Vermaat, CEO Enexis Groep, levert elektrificeren van vervoer een significante bijdrage in het verminderen van de CO2-uitstoot. “Een betrouwbare infrastructuur is noodzakelijk om deze vorm van mobiliteit te faciliteren. Investeren in de netten blijft altijd noodzakelijk, maar door innovaties als slim laden kunnen onnodige investeringen vermeden worden. Daardoor kunnen we ervoor zorgen dat de energievoorziening naast betrouwbaar en duurzaam ook betaalbaar blijft. “

Harm-Jan Idema, managing consultant elektrisch vervoer bij APPM: “Slim laden blijkt een ‘no regret’ bij de introductie van elektrisch rijden. Het maakt elektrisch rijden nog schoner en voordeliger. We verwachten dat een dynamische vorm van slim laden nog meer voordelen heeft, door vraag en aanbod van energie optimaal op elkaar af te stemmen. Ongewenste effecten zoals pieken op het net worden dan ook vermeden. Voor implementatie is juiste samenwerking tussen alle betrokken partijen belangrijk, zodat een elektrische rijder ook weet wat hij of zij kan verwachten.”

Download hier het onderzoek ‘Slim laden een must have bij groei van elektrisch vervoer’.


Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email
Categorie: Laadinfrastructuur
Labels: ElaadNL, Enexis, Enpuls

Gerelateerde links:

  • Volkswagen toont ‘powerbank’ voor elektrische auto’s
  • Fastned wint Zwitserse tender voor snelladers
  • Eneco neemt FLOW Charging (2.000 laadpalen) over
  • Nieuw portaal bundelt data van 11.000 laadpalen
  • Koning op bezoek bij lancering nieuw laadpalennetwerk
  • Enexis scoort met leaseregeling ‘van tankpas naar laadpaal’
Meer achtergrond-artikelen
De Nieuwe Fleet & Lease:

Onze partners:

  • DuurzameMobiliteit.nu

    DuurzameMobiliteit.nu

    Zustertitel van TrendsinAutoleasing.nl. Hét podium waarop we fleetowners – van klein tot groot – gericht wegwijs maken in het op- (of dóórzetten) van hun (elektrische) duurzame mobiliteitsbeleid.

  • Hankook Tire

    Hankook Tire

    Hankook Tire investeert in het toekomstige mobiliteitslandschap voor elektrische, groene voertuigen

  • Zaptec

    Zaptec

    Onze missie is om de wereldwijde groei van elektrisch vervoer mogelijk te maken. Opladen moet daarom simpel en efficiënt zijn én passen bij de wensen van de gebruiker

  • smart

    smart

    Elektrische mobiliteit maakt je bedrijf toekomstbestendig, en smart heeft nog meer toegevoegde waarde

  • Smappee

    Smappee

    Smappee speelt met zijn slimme laadpalen in op de toenemende elektrificatie van mobiliteit en de daarmee gepaard gaande energieproblematiek.

  • Eurocars

    Eurocars

    Eurocars is inmiddels uitgegroeid tot Nederlands grootste universele BOVAG mobiliteitsbedrijf. Met 4 vestigingen in Nederland voorzien we de klant in zijn mobiliteitsbehoefte.

  • Fleetport

    Fleetport

    Als expert in poolbeheer en hikertransport biedt Fleetport uw bedrijf efficiënte oplossingen voor het inzetten en vervoeren van leaseauto’s

  • Hyundai

    Hyundai

    De nieuwe Hyundai INSTER. Tijdelijk met € 2.000 Smart bonus. Vanaf € 22.295 of netto € 120,- bijtelling per maand

  • Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Wij zijn een kennis- en opleidingsinstituut dat met behulp van training, consultancy en online trainingsapplicaties een bijdrage levert aan verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit

  • AUTO1.com

    AUTO1.com

    AUTO1.com is Europa's grootste b2b platform voor gebruikte auto's. Wij ondersteunen de groei van uw bedrijf met onze digitale aankoop- en verkoopoplossingen, uitmuntende Europa-brede transportoplossingen en toegewijde accountmanagers.

  • BCA

    BCA

    Wij brengen occasion vraag en aanbod bij elkaar en ondersteunen de remarketing processen van onze klanten, zodat zowel de verkopende als de kopende partij de beste deal kan sluiten

  • bott

    bott

    Een goed ontworpen bedrijfswageninrichting is van essentieel belang om het potentieel van elektrische bedrijfswagens volledig te benutten

  • BMW

    BMW

    Kiest u ervoor om uw BMW te leasen dan kiest u voor zorgeloos rijplezier

  • Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease biedt complete, flexibele mobiliteitsoplossingen voor zowel zakelijk als privé gebruik. Of je nu een auto, bedrijfswagen, elektrische fiets (e-bike), mobiliteitspas of maatwerkoplossing nodig hebt

  • Alliantie Stop Verkeersongevallen

    Alliantie Stop Verkeersongevallen

    De Alliantie Stop Verkeersongevallen zet zich in om jaarlijks 10.000 verkeersongevallen te voorkomen. Doet jouw organisatie ook mee?

  • DKV

    DKV

    Met de DKV Card +Charge kunt u buiten snel en simpel opladen ook cashfree conventionele brandstof tanken in Europa's grootste netwerk van onafhankelijke tank- en servicestations

  • Sortimo

    Sortimo

    Dankzij een op maat ontworpen bedrijfswageninrichting wordt gereedschap en materiaal altijd veilig en georganiseerd opgeborgen en getransporteerd

  • Fleet Support

    Fleet Support

    Fleet Support is bedenker en marktleider van professioneel wagenparkbeheer voor tientallen grote en middelgrote organisaties

  • Openlane

    Openlane

    Vraagt u zich af hoe u uw wagenpark voor de beste marktprijs kunt verkopen zonder de automarkt en prijsdynamiek te kennen? OPENLANE is uw partner voor remarketing van wagenparken!

  • Wagenpartners

    Wagenpartners

    WagenPartners, onafhankelijk specialist in wagenparkbeheer. De perfecte balans tussen regie, organisatie en het dagelijkse beheer van je wagenpark

© TrendsInAutoleasing.nl 2014-2025 Disclaimer Privacybeleid Cookie instellingen Contact Design by TricksWeb Design