Hoe een ogenschijnlijk simpel idee, het aftanken van voertuigen op locatie, kan uitgroeien tot een gewilde dienst bij fleetowners. Het brengt hen niet alleen efficiency en tijdsbesparing maar ook helpt het met de duurzaamheidsdoelstellingen. Het heeft Milena Grul en Pieter Beynen van Shell TapUp zelfs enigszins verrast hoeveel operationele problemen er met hun service wel niet kunnen worden opgelost.
Het idee komt voort uit een innovatiewedstrijd gehouden door Shell. In mei 2017 begon de eerste fysieke levering van brandstoffen aan de eerste klant. Anno 2019 kunnen klanten van het eerste uur al schermen met behaalde resultaten. Zo bespaarde de gemeente Rotterdam in een pilot ruim 4.140 kilometer en 414 werkuren in vijf maanden tijd. Puur en alleen omdat er niet meer zelf getankt hoeft te worden. Maar wellicht belangrijker: de gemeente wil in 2030 een volledig emissieloos wagenpark. Die route daarvoor is uitgestippeld en duurzame brandstoffen spelen er een belangrijke rol in. Zo worden de voertuigen door TapUp afgetankt met de veel schonere, synthetische dieselbrandstof GTL. “Dergelijke brandstoffen zijn niet bij ieder tankstation beschikbaar. Bij ons wel. Dat maakt onze business case voor fleetowners extra interessant: de besparing die onze dienstverlening oplevert, kan deels geïnvesteerd worden in duurzaamheid”, aldus Milena Grul.
Actief is Shell TapUp inmiddels in diverse sectoren waaronder de logistiek. Daar profiteren vooral bedrijven gericht op stadsdistributie en last mile delivery. Die gebruiken de ‘business case’ hoofdzakelijk om efficiency te brengen in hun operatie. Snelheid is deze markt cruciaal, bestellingen worden tot op het kwartier nauwkeurig ingepland. “Het enige waar men nog geen grip op had, was het tankproces van de voertuigen”, zegt Pieter Beynen. “In de tijd dat je onderweg een voertuig voltankt, had je wellicht twee bezorgingen kunnen doen. Tanken kan de boel ook vertragen wat weer ontevreden klanten oplevert. Ook niet onbelangrijk: in deze tijden van schaarste van vakmensen wil je als werkgever dat je personeel vooral bezig is met het werk waarvoor ze zijn opgeleid en aangenomen. Tanken en het zoeken naar een station, hoort daar niet bij.”
Nieuwe generatie biobrandstoffen
Daarbij speelt in de stadsdistributie het thema duurzaamheid volop. Ook in (overheids)tenders worden veelal eisen gesteld op dit vlak. Het tanken van GTL – en het ook aantoonbaar kunnen maken – helpt in dergelijke trajecten, weet Grul. “Dit biedt ook mogelijkheden voor de nieuwe generatie biobrandstoffen. Die zijn niet meteen overal verkrijgbaar. Wij kunnen ze daarentegen makkelijk toevoegen aan onze dienstverlening.”
Onderweg tanken is feitelijk ook weinig efficiënt als je bedenkt dat voertuigen het grootste deel van de dag gewoon stilstaan
Onderweg tanken is feitelijk ook weinig efficiënt als je bedenkt dat voertuigen het grootste deel van de dag gewoon stilstaan. Ook de bestelbussen, vrachtwagens, veegauto’s, kraanwagens of ander bouwmateriaal waar TapUp langskomt, staan heel vaak stil. Dat is het moment dat TapUp langskomt. Met de klant wordt een tijdslot afgesproken waarop de bestelwagens van TapUp langskomen. Dit tijdslot kan aan het begin van de dag zijn, aan het eind of in de avond. “Soms staan voertuigen tot 2 uur ’s middags stil en spreken we af voor die tijd de voertuigen volgetankt te hebben. Daarin is onze dienstverlening uiterst flexibel”, aldus Beynen. Daarbij krijgt de klant dus volledig inzicht in de getankte liters. Ook als het gaat om bijvoorbeeld bouwmachines die nog vaak met jerrycans worden gevuld. “Je krijgt als bedrijf dus ook zicht op het verbruik van dergelijk materieel. Wil je een park verduurzamen, dan begint dat natuurlijk met het creëren van inzicht.”
Wagenpark van de toekomst
Shell TapUp was tot voor kort vooral actief in de regio groot Rotterdam. Maar gezien de grote animo van bedrijven rolt het bedrijf nu landelijk uit. Het eigen wagenpark wordt momenteel uitgebreid net als het aantal chauffeurs. Het heeft Beynen eerlijk gezegd verrast hoeveel operationele problemen met de service kunnen worden opgelost. Van een bedrijf dat zegt vooral last te hebben van de tijd die tanken hun medewerkers kost tot organisaties die TapUp inzetten om hun snelle groei te kunnen bijbenen. “We komen op het juiste moment met onze propositie op de markt. Fleetowners zijn allemaal bezig met het inrichten van hun ‘wagenpark van de toekomst’, waarbij schonere brandstof in de transitie naar elektrische mobiliteit een belangrijke rol speelt. Die kennis over dergelijke brandstoffen zien we toenemen. Het biedt bedrijven ook de mogelijkheid om binnen hun eigen tempo en zonder grote investeringen ineens, mee te gaan in de energietransitie.”
Klik hier voor meer informatie over Shell TapUp
Categorie: Omslagpunt / brandstof





