Op deze website maken wij gebruik van Google Analytics en StatCounter om uw gebruik van onze websites te analyseren, zodat we functionaliteiten daarop kunnen aanpassen. Ook gebruiken we externe cookies (Youtube) om social media integratie op onze websites mogelijk te maken. (Details...)Als u wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kunt u hieronder uw instellingen wijzigen.

Kies hier welke cookies u wenst toe te staan:

Accepteren instellingen

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Trends In Autoleasing

Menu
Sluiten

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

  • Calendar
  • Home
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • Uitgelicht
    • Leaseauto’s – drives
    • Video’s
  • Agenda
  • Spotlights!
  • Marktcijfers
  • Word partner!
Photo

“Elektrisch rijden is meer doel dan middel geworden”

woensdag 26 juni, 2019
Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email

De leasemaatschappij die het ‘anders’ wil doen en het tikje eigenwijze automerk: ALD Automotive is nu ruim een jaar de captive leasepartner van Mazda. Van een gewone leverancier-klantrelatie is geen sprake, benadrukken beide partijen. Dat kan ook niet meer in deze huidige, sterk veranderende mobiliteitsmarkt. Succes moet komen vanuit de chemie van de relatie (“zie het als een huwelijk zonder huwelijkse voorwaarden”). Pravin Chaturi van ALD Automotive en Ard Zweet van Mazda Motor Nederland over hoe zij relevant willen blijven voor zowel de zakelijke- als privé(lease)rijder.

Zowel Ard Zweet als Pravin Chaturi mogen zich graag bedienen van beeldspraak. Zo is dit eerste jaar van de relatie tussen beide partijen gebruikt om een gezamenlijk huis te bouwen. Waarbij ALD Automotive de rol van aannemer vervulde. Een drukke tijd, waarbij er veel werd verwacht van alle partijen. Het benoemen van pijnpunten was daarbij geen taboe, benadrukt Chaturi. “In een goede relatie zoek je iemand die op je lijkt maar ook verschilt. Er moet een zekere spanning zitten om tot mooie zaken te komen”.

Pravin Chaturi (l) van ALD Automotive en Ard Zweet van Mazda Motor Nederland

ALD Automotive heeft zich de laatste jaren ontwikkeld tot brede mobiliteitsprovider. Eind 2014 kwam het als eerste met het Mobility Experience Centre, waarbij fleetmanagers kunnen ‘beleven’ hoe hun mobiliteitsbeleid scoort als er aan de verschillende knoppen wordt gedraaid. ALD choice kwam voor enkele grote bedrijven beschikbaar waarbij er flexibel auto’s kunnen worden gedeeld. Ook sloot ALD Automotive zich aan bij de MaaS-alliantie en omarmt het bedrijf bijvoorbeeld de e-bike als mogelijke oplossing voor het woon-werkverkeer.

Meer doel dan middel

Mazda heeft zich de laatste jaren sterk ontwikkeld op de zakelijke markt, met nieuwe aansprekende modellen met prima restwaarden waarbij de focus op duurzaamheid niet heeft geleid tot downsize-motoren of, anno 2019, met vol-elektrische modellen, die dan vervolgens moeilijk of bijna niet leverbaar zijn. Dat laatste gebeurt in de markt volop. Het Japanse merk schaaft daarentegen nog volop aan de brandstofmotor en weet die nog steeds zuiniger te maken. De Skyactiv-X motor, die de komende maanden leverbaar wordt, is een benzinemotor met ‘dieselprestaties’. Het is ook de eerste benzinemotor met zelfontbrandingstechniek. Daarbij heeft Mazda het graag over ‘well to wheel’, waarbij dus ook de ecologische voetafdruk van de productie van de auto wordt meegerekend en hoe ‘groen’ de brandstof is. Ard Zweet: “In de hele discussie over duurzame mobiliteit lijkt elektrisch rijden meer een doel te zijn geworden dan een middel. Dat is het natuurlijk niet. Het gaat om de ecologische voetafdruk en hoe die te verminderen. Elektrisch rijden is een middel, net als er andere technieken zijn. Mazda komt ook met elektrische auto’s, maar dan zijn we er ook helemaal klaar voor, net als de bijbehorende infrastructuur. En nog belangrijker: dan is de klant er helemaal klaar voor.”

‘Emotionele band’

De nieuwe Mazda CX-30 was onlangs voor het eerst te bezichtigen in Nederland

Die ‘well to wheel’ filosofie is ook iets van Chaturi aantrekt in Mazda. Daarbij: als iedereen morgen elektrisch zou rijden, dan ontstaan er gigantische problemen. Maar het meest opmerkelijk over de hele duurzaamheidsdiscussie vindt Chaturi dat de berijder, zakelijk of privé, er nauwelijks in wordt betrokken. En dat ook de ‘emotionele band’ met de auto er niet meer toe lijkt te doen. En dat laatste is niet waar, stelt de ALD Automotive-directeur. “De tijd dat we geheel automatisch zoevend en zonder files in een zelfrijdende auto naar het werk rijden, dat duurt nog wel even. Wij zien dat zakelijke rijders nog wel degelijk om auto’s geven. Je zag ook dat toen de verschillende bijtellingstarieven een paar jaar geleden werden afgeschaft, er weer ruimte kwam voor emotie. Voorheen reden mensen eigenlijk in de leaseauto die ze niet wilden, nu is de keuze groter. Wat natuurlijk ook met de goed draaiende economie te maken heeft.”

Mazda komt ook met elektrische auto’s, maar dan zijn we er ook helemaal klaar voor, net als de bijbehorende infrastructuur. En nog belangrijker: dan is de klant er helemaal klaar voor

Die terugkerende emotie kwam op een tijdstip dat Mazda de gehele line-up heeft vernieuwd. En dan ook nog eens met de juiste modellen, waaronder flink wat SUV’s. De CX-5 draait al vanaf zijn introductie mee in de top van zijn segment. De nieuwe Mazda3 is zojuist goed ontvangen door publiek en pers; de auto ziet er spannender uit dan bijvoorbeeld een VW Golf. “Vroeger reed je vader in een Mazda en daarom koos je liever voor iets anders. Tegenwoordig hoeft niemand meer uit te leggen waarom die Mazda rijdt”, aldus Chaturi.

Conversie-gehalte

De trend van autobezit naar gebruik is ook zo’n thema waar ALD Automotive en Mazda regelmatig over brainstormen.  De trend is onmiskenbaar te zien in de markt, getuige bijvoorbeeld de groei van private lease. Ook in die tak van sport varen ALD en Mazda een eigen koers. In tegenstelling tot veel andere merken en hun captives worden geen grote getalen uitgeklede, goedkopere modellen in de markt gezet. “Ook hierin hebben we een unieke samenwerking, waarbij onze dealers een belangrijke rol spelen. Daar komt bij ons ook de groei vandaan, hebben daar ook veel in geïnvesteerd alleen al in opleidingen van het dealercorps”, aldus Zweet. Chaturi ziet deze aanpak ook terug in de cijfers: het conversie-gehalte bij Mazda is hoog. En het zijn auto’s in het hogere segment met langere contracten. “Het is mooi en verfrissend om te zien hoe Mazda Motor Nederland met zijn dealers omgaat. De normen en waarden die worden gehanteerd, afspraken worden altijd nageleefd. Overigens ook wat betreft de b2b-verkopen. De Mazda-dealer is overal zichtbaar.”

Bedreiging

Ook hier is het feitelijk de berijder die er aan ten grondslag ligt. Die staat centraal in de dienstverlening. Er achter komen wat hem of haar beweegt, wat een auto doet voor hem of haar, hoe belangrijk veiligheid is…? “Een auto is niet alleen om van A naar B te rijden. In onze service willen we klanten verbazen. Dat is tevens zo’n gezamenlijk ambitie”, aldus Zweet.

Pure autoverkoop zal zich meer richting lease begeven. Daarbij heb je elkaar meer dan ooit nodig

Maar zijn elektrificatie, de komst van MaaS-oplossingen, de strengere uitstootnormen en de lagere nieuwverkopen uiteindelijk geen bedreiging voor zowel een importeur als leasemaatschappij? Beiden moeten ze het toch vooral hebben van de afzet van zakelijke en privéauto’s? De uitdagingen zien beide heren wel degelijk, maar angst voor de toekomst is er allerminst. Chaturi: “Uiteindelijk zoekt de zakelijke rijder of consument mobiliteit die bij hem of haar past, een auto zal daar in heel veel gevallen onderdeel van zijn. Pure autoverkoop zal zich meer richting lease begeven. Daarbij heb je elkaar meer dan ooit nodig. Geld verdienen in deze markt volop in transitie doe je vooral door relevant te blijven. En dat is precies waar zowel Mazda als ALD Automotive uiteindelijk op inzetten.”


Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email
Categorie: Marktcijfers / brancheberichten
Labels: ALD Automotive, Mazda

Gerelateerde links:

  • Verbruikscijfers Mazda Skyactiv-X Motor bekend
  • Wereldpremière Mazda CX-30; tussen CX-3 en CX-5 in
  • ALD automotive sluit zich aan bij MaaS Alliance
  • Overname SternLease door ALD definitief
  • CBS: aantal volledig elektrische auto’s verdubbeld
  • ABN AMRO: potentie van MaaS is 14,4 miljard
  • Fleet Event 2019: was de stemming 100% elektrisch?
Meer achtergrond-artikelen
De Nieuwe Fleet & Lease:

Onze partners:

  • DuurzameMobiliteit.nu

    DuurzameMobiliteit.nu

    Zustertitel van TrendsinAutoleasing.nl. Hét podium waarop we fleetowners – van klein tot groot – gericht wegwijs maken in het op- (of dóórzetten) van hun (elektrische) duurzame mobiliteitsbeleid.

  • Hankook Tire

    Hankook Tire

    Hankook Tire investeert in het toekomstige mobiliteitslandschap voor elektrische, groene voertuigen

  • Hyundai

    Hyundai

    De nieuwe Hyundai INSTER. Tijdelijk met € 2.000 Smart bonus. Vanaf € 22.295 of netto € 120,- bijtelling per maand

  • Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease biedt complete, flexibele mobiliteitsoplossingen voor zowel zakelijk als privé gebruik. Of je nu een auto, bedrijfswagen, elektrische fiets (e-bike), mobiliteitspas of maatwerkoplossing nodig hebt

  • DKV

    DKV

    Met de DKV Card +Charge kunt u buiten snel en simpel opladen ook cashfree conventionele brandstof tanken in Europa's grootste netwerk van onafhankelijke tank- en servicestations

  • Openlane

    Openlane

    Vraagt u zich af hoe u uw wagenpark voor de beste marktprijs kunt verkopen zonder de automarkt en prijsdynamiek te kennen? OPENLANE is uw partner voor remarketing van wagenparken!

  • BCA

    BCA

    Wij brengen occasion vraag en aanbod bij elkaar en ondersteunen de remarketing processen van onze klanten, zodat zowel de verkopende als de kopende partij de beste deal kan sluiten

  • ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel is, met meer dan 80 vestigingen, een van de de grootste en best gekwalificeerde schadeherstelketens van Nederland

  • Fleetport

    Fleetport

    Als expert in poolbeheer en hikertransport biedt Fleetport uw bedrijf efficiënte oplossingen voor het inzetten en vervoeren van leaseauto’s

  • bott

    bott

    Een goed ontworpen bedrijfswageninrichting is van essentieel belang om het potentieel van elektrische bedrijfswagens volledig te benutten

  • BMW

    BMW

    Kiest u ervoor om uw BMW te leasen dan kiest u voor zorgeloos rijplezier

  • Alliantie Stop Verkeersongevallen

    Alliantie Stop Verkeersongevallen

    De Alliantie Stop Verkeersongevallen zet zich in om jaarlijks 10.000 verkeersongevallen te voorkomen. Doet jouw organisatie ook mee?

  • Eurocars

    Eurocars

    Eurocars is inmiddels uitgegroeid tot Nederlands grootste universele BOVAG mobiliteitsbedrijf. Met 4 vestigingen in Nederland voorzien we de klant in zijn mobiliteitsbehoefte.

  • Sortimo

    Sortimo

    Dankzij een op maat ontworpen bedrijfswageninrichting wordt gereedschap en materiaal altijd veilig en georganiseerd opgeborgen en getransporteerd

  • Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Wij zijn een kennis- en opleidingsinstituut dat met behulp van training, consultancy en online trainingsapplicaties een bijdrage levert aan verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit

  • Wagenpartners

    Wagenpartners

    WagenPartners, onafhankelijk specialist in wagenparkbeheer. De perfecte balans tussen regie, organisatie en het dagelijkse beheer van je wagenpark

  • Fleet Support

    Fleet Support

    Fleet Support is bedenker en marktleider van professioneel wagenparkbeheer voor tientallen grote en middelgrote organisaties

  • smart

    smart

    Elektrische mobiliteit maakt je bedrijf toekomstbestendig, en smart heeft nog meer toegevoegde waarde

  • AUTO1.com

    AUTO1.com

    AUTO1.com is Europa's grootste b2b platform voor gebruikte auto's. Wij ondersteunen de groei van uw bedrijf met onze digitale aankoop- en verkoopoplossingen, uitmuntende Europa-brede transportoplossingen en toegewijde accountmanagers.

  • Smappee

    Smappee

    Smappee speelt met zijn slimme laadpalen in op de toenemende elektrificatie van mobiliteit en de daarmee gepaard gaande energieproblematiek.

© TrendsInAutoleasing.nl 2014-2025 Disclaimer Privacybeleid Cookie instellingen Contact Design by TricksWeb Design