Deelauto’s die een bezettingsgraad hebben van 70 procent, met uitschieters naar 90 procent. Elektrische demoauto’s, vaak van een paar jaar oud en dus met beperkte range, die prima zijn in te zetten voor specifieke doeleinden. FleetRent, als marktplaats voor flexibele mobiliteit, zorgt voor de broodnodige flexibele schil in de mobiliteitsbehoefte van fleetowners, leasemaatschappijen en autobedrijven. Mogelijk gemaakt door data (!) én beheersoftware.
De CarWise Group, waar FleetRent onder valt, is al 30 jaar het kenniscentrum voor autoverhuur en leasing. Het is uitgegroeid tot een grote speler in de markt van leasing, rent en shortlease. Zo’n 250.000 voertuigen worden met de software beheerd. Maar de ontwikkelingen die commercieel directeur Jeroen Fokke de laatste 1,5 jaar op zich af zag komen, zijn ongekend. Niet alleen groeit de organisatie zelf flink – met als laatste aanwinst Salesmanager Rick van den Brink (afkomstig van Euromobil) – vooral de ‘business’ ziet hij onder zijn ogen veranderen. “De data die uit de auto komt, wordt nu echt leidend. En met die data kan je enorm veel toegevoegde waarde bieden voor een breed pallet aan klanten. Dat besef is er nu volop in de markt, van fabrikant tot fleetowner. En er worden meters gemaakt!”
Aanschuiven bij fabrikant
Daarbij maakt het, in het verkrijgen van die data, groot verschil dat Fokke aanschuift bij de fabrikanten zelf. FleetRent fungeert immers als shortlease- en verhuurpartner voor de aangesloten dealers van onder andere Citroën, DS, Dacia, Ford, Mercedes-Benz, Peugeot, Renault en smart. Ook bedrijfswagens zijn beschikbaar voor kortere of langere inzet. FleetRent beschikt daarmee over een enorm wagenpark, allen afkomstig van de aangesloten dealerbedrijven. En of het nu leaseauto’s zijn, deelauto’s, demo- of voorloopauto’s of zelfs private leaseauto’s, alles is met goede ‘connected’ mobiliteitssoftware flexibel in te zetten.
Wij geloven niet zozeer in deelauto’s die je ergens in de wijk neerzet om vervolgens maar af te wachten of de auto gebruikt wordt
Waarbij bijvoorbeeld de dealer – en dus ook FleetRent – toegang heeft tot een deel van de datastroom die wordt gegeneerd door de blackbox en verzonden wordt via eCall, het veiligheidssysteem dat sinds een klein jaar (verplicht) standaard zit in nieuwe auto’s. Fokke: “Data uit de auto krijgen is voor ons geen probleem meer. Al moet dat nog vaak met een kastje in de auto. Met de juiste beheersoftware is de auto dan 24/7 inzetbaar. Momenteel is er een pilot waarbij een dealer, in eerste instantie voor zijn eigen klantenkring, vervangende auto’s beschikbaar stelt buiten de openingstijden van zijn bedrijf. Dan kan een klant bijvoorbeeld op zaterdag tegen een gereduceerd tarief een busje huren die hij zondag weer kan terugbrengen zonder tussenkomst van personeel. Voor een onderhoudsbeurt hoef je in de toekomst dus ook niet meer te wachten totdat de dealer zijn deuren opent; je zet de auto zondag bij het bedrijf en haalt de vervangende auto meteen op.”
Mobility as a Service
FleetRents salesmanager Rick van den Brink benadrukt dat 85 procent (!) van de demo- en vervangend vervoerauto’s van dealerbedrijven tussen vrijdagmiddag 5 uur en maandagochtend 8 uur stilstaan. Op het terrein achter een hek. “Je wilt die auto’s natuurlijk niet aan een willekeurig persoon meegeven, maar het mooie is dat je deze voertuigen heel gericht voor een bepaalde klantengroep kan inzetten. Wij geloven niet zozeer in deelauto’s die je ergens in de wijk neerzet om vervolgens maar af te wachten of de auto gebruikt wordt. Dergelijke voertuigen kennen een bezettingsgraad van gemiddeld 20 procent. Veel te weinig; via ons systeem is de bezettingsgraad tot 70 procent omhoog te krikken, met uitschieters naar 90 procent. Dan kan je pas goede zakendoen.”
Daar waar de meeste partijen allemaal partjes aanbieden in de hele mobiliteitspuzzel, heeft FleetRent het allemaal aan de achterkant aan elkaar geknoopt
FleetRent heeft momenteel alle huurlabels die het in de markt voert aan de achterkant aan elkaar geknoopt. Een flinke operatie, waarbij er voor fleetowners in feite een MaaS-platform ontstaat waarop multimerk alle vormen van vervoer worden gefaciliteerd. Daar waar de meeste partijen allemaal partjes aanbieden in de hele mobiliteitspuzzel, heeft FleetRent het allemaal aan de achterkant aan elkaar geknoopt. Fokke: “We hebben de auto’s van onze partners, we zijn gemachtigd tot het verkrijgen van een deel van de data, de software en met FleetRent kunnen we maatwerk bieden voor autoverhuurders, leasemaatschappijen en fleetowners. Zie FleetRent als kweekvijver voor nieuwe mobiliteitsproducten. Partijen die aan de voorkant met een mooie MaaS-oplossingen komen, kunnen we overigens zo aanhaken. De techniek evolueert snel, er is anno 2019 veel mogelijk. Het is een kwestie van tijd dat fleetowners die nieuwe, flexibele mobiliteit grootschalig gaan omarmen. De voordelen zijn voor alle partijen immers heel groot.”
Categorie: Mobility as a Service (MaaS)
Gerelateerde links:
- Op naar 24/7 inzetten van pool-, deel-, demo- of andere auto!
- IT-bedrijf ontwikkelt ‘standaardtaal’ voor MaaS-diensten
- Amsterdam selecteert MaaS-dienst voor Zuidas
- ABN AMRO: potentie van MaaS is 14,4 miljard
- IBM krijgt voet in autoland dankzij connected diensten
- ALD automotive sluit zich aan bij MaaS Alliance