Op deze website maken wij gebruik van Google Analytics en StatCounter om uw gebruik van onze websites te analyseren, zodat we functionaliteiten daarop kunnen aanpassen. Ook gebruiken we externe cookies (Youtube) om social media integratie op onze websites mogelijk te maken. (Details...)Als u wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kunt u hieronder uw instellingen wijzigen.

Kies hier welke cookies u wenst toe te staan:

Accepteren instellingen

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Trends In Autoleasing

Menu
Sluiten

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

  • Calendar
  • Home
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • Uitgelicht
    • Leaseauto’s – drives
    • Video’s
  • Agenda
  • Spotlights!
  • Marktcijfers
  • Word partner!
Photo

Een ‘perfect storm’ in mobiliteitsland tekent zich af

dinsdag 24 september, 2019
Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email

Ga er maar aan staan: iedere werknemer een persoonlijk mobiliteitsaanbod op maat geven die tegelijkertijd recht doet aan de (duurzame) doelstellingen van de werkgever. En dat alles het liefst kostenneutraal. “Dat wordt draaien aan heel veel knoppen”, aldus Ananda Groag, afgelopen donderdag tijdens de Fleet Lounge. Toch probeerde zij het, en schetste daarbij de komst van de ‘perfect storm’ in mobiliteitsland.

Talrijk zijn de toekomstschetsen van ‘mobiliteitsgoeroes’ die allemaal uiteindelijk een walhalla schetsen van autonoom, elektrische rijdende voertuigen waarin we ons werkend, slapend of etend verplaatsen. Niets van dat bij Ananda Groag, mobiliteitsexpert en eigenaar van Reframe. Haar verhaal was vooral praktisch van aard. Wat kan je als werkgever nu, anno 2019, doen om je mobiliteitsbeleid ‘future proof’ te maken? Of er nu duurzaamheidsdoelstellingen aan ten grondslag liggen, kosten moeten worden bespaard, flexibilisering moet worden aangebracht, aan overheidsregelingen moet worden voldoen of dat er een aantrekkelijk arbeidsvoorwaardenpakket inclusief mobiliteit moet komen.

Ananda Groag, mobiliteitsexpert en eigenaar van Reframe tijdens de Fleet Lounge

De mogelijkheden voor al die ‘uitdagingen’ zijn talrijk, hield Groag haar gehoor voor. Of je nu begint met het zetten van kleine of grote stappen. Waarbij elektrische auto’s zeker niet de heilige graal is, waarschuwde ze alvast. Integendeel; elektrische mobiliteit schept voor bedrijven op andere vlakken juist weer problemen. “Ik noem alleen al laadpaalklevers… een term die ik opmerkelijk vaak tegenkom de laatste tijd bij organisaties die ook veel bezoekers ontvangen”, aldus Groag.

Never, nooit!

Aandacht voor gedragsverandering bij werknemers en leaserijders wordt wat haar betreft onderschat. Een ander mobiliteitsbeleid, bijvoorbeeld als er een mobiliteitsbudget of deelauto’s worden ingevoerd, leidt altijd tot reacties op de werkvloer. Groag: “Grofweg kan je vier groepen definiëren: werknemers die uitroepen: eindelijk! Dan een groep die het interessant vindt en het wil uitproberen, dan de groep die de hakken in het zand zet (never, nooit!) vervolgens de kilometervreters voor wie de zakenauto een must is. Die laatste groep uitgezonderd, stel ik altijd: echte vrijheid is keuzevrijheid! Voor mij is bijvoorbeeld géén auto hebben vrijheid. Ik heb immers 50.000 deelauto’s van waaruit ik kan kiezen. En natuurlijk de e-bike en OV. Overigens hoeft die weerstand bij veranderingen niet alleen bij het leasevolk vandaan te komen. Er kan ook interne weerstand zijn, bijvoorbeeld bij de afdeling Finance en OR. Groag kreeg daarover na afloop veel vragen van de verzamelde mobiliteitsmanagers in de zaal. Het blijkt een onderwerp dat leeft.

Bijvoorbeeld een mobiliteitsmenu door de werkgever gefaciliteerd met daarin bijvoorbeeld leaseauto’s, een raamcontract voor private lease, poolauto’s, een e-bike vloot en een carpooloplossing

Dat een nieuw, modern mobiliteitsbeleid geen eenheidsworst mag worden, moge duidelijk zijn. Afhankelijk van de uitgangspunten van het bedrijf (duurzaamheid, vitaliteit, aantrekkelijk werkgeverschap, tekort aan parkeerplaatsen ed) kan een mobiliteitsmanager kiezen voor diverse mogelijkheden. “Bijvoorbeeld een mobiliteitsmenu door de werkgever gefaciliteerd met daarin bijvoorbeeld leaseauto’s, een raamcontract voor private lease, poolauto’s, een e-bike vloot en een carpooloplossing. Je kan het ook ‘geregeld uitbesteden’ door bijvoorbeeld een mobiliteitskaart te introduceren. Dan zit je wel vast aan het aanbod van de betreffende mobiliteitskaart. Of je laat alles los: laat iedere werknemer het maar zelf uitzoeken. Op dat laatste heb je dus totaal geen sturing en is bovendien fiscaal ongunstig”, aldus Groag.

Mixing & matching

Drukte tijdens een van de kennistafels tijdens de Fleet Lounge

Maar je hebt tegenwoordig een brede waaier van mobiliteitsproducten die allemaal hun nut kunnen hebben. Groag verwijst naar Rijkswaterstaat die onlangs de bestaande (lease) vloot gele kentekens heeft voorzien van de deel-technologie van Greenwheels zodat de auto’s gemakkelijk deelbaar worden. Eenzelfde voertuigdeel- en beheertechniek voor fleetowners biedt Vecore. Mixing & matching noemt Groag als er diverse aanbieders van mobiliteitsproducten aan elkaar worden geregen. Waarbij zij nadrukkelijk ook de leasefiets wil noemen als optie, vooral voor het woon-werkverkeer. Groag: “Dan kan je nog kiezen of je een open systeem wilt voor bijvoorbeeld deelauto’s of fietsen, of dat je het exclusief wilt. Waarom niet een systeem opzetten met buur-bedrijven op hetzelfde bedrijventerrein? Zolang je maar commitment krijgt van alle partijen, dan kan dat succes opleveren.”

Zomaar ergens deelauto’s neerzetten en wachten op klanten, werkt niet

Die commitment is overigens essentieel, benadrukt Groag. Want zomaar ergens deelauto’s neerzetten en wachten op klanten, werkt niet. “Zo is eerder Audi Shared Fleet op de Zuidas in Amsterdam gestopt. De commitment van bedrijven bleek er niet te zijn.”

Wel de lusten, niet de lasten

Aan het eind van haar betoog kreeg Groag veel vragen of dat er al aanbieders op de markt zijn die alles kunnen aanbieden én faciliteren. Het willen uitbesteden van alle ‘sores’ klinkt aantrekkelijk voor menig fleetowner. Groag noemt daarbij het voorbeeld van Amber, dat niet alleen deelauto’s levert maar mobiliteit garandeert voor werknemers. Echte Mobility as a Service (MaaS)-modellen zijn echter nog in de maak. Groag adviseert in eerste instantie: ga praten met de leasemaatschappij. Hoewel ook zij weet dat veel leasemaatschappijen hun verdienmodel nog bijna volledig op de auto hebben geënt. Maar daar komt verandering in. “Dat moet ook wel, de voortekenen voor een ‘perfect storm’ in mobiliteitsland zijn aanwezig. Files, luchtvervuiling, de oprukkende auto in de openbare ruimte, de verstedelijking… de wereld is zichtbaar aan het veranderen. En dat gaat best snel. Bedenk ook dat inmiddels bijna de helft van de grote autofabrikanten investeert in alternatieven voor autobezit. Het credo wordt ‘toegang tot’ in plaats van bezit. Ofwel: wel de lusten, niet de lasten.”

Tegen de 100 fleet- & mobiliteitsmanagers kwamen af op de Fleet Lounge afgelopen 19 september


Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email
Categorie: Mobiliteit / Smart Mobility
Labels: Ananda Groag, Fleet Event, Fleet Lounge

Gerelateerde links:

  • ALD Automotive lanceert MaaS-app ALD move
  • Op naar 24/7 inzetten van pool-, deel-, demo- of andere auto!
  • Deloitte koopt 1 miljoen ‘zonnekilometers’ in bij Lightyear
  • XXImo en Uber versterken samenwerking
  • 14.000 Fords gaan ‘connected’ in Avis-app
  • Mobiliteitshub Hely richt pijlers op zakelijke markt
  • Leasemaatschappij mag treinkaartjes gaan verkopen
Meer achtergrond-artikelen
De Nieuwe Fleet & Lease:

Onze partners:

  • DuurzameMobiliteit.nu

    DuurzameMobiliteit.nu

    Zustertitel van TrendsinAutoleasing.nl. Hét podium waarop we fleetowners – van klein tot groot – gericht wegwijs maken in het op- (of dóórzetten) van hun (elektrische) duurzame mobiliteitsbeleid.

  • Hankook Tire

    Hankook Tire

    Hankook Tire investeert in het toekomstige mobiliteitslandschap voor elektrische, groene voertuigen

  • Fleet Support

    Fleet Support

    Fleet Support is bedenker en marktleider van professioneel wagenparkbeheer voor tientallen grote en middelgrote organisaties

  • bott

    bott

    Een goed ontworpen bedrijfswageninrichting is van essentieel belang om het potentieel van elektrische bedrijfswagens volledig te benutten

  • AUTO1.com

    AUTO1.com

    AUTO1.com is Europa's grootste b2b platform voor gebruikte auto's. Wij ondersteunen de groei van uw bedrijf met onze digitale aankoop- en verkoopoplossingen, uitmuntende Europa-brede transportoplossingen en toegewijde accountmanagers.

  • ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel is, met meer dan 80 vestigingen, een van de de grootste en best gekwalificeerde schadeherstelketens van Nederland

  • Smappee

    Smappee

    Smappee speelt met zijn slimme laadpalen in op de toenemende elektrificatie van mobiliteit en de daarmee gepaard gaande energieproblematiek.

  • DKV

    DKV

    Met de DKV Card +Charge kunt u buiten snel en simpel opladen ook cashfree conventionele brandstof tanken in Europa's grootste netwerk van onafhankelijke tank- en servicestations

  • BCA

    BCA

    Wij brengen occasion vraag en aanbod bij elkaar en ondersteunen de remarketing processen van onze klanten, zodat zowel de verkopende als de kopende partij de beste deal kan sluiten

  • Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Wij zijn een kennis- en opleidingsinstituut dat met behulp van training, consultancy en online trainingsapplicaties een bijdrage levert aan verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit

  • Eurocars

    Eurocars

    Eurocars is inmiddels uitgegroeid tot Nederlands grootste universele BOVAG mobiliteitsbedrijf. Met 4 vestigingen in Nederland voorzien we de klant in zijn mobiliteitsbehoefte.

  • Hyundai

    Hyundai

    De nieuwe Hyundai INSTER. Tijdelijk met € 2.000 Smart bonus. Vanaf € 22.295 of netto € 120,- bijtelling per maand

  • Wagenpartners

    Wagenpartners

    WagenPartners, onafhankelijk specialist in wagenparkbeheer. De perfecte balans tussen regie, organisatie en het dagelijkse beheer van je wagenpark

  • Sortimo

    Sortimo

    Dankzij een op maat ontworpen bedrijfswageninrichting wordt gereedschap en materiaal altijd veilig en georganiseerd opgeborgen en getransporteerd

  • Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease biedt complete, flexibele mobiliteitsoplossingen voor zowel zakelijk als privé gebruik. Of je nu een auto, bedrijfswagen, elektrische fiets (e-bike), mobiliteitspas of maatwerkoplossing nodig hebt

  • BMW

    BMW

    Kiest u ervoor om uw BMW te leasen dan kiest u voor zorgeloos rijplezier

  • Alliantie Stop Verkeersongevallen

    Alliantie Stop Verkeersongevallen

    De Alliantie Stop Verkeersongevallen zet zich in om jaarlijks 10.000 verkeersongevallen te voorkomen. Doet jouw organisatie ook mee?

  • Fleetport

    Fleetport

    Als expert in poolbeheer en hikertransport biedt Fleetport uw bedrijf efficiënte oplossingen voor het inzetten en vervoeren van leaseauto’s

  • Openlane

    Openlane

    Vraagt u zich af hoe u uw wagenpark voor de beste marktprijs kunt verkopen zonder de automarkt en prijsdynamiek te kennen? OPENLANE is uw partner voor remarketing van wagenparken!

  • smart

    smart

    Elektrische mobiliteit maakt je bedrijf toekomstbestendig, en smart heeft nog meer toegevoegde waarde

© TrendsInAutoleasing.nl 2014-2025 Disclaimer Privacybeleid Cookie instellingen Contact Design by TricksWeb Design