Op deze website maken wij gebruik van Google Analytics en StatCounter om uw gebruik van onze websites te analyseren, zodat we functionaliteiten daarop kunnen aanpassen. Ook gebruiken we externe cookies (Youtube) om social media integratie op onze websites mogelijk te maken. (Details...)Als u wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kunt u hieronder uw instellingen wijzigen.

Kies hier welke cookies u wenst toe te staan:

Accepteren instellingen

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Trends In Autoleasing

Menu
Sluiten

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

  • Calendar
  • Home
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • Uitgelicht
    • Leaseauto’s – drives
    • Video’s
  • Agenda
  • Spotlights!
  • Marktcijfers
  • Word partner!
Photo

“Iedere werknemer zijn eigen omslagpunt”

maandag 16 februari, 2015
Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email

De discussie over omslagpunten is tegenwoordig even achterhaald als actueel. Wie er diesel, benzine, hybride (al dan niet met stekker) of (gesubsidieerd) elektrisch moet rijden, het is van te veel factoren afhankelijk om er een algemene stelregel van te maken. Maar een verkeerde keuze kan een werkgever wel veel geld kosten.

Scheefrijders, zo noemt Ford werknemers die, gelokt door de lage bijtelling, in een (dure) dieselauto rijden terwijl ze er misschien jaarlijks amper 20.000 kilometer mee afleggen. De werknemer maakt het niets uit, die is blij met de lage bijtelling. Ook dat de auto in de praktijk veel meer verbruikt, deert hem niet. Maar voor de werkgever kunnen die meerkosten ten opzichte van een benzineauto op bijna 2400 euro per jaar uitkomen, rekent Ford ons voor.

Full Hybrid

De full hybrid Toyota: altijd ‘hybride-aftrek’ van 125 kilo op het gewicht van de auto

De full hybrid Toyota: altijd ‘hybride-aftrek’ van 125 kilo op het gewicht van de auto

Ook Toyota komt met berekeningen (opgesteld door TNO) die moeten aantonen dat een full hybrid bijna altijd gunstiger uitkomt dan een vergelijkbare dieselauto. Er is zelfs een aparte website voor opgericht, auto vóór de zaak (dus niet auto ván de zaak). Ook hier is de redenering: voor de berijder mag zo’n lage bijtelling leuk zijn, de baas wordt juist met extra kosten opgezadeld. Ter illustratie: de populaire Prius Wagon wordt pas na 57000 jaarlijkse kilometers duurder dan een vergelijkbare auto op diesel.

Uiteraard hebben de merken zo hun redenen om deze boodschap te verkondigen. Zo pakten de nieuwe bijtellingregels in 2014 al minder gunstig uit voor Ford. Vooral in het C-segment vielen de klappen. Daar bevindt zich de Ford Focus, het belangrijkste model voor Ford. Een jaar eerder viel de ‘oude’ dieselversie nog in de 14% bijtelling. Nu is er een benzineversie met 20% bijtelling (1.0 EcoBoost) die de zakelijke kar moet trekken.

“Het zijn in principe simpele rekensommetjes. Maar ze moeten wel worden gemaakt”

Simpele rekensommetjes

Volgens Edgar Pees, B2B manager van Ford Nederland, is een dieselvariant van de Focus niet alleen duurder in aanschaf vergeleken met zijn benzinebroer, verzekeringspremie en wegenbelasting zijn dit jaar eveneens fors gestegen. Ook de afschrijving is voor een diesel minder gunstig.  “Het zijn in principe simpele rekensommetjes. Maar ze moeten wel worden gemaakt”, aldus Pees.

Michel Dudok, manager Fleetsales & Leasing bij Toyota importeur Louwman & Parqui, wijst op de ‘hybride-aftrek’ van 125 kilo op het gewicht van de auto.  Hierdoor valt de Yaris, Auris (TS) of Prius (Wagon) altijd in een lagere tariefgroep. “En dat scheelt minstens één, maar soms zelfs twee hele schalen in de wegenbelasting. Ter illustratie: een hybride Auris kost nu 560 euro aan wegenbelasting per jaar. Aan de dieselvariant ben je jaarlijks 1.312 euro kwijt”, aldus Dudok.

Individuele omslagpunt

Martin Lans van De VNF

Martin Lans van De VNF

Zowel Pees als Dudok stellen dat diesel voor veel modellen pas na jaarlijks 50.000 kilometer rendabel kan worden. Maar fleetmanagers durven deze algemene stelregel niet aan. Want hoe zit het bijvoorbeeld met de populaire plug-ins en elektrische auto’s? En dan vooral met de fiscale voordelen van deze auto’s die niet alleen berijders te beurt vallen, maar ook werkgevers en leasemaatschappijen? Alleen de subsidies al hebben een enorme invloed op de total cost of ownership.

Bovendien heeft een werkgever niet altijd invloed op de keuze van een leaseauto. Veel bedrijven zijn in hun autoregeling overgestapt op normleasebedragen. Dat zorgt ervoor dat het brandstofverbruik mede bepalend is voor de keuze van een auto. Een lager (theoretisch) verbruik betekent meer financiële ruimte voor de berijder zodat er leuke extra’s kunnen worden bijbesteld. Dat in de praktijk het verbruik veel hoger ligt, doet niet ter zaken. Martin Lans van het Kenniscentrum voor Wagenparkbeheer De VNF: “De auto heeft tegenwoordig voor iedere partij, van berijder tot werkgever, van leasemaatschappij tot fleetowner, een ander kostenplaatje. Daardoor is er geen universele toetssteen meer om zoiets als een omslagpunt te berekenen. Eigenlijk zou er voor iedere werknemer een eigen, individuele omslagpunt moeten worden berekend.”


Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email
Categorie: Omslagpunt / brandstof

Gerelateerde links:

  • Plug-in voor werkgever altijd duurder dan benzine of diesel
  • Alphabet: handgeschakelde diesel wint terrein
  • Toyota geeft 5.680 Fuel Cell patenten vrij
  • KPMG: alternatieve aandrijftechnieken geen prioriteit autobranche
  • ANWB: verschillen in verbruik plug-ins fors
Meer achtergrond-artikelen
De Nieuwe Fleet & Lease:

Onze partners:

  • DuurzameMobiliteit.nu

    DuurzameMobiliteit.nu

    Zustertitel van TrendsinAutoleasing.nl. Hét podium waarop we fleetowners – van klein tot groot – gericht wegwijs maken in het op- (of dóórzetten) van hun (elektrische) duurzame mobiliteitsbeleid.

  • Hankook Tire

    Hankook Tire

    Hankook Tire investeert in het toekomstige mobiliteitslandschap voor elektrische, groene voertuigen

  • Openlane

    Openlane

    Vraagt u zich af hoe u uw wagenpark voor de beste marktprijs kunt verkopen zonder de automarkt en prijsdynamiek te kennen? OPENLANE is uw partner voor remarketing van wagenparken!

  • smart

    smart

    Elektrische mobiliteit maakt je bedrijf toekomstbestendig, en smart heeft nog meer toegevoegde waarde

  • ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel is, met meer dan 80 vestigingen, een van de de grootste en best gekwalificeerde schadeherstelketens van Nederland

  • DKV

    DKV

    Met de DKV Card +Charge kunt u buiten snel en simpel opladen ook cashfree conventionele brandstof tanken in Europa's grootste netwerk van onafhankelijke tank- en servicestations

  • Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Wij zijn een kennis- en opleidingsinstituut dat met behulp van training, consultancy en online trainingsapplicaties een bijdrage levert aan verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit

  • BMW

    BMW

    Kiest u ervoor om uw BMW te leasen dan kiest u voor zorgeloos rijplezier

  • Sortimo

    Sortimo

    Dankzij een op maat ontworpen bedrijfswageninrichting wordt gereedschap en materiaal altijd veilig en georganiseerd opgeborgen en getransporteerd

  • Fleet Support

    Fleet Support

    Fleet Support is bedenker en marktleider van professioneel wagenparkbeheer voor tientallen grote en middelgrote organisaties

  • Wagenpartners

    Wagenpartners

    WagenPartners, onafhankelijk specialist in wagenparkbeheer. De perfecte balans tussen regie, organisatie en het dagelijkse beheer van je wagenpark

  • BCA

    BCA

    Wij brengen occasion vraag en aanbod bij elkaar en ondersteunen de remarketing processen van onze klanten, zodat zowel de verkopende als de kopende partij de beste deal kan sluiten

  • Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease biedt complete, flexibele mobiliteitsoplossingen voor zowel zakelijk als privé gebruik. Of je nu een auto, bedrijfswagen, elektrische fiets (e-bike), mobiliteitspas of maatwerkoplossing nodig hebt

  • AUTO1.com

    AUTO1.com

    AUTO1.com is Europa's grootste b2b platform voor gebruikte auto's. Wij ondersteunen de groei van uw bedrijf met onze digitale aankoop- en verkoopoplossingen, uitmuntende Europa-brede transportoplossingen en toegewijde accountmanagers.

  • Smappee

    Smappee

    Smappee speelt met zijn slimme laadpalen in op de toenemende elektrificatie van mobiliteit en de daarmee gepaard gaande energieproblematiek.

  • Fleetport

    Fleetport

    Als expert in poolbeheer en hikertransport biedt Fleetport uw bedrijf efficiënte oplossingen voor het inzetten en vervoeren van leaseauto’s

  • Hyundai

    Hyundai

    De nieuwe Hyundai INSTER. Tijdelijk met € 2.000 Smart bonus. Vanaf € 22.295 of netto € 120,- bijtelling per maand

  • bott

    bott

    Een goed ontworpen bedrijfswageninrichting is van essentieel belang om het potentieel van elektrische bedrijfswagens volledig te benutten

  • Eurocars

    Eurocars

    Eurocars is inmiddels uitgegroeid tot Nederlands grootste universele BOVAG mobiliteitsbedrijf. Met 4 vestigingen in Nederland voorzien we de klant in zijn mobiliteitsbehoefte.

  • Alliantie Stop Verkeersongevallen

    Alliantie Stop Verkeersongevallen

    De Alliantie Stop Verkeersongevallen zet zich in om jaarlijks 10.000 verkeersongevallen te voorkomen. Doet jouw organisatie ook mee?

© TrendsInAutoleasing.nl 2014-2025 Disclaimer Privacybeleid Cookie instellingen Contact Design by TricksWeb Design