Vier jaar lang is de leaseauto naar volle tevredenheid gebruikt, maar vervolgens slaat de stemming van zowel berijder als wagenparkbeheerder om. Reden: gedoe over het inleveren en inspectie (doorbelasting van schade!) van de leaseauto. Een ‘schuldige’ is niet zo makkelijk aan te wijzen, feit is wel dat het een taai proces is dat tot in de puntjes moet worden geregeld. Inspectiebedrijf Macadam werpt zich in die strijd op als onafhankelijke ‘totaaloplosser’ waarbij klanttevredenheid leidend is. Ook al vanwege de groei van private lease. Marcel van Driel en Gerhard Prent van Macadam Nederland over de tusseninspectie, ‘gate in gate out’ en de leasefiets!
Zeven van de tien grote leasemaatschappijen in Nederland maken al gebruik van inspectiebedrijf Macadam. Dit jaar zullen er naar verwachting tegen de 100.000 inspecties worden gedaan, een ‘spectaculaire’ groei ten opzichte van vorig jaar, toen er iets meer dan 70.000 inspecties in Nederland gerealiseerd werden. Internationaal (het bedrijf is gevestigd in 12 landen) tikt de teller naar verwachting volgend jaar 600.000 aan. De automatisering is state of the art, er zijn koppelingen met allerhande ‘toeleveranciers’ en diverse remarketingplatformen, er kan zowel op het terrein van de leasemaatschappij worden geïnspecteerd of bij de berijder thuis. Het bedrijf heeft bovendien al enige tijd het poolautobeheersysteem Pitstop. Toch zet het inspectiebedrijf momenteel vol in op nieuwe producten en diensten waarbij Macadam meer als totaaloplosser moet gaan fungeren voor een bredere klantengroep. “De markt verandert in hoog tempo, daarop moeten we inspelen. Dat verwachten klanten ook van ons, we zijn immers niets voor niets marktleider”, aldus Prent.
Voor een leek mag een inspectie aan de leaseauto die zijn contract heeft uitgediend misschien eenvoudig klinken, bij het hele inleveringsproces komt nogal wat kijken. Waarbij geldt: hoe langer de ex-leaseauto in het proces is, hoe langer het duurt om de auto te vermarkten of opnieuw in te zetten. En stilstand kost geld. Macadam heeft dan ook fors geïnvesteerd in allerhande tools waarmee bijvoorbeeld hikers, transporteurs, schadebedrijven, autobedrijven, glasbedrijven, reconditioneringsbedrijven, remarketingplatformen en veilinghuizen – en welke partijen er nog allemaal meer bij betrokken zijn – op één systeem zijn aangesloten. Een systeem dat bovendien is gekoppeld is aan die van de klant zodat ook die ten alle tijd zicht heeft op het proces.
‘Gate in gate out’
De inspecties kunnen in principe overal plaatsvinden, al naar gelang de wens van de leasemaatschappij, leaserijder en/of wagenparkbeheerder. Bijvoorbeeld bij leasemaatschappij ALD Automotive, die onlangs een spiksplinternieuwe remarketinglocatie in Vuren opende, heeft Macadam een zestal ‘boxen’ tot haar beschikking waar de inspecties plaatsvinden. De ‘flow’ is daar zo geperfectioneerd, dat er tijdens het transport al beoordeeld kan worden in welk proces de auto bij binnenkomst geplaatst moet worden. Bijvoorbeeld of er eerst onstickerd moet worden of dat er schade is. Tijdens de inspecties kunnen ook al de foto’s worden gemaakt voor de remarketing van het voertuig. Macadam kan zelfs de auto’s direct plaatsen op de sites van de online veilinghuizen of andere remarketingplatformen. Van Driel: “Voor alle duidelijkheid: wij faciliteren dit proces voor onze klant. In de hele remarketing zijn wij onafhankelijk, we hebben niets van doen met de uiteindelijke opbrengst van het voertuig. Zie ons al een hoofdaannemer in het hele inlever-, inspectie- en remarketingproces, inclusief het vrijwaren van auto’s. Dat hele proces noemen we ook wel ‘gate in gate out’. Waarbij alle stappen in het proces haarfijn zijn afgesproken met de klant.”
Zie ons al een hoofdaannemer in het hele inlever-, inspectie- en remarketingproces, inclusief het vrijwaren van auto’s
Wat betreft die klant van Macadam: van oudsher zijn het vooral de leasemaatschappijen, maar Van Driel ziet nu ook kansen bij dealerholdings en bij fleetowners zelf. Die eerste partij vooral vanwege private lease. Daar is het afbreukrisico (pr-schade!) groot als een particulier bijvoorbeeld nog 3.500 euro moet betalen vanwege schade aan zijn of haar auto. Er zit dan geen werkgever tussen die eventueel de kosten op zich neemt. Prent: “Bij private lease is er nog weinig jurisprudentie en mogelijke geschillen over inlevering bekend. Om te voorkomen dat er straks een verschil van interpretatie ontstaat over schadedoorbelastingen bij bijvoorbeeld de geschillencommissies, moet je hier uiterst zorgvuldig mee omgaan. Wij kunnen een brug slaan tussen de diverse partijen, vanuit onze onafhankelijke positie. Daar is iedereen bij gebaat.”
Fietsinspecties en personeelswisselingen
Fietsen staan daarbij ook in het vizier van Macadam. E-bikes zijn momenteel niet aan te slepen bij leasemaatschappijen en fleetowners, vooral dankzij de aanstaande versimpeling van de leaseregels. En ook die, vaak prijzige e-bikes, komen op een gegeven moment terug uit de lease. En last but not least voert Macadam, speciaal voor fleetowners, de zogenaamde tusseninspectie uit. Dat is ook een nieuwe loot aan de Macadam-stam. Het haakt eveneens in op een belangrijke trend in mobiliteitsland: leasecontracten die niet worden uitgediend omdat de berijder van baan wisselt. Waarbij de werkgever blijft zitten met een leaseauto, of de werknemer zijn bestaande leaseauto inbrengt. Van Driel: “Personeelswisselingen zijn in deze arbeidsmarkt aan de orde van de dag. Prima als een leaseauto van twee jaar oud dan naar een nieuwe werknemer gaat. Maar die wil natuurlijk niet worden opgezadeld met de schade van zijn of haar voorganger. Speciaal voor de HR-manager hebben we daarom nu de tussentijdse inspectie. Ook daarin leveren we maatwerk en protocollen: een krasje hoeft bijvoorbeeld niet erg te zijn, een deuk in de deur weer wel.”
Categorie: Remarketing







