Het was de vuurdoop voor de smart mobility app van Fynch Mobility, de nieuwe naam van BusinessConcern, dat sinds 2004 bedrijven helpt met het verduurzamen van mobiliteit. Tijdens ’s lands grootste duurzaamheidswedstrijd, het Low Car Diet, hebben zo’n 3000 werknemers er gebruik van gemaakt. Nu komt de volgende stap: landelijke uitrol en binnen vijf jaar 500.000 deelnemers. Op den duur inclusief MaaS-services. “We willen echt impact gaan maken.”
Serge van den Berg van Fynch Mobility mag tevreden terugkijken op de tiende editie van het duurzaamheidsinitiatief Low Car Diet. Zo’n 3.000 werknemers van zo’n 18 grotere werkgevers deden daarin een maand lang hun best zo duurzaam mogelijk te reizen. 51 ton CO2 is ermee bespaard. Sinds deze editie van het dieet is Fynch Mobility nauw betrokken bij de organisatie erachter: Stichting de Reisbeweging. De plannen voor deze wedstrijd, en dan vooral voor het idee erachter: duurzaam reisgedrag tussen de oren krijgen van mensen via onder andere gamification, zijn groots.
Want: leuk zo’n wedstrijd van een maand, de vele andere initiatieven in Nederland op dat vlak zijn ook allemaal prijzenswaardig, maar het échte werk begint natuurlijk pas na zo’n actie. “Doel is natuurlijk dat duurzaam reisgedrag beklijft. En dat is een kwestie van voortdurende aandacht, op een laagdrempelige manier en zonder dat dit extra administratie last geeft voor een werkgever. Op al die punten ligt onze kracht. In plaats van al die versnipperde initiatieven doorheen het land, willen we nu één groot programma waar iedereen aan mee kan doen. Op die manier kan je pas echt impact maken. En daar is het ons om te doen.”
Formule 1
De doelstellingen van Fynch zijn niet gering. Binnen nu en 5 jaar wil Serge zo’n 500.000 gebruikers op zijn app. Dat zijn overigens niet alleen werknemers die via hun baas de app krijgen, maar het kan ook de sportvereniging zijn, lokale initiatieven van overheden die bijvoorbeeld het fietsgebruik willen stimuleren en misschien kan de app volgend jaar tijdens het Formule 1 circus in Zandvoort worden ingezet? Het systeem is makkelijk schaalbaar, dus dat is het probleem niet. En als straks zoveel mensen de app op de telefoon hebben, dan wil Serge er ook services op het gebied van MaaS (Mobility as a Service) op hebben. “Nu al werken we samen met deelfietsenbedrijf ConnectBike. Dat soort partijen, maar ook vele anderen, kunnen straks inhaken op ons open platform. Samenwerking luidt het devies bij MaaS. Het is straks mogelijk je reis te plannen, boeken en afrekenen via de Fynch-app.”
In alle gevallen kan ons programma budgetneutraal werken. De keuze is aan de werkgever; wij ontzorgen hem in alle gevallen
Er is nog een wereld te winnen als het gaat om duurzaam reizen, zelfs ‘alleen’ als het om de auto gaat. Via de programma’s van Fynch Mobility – inclusief de bekende Prodrive Learning modules – is er altijd minimaal tussen de 3 en 8 procent brandstofreductie mogelijk, met bijbehorende CO2-uitstoot. Tegelijkertijd wordt ook op schade en onderhoud bespaard. Het is een rekensom die snel is te maken. Men wil echt verbetering zien op het vlak van uitstoot/verbruik en veiligheid. Serge: “Behaalde besparingen kunnen naar de (lease)rijders terugvloeien, bijvoorbeeld via de uitgebreide beloningsshop die we hiervoor in het leven hebben geroepen. Ook zien we bij sommige bedrijven een beloningsbudget voor goede prestaties. In alle gevallen kan ons programma budgetneutraal werken. De keuze is aan de werkgever; wij ontzorgen hem in alle situaties.”
Vitaliteit
De Fynch-app mikt eveneens op het stimuleren van alternatieve vormen van mobiliteit. Daarmee kan ook het fietsgebruik gestimuleerd worden. Bij werkgevers staat vitaliteit in de belangstelling; het ‘anders’ reizen dan alleen met de (lease)auto, past daar prima in. In de app wordt ook duidelijk hoeveel CO2 er bijvoorbeeld met een bepaalde reis wordt bespaard. Gamification is voor Fynch Mobility een belangrijk onderdeel in de aanpak. Dat is het domein waarin Serge leidend wil zijn. Want gewenst mobiliteitsgedrag kan het best gestuurd worden met belonings- en groepscompetitie-elementen erin. “Waarbij de ‘sociale beloning’ het best werkt. Dat geeft mensen een goed gevoel. Bij individuele competities moet je oppassen dat mensen niet afhaken als die voortdurend onderaan lijstjes bungelen. Dat wordt het al snel straffend en dat heeft zelden succes”, aldus Serge.
De grootste uitdaging voor Fynch zijn doorgaans de trage beslissingstrajecten bij vooral de grote corporate bedrijven, mede ingegeven door zorgen rondom de privacy. Dat laatste heeft Fynch prima op orde, maar sommige bedrijven interpreteren de privacywet erg strikt, wat meer tijd kost. Ook is er voor een succesvolle implementatie altijd de commitment van de (HR) directie nodig. Serge: “Die denken nog wel eens dat ze met ons een hoop extra administratief werk binnenhalen. Maar niets is minder waar. Wij nemen juist al het werk uit handen!”
Categorie: Mobiliteit / Smart Mobility






