Radiuz ziet zichzelf al lang niet meer als leverancier van een mobiliteitskaart maar als ‘system integrator’ van slimme mobiliteit. Nogal een verschil, benadrukt Victor van den Berg van Radiuz. Het bedrijf bouwde de afgelopen jaren een uitgebreid en onafhankelijk platform van mobiliteitsleveranciers, dat volgens Van den Berg klaar is om te volgende stap te zetten als volwaardig Mobility as a Service (MaaS)-aanbieder.
Radiuz huisvest in een prachtig kantoor in het WTC in Utrecht en deelt de etage met een aantal divisies van de smart mobility-tak van AutoBinck Group. Daaronder ook expert in telematica Moove en YOR24, het mobiliteitsportal van het eerder dit jaar geacquireerde Fleet Support. YOR24 vult Radiuz perfect aan, aldus Victor Van den Berg. “Radiuz is goed in het integreren van verschillende mobiliteitsleveranciers, waarbij we alle administratie daaromheen weten te stroomlijnen. YOR24 weet alles van mobiliteitsbudgetten, zet in op medewerkers-mobiliteit. Gezamenlijk lossen we nu de ogenschijnlijke tegenstelling op tussen ‘vrijheid in mobiliteit’ en ‘grip op mobiliteitskosten’.”
Per klant kunnen er regels worden opgesteld wie welke mobiliteitsvorm mag inzetten, wie er bijvoorbeeld eerste klas mag reizen in de trein. Daarbij – en dat is het mooie benadrukt Van den Berg – neemt de administratieve last van een bedrijf af! “Terwijl doorgaans meer en bredere mobiliteit inzetten een grotere administratieve last betekent. Technologie maakt het mogelijk om achteraf en aan de achterkant, buiten het zicht van de consument, de reis weer administratief te ontrafelen. Uiteindelijk maakt het dan niet meer uit of je zakelijk of privé onderweg bent.”
‘Best of breads’ mobiliteitsoplossingen
Een gedroomd huwelijk dus, tussen beide partijen. Maar de uitdagingen in de mobiliteitsmarkt zijn groot. Werkgevers zijn volop zoekende om hun mobiliteit ‘future proof’ te maken, waarin CO2-doelstellingen en – in toenemende mate – medewerkerstevredenheid belangrijke ingrediënten zijn. En het nieuwe beleid moet het liefst kostenneutraal worden ingevoerd. Radiuz wil werkgevers van begin tot eind ondersteunen bij het vinden en inrichten van de beste oplossing.
Gekscherend vergelijkt Van den Berg het MaaS-landschap met een champignonveld. Bij ieder ochtendgloren lijkt het aanbod bijna verdubbeld
Extra uitdaging daarbij: in deze tijden van transitie moet voortdurend vraag en aanbod met elkaar in evenwicht zijn. Radiuz, als integrator, is altijd op zoek naar ‘best of breads’ mobiliteitsoplossingen. Deze oplossingen zijn tegenwoordig veelal verzameld onder de noemer van MaaS. Gekscherend vergelijkt Van den Berg het MaaS-landschap met een champignonveld. Bij ieder ochtendgloren lijkt het aanbod bijna verdubbeld. Maar het verschil tussen al die initiatieven is groot. “Technologie toepassen op je bestaande (fysieke) product, is mooi maar geen MaaS. Dat laatste gaat over ketenintegratie, waarbij ieder partij een eigen rol in de keten speelt. Valkuil daarbij is dat partijen hun bestaand (product) dienstverlening en bijbehorende marges gaan stapelen met anderen. Dat wordt bijna nooit de beste of goedkoopste oplossingen voor de klant. Het huidige aanbod in MaaS moet ook anders, in ieder geval slimmer en specialistischer.”
Om in beeldspraak te blijven: Radiuz ziet zichzelf als spreekstalmeester in het MaaS-circus. Er moeten voldoende mensen in het circus zitten die naar de verschillende artiesten komen kijken. Als je die niet hebt, zoeken de artiesten elders hun heil. “En andersom geldt het natuurlijk ook: je moet goede en diverse artiesten hebben anders komt er geen publiek op af.”
MaaS-tender
Ondertussen lijkt de focus van Radiuz zijn vruchten af te werpen. Onlangs won Radiuz, samen met Deelautobedrijf Amber, adviesbureau Overmorgen en OVbedrijf Transdev, de Amsterdam Zuidas MaaS-tender van de Overheid. Voor de Zuidas is de uitdaging om het gebied bereikbaar te houden tijdens de komende werkzaamheden. Radiuz levert zowel de fysieke producten (mobiliteitskaart) als de app en het platform. Het wordt een langdurige pilot waarbij veel kennis wordt opgedaan, weet Van den Berg. “Ook de rol van de overheid moet binnen het MaaS-domein niet worden onderschat. Publiek-private samenwerking is een van de sleutels tot succes. Het gaat tenslotte om de reiziger. Die gaat voortdurend over de grenzen van de aanbieders heen, of dat nu openbaar vervoer is in de verschillende regio’s of dat van private deelautobedrijven. Technologie maakt het mogelijk om achteraf en aan de achterkant, buiten het zicht van de consument, de reis weer administratief te ontrafelen. Uiteindelijk maakt het dan niet meer uit of je zakelijk of privé onderweg bent.”
Categorie: Brandstof- & mobiliteitskaarten






