Maar weinig autofabrikanten lijken de mobiliteitstransitie zo te omarmen als PSA, met de merken Peugeot, Citroën, DS en Opel. Eind 2016 werd daarvoor al het ‘mobiliteitsmerk’ Free2Move opgericht. En die organisatie maakt momenteel meters, ook in Nederland. Met ‘turnkey’ (multimerk) fleetmanagement-oplossingen, (EV)-leaseconcepten compleet met connected voertuigen (200.000 voertuigen zijn al uitgerust met een ConnectBox). En straks is een enorme flexpool van voertuigen met een druk op de knop deelbaar te maken. “Alles ten dienste van de moderne mobiliteitsmanager!”
Dat er een nieuwe, frisse wind waait in mobiliteitsland kun je bijna letterlijk ondervinden bij een bezoek aan het hoofdkantoor van Free2Move in Nederland. De organisatie zit op hetzelfde adres als de Nederlandse PSA-importeur, maar niet in een apart gebouw of aparte verdieping. Alles is gehuisvest in één grote, industrieel ogende open ruimte, waarin speels de werkplekken, overlegruimtes, bedrijfsrestaurant en alle andere zaken zijn ingericht. Het meest in het oog springend zijn de diverse, deels glazen containers. Free2Move heeft bijvoorbeeld zo’n eigen container. Volgens Ferdinand van den Berg, manager Connected Mobility van Free2Move, een teken dat zijn organisatie letterlijk en figuurlijk midden in de PSA-onderneming staat. “In alle overleggen tussen bijvoorbeeld merkdirecteuren, marketingmensen of PR-verantwoordelijken wordt bekeken hoe Free2Move erin te betrekken. Naar buiten toe zijn we het brede mobiliteitsmerk, maar dat begint eigenlijk met het afbreken van de schotten binnen je eigen organisatie.”
Ook bijzonder: Free2Move is voor de hele PSA-groep internationaal het mobiliteitsmerk. Maar per land of regio wordt gekeken welke onderdelen kunnen worden ingezet. Er is dus geen strakke regie vanuit Parijs die de koers per land bepaalt. Waarbij er dus ook de vrijheid is om lokale partnerships aan te gaan om uiteindelijk een zakelijke klant beter te bedienen. Van den Berg ziet Free2Move eigenlijk als startup binnen het grote PSA-concern. Wel één met grote potentie. “Bedenk dat we alleen al met onze vier merken een marktaandeel hebben van 20 procent!”
Het ‘lease-geweten’
Een van de smaken van Free2Move is het aanbieden van (zakelijke) operationele (multimerk) leasecontracten. Sinds een klein jaar is het bedrijf daarmee in Nederland begonnen, onder leiding van Llyod de Meza, general manager Free2Move Lease Nederland. Zo’n 1000 contracten zijn er inmiddels afgesloten. Free2Move Lease moet uiteindelijk uitgroeien tot het ‘lease-geweten’ van de PSA-groep.
De Meza en zijn team zijn ook volop betrokken bij de introductie van de elektrische modellen van de groep, zoals de Peugeot e208, de DS 3 E-Tense en de Opel Corsa-e. Wat wordt de prijsstelling? Welke ingrediënten gaat het leasecontract bieden? Wat worden de restwaarden? Wat wordt het advies richting fleetowner? De Meza: “Met Free2Move Lease willen we niet de ‘zoveelste gewone leasespeler’ worden in de markt. We bieden een geïntegreerd pakket aan, bijvoorbeeld voorzien van onze eigen telematica-oplossing Connect Fleet (zie kader), compleet met fleetmanagement dashboards en met deelauto-oplossingen. Onderhoud en reparatie aan de voertuigen gebeurt bij onze eigen dealers waardoor de berijder nooit meer van hot naar her moet rijden. Zo’n integrale aanpak biedt geen enkele andere importeur.”
Naar buiten toe zijn we het brede mobiliteitsmerk, maar dat begint eigenlijk met het afbreken van de schotten binnen je eigen organisatie
Daarbij is er veel aandacht voor advies richting fleetowners. Want die zit in deze ‘transitietijden’ met veel vragen, weten Van den Berg en De Meza. Veel behoeftes zijn latent aanwezig omdat men doorgaans niet op de hoogte is van wat er in de markt allemaal te koop is. Dat moet je boven tafel zien te krijgen. Menig fleetowner worstelt ook met vragen met betrekking tot elektrisch rijden. Moet het complete wagenpark zo snel mogelijk over, of is het beter de elektrische auto en bijbehorende infrastructuur geleidelijk aan te integreren in een bestaande vloot? En wat doen we met deelauto’s?
De Meza: “Duurzaamheid is doorgaans de trigger van bedrijven om het wagenparkbeleid onder de loep te nemen. Men wil de CO2-footprint omlaag brengen. Dan komt niet alleen de elektrische auto om de hoek kijken, maar ook het gebruik van telematica en de deelauto. En dus ook onze oplossingen op het gebied van Fleetsharing, waarin we bestaande auto’s deelbaar kunnen maken, of Connect Fleet. Het huuraanbod van Free2Move Rent kan worden ingezet om bijvoorbeeld een vakantieauto te regelen als er een zakelijk, elektrisch leasecontract wordt afgesloten. Al deze diensten zijn bij ons via één loket af te nemen.”
Mobiliteitshubs
Free2Move Rent is overigens een nieuwe loot aan de Free2Move-stam. Het wordt nu in Nederland uitgerold onder het dealercorps van de PSA-groep. Het is voortgekomen uit een overname begin dit jaar van de Franse (deel)autoverhuurder TravelCar, een bedrijf dat al in 60 landen actief was (waaronder Nederland) met ruim een miljoen gebruikers. In hoog tempo wordt het platform nu gereed gemaakt om ook de eigen flexpool auto’s van de dealers erop aan te kunnen sluiten.
Van den Berg: “Nu al hebben we zo’n 200.000 voertuigen op de weg voorzien van onze eigen ConnectBox. Dat koppelt niet alleen rechtstreeks met het dashboard van Connect Fleet, maar we kunnen straks ook met een druk op de knop bestaande auto’s deelbaar maken. Voertuigen van andere merken kunnen we eventueel voorzien van onze eigen telematicamodule. Onze dealers kunnen straks dienen als mobiliteitshubs voor bedrijven in de buurt. Kortom, de mobiliteitstransitie biedt veel kansen. Als je maar het voortouw neemt.”
Categorie: Mobiliteit / Smart Mobility
Gerelateerde links:
- Free2Move: mobiliteitsoplossingen van 60 seconden tot en met 60 maanden
- Free2Move (PSA) in deelauto’s met GoAbout
- De connected car als ‘gamechanger’ voor autoverhuur 2.0
- Smart mobility-app van Fynch Mobility doorstaat vuurdoop
- Smart Mobility Monitor 2020: welke innovaties beklijven?
- ALD: voordelen connected car steeds zichtbaarder
- Pilot ‘variabele bijtelling voor leaserijders’ van start
- IBM krijgt voet in autoland dankzij connected diensten