Op deze website maken wij gebruik van Google Analytics en StatCounter om uw gebruik van onze websites te analyseren, zodat we functionaliteiten daarop kunnen aanpassen. Ook gebruiken we externe cookies (Youtube) om social media integratie op onze websites mogelijk te maken. (Details...)Als u wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kunt u hieronder uw instellingen wijzigen.

Kies hier welke cookies u wenst toe te staan:

Accepteren instellingen

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Trends In Autoleasing

Menu
Sluiten

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

  • Home
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • Uitgelicht
    • Leaseauto’s – drives
    • Video’s
  • Agenda
  • Spotlights!
  • Marktcijfers
  • Word partner!
Photo

De ‘waarom-vraag’ achter Mobility as a Service (MaaS)

vrijdag 3 januari, 2020
Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email

Hoe alle discussies rondom MaaS de gemoederen in het land kunnen bezighouden… Johan Schallenberg en Jochem Reintjes van mobiliteitsleverancier Shuttel komen regelmatig over de vloer bij bedrijven die hun hele mobiliteitsbeleid van de ene op de andere dag radicaal willen omgooien. Er moet ‘iets’ met MaaS gebeuren, daar staat de media immers vol van. Aan Shuttel, dat toch in de markt bekend staat als MaaS-voorvechter, dan de ‘vreemde’ taak om op de rem te trappen.

MaaS is op zich een ideale situatie, verduidelijkt Schallenberg. Een reiziger die met 1 app gebruik kan maken van bijvoorbeeld trein, deelfiets of -auto, en tegelijkertijd brandstof kan tanken en de parkeergarage mee afrekenen. Op de app wordt de reis gepland, geboekt én afgerekend. De gebruiker, of zijn of haar werkgever, ontvangt één factuur. “Ideaal, zeker. Alleen de waarheid is dat dit concept nog niet bestaat, je kan niet overal met één app afrekenen en dat blijft nog wel even toekomstmuziek. Onze oplossing komt wellicht nog het meest in de buurt van MaaS.”

Werkgevers moeten in dit stadium van de markt eerst duidelijk krijgen waarom ze MaaS-achtige services willen. Pas als dat duidelijk is, kan er een basis worden gelegd om brede, flexibele mobiliteit te faciliteren. Want om dat laatste draait het vooral, zegt Reintjes. “Het is de waarom-vraag die de zaak aan het rollen brengt bij klanten en prospects. Waarbij we dus afraden het beleid te snel en te radicaal om te gooien. Om de simpele reden dat werknemers dan afhaken. En die heb je natuurlijk nodig om je doelstellingen van het beleid te realiseren.”

Reintjes ziet de laatste tijd zelfs werkgevers bijvoorbeeld terugkomen op hun eerder opgetuigde, veelal ingewikkelde mobiliteitsbudgetten die er vooral voor moesten zorgen grip te houden op de kosten. “In onze ogen is dat toch een paardenmiddel. Met een ‘simpele’ mobiliteitskaart krijg je ook inzicht in het gebruik en de kosten van de verschillende mobiliteitsvormen.”

Add-on op bestaand beleid

Het ‘waarom’ van het willen veranderen van het mobiliteitsbeleid wordt bijna altijd ingegeven door een viertal onderwerpen: duurzaamheid, flexibiliteit, goed werkgeverschap en grip op de kosten. Welk bedrijf waarop en hoe zwaar wil inzetten, is weer aan de organisaties zelf. Het eerste advies van Shuttel luidt doorgaans: houd alles bij het oude maar integreer wel een oplossing zoals Shuttel als add-on op het bestaande beleid. “Stop dan tegelijkertijd met declaraties. Laat alles via de mobiliteitskaart lopen, met Shuttel kun je immers de deelauto, taxi of trein afrekenen. Voordeel is dat je dan precies ziet van welke mobiliteit gebruik wordt gemaakt, tegen welke kosten. En dat brengt weer inzicht.”

Alleen al het bieden van flexibiliteit en ‘eigen keuze’ voor de werknemer kan al wonderen doen

Dat inzicht in het gebruik van (de kosten van) brede, flexibele mobiliteit is essentieel om te beslissen of überhaupt het mobiliteitsbeleid verder op de schop moet. Want alleen al het bieden van flexibiliteit en ‘eigen keuze’ voor de werknemer kan al wonderen doen, zegt Schallenberg. Je ziet volgens hem dan een natuurlijk gedrag ontstaan om flexibel te reizen. Werknemers gaan echt wel het ov of deelauto’s gebruiken als ze zien dat het handiger is. Schallenberg noemt het ook wel ‘zelf-lering’ bij werknemers. “En natuurlijk blijven ze ook gewoon tanken als ze op dinsdag met de auto gaan omdat ze na werk de kinderen van school moeten halen. Maar het is juist die vrije keuze waar MaaS voor staat. Je moet daarbij als werkgever niet te streng sturen, al gebeurt natuurlijk alles binnen vooraf gestelde financiële kaders.”

Mobiliteitsgereedschapskist

Overigens kan een werkgever beslissen om wel extra te sturen op bijvoorbeeld het verminderen van CO2-uitstoot. Ook daarvoor beschikt Shuttel over de nodige gereedschappen in hun uitgebreide mobiliteitsgereedschapskist. Bonus-malusregelingen kunnen dan bijvoorbeeld uitkomst bieden of vormen van gamification die berijders duurzamer moeten laten reizen. Zolang een fleetowner maar weet waar hij heen wil met zijn beleid. Daarom is het zo belangrijk om helder te hebben wat je als organisatie wil bereiken. Dan kan er gericht gereedschap aan te pas komen. Of dat nu van Shuttel is of van iemand anders. Volgens Reintjes moeten dan ook alle stakeholders binnen het bedrijf het beleid steunen en uitdragen. “Een goede, heldere communicatie is essentieel. Dan krijg je ook de OR mee. Hierin merken we de laatste tijd echt een omslag. Men is bereid beslissingen te nemen. Drie jaar geleden stonden we voor het eerst op een beurs. Toen kwam men voorzichtig wat informatie inwinnen. Onlangs stonden we er voor het derde jaar, nu werden we bestookt met gerichte vragen. Dat is natuurlijk pure winst”.


Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email
Categorie: Mobility as a Service (MaaS)
Labels: Shuttel

Gerelateerde links:

  • Shuttel staat voor Administratief gemak
  • Audi e-tron inclusief Shuttel mobiliteitspas
  • Louwman Group investeert in Mobiliteitsfabriek
  • Radiuz tekent Amsterdamse MaaS-overeenkomst
  • ALD Move wint internationale innovatieprijs
  • MaaS-app Whim haalt 29,5 miljoen op
  • Sixt breidt MaaS-diensten uit met XXImo (plus OV!)
Meer achtergrond-artikelen
De Nieuwe Fleet & Lease:

Onze partners:

  • DuurzameMobiliteit.nu

    DuurzameMobiliteit.nu

    Zustertitel van TrendsinAutoleasing.nl. Hét podium waarop we fleetowners – van klein tot groot – gericht wegwijs maken in het op- (of dóórzetten) van hun (elektrische) duurzame mobiliteitsbeleid.

  • Hankook Tire

    Hankook Tire

    Hankook Tire investeert in het toekomstige mobiliteitslandschap voor elektrische, groene voertuigen

  • Zaptec

    Zaptec

    Onze missie is om de wereldwijde groei van elektrisch vervoer mogelijk te maken. Opladen moet daarom simpel en efficiënt zijn én passen bij de wensen van de gebruiker

  • Fleet Support

    Fleet Support

    Fleet Support is bedenker en marktleider van professioneel wagenparkbeheer voor tientallen grote en middelgrote organisaties

  • Wagenpartners

    Wagenpartners

    WagenPartners, onafhankelijk specialist in wagenparkbeheer. De perfecte balans tussen regie, organisatie en het dagelijkse beheer van je wagenpark

  • BMW

    BMW

    Kiest u ervoor om uw BMW te leasen dan kiest u voor zorgeloos rijplezier

  • Eurocars

    Eurocars

    Eurocars is inmiddels uitgegroeid tot Nederlands grootste universele BOVAG mobiliteitsbedrijf. Met 4 vestigingen in Nederland voorzien we de klant in zijn mobiliteitsbehoefte.

  • Sortimo

    Sortimo

    Dankzij een op maat ontworpen bedrijfswageninrichting wordt gereedschap en materiaal altijd veilig en georganiseerd opgeborgen en getransporteerd

  • ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel is, met meer dan 80 vestigingen, een van de de grootste en best gekwalificeerde schadeherstelketens van Nederland

  • Fleetport

    Fleetport

    Als expert in poolbeheer en hikertransport biedt Fleetport uw bedrijf efficiënte oplossingen voor het inzetten en vervoeren van leaseauto’s

  • DKV

    DKV

    Met de DKV Card +Charge kunt u buiten snel en simpel opladen ook cashfree conventionele brandstof tanken in Europa's grootste netwerk van onafhankelijke tank- en servicestations

  • smart

    smart

    Elektrische mobiliteit maakt je bedrijf toekomstbestendig, en smart heeft nog meer toegevoegde waarde

  • Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease biedt complete, flexibele mobiliteitsoplossingen voor zowel zakelijk als privé gebruik. Of je nu een auto, bedrijfswagen, elektrische fiets (e-bike), mobiliteitspas of maatwerkoplossing nodig hebt

  • Smappee

    Smappee

    Smappee speelt met zijn slimme laadpalen in op de toenemende elektrificatie van mobiliteit en de daarmee gepaard gaande energieproblematiek.

  • Openlane

    Openlane

    Vraagt u zich af hoe u uw wagenpark voor de beste marktprijs kunt verkopen zonder de automarkt en prijsdynamiek te kennen? OPENLANE is uw partner voor remarketing van wagenparken!

  • BCA

    BCA

    Wij brengen occasion vraag en aanbod bij elkaar en ondersteunen de remarketing processen van onze klanten, zodat zowel de verkopende als de kopende partij de beste deal kan sluiten

  • bott

    bott

    Een goed ontworpen bedrijfswageninrichting is van essentieel belang om het potentieel van elektrische bedrijfswagens volledig te benutten

  • AUTO1.com

    AUTO1.com

    AUTO1.com is Europa's grootste b2b platform voor gebruikte auto's. Wij ondersteunen de groei van uw bedrijf met onze digitale aankoop- en verkoopoplossingen, uitmuntende Europa-brede transportoplossingen en toegewijde accountmanagers.

  • Hyundai

    Hyundai

    De nieuwe Hyundai INSTER. Tijdelijk met € 2.000 Smart bonus. Vanaf € 22.295 of netto € 120,- bijtelling per maand

  • Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Wij zijn een kennis- en opleidingsinstituut dat met behulp van training, consultancy en online trainingsapplicaties een bijdrage levert aan verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit

© TrendsInAutoleasing.nl 2014-2025 Disclaimer Privacybeleid Cookie instellingen Contact Design by TricksWeb Design