Spelregels om te voorkomen dat we en masse in de auto stappen
donderdag 30 april, 2020Als er voldoende ‘spelregels’ in acht worden genomen, wordt voorkomen dat we en masse in de auto stappen als de economie weer op gang komt, schetst Goudappel Coffeng. Het bedrijf heeft vier strategieën ontwikkeld voor een slim mobiliteitssysteem dat wél kan werken.
De eerste en wellicht meest effectieve strategie is: niet allemaal tegelijkertijd reizen. Ofwel: voorkom piekdrukte. Het thuiswerken helpt daarbij, maar ook scholen kunnen bijvoorbeeld op verschillende tijdstippen beginnen en het ov kan de spits verlengen en langer met een hoge frequentie te rijden. Daarbij, zo schetsen de mobiliteitsdeskundigen van Goudappel Coffeng, kan het inzetten van data waar het wel of niet druk is, helpen. “Als we die informatie, die er al lang is, goed gebruiken, kunnen we slimmere keuzes maken die iedereen ten goede komen.”
Volgens de deskundigen brengt het Nederlands Verplaatsingspanel, dat fungeert als tool waarmee de mobiliteitstransitie gemonitord kan worden, al veel recente (anonieme) informatie in beeld en ook een bedrijf als Google zou daarin nadrukkelijker een rol mogen spelen.
Ruimte-efficiënte vervoerwijze
Daarnaast moeten we kiezen voor de meest ruimte-efficiënte vervoerwijze. De auto legt het daarin af, maar een combinatie van een aangepaste snelheid op de rijbaan zodat fietsers daar terecht kunnen en voetgangers het fietspad kunnen benutten is het overwegen waard, aldus Goudappel Coffeng. En die snelheid aanpassen heeft meer voordelen. Het ruimtebeslag van rijdende voertuigen neemt hierdoor af en er ontstaat meer ruimte voor de langzame verkeersdeelnemer.
Fietsen en lopen zijn nog steeds by far de meest ruimte-efficiënte vervoerwijzen. Een rijdende fietser neemt ook in coronatijd 9 vierkante meter in beslag terwijl een automobilist bij 50 km/uur 140 m2 in beslag neemt: 1 auto gebruikt dus ruim 15x meer aan ruimte dan 1 fietser.
Daarbij moeten fietsers meer voorrang krijgen bij verkeerslichten om opstoppingen te voorkomen.
Lees hier meer over de 4 strategieën.
Categorie: Mobiliteit / Smart Mobility




